Teini muuttaa omilleen, mikä on vanhempien elatusvelvollisuus silloin
16 v aloittaa lukion ja käy töissä. Hän muuttaa poikaystävän luo asumaan. Hän vetoaa elatusvelvollisuuteen kun keskustelemme taloudesta. Miulla on tietenkin halu tukea heitä, mutta onko miulla todella velvollisuus maksaa elämiskustannuksia kuten vuokraa yms. Ruoka ja vaateasiat ymmärrän. Olisi hyvin mahdollisuus asua kotonakin. Lukio ei edellytä muuttoa.
Tietääkö joku tarkemmin mikä tämä elatusvelvollisuus on. Eron yhteydessä tästä olen kuullut, mutta näin en.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Yli 18v ei ole mitään elatusvelvollisuutta. Älkää jaksako jauhaa tätä.
18-20v toisen asteen tutkintoa opiskelevalle vanhemmilla voi olla velvollisuus maksaa koulutustukea, jos nuori ei pysty elättämään itse itseään. Käytännössä esim jos nuori on osa-aikatyössä, hänen katsotaan elättävän itse itsensä. Lisäksi koulutusavustuksen ei ole tarkoituskaan kattaa kaikkia elämisen kuluja, se on suuruusluokkaa puolet elatusmaksusta, eli ehkä 100-200e haarukassa.
Samainen koulutusavustus lapsen pitää myös itse vaatia, tarvittaessa oikeusteitse.
En kyllä antaisi 16 v muuttaa yhteen. Tuo ei johda kuin seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Omilleen voisi antaa.
Ei vanhemmalla ole mitään pakkoa päästää alaikäistä omilleen asumaan. Vanhempi voi hoitaa elatuksen oman kattonsa alla. Aika harvalla loppujen lopuksi on varaa maksaa ylimääräistä vuokraa, jotta lapsi voisi leikkiä omaa kotia näennäisesti.
Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään.
Lähde:Thl
Vierailija kirjoitti:
16 vuotiaana hän on oikeutettu opintotukeen, toimeentulotukeen, asumistukeen, työmarkkinatukeen 5kk odotusajan jälkeen. Jos hän asuu puolison kanssa niin lain silmissä hänellä on puolisonsa kanssa elatusvelvollisuus toisistaan joten vanhemmilla ei käsittääkseni sitten enää ole. Eli hän nyt täysin omillaan ja on puolisonsa kanssa sama talous ja perhe.
16-vuotias ei voi saada opintorahaa, vain opintolainaa. 16-vuotias lukiolainen ei myöskään voi saada työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 vuotiaana hän on oikeutettu opintotukeen, toimeentulotukeen, asumistukeen, työmarkkinatukeen 5kk odotusajan jälkeen. Jos hän asuu puolison kanssa niin lain silmissä hänellä on puolisonsa kanssa elatusvelvollisuus toisistaan joten vanhemmilla ei käsittääkseni sitten enää ole. Eli hän nyt täysin omillaan ja on puolisonsa kanssa sama talous ja perhe.
16-vuotias ei voi saada opintorahaa, vain opintolainaa. 16-vuotias lukiolainen ei myöskään voi saada työmarkkinatukea.
Luettelin vain tukia mitä voi saada. Jos oikeutta opintotukeen ei ole eikä vanhemmat allekirjoita lainaa niin silloin saa toimeentulotukea.
Mitä ihme töitä 16 vuotias tekee ympäri vuoden?
No se miettii sitä rauhaa minkä vuokrakämppä tuo paritteluun teidän pieneen jaettuun kerrostalokämppään verrattuna.
Mutta ei sillä ole varaa paritella vielä yli kymmeneen vuoteen.
Just päässyt ysiltä ja haikailee jo avovaimoksi? Minkä ikäinen se kundi on?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi on taloudellisesti vastuussa alle 18-vuotiaasta nuoresta mutta kun teini saa lapsilisän ja myöhemmin opintotuen ja poikakaveri asumistukea ja nuori käy töissä kovin paljon vanhempien tukea ei tarvita
lapsilisä loppuu 17v
En todellakaan omaa lasta päästäisi leikkimään kotia noin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi töitä pitäisi tehdä ympäri vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi töitä pitäisi tehdä ympäri vuoden?
aloituksessa sanottiin, että aloitaa lukion ja käy töissä.
Ainahan noita mukuloita on jotka haluavat leikkiä poikaystävän kanssa kotia vanhempien kustantamana. Sitä ollaan niin itsenäistä että kun vaaditaan vanhempia kustantamaan kaikki myös sille Turhapurolle jonka kanssa asutaan.
Vanhemmathan on nykyään vastuussa 18-vuotiaaksi asti siitä että lapsi hoitaa koulunsa. En todellakaan päästäisi alaikäistä lasta muuttamaan avoliittoon.
No realistisesti laittaisin nuorelle 100e kuussa rahaa, sen pitäisi kyllä riittää kun tuossa tilanteessa saa kuitenkin tukia. Ja kyllä auttaisin jos lapsi sen lisäksi silloin tällöin pyytäisi apua (ruokaostoksia, talvitakki, hammaslääkäri, junalippu yms extrakuluissa voin auttaa).
Mutta en suostuisi todellakaan siihen, että nuori väen vängällä muuttaa noin nuorena kotoa ja haluaa vaikka 500e kuussa :D Jooei.
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär oli Hesellä. Tilanne oli sama muuten kuin ap:llä Itse tuli toimeen ei tarvinnyt yhtään avustaa.
Sitten muuttaa kun pystyy itse kustantamaan elämisensä. Älytöntä että lapset alkavat leikkiä aikuisia.
Oletko ap tosissasi? Kuka nyt jotain - 05 syntynyttä kersaa päästäisi miehen pikkuvaimoksi? Odottakoon täysi-ikää jos suhde edes kestää sinne.
Kiitos copypastesta mutta tämä juuri ei vastaa tilanteeseen jossa nuori omaehtoisesti haluaa muuttaa pois ja menee töihin - eri asia kuin kesätyöt kotona asuvan nuoren tapauksessa.