Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aaarg että mä vihaan teitä lähteen vonkaajia!

Vierailija
12.06.2014 |

Joka jumalan ketjuun pitää kommentoida että "lähde?"!! Esim. Tuossa vesisadeulkoiluketjussa joku sanoi, että sateella jalkapalloa pelatessa tulee helpommin revähdyksiä, niin jo siellä oli joku lähdettä vaatimassa. Siis vittu tämä on keskustelupalsta eikä mikään gradu! Voisikohan jotkut tiedot perustua ihan vaan maalaisjärkeen ja kokemukseen, eikä johonkin tutkimukseen?! Ja muutenkin, ei kaikkiin tutkimuksiinkaan mitään fucking linkkiä löydy. Aaaaarg!!!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset vs. kouluttamattomat. ;) Kriittinen on oltava.

Vierailija
2/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:20"]

Voisikohan jotkut tiedot perustua ihan vaan maalaisjärkeen ja kokemukseen, eikä johonkin tutkimukseen?! Ja muutenkin, ei kaikkiin tutkimuksiinkaan mitään fucking linkkiä löydy.

[/quote]

1) Jos se perustuu omaan kokemukseesi tai maalaisjärkeesi niin se ei ole mikään vitun tieto vaan se mitä sinä asiasta tällä hetkellä arvaat. Tai kenet nyt itsesi paikalle tahdotkin vaihtaa.

2) Jos tutkimukseen ei löydy linkkiä, siihen viitataan silti tekijän nimellä, tutkimuksen nimellä ja vuodella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans risoo. On valitettavasti joukko ihmisiä, jotka elävät sellaisessa todellisuudessa, että jos jotain asiaa ei löydy linkkinä internetissä, sitä ei voi olla olemassa.

Vierailija
4/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole akateeminen, ja minun piti lukea koko alaoitusviesti ennenkuin tajusin että ei ole kyse siitä että vaaditaan jotakuta lähtemään jostain, kuten otsikon olin ymmärtävinäni, ja parista ekasta lauseesta ajattelin että miksi joku vaatii lähdettä jonnekin jossa sataa ja on märkää muutenkin, eikä ollut näköjään siitäkään kyse :)

Vierailija
5/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sulle ap <3 pus, sinä mututieteen levittäjä!

Vierailija
6/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma nyt ei vaan toimi millään mutu-tuntumalla. Yksinkertaista.

Vierailija
7/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni  ihminen joka perustaa väitteensä maalaisjärkeen ja kokemukseen on usein väärässä. Tämä on mielipide ei väitös.

t. epäakateeminen kokki

Vierailija
8/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole akateemisesti kouluttautunut, joten sen pohjalta en todisteita tai viitteitä pyytele.

Syy, miksi itse pyytelen näitä on ihan puhdas uteliaisuus ja kriittisyys. Ei kaikkea pidä mennä uskomaan mitä netissä ladellaan "totuutena". Valtaosa näistä totuutena huutelijoista ei edes tiedä mistä puhuu.

Toki joku sateella fudiksen peluu ja siitä herkemmin aiheutuvat revähdykset on enemmän maalaisjärjen ansiota kuin tutkimuksiin pohjautuvaa. Koska kyllähän sitä kylmät lihakset herkemmin saa traumoja, kuin lämpimät lihkaset. Ei se silti ole kiveen hakattua informaatiota, koska näin kesäaikaanhan on pelikaudet päällä ja pelit pelataa vaikka sataisi lunta taivaalta. Silloin on lämmittelystä pidettävä isompi huoli ja lihashuolto toiminnassaan paremmin.

Ei se ole mitenkään väärin ihmisiltä pyydellä todisteita joidenkin väittämien tueksi. Se, että on omakohtaista kokemusta sen voi mainita viestissään myös, eikä laittaa yleisenä totuutena esiin.

Vierailija
9/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ainahan luja usko ja vankka vakaumus voittavat tutkitun tiedon. Jos kiivaasti vaadin Norjaa palauttamaan vuoden 1936 sodassa Suomelta valtaamansa alueet, niin hittoako siihen joku jotain lähteitä kyselee.

Vierailija
10/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:31"]

[/quote]

Miten musta tuntuu, että yliopiston käynyt ihminen hyväksyy arkitiedon sellaiseksi ilman lähteitäkin. Yo:n perusopinnot käynyt tai muuten vain hieman lähdekriittisyyteen tutustunut haluaa lähdemerkinnän siihenkin, että viikko alkaaa maanantaista ja toinen käsi on vasen.

