Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy mitä tahansa entiseltä lestadoilaiselta :)

Vierailija
12.06.2014 |

eli jos on kysyttävää lestadiolaisuudesta tai mistä tahansaniin täällä eräs tylsistynyt vastailee kysymyksiin :)

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:02"]

Ajattelutapasi kuulostaa hieman lapselliselta. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Omassa sisimmässäsi se usko on jos haluat uskoa. Ei siihen uskomiseen liity ne "mitä meille syötetään", niillä ei ole mitään tekemistä sen uskon kanssa. Ei usko ole jotain semmosta minkä muut määrittelevät "oikean " uskon olevan..

[/quote]

Itsekin olen sitä mieltä, että usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Yhteisö jossa elin sanoi niin myös, mutta teot puhuivat muuta. Minuakin yritettiin kaikin keinoin saada takaisin yhteisöön. Ensin kauniisti puhumalla ja loppujen lopuksi pelottelemalla.

ap

[/quote]

Itsekin kuulun edelleenkin tähän yhteisöön. Ikävä että sinun kohdallesi on sattunut ihmisiä jotka eivät osaa kohdella lähimmäistään oikein. Mutta muista että ei kaikki ole samanlaisia. Itselläni on vain päinvastaisia kokemuksia. 

Vierailija
82/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:04"]

Ajattelutapasi kuulostaa hieman lapselliselta. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Omassa sisimmässäsi se usko on jos haluat uskoa. Ei siihen uskomiseen liity ne "mitä meille syötetään", niillä ei ole mitään tekemistä sen uskon kanssa. Ei usko ole jotain semmosta minkä muut määrittelevät "oikean " uskon olevan..

[/quote]

Minusta ap:n jutuissa ei ole lapsellisuuden hiventäkään. Minkä hän sille voi, että hän on kasvanut yhteisössä, jossa on valtava paine uskoa juuri tietyllä tavalla.

-ohis

[/quote]

Jaaha, ja kukahan tämän "valtavan paineen" on keksinyt? Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenku huuteelee mitään..

[/quote]

Kyllä ainakin täälläpäin yhteisön paine on valtava. Itse en ole vieläkään uskaltanut erota yhteisöstä, vaikka ikää on jo lähemmäs 30 vuotta. En ole siihen tarpeeksi vahva, ja tiedän että yhteisö saisi pelottelullaan minut takaisin yhteisöön, vaikken ole koskaan kokenut kuuluvani siihen. 

Ap, olen ylpeä sinusta! Minusta ei olisi ollut 15-vuotiaana tekemään mitään niin rankkaa kuin mitä sinä teit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:08"]

[/quote]

Itsekin olen sitä mieltä, että usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Yhteisö jossa elin sanoi niin myös, mutta teot puhuivat muuta. Minuakin yritettiin kaikin keinoin saada takaisin yhteisöön. Ensin kauniisti puhumalla ja loppujen lopuksi pelottelemalla.

ap

[/quote]

Itsekin kuulun edelleenkin tähän yhteisöön. Ikävä että sinun kohdallesi on sattunut ihmisiä jotka eivät osaa kohdella lähimmäistään oikein. Mutta muista että ei kaikki ole samanlaisia. Itselläni on vain päinvastaisia kokemuksia. 

[/quote]

Onneksi sinä koet olosi hyväksi yhteisössä! Se ei ollut minua varten, mutta en tuomitse jos joku haluaa elää siinä :)

ap

ps. Kiitos 53!

Vierailija
84/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:17"]

[/quote]

Minusta ap:n jutuissa ei ole lapsellisuuden hiventäkään. Minkä hän sille voi, että hän on kasvanut yhteisössä, jossa on valtava paine uskoa juuri tietyllä tavalla.

-ohis

[/quote]

Jaaha, ja kukahan tämän "valtavan paineen" on keksinyt? Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenku huuteelee mitään..

[/quote]

Kyllä ainakin täälläpäin yhteisön paine on valtava. Itse en ole vieläkään uskaltanut erota yhteisöstä, vaikka ikää on jo lähemmäs 30 vuotta. En ole siihen tarpeeksi vahva, ja tiedän että yhteisö saisi pelottelullaan minut takaisin yhteisöön, vaikken ole koskaan kokenut kuuluvani siihen. 

Ap, olen ylpeä sinusta! Minusta ei olisi ollut 15-vuotiaana tekemään mitään niin rankkaa kuin mitä sinä teit!

[/quote]

En ymmärrä, millä ihmeen pelottelulla?? Ei toisen puolesta voi uskoa, jos et sydämessäsi usko niin eihän sille kukaan mitään voi! Pyhä yksinkertaisuus! Et ole tosissasi että siis joku sanoo sinulle et kuuleppa nyt sun on vaan pakko uskoa niin sä uskot ja aattelet et nyt on vaan pakko uskoa ni sit uskotaan? Ja mitä ihmettä?et koe kuuluvasi yhteisöön mutta sinut saisi pelottelulla takaisin yhteisöön? Kuka sinua pelottelee ja millä se pelottelija todistaa sen että nyt kuulut yhteisöön jos tunnet ettet kuulu yhteisöön? Menee yli järjen??

Vierailija
85/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki sisaruksesi lestadiolaisia?

Vierailija
86/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 04:23"]

Ovatko kaikki sisaruksesi lestadiolaisia?

[/quote]

Toinen isosiskoni ei ole, ja toinen pikkusiskoistani etsii vielä itseään.

ap

Vierailija
87/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:43"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:32"]

Puhutaanko muista uskovista (esim tavis ev.lut uskovaiset aktiivikristityt) vl-kokouksissa todellakin niin, että he joutuvat kadotukseen, elleivät kuulu vl-porukkaan, eli ole ns. samalla tavalla uskomassa kuin vl:t ovat? Jos näin puhuttiin, miltä tämä tuntui silloin kun vielä olit mukana liikkeessä?

[/quote]

Puhutaan. Itse aina ihmettelin että miten joku, joka ei ole koskaan kuullutkaan lestadiolaisuudesta joutuu helvettiin vain sen takia että on sattunut syntymään väärään perheeseen.

[/quote]

Mun on vain niin vaikea ymmärtää, että miten he voivat uskoa, että suomessa on pieni joukko ihmisiä, jotka ovat suunnilleen ainoita, jotka pelastuvat. No, uskontoja ja uskoja on monenlaisia.

t. tavis kristitty

[/quote]

Itsekin ihmettelen samaa. Nyt parin vuoden jälkeen, kun osaan katsoa yhteisöä ulkoapäin, tuntuu todella absurdilta, että miten ne kaikki ihmiset voivat uskoa siihen mitä heille syötetään. 

[/quote]

Minä voin myöntää, että en ajattele meidän olevan ainoita, jotka pääsee taivaaseen. Kukaan ei voi pakottaa minua niin ajattelemaan.

t. VL-nainen

Vierailija
88/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:22"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:17"]

[/quote]

-ohis

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ymmärrä, millä ihmeen pelottelulla?? Ei toisen puolesta voi uskoa, jos et sydämessäsi usko niin eihän sille kukaan mitään voi! Pyhä yksinkertaisuus! Et ole tosissasi että siis joku sanoo sinulle et kuuleppa nyt sun on vaan pakko uskoa niin sä uskot ja aattelet et nyt on vaan pakko uskoa ni sit uskotaan? Ja mitä ihmettä?et koe kuuluvasi yhteisöön mutta sinut saisi pelottelulla takaisin yhteisöön? Kuka sinua pelottelee ja millä se pelottelija todistaa sen että nyt kuulut yhteisöön jos tunnet ettet kuulu yhteisöön? Menee yli järjen??

[/quote]

Et liene lestadiolainen? Meidän piirissä on tavallista puhua että joutuu kadotukseen jos ei usko, ja että ehkäisy on kuolemasta - vain pari esimerkkiä mainitakseni. Tätä toitottaa jo pienille lapsille, ja se särkee sydäntä kuunnella kun pikkuiset kertovat kavereilleen että joutuu tulimereen jos kuuntelee rokkia.

Kerään voimia irtisanoa, onneksi heräsin ennen lapsen syntymää. Omatuntoni ei kestäisi sitä että olisin opettanut hänen olevan epäkelpo moneen asiaan vain koska hän on tyttö, ja että hän voi uskonsa perusteella tuomita muut kadotukseen.

Vierailija
89/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta.

Vierailija
90/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ainakin tyttölapset ovat niin ilkeitä? Kiusaavat, haukkuvat selän takana, yrittävät eristää yhtää oppilasta? Eikö perheissä opetata empaattisuutta ja muiden huomioon ottamista?

Vierailija
91/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:11"]

Koulussa kiusattiin, mutta ei siitä syystä että olin lestadiolainen vaan siitä kun erosin yhteisöstä. Kävin koulun pienellä paikkakunnalla jossa suurin osa asukkaista on lestadiolaisia.

ap

[/quote]

Tähän liittyen jatkokysymys, jota olen joskus itse mietiskellyt. Tai varmaan tässä tulee kaksikin...

Miten kasvuympäristö suhtautuu eronneeseen? Lestadiolaisten reaktiot kerroitkin jo, mutta entä ei-lestadiolaiset? Suhtautuvatko sinuun edelleen kuin lestadiolaiseen vai johonkin välimuotoon? Entä tuo kiusaaminen, oliko se enemmän lestadiolaisten taholta tulevaa vai ei-lestadiolaisten? Miten se ilmeni?

Nämä ovat kiinnostavia asioita, joita ei-lestadiolaisena lestadiolaisalueella asuvana joskus mietiskelee. Itselläni on lapsen kaveripiirissä yksi perhe, josta ei oikein tiedä, ovatko enää uskossa vai eivät...

Vierailija
92/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun on vain niin vaikea ymmärtää, että miten he voivat uskoa, että suomessa on pieni joukko ihmisiä, jotka ovat suunnilleen ainoita, jotka pelastuvat. No, uskontoja ja uskoja on monenlaisia.

t. tavis kristitty"

Ainoassa "oikeassa" uskossa! Näinhän vastikään vl-pastori näytti julistavan Suviseurataltioinnissa. Meidän ei-lestadiolaisten onneksi tuo opetus on eksytystä. Jeesuksen nimessä ja veressä armoa riittää kaikille ja kaikki katuvat saavat syntinsä anteeksi ja pelastuvat.

Vierailija
93/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-ohis

[/quote]

[/quote]

Kaikki ex-lestadiolaiset ovat siis väärässä kertoessaan kokemuksistaan? Totuus tekee vapaaksi ja totuutta vl-liike näyttää kovasti pelkäävän.

Vierailija
94/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:57"]

Oletko parisuhteessa? Jos olet hyväksytkö esiaviollisen seksin?

[/quote]

En ole parisuhteessa ja hyväksyn esiaviollisen seksin.

ap

[/quote]

Raamattu sanoo, että seksi kuuluu avioliittoon:)

Vierailija
95/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 09:11"]Miksi ainakin tyttölapset ovat niin ilkeitä? Kiusaavat, haukkuvat selän takana, yrittävät eristää yhtää oppilasta? Eikö perheissä opetata empaattisuutta ja muiden huomioon ottamista?

[/quote]

Ajatelkaa, jos naispuoliset olisivat vahvempia, kuin miehet olisi monen ihmisen asema vielä kurjempi. En muista tutkimusta mutta pointti oli Se, että naiset kykenevät olemaan raaempia, kuin miehet ja esim. Sotatilaanteessa nainen "painaisi helpommin nappia" mikäli, joku tietty kohde pitää tuhota. Jne...

Vierailija
96/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:11"]

Koulussa kiusattiin, mutta ei siitä syystä että olin lestadiolainen vaan siitä kun erosin yhteisöstä. Kävin koulun pienellä paikkakunnalla jossa suurin osa asukkaista on lestadiolaisia.

ap

[/quote]

Tähän liittyen jatkokysymys, jota olen joskus itse mietiskellyt. Tai varmaan tässä tulee kaksikin...

Miten kasvuympäristö suhtautuu eronneeseen? Lestadiolaisten reaktiot kerroitkin jo, mutta entä ei-lestadiolaiset? Suhtautuvatko sinuun edelleen kuin lestadiolaiseen vai johonkin välimuotoon? Entä tuo kiusaaminen, oliko se enemmän lestadiolaisten taholta tulevaa vai ei-lestadiolaisten? Miten se ilmeni?

Nämä ovat kiinnostavia asioita, joita ei-lestadiolaisena lestadiolaisalueella asuvana joskus mietiskelee. Itselläni on lapsen kaveripiirissä yksi perhe, josta ei oikein tiedä, ovatko enää uskossa vai eivät...

[/quote]

Ei-lestadiolaiset läheiset olivat onnellisia päätöksestäni. Osa yläasteen luokkalaisistani suhtautuivat minuun kuin johonkin välimuotoon. Kiusaaminen tuli ainoastaan lestadiolaisten tahoilta ja ilmeni juorujen keksimisenä, haukkumisena ja varasteluna. Juoruilu meni niin pitkälle, että isästäni tehtiin jopa lastensuojeluilmoitus.

ap

Vierailija
97/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 09:11"]

Miksi ainakin tyttölapset ovat niin ilkeitä? Kiusaavat, haukkuvat selän takana, yrittävät eristää yhtää oppilasta? Eikö perheissä opetata empaattisuutta ja muiden huomioon ottamista?

[/quote]

Olen itsekin huomannut tuollaista ilkeyttä monissa tyttölapsissa. Toinen pikkusiskoistani joutuu koulussa jatkuvasti kiusaamisen kohteeksi, ja kiusaajat ovat aina lestadiolaisia tyttöjä. En osaa sanoa mistä se johtuu, minulle opetettiin pienestä pitäen muiden huomioon ottamista.

ap

Vierailija
98/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet homoista?

Vierailija
99/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten homoja ja lesboja kohdellaan? Onko pakko erota lahkosta, jos haluaa seurustella?

Vierailija
100/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:19"]

Mitä mieltä olet homoista?

[/quote]

Mielestäni homoja pitäisi kohdella täysin tasa-arvoisesti heteroiden kanssa. 

ap