Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyvistä miehistä tulee huonoja isiä: miehen näkökulma

Vierailija
12.06.2014 |

Miksi joistakin miehistä vaikuttaa tulevan itsekkäitä paskiaisia lapsen syntymän jälkeen? Olen mies ja luulen tietäväni vastauksen.

Ikävä totuus on, että monet miehet eivät pidä isän roolin suorittamisesta tai lapsiperhe-elämän ankeudesta. Se ei vain tunnu mielekkäältä ja antoisalta vaan päinvastoin raskaalta ja yksitoikkoiselta. On vaikea olla parhaimmillaan, kun koko elämäntilanne eroaa täysin omista toiveista ja odotuksista. Lisäksi tieto siitä, etteivät asiat tule paranemaan, on omiaan aiheuttamaan ahdistusta. Harvalla miehellä on hyvät keinot ahdistuksen käsittelyyn, joten se purkautuu itsekkäänä ja joskus holtittomana käyttäytymisenä.

Ketään ei tietenkään voida pakottaa nauttimaan lapsiperhearjesta, jos se tuntuu vastenmieliseltä. Paras lääke onkin ennaltaehkäisy. Miehiä ei saisi painostaa hankkimaan lapsia vaan kannustaa itsetutkiskeluun: Haluanko todella lapsen? Nauttisinko isyydestä? Jos mies ryhtyy lastenhankintaan omasta halustaan ja hänellä on edes auttava käsitys siitä, miten lapsen saaminen tulee muuttamaan elämää, hän suoriutuu isyydestä todennäköisesti paremmin kuin muuten.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikseivät miehet sitten mieti asiaa etukäteen? Onko se naisen vika, jos mies ei saa suutansa auki?

Vierailija
2/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:03"]

Miksi joistakin miehistä vaikuttaa tulevan itsekkäitä paskiaisia lapsen syntymän jälkeen? Olen mies ja luulen tietäväni vastauksen.

Ikävä totuus on, että monet miehet eivät pidä isän roolin suorittamisesta tai lapsiperhe-elämän ankeudesta. Se ei vain tunnu mielekkäältä ja antoisalta vaan päinvastoin raskaalta ja yksitoikkoiselta. On vaikea olla parhaimmillaan, kun koko elämäntilanne eroaa täysin omista toiveista ja odotuksista. Lisäksi tieto siitä, etteivät asiat tule paranemaan, on omiaan aiheuttamaan ahdistusta. Harvalla miehellä on hyvät keinot ahdistuksen käsittelyyn, joten se purkautuu itsekkäänä ja joskus holtittomana käyttäytymisenä.

Ketään ei tietenkään voida pakottaa nauttimaan lapsiperhearjesta, jos se tuntuu vastenmieliseltä. Paras lääke onkin ennaltaehkäisy. Miehiä ei saisi painostaa hankkimaan lapsia vaan kannustaa itsetutkiskeluun: Haluanko todella lapsen? Nauttisinko isyydestä? Jos mies ryhtyy lastenhankintaan omasta halustaan ja hänellä on edes auttava käsitys siitä, miten lapsen saaminen tulee muuttamaan elämää, hän suoriutuu isyydestä todennäköisesti paremmin kuin muuten.

[/quote]

joissain tapauksessa varmasti noinkin. Meillä tosin se oli nimenomaan mies, joka halusi lasta - ja samainen mies sitten muuttui totaalisesti lapsen syntymän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet ovat kyllä ihan tyytyväisiä lapsenhankintaan sitten kun se lapsi on riittävän iso kalakaveriksi, leffaseuraksi, remonttiavuksi tms. Jostain systä monelle miehelle se pikkulapsivaihe on vastenmielinen?

Vierailija
4/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:04"]

No mikseivät miehet sitten mieti asiaa etukäteen? Onko se naisen vika, jos mies ei saa suutansa auki?

[/quote]

No tietysti, siinähän varmaan pillunsaanti loppuisi eikä uutta reikää olisi vielä hankittuna pantavaksi.

Vierailija
5/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehet sitten kuvittelevat lapsiperhearjen olevan? Ovathan he itsekin olleet lapsia ja todennäköisesti seuranneet lapsiperhe-elämää jossain määrin sivusta myös aikuisina. Mikä siinä tulee yllätyksenä - että on oltava läsnä ja kannettava vastuu, holhottava ja hoidettava, syötettävä ja pestävä ja vaihdettava vaippa?

Vai onko se se - nyt käsi sydämelle - kun nainen ei enää passaa ja palvo 24/7, vaan mies joutuu ihan itse hoitamaan itsensä ja sen lisäksi lastakin?

Vierailija
6/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että naisen on oikein kannustettava miestä itsetutkiskeluun? Kyllä se nyt on helvetti jos aikuinen mies ei osaa edes AJATELLA ilman, että sitä KÄSKEE tekemään niin. Anna mun kaikki kestää!

