IS: Lenkkeilevä 16-vuotias tyttö kuoli yliajossa Ikaalisissa
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholihuume vaati uhrin, viattoman tytön tällä kertaa.
Auton kuljettaminen liian suuren alholipitoisuuden vaikutuksessa on tietekin sinäsä rikos, mutta ei se välttämättä aiheuttanut osumaa tyttöön.
Yleensäkin alkon nauttiminen ei välttämättä ole syy tapahtumiin.
Tälläkin on varmaan tarkoitus yrittää herättää sitä huomiota että liikenne on yhteispeliä jossa jokaisen täytyy olla valppaana. On ehdottoman selvää että autoa tulee kuljettaa vain selvinpäin mutta yhtälailla kevyen liikenteen kulkijan tulee seurata ympäristöään ja reagoida siihen jos joku toinen tekee liikenteessä virheen. Liian usein esimerkiksi näkee jalankulkijoita jotka vähät välittävät heille palavasta punaisesta valosta.
Minä ajan autolla aivan päin pehvaa. Aina pientä ylinopeutta. En kuiteskaan kiilaile jos joku lähtee ohittamaan. Keltainen liikennevalo tarkoittaa aivan muuta kuin pysähdy.
Jos olen joskus kännissä niin en aja autolla. Arvatkaapa tajuanko silloin toikkaroidessa mitään liikennevaloista tai edes pientareista?
Kyllä jalankulkija saattaa ja saakin toikkaroida paljon vapaammin kuin autoilija. Jalankulkijalla ei ole mitään promillerajoja.
Et sinä saa kännissä mennä autotielle toikkaroimaan ellet halua rapsuja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko voisi olla myös ”Kännikuski tappoi 16-vuotiaan yliajossa”. Suomessa rikoksista kerrotaan liian usein passiivissa, uhrille käy jotain pahaa, eikä niin että tekijä tekee uhrille pahaa.
Kännissä autoilun pitäisi olla tuomiota koventava, eikä lieventävä seikka.
Kas kun ei uutisoitu että lenkkeilijä jäi auton alle. Pyöräilijöistä uutisoidaan aina että jäi auton alle vaikka auto ajoi niiden yli. Tekijä pääsee todennäköisesti ehdollisella tuomiolla.
Tämä sanamuoto on sairas. Joku vaan jäi alle. Kukaan ei kirjoita, että humalainen tms AJOI aktiivisesti päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini pääsi ikuiseen rauhaan. Hyvä juttuhan se.
Hyvä juttu?
Elämä voi olla rankkaa. Hyvä, ettei tarvinnut kärsiä.
Sinä et määritä muita kuin oman kokemuksesi. Vaikka et arvosta omaa ja muiden elämää, se ei tarkoita etteikö muut arvostaisi.
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton kuljettaminen liian suuren alholipitoisuuden vaikutuksessa on tietekin sinäsä rikos, mutta ei se välttämättä aiheuttanut osumaa tyttöön.
Kännissä autoiluhan on kielletty ihan vasn ihmistennkiusaksi, eikä suinkaan siksi että humala moninkertaistaa onnettomuusriskin.
Arvaan et kannatat perusduomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan kamala juttu, mutta ensimmäisenä tuli mieleen olikohan tytöllä kuulokkeet päässä, eikä kuullut ja siten osannut ollenkaan varoa lähestynyttä autoa.
Näen Helsingissä päivittäin tilanteita, joissa nuori tai nuorehko henkilö lenkkeilee kuulokkeet päässä täysin huomaamatta mahdollisia vaaratekijöitä. Korostuu ehkä sellaisilla, joilla ei vielä ole edes ajokorttia.
Ymmärrän, että lenkillä on mukavaa kuunnella musiikkia tai äänikirjaa tai podcastia tai mitä vaan, mutta ikävä kyllä siinä silloin myös herkästi sulkeutuu sellaiseen kuplaan, jossa ei enää havainnoin ympäristöä ja muuta liikennettä riittävällä tavalla.
Ja yhä edelleen tietenkin kamala juttu ja raukkamainen tuo kuljettaja.