Vierailija
11/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää se, miten ihmiset välittävät toisilleen tietoa, jonka ovat esim. ymmärtäneet väärin tai saaneet lähteestä, joka on tunnetusti epäluotettava. Lähteen tarkistamalla tällaiset selviää ja uudet ihmiset säästyy omaksumasta väärää tietoa.

Eihän siitä nyt niin montaa päivää ole, kun tälläkin palstalla joku oli ymmärtänyt englanninkielisen selostuksen siitä, mitä siellä Norjan sukellusturmassa oli tapahtunut, ja kertoi ihan varmana tietona hölynpölyä. Lähteestä kävi sitten ilmi, että asia oli oikeasti ihan toisin. Mutta ennen kuin se tuotiin ilmi, useampi kommentoija oli jo ehtinyt totena päivitellä kerrottua huuhaata.

Vierailija
12/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiset käsitykset ovat usein täyttä puutaheinää. Jos joku vetoaa "maalaisjärkeen", se tarkoittaa yleensä, ettei hän ole vaivautunut ajattelemaan ja ottamaan selvää. Siksihän nämä arkiset käsitykset ovat kehittyneetkin, säästämään aikaa ja vaivaa. Valitettavasti säästöt voivat välillä kostautua.

Vierailija
13/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:31"]

[/quote]

Miten musta tuntuu, että yliopiston käynyt ihminen hyväksyy arkitiedon sellaiseksi ilman lähteitäkin. Yo:n perusopinnot käynyt tai muuten vain hieman lähdekriittisyyteen tutustunut haluaa lähdemerkinnän siihenkin, että viikko alkaaa maanantaista ja toinen käsi on vasen. [/quote]

Lähde?

Vierailija
14/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liputan koetun tiedon puolesta. Se on paljon parempaa useimmiten kuin puuta heinää olevat tutkimukset. Jotkut asiat vaan oppii kantapään kautta eikä niille ole mitään lähdettä. Oma elämänkokemus on minusta luotettavampaa tietoa kuin mitkään tutkimukset. Jos mun oma elämänkokemus väittää toista kuin joku tutkimus, uskon omaa kokemustani enemmän.

Vierailija
15/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen nyt. Te lähteen vonkaajat, jos te itse joskus jotain koette tai maalaisjärjellä ajattelette, tarkistatteko heti asian internetistä ennen kuin uskotte, että kokemuksenne tai järkeilynne oli totta vai tarua? Entäs jos ette netistä asiaa löydä? Oliko se kokemanne totta, voitteko luottaa siihen ja kertoa siitä muille, että ette vain levitä väärää mutua?

Vierailija
16/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 14:03"]Mä liputan koetun tiedon puolesta. Se on paljon parempaa useimmiten kuin puuta heinää olevat tutkimukset. Jotkut asiat vaan oppii kantapään kautta eikä niille ole mitään lähdettä. Oma elämänkokemus on minusta luotettavampaa tietoa kuin mitkään tutkimukset. Jos mun oma elämänkokemus väittää toista kuin joku tutkimus, uskon omaa kokemustani enemmän.

[/quote]

Mutta voisitko sitten ilmoittaa lähteeksesi omat kokemuksesi jotta me voimme sitten arvioida itse kuinka paljon painoa annamme sinun kokemuksillesi? Katsos kun jos et esitä lähdettä, niin joku saattaa vaikka luulla, että sinä olet joku ortopedi.

Vierailija
17/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon on oltava todistetusti näyttöön perustuvaa, että se on pätevää ;)

Vierailija
18/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään todistetta tälle vihallesi?

Vierailija
19/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:43"]

Minä en ole akateeminen, ja minun piti lukea koko alaoitusviesti ennenkuin tajusin että ei ole kyse siitä että vaaditaan jotakuta lähtemään jostain, kuten otsikon olin ymmärtävinäni, ja parista ekasta lauseesta ajattelin että miksi joku vaatii lähdettä jonnekin jossa sataa ja on märkää muutenkin, eikä ollut näköjään siitäkään kyse :)

[/quote]

Minulle kävi samoin. :D

Vierailija
20/28 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä huvittavaa. Arkikeskustelussa ei pyydellä mitään lähteitä. Voi toki epäillä asian oikeellisuutta, mutta ei kukaan ole pyytämässä tieteellistä lähdeluetteloa johonkin täysin triviaaliin asiaan, koska ei vain satu olemaan samaa mieltä asiasta. Hyvin monet asiat on selitettävissä maalaisjärjellä, esim. sateesta liukas jalkapallokenttä on taatusti liukkaampi kuin kuiva kenttä, joten todennäköisesti loukkaantumiset ovat tavallisempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi