Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Huomio taas pienten lasten vanhemmat, lasta ei saa jättää yksin uimaan."

Vierailija
20.06.2021 |

Olen viettänyt viimeiset pari viikkoa melkein joka päivä aikaa maauimalassa tai uimarannalla. Maauimalassa toistuu 2 kuulutusta säännöllisin väliajoin:

-Suihkuun ennen uimista
-Älkää jättäkö alle 10-vuotiaita tai uimataidottomia lapsia yksin altaaseen. Vahtia pitää altaassa tai vähintään sen reunalla, ei viheralueella aurinkoa ottaen.

Tänään uimarannallakin jo kuulutettiin että vanhemman on oltava käsivarren mitan päästä lapsesta kun lapsi on vedessä.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tehdäänkö niitä lapsia niin paljon ettei ole väliä jos yksi hukkuu? Ymmärtävätköhän ihmiset että hukkuminen on todella vähäeleinen tapahtuma ja siihen riittää noin 20 sekuntia aikaa?

Itselläni ei ole lapsia, mutta vaikeaa samaistua vanhempiin jotka eivät vahdi uivia jälkeläisiään. Noi kuulutukset saavat aina aikaan pahan mielen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uimataitoista lasta ei voisi jättää yksin uimaan? Itse ainakin jätän, koska en ole hysteerikko.

Siksi koska voi tulla se uimataidoton lapsi joka hädissään hukuttaa myös sun lapsesi, esimerkiksi.

Oma lapsi on uimataitoinen 9-v, ja eihän sitä mikään pidättele pienemmän sisaruksen kanssa lällyissä lastenaltaissa, mutta mun homma se kuitenkin on säännöllisesti kurkkia että nimenomaan se mun mukulani on ainakin ajpittain pinnalla vaikken itse ihan vierellä olisikaan.

Vierailija
42/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä minun lapsuudessani ketään kiinnostanut, vaikka oltiin uimassa keskenämme. Sisarukset ikähaarukalla 5-12. Oli ihan normi siihen aikaan eikä hukkuminen ollut mitenkään erityisen yleistä. 

Aika on kullannut muistot. Helpolla googlauksella löysin YLE:n jutun jossa sanotaan vuonna 1969 hukkuneen 79 0-14-vuotiasta lasta. Vastaava luku vuonna 2013 on ollut 4.

Ap

Miksi ihmeessä googlailit noin kauas?

Mun lapsuudessa suunnilleen välillä -85 -95 ne uimarantahommat oli täysin sokka irti -menoa.

Keskiarvot eivät osuneet minuun, mutta se nyt on vain silkkaa mäihää.

Eiköhän jostain löydy tuoreempikin tilasto. Pointtina nyt tosiaan se että "ennen ei vahdittu eikä kukaan hukkunut" on ihan silkkaa puppua. Kymmeniä hukkui.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskus ihmetetyttää, miten esim. me 70-luvun lapset olemme kasvaneet aikuisiksi, kun silloin ihan normaalit ja itsestään selvät asiat ovat tämän päivän lapsille kuolemaksi.

Kun me 70-luvun lapset olimme pieniä, niin esim. vuona 1980 hukkui 274 ihmistä. Viine vuonna, 2020 hukkui 113 ihmistä. Kyllä ne "normaalit ja itsestään selvät asiat" olivat kuolemaksi meillekin, vaikka juuri me olemmekin selvinneet hengissä.

Vierailija
44/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeästi sanottu tuo että tehdään niin paljon lapsia ettei väliä jos yksi hukkuu. Mietipä sen äskettäin hukkuneen lapsen vanhempiakin hetki, mene itseesi ja häpeä ap.

Vierailija
45/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeästi sanottu tuo että tehdään niin paljon lapsia ettei väliä jos yksi hukkuu. Mietipä sen äskettäin hukkuneen lapsen vanhempiakin hetki, mene itseesi ja häpeä ap.

Juuri siltä kantilta ihmetyttääkin joidenkin vanhempien välinpitämättömyys. Joka vuosi näistä uutisoidaan, miten joku vielä voi ajatella ettei se osu omalle kohdalle?

Ap

Vierailija
46/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä minun lapsuudessani ketään kiinnostanut, vaikka oltiin uimassa keskenämme. Sisarukset ikähaarukalla 5-12. Oli ihan normi siihen aikaan eikä hukkuminen ollut mitenkään erityisen yleistä. 

