Onko teistä hyvä vai huono, että vanhoja elokuvia "nykyaikaistetaan". Anna ja Häräntappoase esim.
Anna aalla on modernisoitu televisiosarjassa siten, että siinä on homo poika ja lesbo vanha nainen. Tarinan on myös lisätty afroamerikkalaisen rakkaustarina. Annan rakkaus onkin sarjassa orpo ja abtaa puolet tilastaan tälle afroamerikkalaiselle. Kirjoissa hän ei edes ollut orpo.
Häräntappoaseen uudessa filmatisoinnissa onkin kahden tytön rakkaustarina.
Minu häiritsee vanhojen tarinoiden totaalinen muuttaminen.
Tekisivät mieluummin ihan uusi sarjoja ja elokuvia. Miksi kaikkeen täytyy tunkea väkisin uusia juttuja.
Kommentit (71)
Hyvähän se on. Mitä enemmän taidetta, sen parempi. Niistä voi valita mieleisensä.
Vierailija kirjoitti:
Taaskos sinä aloitat!!??
En ole ennen tällaista aloitettu tehnyt.
Ja uutta on tuo Häräntappoaseen muuttaminen.
Huono. Jätä klassikko rauhaan ja keksi jotain omaa.
Maailmassa tehdään vaikka miten paljon ihan uusia tarinoita. On oma valinta närkästyä vanhojen tarinoiden modernisoinneista.
En pidä tällaisista. Melkein kaikki pilataan "monimuotoisuudella", eli hahmojen ainoa luonteenpiirre on olla joku vähemmistön edustaja. Tai naiset ovat "vahvoja ja itsenäisiä" ilman heikkouksia. Niin kuin tuo uusi häräntappoase, ovat muokanneet alkuperäistä niin paljon, että haluavat vain ratsastaa sen nimellä vaikka tarina on ihan erilainen.
Onko monta väriä ihmisiä uudessa häräntappoaseessa?
Pieni talo preerialla - sarjasta suunnitellaan uutta filmatisointia.
Olisi mukavaa, jos se olisi tehty uudella kuvaustekniikalla, mutta oleellisia asioita tuon ajan elämästä ei olisi muutettu.
Tarkoitan sitä, että eihän tuo aiempikan sarja ollut kirjojen mukaan, mutta se kuvasi silti 1800-luvun elämää ika hyvin.
Ei pitäisi tuoda nykyajan muoteja vanhoihin tarinoihin.
En tiedä muusta mutta mielestäni Anna a on hyvä .
Ap, uusia juonia ei ole varsinaisesti edes keksitty enää antiikin jälkeen. Kaikki on enemmän tai vähemmän variaatiota muutamasta perusjuonesta.
Minua ei ainakaan pätkääkään haittaa vanhan versiointi. Tuore Netflixin Anna-sarja on ehdottomasti paras näkemäni versio, ja olen nähnyt ne kaikki ja lukenut kirjatkin moneen kertaan.
Minusta vähiten olisi järkeä tehdä täsmälleen samanlainen versio yhä uudestaan. Jos halutaan nostaa klassikosta uusia vivahteita esille - Anna-sarjassa se on luonto ja nuoren naisen kasvu aikuiseksi - se pitääkin tehdä eri tavalla kuin mitä varhaisemmissa versioissa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä Anna A?
No Anna-kirjoista on tehty aiemmin paremmin sitä aikaa kuvaava sarja, mutta telkkarista tuli hiljattain sama tarin muunneltuna nimellä Anna aalla.
Säälittävää! Joku yrittää ratsastaa muiden keksinnöillä, kun itse ei mitään keksi, kunhan tunkee sateenkaariurpoilua sekaan. 🤮
Minusta hyvä ja huono. Joissakin tapauksissa on mielestäni ihan perusteltua, että ikivanhoja elokuvia versioidaan uudelleen ihan kuvanlaadun, kerronnan etenemisen, tyylin ja dialogin osalta. Mutta sitä en käsitä, että koko tarina hahmoja ja miljöitä myöten uudistetaan. Tehköön sitten kokonaan uuden elokuvan ja tarinan. Olisihan se järjetöntä, jos tehtäisiin vaikka Titanic-niminen elokuva, mutta siinä olisikin Silja Europa ja päähenkilöt jotain karaokekansaa. Ja sitten väitettäisiin, että juu siitä Titanicistahan tämä kertoo.
Jätän tr-propagandan omaan arvoonsa. Härkösen kirjan olen lukenut joskus nuoruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, uusia juonia ei ole varsinaisesti edes keksitty enää antiikin jälkeen. Kaikki on enemmän tai vähemmän variaatiota muutamasta perusjuonesta.
Minua ei ainakaan pätkääkään haittaa vanhan versiointi. Tuore Netflixin Anna-sarja on ehdottomasti paras näkemäni versio, ja olen nähnyt ne kaikki ja lukenut kirjatkin moneen kertaan.
Minusta vähiten olisi järkeä tehdä täsmälleen samanlainen versio yhä uudestaan. Jos halutaan nostaa klassikosta uusia vivahteita esille - Anna-sarjassa se on luonto ja nuoren naisen kasvu aikuiseksi - se pitääkin tehdä eri tavalla kuin mitä varhaisemmissa versioissa!
Tämä on eri asia. Eikö sinun mielestäsi olis tyhmää, jos kaikkien romanttisten elokuvien nimi olisi Romeo ja Julia?
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei olsii pitänyt tunkea gilbertin orpoutta ja puolen tilan lahjoittamista.
Saatika nykyajan homoja ja lesboja. Tuohon aikaan se oli järkyttävä rikos. Ei nykyajan leppoisa mukava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukavaa, jos se olisi tehty uudella kuvaustekniikalla, mutta oleellisia asioita tuon ajan elämästä ei olisi muutettu.
Tarkoitan sitä, että eihän tuo aiempikan sarja ollut kirjojen mukaan, mutta se kuvasi silti 1800-luvun elämää ika hyvin.
No eikä kuvannut. Oletko ikinä lukenut sarjan kuvauksista? Langdon heilui kännissä ja jaksoihin käsikirjoitettiin väkisin äärikristittyä moraalisaarnaa. Hyi hitto!
Siinä tepasteli vimpan päälle silitetyissä tamineissa sakkia ilman, että kukaan oikeasti teki missään vaiheessa töitä, kuten lypsi lehmiä tai lapioi lantaa. Ok, siistiä munien keruuta ja tehottoman näköistä kyntämistä näkyi joissain jaksoissa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Ja esim perheen nimikin pitäisi minun mielestäni olla edelleen Ingalls. Uudistaa voi niin monella tavalla, joten ei pitäisi olla ongelma säilyttää ne perusasiat.
*siis anna rakkaus Gilbert on uudessa versiossa orpo ja antaa puolet tilastaan afroamerikkalaiselle.