Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vääntö ympäreileikkauksesta

whattodo
20.06.2021 |

Eli olemme mieheni kanssa pienen poikavauvan tuoreet vanhemmat. Mieheni on muslimimaasta, jossa poikien ympärileikkaus on itsestäänselvyys. Nyt meillä onkin menossa pienimuotoinen sota - itse olen täysin lapsen turhaa silpomista (kyllä, mielestäni kyseinen toimenpide on juurikin sitä) vastaan, ja mies on taas sillä kannalla, että sehän tehdään.
Onko muut olleet tässä tilanteessa ja miten olette ratkaisseet dilemman? Olen sanonut miehelle, että kun tästä ei päästä minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen, niin ainoa vaihtoehto on antaa pojan itse päättää, mitä keholleen tekee.
Vähän kuitenkin pelkään, että tästä tulee ikuisuustaistelu, ja onhan miehen perhe (joka asuu siellä muslimimaassa) joka painostaa asiaa myös kovasti.

Me kuitenkin elämme ja aiomme jatkossakin elää, Suomessa, eikä meidän kulttuuriin tämä tapa kuulu. Eikä mieheni edes ole uskova muslimi. Hänen mielestään ympärileikkaus kuuluu kuitenkin tehdä, ei kuulemma liity edes uskontoon vaan kulttuuriin. Niin no, mutta ei meidän....

Turhaa stressiä, mitä ei kaipaisi näin uuden elämäntilanteen edessä.

En usko, että hän ihan helposti muuttaa mieltään.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällainen silpomien ole lainvastaista? Olen luullut, että Suomessa ympärileikkaus suoritettaisiin vain lääketieteellisin perusten. Ei kai lääkärille voi mennä vaan huvin vuoksi pyytämään silpomista. Luulisi olevan lääkärietiikan vastaista. 

Ei ole lainvastaista. Ei toki julkisella tehdä, mutta yksityisellä kyllä. Toki voi olla, että on lääkäreitä, jotka eivät tätä kyseistä operaatiota suostu tekemään. 

Eihän kaikki gynekologitkaan suostu abortteihin. 

Ja sinulle, joka kirjoitit että provo, niin ei ole.. Miksi olisi? 

AP

Yksityisellä puolellako gynekologit saavat kieltäytyä abortin teosta? Julkisella eivät ainakaan saa.

LÄHDE tuohon, että saisivat kieltäytyä yksityisellä.

Vierailija
42/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällainen silpomien ole lainvastaista? Olen luullut, että Suomessa ympärileikkaus suoritettaisiin vain lääketieteellisin perusten. Ei kai lääkärille voi mennä vaan huvin vuoksi pyytämään silpomista. Luulisi olevan lääkärietiikan vastaista. 

Ei ole lainvastaista. Ei toki julkisella tehdä, mutta yksityisellä kyllä. Toki voi olla, että on lääkäreitä, jotka eivät tätä kyseistä operaatiota suostu tekemään. 

AP

Yksityisellä puolellako gynekologit saavat kieltäytyä abortin teosta? Julkisella eivät ainakaan saa.

No siis. Olen vain kuullut, että näin on tapahtunut lääkärin vakaumusten perusteella. Mitään faktatietoa minulla ei ole.

Tämä sivuseikka ei ole tämän keskustelun pointti.

Kiitollisena seuraan teidän kommentteja...

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terskan pää on syystä suojassa. Esinahka estää sitä likaantumasta, se myös suojaa iskuilta ja hiertymiltä ja pitää terskan pinnan sopivan kosteana ja tätä kautta joustavana. Jos esinahka leikataan niin kaikki tämä suoja poistuu. Terskan päästä muodostuu tällöin kuiva ja kova. Leikattu alue on aikuisella miehellä sellainen pienen postikortin kokonen alue. Tällä alueella on erittäin herkkää hermokudosta muistaakseni n. 200m. Huomiona voisin sanoa että esinahkaa voidaan verrata tuntoherkkyydellä tyttöjen klitorikseen, siis peniksessä on kyllä myös muita herkkiä kohtia, mutta tuo esinahan alue on hyvin tuntoherkkää kudosta jolla on funktio (toistan itseäni): esinahka muodostaa mekaanisen suojan, se on hermokudosta ja ylläpitää terksan pinnalla olevan ohuen ihoalueen oikeata kosteustasapainoa.

Mitä ongelmia esinahanpoisto sitten aiheuttaa? Osalla tulee erektio-ongelmia, kaikki tarpeettoman leikkaukset ovat pikkulapselle vaarallisia, poikien esinahan poisto ei todellakaan ole mikään pelkkä "naps" operaatio vaikka Biauden ja muutama muu hengenheimolainen näin sanoo. Ja kun uskonnollisista syistä sitä tehdään niin se on täysin väärin puolustuskyvytöntä taaperoa kohtaan. Poistunut suoja on kiusallinen vaiva. Sitä penistä asetellaan sitten niissä juoksuhousuissa ja muutenkin sitä saa olla varomassa kun ikävästi hiertää.

Suomi on länsimainen demokratia jossa yksilöillä on vahva yksilön oikeus ja suoja oman ruumiinsa koskemattomuutta kohtaan, tätä pitää aina kunnioittaa. Mielestäni kysymyksen voisi asettaa myös niin että jos miehesi kokee esim. oman kulttuurin takia/ suvun painostuksen / kunnian takia esim. lapsen pääsääntöisen hakkaamisen oikeudekseen, niin katsotko silloin läpi sormien vai puolustatko lapsesi oikeutta koskemattomuuteen? En väitä että näin teidän perheessä on tai että miehesi on väkivaltainen,  mutta johonkin on raja vedettävä ja tämä raja ei todellakaan ole niin mitätön kuin muutama on täällä väittänyt, että olisi tärkeämpääkin taisteltavaa tulevaisuudessa.

Vierailija
44/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti.

Vierailija
45/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No siis. Olen vain kuullut, että näin on tapahtunut lääkärin vakaumusten perusteella. Mitään faktatietoa minulla ei ole.

AP[/

Kiitollisena? Uskot, että meidän mielipiteet palstalla saavat miehesi pään kääntymään?

Vierailija
46/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP[/

Kiitollisena? Uskot, että meidän mielipiteet palstalla saavat miehesi pään kääntymään?

No en usko. Kiitollisena, että ihmiset jaksavat kommentoida ja tuoda hyviä pointteja esiin.

Poikkeuksena sitten kaltaisesi kommentoijat, jotka eivät tuo mitään konkreettista itse aiheeseen.

Ap

Vierailija
47/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa.

Kumpi leikataan ensin, pojan esinahka, vai äidin pää?

Olis pitänyt ajatella ennen sipulikulliin (r)yhtymistä.

Vierailija
48/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa ei ketään silvota!! Kuvottava mies sinulla. Väkivaltaisia tekoja ei selitetä kulttuurilla.

Vierailija
49/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneks valkonen mies on keksinyt feminismin

Vierailija
50/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Onko muut olleet tässä tilanteessa ja miten olette ratkaisseet dilemman?”

Kyse ei ole teidän mielipiteistä, vaan lapsen oikeudesta koskemattomuuteen. Hän voi sitten aikuisiällä leikellä itseään niin paljon kuin haluaa…

Vierailija
51/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silpomiselle! Antaa sitten itse päättää kun on täysi-ikäinen. Silpomista kannattavia vanhempia voisin käydä vähän mätkimässä luuvitosellani.

Vierailija
52/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärileikkauksessa lähtee valtava määrä nautintoa pois.  Yhdynnässä orgasmit ovat laimeita tai niitä voi olla vaikea saavuttaa. Eräs leikattu exäni laukesi omaan nyrkkiinsä tai sitten vibraattorilla, keveämpi stimulaatio ei tuntunut lainkaan. 

Vierailija
53/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös kokemusta molemmista. Ehdottomasti parempaa seksiä leikkaamattomalla peniksellä. Myös arpikudosta saattaa leikattuun syntyä, joka haittaa toimintaa muun aikaisemmin mainitun lisäksi. Näpit irti sekä poikien ja varsinkin tyttöjen sukupuolielimistä!

On hyvä huomioida, että tyttöjen kohdalla painostus saattaa olla vieläkin kovempaa. Jos perheeseen tulee seuraavaksi tyttö, voi vaatimukset koventua. Muslimimaissa asiaa  ajavat etenkin isät, isoäidit ym. tyttöjen puhtauden varmistamiseksi naimisiinmenoa ja "hyväkäytöksisenä pysymistä" varten. Tyttöjen ympärileikkaamiseen on useampia tapoja. "Kevyimmillään" viilletään klitoris keskeltä halki ja pahimmillaan leikataan KAIKKI ulkoiset sukupuolielimet klitoris mukaan luettuna pois ja ommellaan koko homma kiinni jättäen vain pieni aukko virtsantuloa varten. Tämän tekee joku kylän puoskarinaisista partaterällä tai muulla terävällä esineellä muiden naisten pitäessä lasta kiinni. Nuorimmat ovat päiväkoti-ikäisiä aina varhaisteineihiin. Jalat sidotaan tämän jälkeen yhteen ja annetaan olla näin useita päiviä. Tyttö jätetään yksin kipuineen. Ompeleet avataan synnyttäessä. Sanomattakin on selvää mitä tästä seuraa. Erilaisia tulehduksia koko elämän, synnytyskomplikaatioita ja seksuaalisuus nolla. Ihmettelen miehiä, jotka edes haluaisivat itselleen naisen, joka ei pysty normaalilla tavalla nauttimaan seksuaalisuudestaan ja isiä, jotka vaativat tehtävän tälläista tyttärilleen. Täysiä elukoita sanon minä!

Koraanissa ei käsketä silpomaan ketään, asia on kulttuurillinen. Asia kannattaa ehdottomasti käsitellä jo nyt ajoissa, kun keskustelu on käynnissä, että tiedät mitä tuleman pitää ja voit pelastaa lapsesi ennen kuin on myöhäistä. Ei ole pikkujuttu ei.

Vierailija
54/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, toimenpide on pysyvä, joten pattitilanteessa jätetään silpominen tekemättä. Asiaan tutustuneena olet varmaankin jo selventänyt miehelle poistamisesta johtuvia haittoja? Ehkäpä tieto uppoaisi miehen kalloon, jos mieslääkäri selittäisi nämä vielä kerran? Tai vaikkapa sinun isäsi, jos upean puolisosi kulttuuria kunnioitetaan.

Vierailija
55/55 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Ja piste.

Ei todellakaan. Tälläinen raakuus ja julmuus pitää kitkeä pois koko maailmasta ja jakaa siitä faktatietoa aina kuin mahdollista ja mieluiten jo koulussa, että nuoriso tietää mistä on kyse ja osaa hakea apua, jos asia tulee kotona esille ja sitä vaaditaan. Olen törmännyt neuvokkaisiin tyttöihin, jotka ovat itse hakeneet apua lasusta aiheen tiimoilta, kun ovat saaneet selville "lomamatkan" tarkoituksen.. Luojan kiitos.