Työttömyys ei statuksena oikeuta kaikenmaailman tukiin
Yllättävän moni ei vaikuta tietävän, että kaikkiin muihin tukiin paitsi ansiopäivärahaan ja toimeentulotukeen vaikuttaa ruokakunnan yhteiset tulot, eikä esim. keskituloisen työssäkäyvän henkilö voi saada ylimääräisiä tukia.
Minäkin tiedän tämän, vaikken ole koskaan noiden tarvitsijana ollutkaan.
Kommentit (28)
Osa ei tiedä esim. ettei opintotukea saa amk/yliopisto opintoihin loputtomasti.
Luulevat että ihmiset opiskelee kymmeniä vuosia opintotuella eri maisterin papereita, eikä sen vertaa viitsi mennä Kelan sivulta katsomaan, että pitääkö oman kuvitelmat ehkä paikkansa vai ei.
Nyt tuli virhe, siis ansiopäiväraha, peruspäivä ja työmarkkinatuki ovat ainoita tukia, mitä voi saada työttömyyden perusteella. Muihin tukiin vaikuttaa ruokakunnan yhteiset tulot riippumatta siitä, mikä on tulon lähde. Ap.
Eräs keskustelija oli sitä mieltä ettei irtisanomisen helpottaminen tarkoita, että ihmisiä olisi helpompi irtisanoa. Tätä tasoa on asioiden ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Osa ei tiedä esim. ettei opintotukea saa amk/yliopisto opintoihin loputtomasti.
Luulevat että ihmiset opiskelee kymmeniä vuosia opintotuella eri maisterin papereita, eikä sen vertaa viitsi mennä Kelan sivulta katsomaan, että pitääkö oman kuvitelmat ehkä paikkansa vai ei.
Nykyään lisäksik pitää valmistua ammattikorkeasta viidessä ja yliopistossa seitsemässä vuodessa, ellei ole hyvää syytä keskeyttää välillä. Hyviä syitä ovat äitiysloma, pitkäaikaissairaus ja armeija.
Minä olen ollut melkein 40v töissä, mutta nyt vanhoilla päivillä jäin työttömäsi ja saan ainoastaan ja vain ansiosidonnaisen. Enkä kyllä muuta tarvitsekaan.
Yleensä luullaan, että työtön on elämäntapa työtön, ei ole koskaan tehnyt töitä, eikä koskaan aijo tehdäkkään. Nostaa vain tukia koko elämänsä.
Ap. Eihän kukaan sinua pakota niitä tukia hakemaan. Voisit silti mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli virhe, siis ansiopäiväraha, peruspäivä ja työmarkkinatuki ovat ainoita tukia, mitä voi saada työttömyyden perusteella. Muihin tukiin vaikuttaa ruokakunnan yhteiset tulot riippumatta siitä, mikä on tulon lähde. Ap.
Ja taas uusi virhe. Tutustuppas alle 25 v yömarkkinatukeen
Mutta mutta kun on niin kivaa katsella Kelan laskureilla, mitä kaikkea voi saada, jos vain hakee. Viis siitä, mitä todellisuudessa voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas uusi virhe. Tutustuppas alle 25 v yömarkkinatukeen
Hitto, joku hukkas teen
Ja sitten taas tämä "töihin vaan mennään" jankutus.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut melkein 40v töissä, mutta nyt vanhoilla päivillä jäin työttömäsi ja saan ainoastaan ja vain ansiosidonnaisen. Enkä kyllä muuta tarvitsekaan.
Yleensä luullaan, että työtön on elämäntapa työtön, ei ole koskaan tehnyt töitä, eikä koskaan aijo tehdäkkään. Nostaa vain tukia koko elämänsä.
Aika monella on asenne että tuet pois niin alkaa työt maistua. Mitähän työtä tekee niin tyhmä, joka ei tiedä että suurin osa työttömistä on jotain työtä tehnyt ja suurin osa ei saa tukia monikossa. Todella moni on perheestä, missä toinen puoliso on töissä. Tosin työkkärissä työskentelevä tuttu kertoi, että hänelle tullaan joskus huutamaan että miksei saa muka toimeentulotukea kun tulot romahti neljästä tonnista 1700 euroon yms ja kyseisillä tyypeillä on vielä keskituloinen vaimo - yleensä nämä huutajat on miehiä. Eihän hän edes noihin mitenkään voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt illalla mene, huomenna menen kahdeksaan. Kuukausipalkkani on 3230 euroa, joten uskoisin etten ole oikeutettu tukiin, kun puolison tulot on 4500 ja meillä on velaton omistusasunto.
Ihan suoraan on sanottu että työtöntä ei palkata. Ei sitä työnantajaa kiinnosta saako se työtön tukea vai ei, sitä ei palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt illalla mene, huomenna menen kahdeksaan. Kuukausipalkkani on 3230 euroa, joten uskoisin etten ole oikeutettu tukiin, kun puolison tulot on 4500 ja meillä on velaton omistusasunto.
Lisäksi käyn satunnaisesti tekemästä toista hommaa, se on harrastus mutta siitä saa palkkion. Ap.
Kaikki tuki ja hyöty otetaan mitä saadaan! Se on meidän kansalaisten oikeus. Ja jos ei itse osaa niin apua voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Statuksena vai oletuksena?
Statuksena, eli se, että on työtön, ei vielä oikeuta yhteenkään tukeen vaikka yleisesti keskusteluissa luullaan että työttömyys oikeuttaa kaikenmaailman tukiin. Tämä tulee kyllä monelle yllätyksenä kun jää itse työttömäksi - kun on niinkin luotettavista paikoista kuin keskustelupalstojen kommentit saanut toisenlaista tietoa.
Saakos kysyä, ap, mikä sinut ajoi tekemään tämän aloituksen?
Sekin että ei jaksa hakea niitä tukia. Asumistukea varten pitäisi löytää vuokrasopimus ja nyt tähän hätään ei jaksa etsiä sellaista että saisi muutaman satasen lisää tukia.
Suurin osa työttömistä ei hae tukia epätoivoisesti, vaan on kuin minä.
En hakenut työssäkäydessäni matkatukeakaan. 2000e jäi saamatta.
Ei näitä huutelijoita paljon faktat kiinnosta. "Mä kuulin juttua" ja sitten mennään.