"Huomio taas pienten lasten vanhemmat, lasta ei saa jättää yksin uimaan."
Olen viettänyt viimeiset pari viikkoa melkein joka päivä aikaa maauimalassa tai uimarannalla. Maauimalassa toistuu 2 kuulutusta säännöllisin väliajoin:
-Suihkuun ennen uimista
-Älkää jättäkö alle 10-vuotiaita tai uimataidottomia lapsia yksin altaaseen. Vahtia pitää altaassa tai vähintään sen reunalla, ei viheralueella aurinkoa ottaen.
Tänään uimarannallakin jo kuulutettiin että vanhemman on oltava käsivarren mitan päästä lapsesta kun lapsi on vedessä.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tehdäänkö niitä lapsia niin paljon ettei ole väliä jos yksi hukkuu? Ymmärtävätköhän ihmiset että hukkuminen on todella vähäeleinen tapahtuma ja siihen riittää noin 20 sekuntia aikaa?
Itselläni ei ole lapsia, mutta vaikeaa samaistua vanhempiin jotka eivät vahdi uivia jälkeläisiään. Noi kuulutukset saavat aina aikaan pahan mielen.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kaverini veli ”hukkui” 80-luvulla ja samoin etäisemmin tuttu tyttö muutamaa vuotta myöhemmin. Kumpikaan heistä ei päätynyt noihin lasten karuihin hukkumistilastoihin, koska molemmat saatiin elvytettyä. Kumpikin kuitenkin vammautui vaikeasti ja pysyvästi. Aivot olivat liian kauan ilman happea ja seuraukset olivat kohtalokkaat. Molemmat myös kuolivat nuorina noiden vammojensa vuoksi.
Eli tilastotkaan eivät kerro kaikkia surullista tarinoita vaan lisäksi on näitä pelastettuja, jotka eivät koskaan toivu.
Huh. :(
On myös huomioitavan arvoista miettiä kuinka monta ei vammaan johtavaa läheltäpiti-tilannetta nämä valvomatta uivat lapset kokevat, kun valvotuillekin sattuu kaikenlaista.
Itse käännyin alle 5-vuotiaana altaassa pää alaspäin kun selkäkellukkeet lipsahtivat jalkoihin. Sukulaismies nappasi otteen melkein heti, mutta ne muutamat kauhun sekunnit ovat jääneet ikuisiksi ajoiksi mieleen.
En tiedä miten siinäkin olisi käynyt ellen olisi ollut jatkuvassa aikuisen valvonnassa.
Ap
Kammottavaa. Mitenköhän nämä vanhemmat selittäisivät asian itselleen jos jotain sattuisi, jopa se kaikkein pahin vaihtoehto? Ymmärrän tietysti että vahinkoja sattuu, mutta jos olet itse jättänyt lapsen valvomatta veden ääreen... Ketä silloin syytetään, kun ihmisellä kuitenkin on jännä tarve löytää tragedioille joku aiheuttaja tai yleensä syntipukki.
Ap