Hukkumisia oli 1980-luvulla enemmän kuin nykyään. Kyllä me lapsena uitiin myös ihan keskenämme ja mukana saattoi olla uimataidottomiakin sisaruksia joidenkin pikku uimarenkaiden kanssa. Meille ei onneksi käynyt huonosti, mutta monelle muulle kävi. Ei silloin käytetty turvavöitäkään, eikä puhuttu koulukiusaamisesta. Onneksi nykyään asiat ovat paremmin.

Vierailija
47/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kenenkään ei pitäisi uida yksin, ainakaan syvässä vedessä.

Vierailija
48/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viime kesänä uimarannalla ja rantavedessä leikki joku 3-4-vuotias lapsi, ilman mitään kellukkeita. Meni aika kauan tajuta, että missä kyseisen lapsen vanhemmat olivat, jossain kaukana rannan perällä. Kysyin teini-ikäiseltä tyttäreltäni, että näetkö kyseisen lapsen vanhempia. Aika pian tytär ehdotti rannassa istuvaa naista, joka tuijotti herkeämättä tuota pikkulasta. Kyseinen nainen oli joku ihan ulkopuolinen, mutta selvästi oli ottanut tehtäväkseen vahtia tuota lasta, jonka omia vanhempia ei tuntunut kiinnostavan. Itselläni oli riittävästi vahdittavaa omissa sukeltelevissa lapsissa.

Vierailija
49/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo noi kuulutukset harmittaa kun joskus unohtaa korvatulpat.

Mua ei harmita kuulutukset itsessään lainkaan, en kuitenkaan saa ikinä nukuttua rannalla tai uimalassa. Se fakta vaan aina iskee päin näköä ettei osaa vanhemmista liikuta tippaakaan omien lastensa turvallisuus. Ketä sitten kiinnostaa ellei edes niitä vanhempia..? Surullista.

Ap

Meidän Iida osaa jo uida käsipohjaa matalassa päässä ja tietää ettei mene kauemmaksi. Se on myös ainoa hetki jolloin saa edes hetken olla rauhassa.

Aika monelle ei tainnuta aueta tämän kommenttisi pohjasävy. Ehkä olisi tällaisissa aiheissa parempi sanoa asiat suoraan, eikä olettaa ihmisten osaavan lukea rivien välistä. Harva nimittäin osaa muutenkaan ja aiheesta kiihtyneenä vielä vähemmän. Mutta joo, on oikeasti kamalaa, että on olemassa äitejä ja isiä, jotka käyttävät juurikin tuon kaltaisia perusteluja. Mikä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
50/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme viime kesänä uimarannalla ja rantavedessä leikki joku 3-4-vuotias lapsi, ilman mitään kellukkeita. Meni aika kauan tajuta, että missä kyseisen lapsen vanhemmat olivat, jossain kaukana rannan perällä. Kysyin teini-ikäiseltä tyttäreltäni, että näetkö kyseisen lapsen vanhempia. Aika pian tytär ehdotti rannassa istuvaa naista, joka tuijotti herkeämättä tuota pikkulasta. Kyseinen nainen oli joku ihan ulkopuolinen, mutta selvästi oli ottanut tehtäväkseen vahtia tuota lasta, jonka omia vanhempia ei tuntunut kiinnostavan. Itselläni oli riittävästi vahdittavaa omissa sukeltelevissa lapsissa.

Oikeasti tosi surullista, että jotain satunnaista tuntematonta kiinnosti enemmän lapsen henki ja terveys kuin omaa vanhempaa. :( Jos siis oli vanhempi kyseessä.

Ap

Vierailija
51/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutus kuuluu myös että "peseydythän ilman uima-asua suihkussa"

Olen jo monesti huomannut että kaikki ulkomaalaiset pitävät uima-asut päällä heti pukuhuoneesta asti ja käyvät nopeasti suihkun alla.

Eivät siis tee saippuapesuja intiimialueille vaikka pitäisi.

Vierailija
52/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mietin, miksi lapsia ei opeteta uimaan. Ennehän oli ihan normi, että lapset uivat keskenään. Eikä hukkumiskuolemat olleet yhtään yleisempiä kuin nytkään. Lapset osasivat viimeistään 5-vuotiaina uida, kun pienestä saakka oli opeteltu.

Uimataito on vähän ongelmallinen juttu, koska se aikuisilla lisää hukkumiskuoleman riskiä

Vierailija
53/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutus kuuluu myös että "peseydythän ilman uima-asua suihkussa"

Olen jo monesti huomannut että kaikki ulkomaalaiset pitävät uima-asut päällä heti pukuhuoneesta asti ja käyvät nopeasti suihkun alla.

Eivät siis tee saippuapesuja intiimialueille vaikka pitäisi.