Kyseessä pienen syrjäkylän hiekkatie. Ei mannerheimintie Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin on varmaan tarkoitus yrittää herättää sitä huomiota että liikenne on yhteispeliä jossa jokaisen täytyy olla valppaana. On ehdottoman selvää että autoa tulee kuljettaa vain selvinpäin mutta yhtälailla kevyen liikenteen kulkijan tulee seurata ympäristöään ja reagoida siihen jos joku toinen tekee liikenteessä virheen. Liian usein esimerkiksi näkee jalankulkijoita jotka vähät välittävät heille palavasta punaisesta valosta.
Minä ajan autolla aivan päin pehvaa. Aina pientä ylinopeutta. En kuiteskaan kiilaile jos joku lähtee ohittamaan. Keltainen liikennevalo tarkoittaa aivan muuta kuin pysähdy.
Jos olen joskus kännissä niin en aja autolla. Arvatkaapa tajuanko silloin toikkaroidessa mitään liikennevaloista tai edes pientareista?
Kyllä jalankulkija saattaa ja saakin toikkaroida paljon vapaammin kuin autoilija. Jalankulkijalla ei ole mitään promillerajoja.
Tien reunassa on kevyenliikenteenväylä jalankulkijoille ja ajorata autoilijoille erikseen. Kumpikin pysyy omalla puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko voisi olla myös ”Kännikuski tappoi 16-vuotiaan yliajossa”. Suomessa rikoksista kerrotaan liian usein passiivissa, uhrille käy jotain pahaa, eikä niin että tekijä tekee uhrille pahaa.
Kännissä autoilun pitäisi olla tuomiota koventava, eikä lieventävä seikka.
Juuri näin. Mikään ihmisen aiheuttama ei vaan tapahdu, vaan teolla on aina tekijä.
Tästä voisi joku päätellä, että median edustajissa (tai näiden kavereissa) on näitä yliajajia ja näin otsikoimalla halutaan eristää oma vastuu muotoilemalla otsikko neutraaliksi.
Sitä se teettää kun juostaan napit korvilla ja musiikki on täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Näihin autolla tapahtuviin sekoiluihin pitäisi nyt puuttua kunnolla. Ja kaikkien puolueiden on siihen sitouduttava, eikä tehdä politiikkaa. Tuo tyttö olisi voinut olla kenen tahansa lapsi.[/quote
Totta!! Minä olin jäädä tänään auton alle kun aivan maantien (Nokian kirkolla, Pirkkalaistie) reunassa kävelin, mutta mersukuski mies katseli kännykkäänsä ja kaarsi epähuomiossa lähes ojaan. Näitä sattuu liian usein. Virta pois kännykästä ajon ajaksi olisi hyvä.
Yksi nainen olisi taas vähemmän, jos en olisi hypännyt heinikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin autolla tapahtuviin sekoiluihin pitäisi nyt puuttua kunnolla. Ja kaikkien puolueiden on siihen sitouduttava, eikä tehdä politiikkaa. Tuo tyttö olisi voinut olla kenen tahansa lapsi.[/quote
Totta!! Minä olin jäädä tänään auton alle kun aivan maantien (Nokian kirkolla, Pirkkalaistie) reunassa kävelin, mutta mersukuski mies katseli kännykkäänsä ja kaarsi epähuomiossa lähes ojaan. Näitä sattuu liian usein. Virta pois kännykästä ajon ajaksi olisi hyvä.
Yksi nainen olisi taas vähemmän, jos en olisi hypännyt heinikkoon.Hienosti sait tästä mies vs nainen asettelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisiä on muutenkin liikaa ,hyvä vähän karsia
Olisitko tuota mieltä, jos kyseessä olisi ollut sinun lapsesi? Tai ystäväsi tai sukulaisesi?
Miksi tällaisten kommettien kirjoittajat luulevat, että ensimmäisen kommentin kirjoittajan kaltaisilla ihmisillä olisi edes lapsia tai ystäviä? Vaikuttaa aika yksinäiseltä ja katkeralta 1. kommentin kirjoittaja, jolla tuskin on ketään tuttuja.
Ja vaikka olisikin, niin todennäköinen masennus tekisi sen, ettei tuollainenkaan jaksaisi paljoa kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jalankulkija saattaa ja saakin toikkaroida paljon vapaammin kuin autoilija. Jalankulkijalla ei ole mitään promillerajoja.Et sinä saa kännissä mennä autotielle toikkaroimaan ellet halua rapsuja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
No arvaappa mitä mieltä olen tästä asiasta kun olen kännissä?
Ei siis millään pahalla, tarkoitan vain että autoilija ei saa olla sekaisin mutta meitä sekavia jalankulkijoita on ja tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini pääsi ikuiseen rauhaan. Hyvä juttuhan se.
Hyvä juttu?
Elämä voi olla rankkaa. Hyvä, ettei tarvinnut kärsiä.
Sinä et määritä muita kuin oman kokemuksesi. Vaikka et arvosta omaa ja muiden elämää, se ei tarkoita etteikö muut arvostaisi.
Suomalaiset teinitytöt tuskinpa arvostavat omaa elämäänsä. Olen huomannut sen lasten pelissä nimeltään Momio, josta löytyy paljon epätoivoisia ja surullisia teinityttöjä. Muuta sieltä ei löydykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan kamala juttu, mutta ensimmäisenä tuli mieleen olikohan tytöllä kuulokkeet päässä, eikä kuullut ja siten osannut ollenkaan varoa lähestynyttä autoa.
Näen Helsingissä päivittäin tilanteita, joissa nuori tai nuorehko henkilö lenkkeilee kuulokkeet päässä täysin huomaamatta mahdollisia vaaratekijöitä. Korostuu ehkä sellaisilla, joilla ei vielä ole edes ajokorttia.
Ymmärrän, että lenkillä on mukavaa kuunnella musiikkia tai äänikirjaa tai podcastia tai mitä vaan, mutta ikävä kyllä siinä silloin myös herkästi sulkeutuu sellaiseen kuplaan, jossa ei enää havainnoin ympäristöä ja muuta liikennettä riittävällä tavalla.
No jos kävelet oikeassa paikassa jalankulkijana, pysähdytkö aina katsomaan jokaista lähestyvää autoa ettei vaan tule päälle??
Kyllä, koska vähällä piti- tilanteita on joka päivä vähintään yksi, kun kävelen keskustassa, ylettäessäni katua suojatien kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko katsonut missä onnettomuuspaikka, tuo Karpanperäntie on.
Se on 35 km Ikaalisista, keskellä maaseutua.
Siellä kaikki tuntee toisensa.Koko pitkällä matkalla ainut ihminen on tämä lenkkeilijä ja juuri siinä kohtaa ajaa yli ja pöpelikköön? Voiko tuo edes olla sattumaa enää
Ihan hyvin voi olla.
Koko ajan elämässä tapahtuu kummallisia asioita ihan sattumalta eikä niille ole oikeasti mitään sen kummenpaa syytä. Vaikka ymmärrän toki, että tähänkin tragediaan halutaan jokin selitys, mutta kyseessä lienee vain onneton sattuma.
Muistakaa ihmiset, että aina kun istutte auton rattiin, olette tappovehkeen ohjaimissa. Itse muistutan näillä ronskeilla sanoilla itseäni aina kun käynnistän auton. Jokaisen autoilijan pitäisi myös kulkea maantien reunassa jalan ja pyöräillä olemattomilla pientareilla välillä. Niin itse teen. Kyllä on usein henki vaarassa.
Tämä nuori kuoli palvotun viinakulttuurin vuoksi. Raitis on aina selvä ja ajokuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kävelet oikeassa paikassa jalankulkijana, pysähdytkö aina katsomaan jokaista lähestyvää autoa ettei vaan tule päälle??
Kyllä, koska vähällä piti- tilanteita on joka päivä vähintään yksi, kun kävelen keskustassa, ylettäessäni katua suojatien kohdalta.
Olen siis eri, kuin aiempi kommentoija, joka on ihan oikeassa. Ja tietysti vähältä*piti , ei vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun juostaan napit korvilla ja musiikki on täysillä.
Millä tavalla lenkkeilijän kuuntelema musiikki saa autoilijan menemään rattiin kännissä? Entä millä tavalla lenkkeilijän kuuntelema musiikki vaikuttaa autoilijan ajotapaan ylipäätään?
Jalankulkija saa olla vaikka kuuro. Turha lässyttää yhtään mitää mistään kuulokkeista.