Vierailija
7/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:04"]

[/quote]

Jos olisin nainen, en hankkisi lapsia miehen kanssa, ellei tämä osoittaisi paitsi halua lapsen hankintaan, myös tietoa siitä, mitä tuleman pitää. Hänen pitäisi osata nimetä joitakin ongelmia, joita epäilee lapsiperhe-elämään liittyvän. (Ratkaisuehdotuksista saa plussaa.) Hänellä olisi syytä olla joninlainen kasvatusnäkemys sekä ajatus siitä, miten parisuhdetta hoidetaan lapsiperhearjen keskellä. Hänellä pitäisi myös olla kokemusta lasten kanssa toimimisesta ja näyttöä siitä, että hänen luonteensa sopii hyvin kasvatustehtävään.

En haluaisi varmistua näistä asioista, koska se olisi minun vastuullani, vaan koska en halua vaikeuttaa elämääni turhan takia. Jos mies masentuu ja ahdistuu, koska lasten hankinta olikin vastenmielistä, syyllisten etsiminen ei paljon lohduta. -ap

Vierailija
8/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni haluaisi lapsia ja juuri tästä syystä en uskalla niitä hänen kanssaan (vielä) tehdä. Olemme tosin nuoria. 

Vierailija
9/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro paljoa miesten älykkyydestä? Panna halutaan, mutta ne seuraamukset...

Oma mies käytti puolet vanhempainvapaasta ja hoiti lapset ilman ongelmia. Ankeus? Lapset on elämän rikkaus! Ja kotonaolo pienten lasten kanssa aivan korvaamatonta aikaa!

No meillä ei harrasteta bilettämistä ja ollaan absolutisteja. Ei kaivata holtitonta seuraelämää.

Puhumattakaan siitä, että molemmat liikunnallisia ja seurustelumuotonsa säilyttäneitä. Vaikuttanee myös ankeuskokemuksiin, jos puoliso läskistyy ja käyttää kaiken aikansa narisemiseen toisen puoliskon osallistumattomuudesta perheankeuteen?

No okei, ei se huushollin raivaus ja imurointi meilläkään riemua ole, mutta puolitettuna siedettävää. Ja lapsetkin kasvaessaan osallistuu jälkiensä siivoamiseen<3

Vierailija
10/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:13"]

Vai että naisen on oikein kannustettava miestä itsetutkiskeluun? Kyllä se nyt on helvetti jos aikuinen mies ei osaa edes AJATELLA ilman, että sitä KÄSKEE tekemään niin. Anna mun kaikki kestää!

[/quote]

Miesten itsetuntemus ja käsitys lapsiperhe-elämästä ovat molemmat keskimäärin huonompia kuin naisilla. Voit valittaa, että pitäisihän miehen nyt itse tajuta, tai sitten voit tehdä jotakin pienentääksesi todennäköisyyttä, että joudut yksinhuoltajaksi. Minä ainakin haluan tehdä oman onnellisuuteni eteen kaiken voitavani, oli asia varsinaisesti minun vastuullani tai ei.

Te, joilla on poikia, voitte myös kasvatuksellanne myötävaikuttaa siihen, että seuraava miessukupolvi tiedostaa aikaisempia paremmin, mitä elämältä haluaa. -ap

Vierailija
11/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin ketäään isyyteen painostettu, ei kyllä tulisi mieleenkään, minulle lapsettomuus olisi sopinut ihan yhtä hyvin, sovimme tämän heti kun tapasimme parikymppisenä, että lasten suhteen katsotaan, tehdään 0, 1, 2 tai 3. Olisin ihan yhtä onnellinen lapsettomana. 

Painostavatko jotkut naiset oikeasti puolisonsa vastahakoisesti lastentekoon?

Vierailija
12/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, kyllä tuo kirjoittamasi sopii yhtä hyvin naisiinkin, poislukien imettämisen autuus ja synnyttämisen vimmaiset kokemukset, jotka sekä antoivat että ottivat äärettömän paljon.

Olen saanut kolme lasta ja yhtään heistä en antaisi pois. Arki on ollut monesti ankeaa, varsinkin, kun emme saaneet apua sukulaisilta. Olen joutunut luopumaan palkkatyöstäni pidemmäksi aikaa. Vasta nyt kun lapset ovat kasvaneet ja tulleet omatoimisemmiksi alan nähdä palkinnon,  jonka eteen olen tehnyt töitä.

Mieheni on heikkohermoinen välillä kun tulee töistä ja koti kaatuu päälle. Hän ei ole opetelut keinoja, yhtä syvälliseti kuin minä olen pakon edessä joutunut, käsitellä kaaostamme.  Silti hänellä on se palkkatyö, johon minäkin olisin meiluummin  mennyt. Kotona odottaa miestäkin toinen työ ja minulla se vain jatkuu ja jatkuu!

Miehen palkka vain on moninkertaisesti oman palkkani suuruinen, joten siksi valitsimme näin päin. Halusimme jatkaa sukuamme ja kasvaa ihmisinä lasten kanssa. Toivomme, että meistä tulee vielä viisaita, kokeneita ja karaistuneita isovanhempia, jotka auttavat ruuhkavuosia eläviä lapsiaan! Mies saattaa joutua harjoittelemaan isyyttä isoisän roolissa;) Seksiloma vaimosi kanssa ja jaksat taas ankeutta? Voit itse muuttaa asennettasi ja opetella toimivammat tavat. Vie esim yksi lapsi kerrallaan mukanasi tutustumaan miesten elämään! Pieni hetki luksusta antaa aiheen kestää harmautta.

Vierailija
13/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan naisena kiinnosta lapsiperheen arki. Olen jättänyt lapset tekemättä. Elämä on valintoja. Jos ei näillä vaatimuksilla saa parisuhdetta, on parempi olla ilman kuin ryhty perheen perustamiseen ja elellä siinä vapaamatkustajana kuten monet "ei isäksi haluavat miehet" tekevät.

Vierailija
14/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:03"]

[/quote]

joissain tapauksessa varmasti noinkin. Meillä tosin se oli nimenomaan mies, joka halusi lasta - ja samainen mies sitten muuttui totaalisesti lapsen syntymän jälkeen.

[/quote]

Sama. Mies mankui 8 vuotta lasta, minä taivuin lopulta, kun vannotin, että yhdessä sitten hoidetaan. Ja kuinka ollakaan, nyt hoidan lapsen kokonaan yksin, kun mies vetäytyy kaikesta vastuusta ja yrittää jatkaa entisenlaista elämää.

Vierailija
15/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:20"]

Arki on ollut monesti ankeaa, varsinkin, kun emme saaneet apua sukulaisilta. Olen joutunut luopumaan palkkatyöstäni pidemmäksi aikaa. Vasta nyt kun lapset ovat kasvaneet ja tulleet omatoimisemmiksi alan nähdä palkinnon,  jonka eteen olen tehnyt töitä.

[/quote]

Olet kokenut ikävän arjen ja kärmisen kuitenkin lopulta vaivan arvoiseksi, koska vanhemman rooli on kuitenkin sinulle lopulta antoisa ja mielekäs. Moni meistä on valmis ponnistelemaan ja kokemaan epämukavuutta, kun palkinto on tarpeeksi suuri. Kaikille (ja väittäisin että etenkin monille miehille) isyyden ja lapsiperhe-elämän hyvät puolet eivät vain ole tarpeeksi suuri palkinto. Silloin kurjuus tuntuu vain kurjalta. -ap

Vierailija
16/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja varjele, etten koskaan tapaa ap:n kaltaista lapasta ja vielä jossain mielenhäiriössä hanki lapsia sen kanssa.

Kyllä täytyy olla aikamoinen tukari, jos aikuinen mies ei asioita osaa itsenäisesti etukäteen miettiä vaan naisen pitää kannustaa itsetutkiskeluun. Minkälaisten äitien lapsia ovat nämä miehet, jotka toivovat oman naisensa käyttäytyvän parisuhteessa kuin äiti. Hyi hitto.

Vierailija
17/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden miesten annetaan muuttua itsekkäiksi paskiaisiksi koska päävastuu lapsenhoidosta on edelleen naisilla. Ei kaikilla naisillakaan ole käsitystä lapsiperhearjesta ennen lapsen syntymää (tosin 9kk raskaus voi antaa jo vähän osviittaa tulevista muutoksista). Jos lapsiperhe-elämä ei maistu voi mies kuitenkin melko vapaasti luistella treenaamisen ja kavereiden kanssa kaljoittelun pariin urputtamaan elämänsä raskautta koska naiset kuitenkin viime kädessä hoitavat homman tavalla tai toisella.

Vierailija
18/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:19"]

Painostavatko jotkut naiset oikeasti puolisonsa vastahakoisesti lastentekoon?

[/quote]

Ei se yleistä ole, mutta kyllä sitä tapahtuu. Eikä aina tarvitse painostaakaan, sillä väärän päätöksen lasten hankkimisesta voi tehdä myös ymmrtämättömyyttään. -ap

Vierailija
19/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on niin perässävedettävää mallia, ettei osaa itse miettiä ilman ulkopuolisen rohkaisua edes sitä, mitä oikeasti omalta elämältään haluaa, niin ei kyllä kuulosta minusta kovin hyvältä mieheltä ennen lapsiakaan!

Vierailija
20/94 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama pätee myös naisiin ja äiteihin. 

t. yksi tuollainen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi