Vääntö ympäreileikkauksesta
Eli olemme mieheni kanssa pienen poikavauvan tuoreet vanhemmat. Mieheni on muslimimaasta, jossa poikien ympärileikkaus on itsestäänselvyys. Nyt meillä onkin menossa pienimuotoinen sota - itse olen täysin lapsen turhaa silpomista (kyllä, mielestäni kyseinen toimenpide on juurikin sitä) vastaan, ja mies on taas sillä kannalla, että sehän tehdään.
Onko muut olleet tässä tilanteessa ja miten olette ratkaisseet dilemman? Olen sanonut miehelle, että kun tästä ei päästä minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen, niin ainoa vaihtoehto on antaa pojan itse päättää, mitä keholleen tekee.
Vähän kuitenkin pelkään, että tästä tulee ikuisuustaistelu, ja onhan miehen perhe (joka asuu siellä muslimimaassa) joka painostaa asiaa myös kovasti.
Me kuitenkin elämme ja aiomme jatkossakin elää, Suomessa, eikä meidän kulttuuriin tämä tapa kuulu. Eikä mieheni edes ole uskova muslimi. Hänen mielestään ympärileikkaus kuuluu kuitenkin tehdä, ei kuulemma liity edes uskontoon vaan kulttuuriin. Niin no, mutta ei meidän....
Turhaa stressiä, mitä ei kaipaisi näin uuden elämäntilanteen edessä.
En usko, että hän ihan helposti muuttaa mieltään.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi tulee varmaan olemaan parisuhteenne pieninpiä ongelmia. Ihan oikeesti kannattaa miettiä, kenen kanssa lisääntyy.
Onpas taas ennakkoluuloinen kommentti. Itse seurustelen muslimin kanssa. Meillä ei ole lapsia eikä tule, joten tästä ei meille tule koskaan ongelmaa. Neljä vuotta olemme kuitenkin olleet yhdessä eikä uskonto ole vaikuttanut suhteeseemme tähän mennessä millään muulla tavalla kuin siten, että hän ei syö possua ja hän paastoaa ramadanin aikana.
Sä olet sentään miettinyt, kenen kanssa lisäännyt ja hyvä niin.
Itse myös muslimin puolisona sanoisin, että tämä voi hyvin olla pienimpiä asioita mistä tulee kiistaa. Ja keskustelu tosiaan olisi pitänyt käydä aiemmin. Rikoslakiinkaan ei voi vedota, koska käytännössä poikien ympärileikkaukset ovat Suomessa sallittuja.
Lapsen kasvaessa tulee varmasti eteen seurustelu, uskonnon valinta, koulun tunnit ja juhlat, sianlihan syönti, ramadan, kieliasiat, ylipäänsä ajanvietto ja velvollisuudet. Jos saatte tytön, niin tämä vielä moninkertaistuu. Pukeutuminen ja seurustelu voivat nousta yllättävän isoiksi kysymyksiksi.
Ihmisillä on taipumus muuttua iän mukana konservatiivisemmiksi. Moni suominainen voi yllättyä tästä. Meillä oli ensin suorastaan helpompaa, mutta vuosien myötä esim. suvun painostus kaikenlaisissa asioissa on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat sellaisia asioita, jotka pitäisi mielestäni selvittää, enne kuin mennään naimisiin ja tehdään lapsia. Miten tietyt asiat lasten kanssa hoituu, koska kokemukseni (sivusta seurannut, en itse ole muslimin kanssa) mukaan, muslimimiehet muuttuvat aika paljon konservatiivisemmiksi siinä vaiheessa, kun lapsia tulee. Ympärileikkaus, lasten pukeutuminen, harrastukset, seurustelu teini-ikäisenä jne. Olen nähnyt niin monta vaikeaa tilannetta, kun lapset ovat tulleet kuvioihin, jo muslimipuolison oma yhteisö asettaa valtavasti paineita, vaikki henkilö itse olisi varsin vapaamielinen ja länsimainen.
Komppaan täysillä tätä. -edellinen
Vierailija kirjoitti:
Toi tulee varmaan olemaan parisuhteenne pieninpiä ongelmia. Ihan oikeesti kannattaa miettiä, kenen kanssa lisääntyy.
Itse uskon, että tuo on heidän suhteen isoimpia ongelmia. Siihen saattaa liittyä niin paljon tunteita. Johan siihen liittyy täälläkin paljon tunteita. Sellaiset on vaikea ratkaista järjellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällainen silpomien ole lainvastaista? Olen luullut, että Suomessa ympärileikkaus suoritettaisiin vain lääketieteellisin perusten. Ei kai lääkärille voi mennä vaan huvin vuoksi pyytämään silpomista. Luulisi olevan lääkärietiikan vastaista.
Ei ole lainvastaista. Ei toki julkisella tehdä, mutta yksityisellä kyllä. Toki voi olla, että on lääkäreitä, jotka eivät tätä kyseistä operaatiota suostu tekemään.
Eihän kaikki gynekologitkaan suostu abortteihin.
Ja sinulle, joka kirjoitit että provo, niin ei ole.. Miksi olisi?
AP
Miksi et vastannut kysymykseen, miksi ette puhuneet asiasta ennen lapsen hankintaa, kuitenkin olette ottaneet selville onko se Suomessa laillista vai ei?
Sianlihan syönti ei minun mielestäni ole mitenkään merkittävä asia. Minkä vuoksi sitä pitäisi syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällainen silpomien ole lainvastaista? Olen luullut, että Suomessa ympärileikkaus suoritettaisiin vain lääketieteellisin perusten. Ei kai lääkärille voi mennä vaan huvin vuoksi pyytämään silpomista. Luulisi olevan lääkärietiikan vastaista.
Ei ole lainvastaista. Ei toki julkisella tehdä, mutta yksityisellä kyllä. Toki voi olla, että on lääkäreitä, jotka eivät tätä kyseistä operaatiota suostu tekemään.
AP
Miksi et vastannut kysymykseen, miksi ette puhuneet asiasta ennen lapsen hankintaa, kuitenkin olette ottaneet selville onko se Suomessa laillista vai ei?
Vastasin jo edellisellä sivulla. Käypä katsomassa.
Ihmiset ovat nuorempina ehdottomampia kuin vanhempina. Ei ihmiset muutu sen konresvatiivisemmiksi, vaan jäävät omaan aikaansa, eivätkä seuraa uusia tuulia.
Mutta jos tuossa asiassa ei miehelle kelpaa, että lapsi päättää, niin hankalalta vaikuttaa. Toisaalta moni haluaa kasteen lapselle, ettei lapsi joudu kadotukseen, jos jotain käy. Vahva tunne ja sitä pitää noudattaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas ennakkoluuloinen kommentti. Itse seurustelen muslimin kanssa. Meillä ei ole lapsia eikä tule, joten tästä ei meille tule koskaan ongelmaa. Neljä vuotta olemme kuitenkin olleet yhdessä eikä uskonto ole vaikuttanut suhteeseemme tähän mennessä millään muulla tavalla kuin siten, että hän ei syö possua ja hän paastoaa ramadanin aikana.
Itse myös muslimin puolisona sanoisin, että tämä voi hyvin olla pienimpiä asioita mistä tulee kiistaa. Ja keskustelu tosiaan olisi pitänyt käydä aiemmin. Rikoslakiinkaan ei voi vedota, koska käytännössä poikien ympärileikkaukset ovat Suomessa sallittuja.
Lapsen kasvaessa tulee varmasti eteen seurustelu, uskonnon valinta, koulun tunnit ja juhlat, sianlihan syönti, ramadan, kieliasiat, ylipäänsä ajanvietto ja velvollisuudet. Jos saatte tytön, niin tämä vielä moninkertaistuu. Pukeutuminen ja seurustelu voivat nousta yllättävän isoiksi kysymyksiksi.
Ihmisillä on taipumus muuttua iän mukana konservatiivisemmiksi. Moni suominainen voi yllättyä tästä. Meillä oli ensin suorastaan helpompaa, mutta vuosien myötä esim. suvun painostus kaikenlaisissa asioissa on lisääntynyt.
Ja kokeilipa ottaa ero ja uus mies, voi tulla jännä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vastasin jo edellisellä sivulla. Käypä katsomassa.
Niin, olisi pitänyt puhua...
Ei nyt vakuuta minua, iso asia kyseessä ja yhtäkkiä lapsen syntymän jälkeen mies täysin ehdoton.
Mitähän ylläreitä teille vielä on tulossa, kun kommunikointi on luokkaa ”olisi ja olisi pitänyt keskustella etukäteen, mutta...”
Nämä on asioita, jotka kannattaisi keskustella ihan suhteen alussa jo, ettei tarvitsisi tapella vasta sitten, kun lapsi tulossa.
Minä tein selväksi jo ihan suhteen alussa, ettei minun lapsiani ikinä ympärileikata ja jos miehelle se ei käy, niin sitten pitää hankkia lapset jonkun muun kanssa. Tästä saatiin silti hieman vääntää vielä, kun ensimmäinen poika saatiin, mutta onneksi asia oli jo käyty aiemmin läpi perusteellisesti ja sopimukset tehty.
Itse olen nyttemmin pehmentynyt ympärileikkauksen suhteen, mutta edelleenkin ajattelen, ettei sitä kuulu tehdä toiselle ihmiselle lupaa kysymättä. Jos poikamme myöhemmin ympärileikkauksen haluaa, en vastusta yhtään, mutta silpomista se minunkin mielestäni on, jos pienelle lapselle tehdään.
Tulevaisuudessa varmasti kannattaa varautua erimielisyyksiin lasten/nuorten seurustelusuhteiden ja vapaa-ajanvieton kanssa, seksuaalikasvatus ja sellaiset aineet myös on miehelleni aika vaikeita - vaikkei tosiaankaan mistään lähi-idästä ole, vaan paljon länsimaalaisemmasta maasta.
Ja toivottavasti teillä on selvät sävelet sen suhteen, miten lasten huolto mahdollisen eron jälkeen tapahtuu. Ns. kuuluuko lapsi miehesi kulttuurin mukaan äidin vai isän puolen suvun kasvatettavaksi. Tästä on monet ikävät erotaistelut syntynyt.
Jos muslimimies on "sehän tehdään" asenteella niin kannattaako uhmata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Voisitko vielä selittää, mitä ongelmia meille on vielä tulossa, jos tämä aihe on ongelmista pienin. Kun näköjään paremmin tiedät.
Ensimmäinen kommentoijahan puhuu nimenomaan lisääntymisestä ja sinä sanot heti aluksi ettette ole tekemässä lapsia joten miksi ihmeessä edes kuvittelet hänen viittaavan teihin? Muutenkaan hän ei missään vaiheessa puhutellut sinua kommentissaan, käsittämätöntä itseriittoisuutta sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei suostu tekemään huvikseen vanhempien halusta mutta esim. Helsingissä on yksi venäläisklinikka jossa suoritetaan näitä toimenpiteitä.
Tee lasu miehestä jos menee oikein tiukille.
Tee rikosilmoitus miehestäsi jos toteuttaa ajatuksen. Minä tekisin.
Hyvä, että olet päättänyt Ei ja toivottavasti pysyt päätöksessäsi! Älä kuitenkaan päästä lastasi yksin matkustamaan isänsä kanssa puolisosi kotimaahan.
Jokaisen tervejärkisen ihmisen pitäisi tajuta, ettei lasta tule silpoa, ei millään verukkeella. Terveydellinen syy on ainoa, jonka voi hyväksyä. Poikien ympärileikkaamisen hyväksyntä johtaa myös tyttöjen ympärileikkaamisen suopeampaan "ymmärtämiseen". Nämä teot ovat hirvittäviä tragedioita ja vaikuttavat pienen ihmisen koko loppuelämään. ja terveyteen. Katso pari dokkaria molemmista päätöksesi vahvistamiseksi ja tietopuolisekisi tueksi., jotta voit perustella päätöksesi puolisollesi ja hänen omaisilleen.
Omaisten painostuksesta muslimimiehet saattavat viedä lapsensa ja varsinkin tyttärensä pois maasta loma-aikoina toimenpidettä varten viimeistään teini-iässä kertomatta siitä puolisolle, koska se on meillä rikos
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Ja piste.
Sano tuo juutalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu miehestä jos menee oikein tiukille.
Onko mies lapsi?
Ei ole. Ei tarvitse edes mennä lääkärille. Kuka tahansa saa viiltää lapsena peniksestä palan irti ilman mitään ongelmia yhteiskunnan puolelta.
Että sellaisessa unelmassa täällä elellään.