Itseasiassa tässä hommassa olen itse se pahis. Käyn aina perusteellisella pesulla kotona jos olen menossa uimahalliin tai maauimalaan. Hallissa sitten vain pikasuihku. Inhoan peseytyä kunnolla julkisessa tilassa.

Mutta joo, tuota kuuluttelevat myös jatkuvasti maauimalassa. Että suihkuun ennen allasta, myös auringonoton jälkeen. Ällöttää ajatella kuinka moni menee suoraan hikisenä altaaseen.

Ap

Vierailija
54/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kyllä taas äidit sitä, äidit tätä, äidit, äidit… Kyllä ne äidit vaan NYKYÄÄN on niin hirveitä. Mitä nyt vaan lapset kuolee tapaturmaisesti paljon vähemmän kuin ennen kun vanhemmat hoitavat paremmin. Mutta ne äidit..ja kännykät. Huhheijjaa..

Vierailija
55/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa kyllä taas äidit sitä, äidit tätä, äidit, äidit… Kyllä ne äidit vaan NYKYÄÄN on niin hirveitä. Mitä nyt vaan lapset kuolee tapaturmaisesti paljon vähemmän kuin ennen kun vanhemmat hoitavat paremmin. Mutta ne äidit..ja kännykät. Huhheijjaa..

No itse kyllä puhuin vanhemmista. Mutta onhan se totta että kun tän tyyppistä keskustelua syntyy, äidit ovat syyllisiä. Eikö se joku poliisikin päivittänyt someen että äiti, selvitä mitä lapsesi puuhaavat kaveriporukassa.

Miksei isä voisi selvittää.

Ap

Vierailija
56/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet asiat on totta kai nykyään paremmin, mutta joskus ihmetetyttää, miten esim. me 70-luvun lapset olemme kasvaneet aikuisiksi, kun silloin ihan normaalit ja itsestään selvät asiat ovat tämän päivän lapsille kuolemaksi.

Arvaas kuinka monta 70-luvulla kuollutta lasta on tänään internetissä kertomassa, että he eivät kuolleet lapsina?

Ei minunkaan kaveripiiristäni kukaan kuollut lapsena, mutta eipä ole kaveripiirini lapsistakaan.

Vierailija
57/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet asiat on totta kai nykyään paremmin, mutta joskus ihmetetyttää, miten esim. me 70-luvun lapset olemme kasvaneet aikuisiksi, kun silloin ihan normaalit ja itsestään selvät asiat ovat tämän päivän lapsille kuolemaksi.

Arvaas kuinka monta 70-luvulla kuollutta lasta on tänään internetissä kertomassa, että he eivät kuolleet lapsina?

Ei minunkaan kaveripiiristäni kukaan kuollut lapsena, mutta eipä ole kaveripiirini lapsistakaan.

Näinhän se on. Kyllä ne nykyään kuolemaksi olevat asiat olivat kuolemaksi myös 70-luvulla. Silloin vain kuoltiin useammin kuin nykyään.

Ap

Vierailija
58/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vahdin kun uimataitoinen mieheni 40 v. menee uimaan tutulla rannalla.

Vierailija
59/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei yksinkertaisesti välitä. Ajatellaan, ettei meille koskaan voi sattua mitään.

Mulla on kaksi vilkasta lasta. Olen itse meinannut lapsena hukkua uimahallissa ja lähisukulaiseni on teininä hukkunut jokeen. Vanhempieni tuttavaperheiden lapsia on useampi omassa lapsuudessani hukkunut mereen. Siksi vahdin lapsiani tarkkaan. Yllättävän moni aikuinen on sanonut minulle, että pitäisi löysätä pipoa ja antaa uimataidottomien alle kouluikäisten lasten vapaasti touhuta rannalla eikä seistä vieressä kyttäämässä. Tätä kuulee sekä isovanhemmilta että monilta vanhemmilta.

Vierailija
60/62 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini veli ”hukkui” 80-luvulla ja samoin etäisemmin tuttu tyttö muutamaa vuotta myöhemmin. Kumpikaan heistä ei päätynyt noihin lasten karuihin hukkumistilastoihin, koska molemmat saatiin elvytettyä. Kumpikin kuitenkin vammautui vaikeasti ja pysyvästi. Aivot olivat liian kauan ilman happea ja seuraukset olivat kohtalokkaat. Molemmat myös kuolivat nuorina noiden vammojensa vuoksi.

Eli tilastotkaan eivät kerro kaikkia surullista tarinoita vaan lisäksi on näitä pelastettuja, jotka eivät koskaan toivu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän