"Huomio taas pienten lasten vanhemmat, lasta ei saa jättää yksin uimaan."
Olen viettänyt viimeiset pari viikkoa melkein joka päivä aikaa maauimalassa tai uimarannalla. Maauimalassa toistuu 2 kuulutusta säännöllisin väliajoin:
-Suihkuun ennen uimista
-Älkää jättäkö alle 10-vuotiaita tai uimataidottomia lapsia yksin altaaseen. Vahtia pitää altaassa tai vähintään sen reunalla, ei viheralueella aurinkoa ottaen.
Tänään uimarannallakin jo kuulutettiin että vanhemman on oltava käsivarren mitan päästä lapsesta kun lapsi on vedessä.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tehdäänkö niitä lapsia niin paljon ettei ole väliä jos yksi hukkuu? Ymmärtävätköhän ihmiset että hukkuminen on todella vähäeleinen tapahtuma ja siihen riittää noin 20 sekuntia aikaa?
Itselläni ei ole lapsia, mutta vaikeaa samaistua vanhempiin jotka eivät vahdi uivia jälkeläisiään. Noi kuulutukset saavat aina aikaan pahan mielen.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mietin, miksi lapsia ei opeteta uimaan. Ennehän oli ihan normi, että lapset uivat keskenään. Eikä hukkumiskuolemat olleet yhtään yleisempiä kuin nytkään. Lapset osasivat viimeistään 5-vuotiaina uida, kun pienestä saakka oli opeteltu.
Miksi tällaisia ”faktoja” revitään ihan omasta päästä: ”Eikä hukkumiskuolemat olleet yhtään yleisempiä kuin nytkään.” Mihin perustat väittämäsi, kun totuus on, että lapsia kuolee nykyään hukkumalla huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin?
Ehkä tässä on yksi avain ilmiön ymmärtämiseen.
"En minäkään hukkunut lapsena, joten tuuppaan oman jälkeläiseni veteen yksinään. Meillä on hukkumattomuusgeeni."
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo rannalla somettavia pienten lasten äitejä, niin ei ole ihme, että lapsia hukkuu.
Kun katsoo Metroon-liityntä puseihin meneviä äitejä,ne lasten vanut on räteillä peitetty.Ettekö tajua niissä kuomuvaunuissa lapselle tulee lämpöhalvaus? Sama asia kun heltellä paljain päin lapsi istuu rataat ja sinä lähikasvattaja tuijotat älypuhelimesi.Jääkö jotain tärkeää väliin ,jos et voi laitaa se puhelin pois ja olla läsnä lapselesi,lapsilesi?
Hukkumiskuolemat ovat ylipäätään vähentyneet huomattavasti. Vielä 1940–50-luvuilla Suomessa hukkui vuosittain 400–500 ihmistä, vaikka asukkaita oli merkittävästi vähemmän kuin nykyään. Monet näistä hukkuneista oli lapsia. Hukkumiset ovat vähentyneet koko ajan. Ennen lapsetkin päästettiin keskenään veden ääreen paljon yleisemmin kuin nykyään ja se näkyy merkittävänä vähenemisenä lasten hukkumiskuolemissa.
Nykyään Suomessa hukkuu vuosittain 100-150 ihmistä.
Meidän uimarannalla ei ole uimavalvontaa. Jokainen vahtikoon kokonaan itse. Hyvin usein olen ainoa aikuinen vedessä tai edes vesirajassa. Rannalta jos katsoo vasta-aurinkoon, ei näe kuin vedessä vellovaa ja pärskivää hahmomassaa. Jotta valvonta onnistuu, sinne veteen on mentävä itse.
En myöskään ehdi juttelemaan tuttujen kanssa, koska mun on vahdittava lapsiani. Tämä ei meinaa mennä joillain perille. En ole siellä rannalla leppoisasti lekottelemassa ja jutustelemassa. Olen siellä uittamassa lapsia ja ehkä vähän itsekin pulahtamassa. Focus on täysin niissä uimataidottomissa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän uimarannalla ei ole uimavalvontaa. Jokainen vahtikoon kokonaan itse. Hyvin usein olen ainoa aikuinen vedessä tai edes vesirajassa. Rannalta jos katsoo vasta-aurinkoon, ei näe kuin vedessä vellovaa ja pärskivää hahmomassaa. Jotta valvonta onnistuu, sinne veteen on mentävä itse.
En myöskään ehdi juttelemaan tuttujen kanssa, koska mun on vahdittava lapsiani. Tämä ei meinaa mennä joillain perille. En ole siellä rannalla leppoisasti lekottelemassa ja jutustelemassa. Olen siellä uittamassa lapsia ja ehkä vähän itsekin pulahtamassa. Focus on täysin niissä uimataidottomissa.
Kuten kuuluu ollakin. Peukku sulle.
Ehkä ne muut vanhemmat ajattelee että sinä yksin vahdit kahtakymmentä muuta lasta niiden omiesi ohessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ehdi juttelemaan tuttujen kanssa, koska mun on vahdittava lapsiani. Tämä ei meinaa mennä joillain perille. En ole siellä rannalla leppoisasti lekottelemassa ja jutustelemassa. Olen siellä uittamassa lapsia ja ehkä vähän itsekin pulahtamassa. Focus on täysin niissä uimataidottomissa.Kuten kuuluu ollakin. Peukku sulle.
Ehkä ne muut vanhemmat ajattelee että sinä yksin vahdit kahtakymmentä muuta lasta niiden omiesi ohessa.
Ap
Sehän se onkin, että pidetään jonain yhteisvahtina. Kun meno alkaa olla ympärillä hurjaa, käsken omat ylös vedestä välipalalle ja muihin aktiviteetteihin. Sitten en enää vilkaisekaan veteen päin. Hukkukoot muiden lapset, ei ole mun ongelma.
Kyseisellä rannalla on ollut kaikenlaisia läheltä piti -tilanteita ja ihan kiusaamista lasten kesken, mutta vanhempia kiinnostaa vain oma napa eikä lastensa opetus, kasvatus tai turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ehdi juttelemaan tuttujen kanssa, koska mun on vahdittava lapsiani. Tämä ei meinaa mennä joillain perille. En ole siellä rannalla leppoisasti lekottelemassa ja jutustelemassa. Olen siellä uittamassa lapsia ja ehkä vähän itsekin pulahtamassa. Focus on täysin niissä uimataidottomissa.Kuten kuuluu ollakin. Peukku sulle.
Ap
Sehän se onkin, että pidetään jonain yhteisvahtina. Kun meno alkaa olla ympärillä hurjaa, käsken omat ylös vedestä välipalalle ja muihin aktiviteetteihin. Sitten en enää vilkaisekaan veteen päin. Hukkukoot muiden lapset, ei ole mun ongelma.
Kyseisellä rannalla on ollut kaikenlaisia läheltä piti -tilanteita ja ihan kiusaamista lasten kesken, mutta vanhempia kiinnostaa vain oma napa eikä lastensa opetus, kasvatus tai turvallisuus.
Tämän takia pyrin itsekin parhaani mukaan olemaan kiinnittämättä huomiota lapsiin joita kukaan ei näytä valvovan. Niin kamalaa kuin se onkin, en kuitenkaan voi vahtia kaikkia enkä halua kokea itseäni tipan vertaa syylliseksi jos joku hukkuu tai meinaa hukkua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyseisellä rannalla on ollut kaikenlaisia läheltä piti -tilanteita ja ihan kiusaamista lasten kesken, mutta vanhempia kiinnostaa vain oma napa eikä lastensa opetus, kasvatus tai turvallisuus.Tämän takia pyrin itsekin parhaani mukaan olemaan kiinnittämättä huomiota lapsiin joita kukaan ei näytä valvovan. Niin kamalaa kuin se onkin, en kuitenkaan voi vahtia kaikkia enkä halua kokea itseäni tipan vertaa syylliseksi jos joku hukkuu tai meinaa hukkua.
Ap
Ihmeellinen logiikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noi kuulutukset harmittaa kun joskus unohtaa korvatulpat.
Mua ei harmita kuulutukset itsessään lainkaan, en kuitenkaan saa ikinä nukuttua rannalla tai uimalassa. Se fakta vaan aina iskee päin näköä ettei osaa vanhemmista liikuta tippaakaan omien lastensa turvallisuus. Ketä sitten kiinnostaa ellei edes niitä vanhempia..? Surullista.
Ap
Meidän Iida osaa jo uida käsipohjaa matalassa päässä ja tietää ettei mene kauemmaksi. Se on myös ainoa hetki jolloin saa edes hetken olla rauhassa.
Ja se on yksi niistä hetkistä kun et missään nimessä saisi olla rauhassa, vaan nimenomaan valppaana ja jatkuvasti tarkkailuasemissa.
Mikä sut saa uskomaan että oma lapsesi on immuuni sille tragedialle joka osaa lapsista kohtaa joka ikinen kesä? Miten puhut asian itsellesi niin ettet kuole syyllisyyteen kun lapsesi hukkuu kun olet tarkoituksella jättänyt hänet yksin veteen?
Ap
Miksi otat trollin tosissasi?
Koska tuollaisia vanhempia on oikeasti uimapaikoilla joka päivä. Oli juuri tämä tapaus sitten trolli tai ei.
Ap
Eikä vain rannoilla vaan myös kaduilla.
Usein näkee äidin nenä puhelimessa ja lapset juoksentelee pitkin ja poikin jalka/pyöräteillä, joskus joku lipsahtaa ajoradan puolelle.
Kerran pyöräillessäni yhdelle mammalle huomautin, niin katsoi minua suu auki kuin kala kuivalla maalla, eikä mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyseisellä rannalla on ollut kaikenlaisia läheltä piti -tilanteita ja ihan kiusaamista lasten kesken, mutta vanhempia kiinnostaa vain oma napa eikä lastensa opetus, kasvatus tai turvallisuus.Tämän takia pyrin itsekin parhaani mukaan olemaan kiinnittämättä huomiota lapsiin joita kukaan ei näytä valvovan. Niin kamalaa kuin se onkin, en kuitenkaan voi vahtia kaikkia enkä halua kokea itseäni tipan vertaa syylliseksi jos joku hukkuu tai meinaa hukkua.
Ap
Ihmeellinen logiikka
Tavallaan joo. Jotenkin kuitenkin näen että saan vapaa-ajallani viettää aikaa vaikka rannalla rauhassa makoillen, ja että tuntemattomien ihmisten lasten suojelemisesta pitäisi saada palkkaa.
Totta kai auttaisin jos sattuisin huomaamaan jonkun vaaratilanteen, mutta noin muuten jokainen hoitakoon oman jälkikasvunsa. Vaikka ilmeiseti eivät kaikki hoida.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noi kuulutukset harmittaa kun joskus unohtaa korvatulpat.
Mua ei harmita kuulutukset itsessään lainkaan, en kuitenkaan saa ikinä nukuttua rannalla tai uimalassa. Se fakta vaan aina iskee päin näköä ettei osaa vanhemmista liikuta tippaakaan omien lastensa turvallisuus. Ketä sitten kiinnostaa ellei edes niitä vanhempia..? Surullista.
Ap
Meidän Iida osaa jo uida käsipohjaa matalassa päässä ja tietää ettei mene kauemmaksi. Se on myös ainoa hetki jolloin saa edes hetken olla rauhassa.
Ja se on yksi niistä hetkistä kun et missään nimessä saisi olla rauhassa, vaan nimenomaan valppaana ja jatkuvasti tarkkailuasemissa.
Mikä sut saa uskomaan että oma lapsesi on immuuni sille tragedialle joka osaa lapsista kohtaa joka ikinen kesä? Miten puhut asian itsellesi niin ettet kuole syyllisyyteen kun lapsesi hukkuu kun olet tarkoituksella jättänyt hänet yksin veteen?
Ap
Miksi otat trollin tosissasi?
Koska tuollaisia vanhempia on oikeasti uimapaikoilla joka päivä. Oli juuri tämä tapaus sitten trolli tai ei.
Ap
Eikä vain rannoilla vaan myös kaduilla.
Usein näkee äidin nenä puhelimessa ja lapset juoksentelee pitkin ja poikin jalka/pyöräteillä, joskus joku lipsahtaa ajoradan puolelle.
Kerran pyöräillessäni yhdelle mammalle huomautin, niin katsoi minua suu auki kuin kala kuivalla maalla, eikä mitään vaikutusta.
On kyllä todella vaikea ymmärtää. :(
Ap
Toivottavasti naapurin kakarat menee yksinään uimaan, ei tuu ikävä!
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo rannalla somettavia pienten lasten äitejä, niin ei ole ihme, että lapsia hukkuu.
Isät sen sijaan saavat somettaa tai tehdä mitä vaan? Äitien vika, kun hukkuvat
Kun mun lapset oli pieniä, en uskaltanut irrottaa katsettani heistä hetkeksikään, kun oltiin rannalla.
Nyt nuorinkin on jo 13-vuotias, ja edelleen oon tarkkailemassa, kun uivat mökillä.
Miksi uimataitoista lasta ei voisi jättää yksin uimaan? Itse ainakin jätän, koska en ole hysteerikko.
Alle 10v ikäisiä!? Kumpulan maauimala oli mun päiväkerho koulujen lomien aikaan 7-12 vuotiaana. Äiti oli töissä ja meikä joka päivä uimassa. Satoi tai paistoi. Mutta siis osasin uida. Enkä ollut siellä ainoa, eikä siellä kukaan hukkunut. Omia lapsia olen kyllä vahtinut tiukempaan, mutta silti kymmenvuotias vaati vahtimista uima-altaalla, vaikka osaa uida? Ton ikäisenä mä hypin kympistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uimataitoista lasta ei voisi jättää yksin uimaan? Itse ainakin jätän, koska en ole hysteerikko.
Noissa kuulutuksissa puhutaan siis juurikin uimataidottomista tai alle 10-vuotiaista lapsista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä minun lapsuudessani ketään kiinnostanut, vaikka oltiin uimassa keskenämme. Sisarukset ikähaarukalla 5-12. Oli ihan normi siihen aikaan eikä hukkuminen ollut mitenkään erityisen yleistä.
Aika on kullannut muistot. Helpolla googlauksella löysin YLE:n jutun jossa sanotaan vuonna 1969 hukkuneen 79 0-14-vuotiasta lasta. Vastaava luku vuonna 2013 on ollut 4.
Ap
Miksi ihmeessä googlailit noin kauas?
Mun lapsuudessa suunnilleen välillä -85 -95 ne uimarantahommat oli täysin sokka irti -menoa.
Keskiarvot eivät osuneet minuun, mutta se nyt on vain silkkaa mäihää.
AP:n kanssa muuten ihan samalla linjalla, jokaisen vanhemman kuuluu itse huolehtia jälkikasvunsa hengissä pysymisestä, mutta itse 70-luvulla lapsuuteni viettäen ihmettelen kyllä tuota ikärajaa. Minun silmiini ja omaa lapsuuttani ajatellen 10-vuotias on kyllä jo niin iso, että voi ja saa olla rannalla ja uimassa ilman vanhempia (olettaen tietysti, että osaa uida). Tuon ikäisten pitäminen vanhempien valvonnassa kesäpäivänä on yli ylihysteeristä paapomista.
Monet asiat on totta kai nykyään paremmin, mutta joskus ihmetetyttää, miten esim. me 70-luvun lapset olemme kasvaneet aikuisiksi, kun silloin ihan normaalit ja itsestään selvät asiat ovat tämän päivän lapsille kuolemaksi.
Tämä on idioottien parissa yleinen luulo. Samoin kylpylöissä ajattelevat, että valvoja vahtii heidän lapsiaan koko ajan tai jos lähellä ei näy ketään, niin joku henkilökunnasta katsoo kyllä kameroitten kautta. Pistää niin vihaksi! Lapsihan palaa henkiin sillä, että voi vierittää syyn viittäkymmentä muuta uimaria tarkkailleen työntekijän niskoille.