Kysy mitä tahansa entiseltä lestadoilaiselta :)
eli jos on kysyttävää lestadiolaisuudesta tai mistä tahansaniin täällä eräs tylsistynyt vastailee kysymyksiin :)
Kommentit (104)
Opetetaanko lestadiolaisille, että ei-lestadiolaiset olisivat heille kateellisia? Näin on antanut tämä palsta ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 11:36"]
Opetetaanko lestadiolaisille, että ei-lestadiolaiset olisivat heille kateellisia? Näin on antanut tämä palsta ymmärtää.
[/quote]
Ei minulle ainakaan opetettu. :)
ap
Katsottiin kaverin kanssa Iholla -ohjelmaa tuossa joskus viime vuonna, ja siinä oli nainen, joka oli eronnut lestadiolaisista, mutta meni kuitenkin sinne juhlaan (oliko se nimi suviseurat tjsp?) poikaystävänsä kanssa. Poikaystävä ei siis ko uskoon ole kuulunutkaan ikinä.
Jäätiin miettimään, että onio tuo ihan yleistäkin? Eikö sellaista katdota pahalla jne?
Minä kun olin jotenkin aatellut ettei eronneella olisi tuonne juurikaan asiaa ja vielä sitten eri uskontokunnan avopuolison kanssa. En kyllä ole tähän uskontoon hirveästi perehtynytkään.
P.s. oli kyllä muutenkin aika tekopyhä se ohjelman mimmi, otti korvikset yms pois mutta meni kuitenkin (melko nude) meikki naamassa paikalle. No, kukin tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:20"]
Minkä ikäinen olet? Vastauksistasi sai sen käsityksen ettet vielä ole kovin vanha
[/quote]
Olen 17-vuotias eli syntynyt -97.
[/quote]
oletpa kypsän ja fiksun oloinen. Onnea elämääsi ♥
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:06"]
Katsottiin kaverin kanssa Iholla -ohjelmaa tuossa joskus viime vuonna, ja siinä oli nainen, joka oli eronnut lestadiolaisista, mutta meni kuitenkin sinne juhlaan (oliko se nimi suviseurat tjsp?) poikaystävänsä kanssa. Poikaystävä ei siis ko uskoon ole kuulunutkaan ikinä.
Jäätiin miettimään, että onio tuo ihan yleistäkin? Eikö sellaista katdota pahalla jne?
Minä kun olin jotenkin aatellut ettei eronneella olisi tuonne juurikaan asiaa ja vielä sitten eri uskontokunnan avopuolison kanssa. En kyllä ole tähän uskontoon hirveästi perehtynytkään.
P.s. oli kyllä muutenkin aika tekopyhä se ohjelman mimmi, otti korvikset yms pois mutta meni kuitenkin (melko nude) meikki naamassa paikalle. No, kukin tavallaan.
[/quote]
On todella yleistä, että entiset lestadiolaiset menevät suviseuroihin, eikä sitä katsota siellä pahalla. Ja järjestäjät oikein toivovat että sinne tulisi myös ei-lestadiolaisia.
Mä en ymmärrä mitä tekopyhää siinä oli? :D Hän ei ollut lestadiolainen niin mitä väliä sillä oli, että meikkasiko vai ei. Kenellekään hän ei yrittänyt esittää olevansa lestadiolainen, eikä myöskään tuoda esille sitä että ei ei ole, joten miksi hän olisi jättänyt kokonaan meikkaamatta tai meikannut raskaasti? Ja kaikki ihmiset, minä mukaan lukien, ei käytä korviksia joka päivä :)
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:06"]
[/quote]
Hieman off topic. Minä ei-lestadiolainen (en ole ikinä ollutkaan lestadiolainen) olen käynyt Suviseuroilla ihan korvikset korvassa enkä ole saanut pahoja katseita osakseni.
^otti siis korvikset pois muiden takia, se tuossa jäi sanomatta
Mutta siis mitämitä, voiko sinne suviseuroihin oikeasti mennä kuka tahansa? :O
Itse ajattelin nimittäin joku aika sitten, että olisi kiva ihan mielenkiinnosta joskus nähdä se meininki, kun olen kuullut niin paljon hyvää. En vain ole koskaan ajatellut että voisin mennä. Hmm. Jos otan yhteyttä paikallisiin lestadiolaisiin niin onko se ihan sopivaa? Tai ettei ne nyt ihan seinähulluna pidä ja naura minua pihalle mistään. Mietin vaan että onko se miten sisäänpäin kääntynyt porukka vai suostuuvatko juttelemaan?
Hyvä kun teit tämän aloituksen! :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:20"]
Minkä ikäinen olet? Vastauksistasi sai sen käsityksen ettet vielä ole kovin vanha
[/quote]
Olen 17-vuotias eli syntynyt -97.
[/quote]
oletpa kypsän ja fiksun oloinen. Onnea elämääsi ♥
[/quote]
kiitos <3
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:27"]
^otti siis korvikset pois muiden takia, se tuossa jäi sanomatta
Itse ajattelin nimittäin joku aika sitten, että olisi kiva ihan mielenkiinnosta joskus nähdä se meininki, kun olen kuullut niin paljon hyvää. En vain ole koskaan ajatellut että voisin mennä. Hmm. Jos otan yhteyttä paikallisiin lestadiolaisiin niin onko se ihan sopivaa? Tai ettei ne nyt ihan seinähulluna pidä ja naura minua pihalle mistään. Mietin vaan että onko se miten sisäänpäin kääntynyt porukka vai suostuuvatko juttelemaan?
Hyvä kun teit tämän aloituksen! :)
[/quote]
Juu kyllä sinne ovat kaikki tervetulleita! Kyllä varmasti suostuvat juttelemaan, jos asiallisesti otat yhteyttä. Ja jos päädyt menemään suviseuroihin, niin kyllä sieltä aina juttuseuraa löytyy :)
Ja vielä tuohon korvakorujuttuun. Otin itsekin korvakorut pois, kun menin veljeni lapsen ristiäisiin. Tiesin että olisin saanut enemmän pitkiä katseita, jos olisin mennyt korvakorut korvissa paikalle, joten otin ne pois ihan oman itseni takia. En ajatellut että joku voisi pitää minua sen takia tekopyhänä.
ap
Aloin itsekin tarkemmin miettimään tuota tekopyhyyttä, niin oikeastaan ei se sitä olekaan. En vain tykännyt koko naisesta siinä ohjelmassa, mutta eiköhän tuo korvisjuttu mene melkein samaan kastiin kuin se, etten itse mene minihameessa sellaisen ystäväperheen kotiin, jotka ovat muslimeja. Juurikin negatiivisen huomion takia ja ehkäpä myös siksi että kunnioitan sillä toisten tapaa olla ja elää. Silti esim kaupungilla kun tapaan tätä musliminaista, voin ihan hyvin olla toppi päällä.
Sori vähän karkasi aiheesta, mutta pointti oli että sait minut ajattelemaan tarkemmin tuota tekopyhyyttä.
Oletko lukenut Pauliina Rauhalan Taivaslaulu -kirjan? Jos, mitä olet mieltä siitä?
Palaan vielä tuohon kiusaamiseen;
Oliko ne lestakiusaajat muutenkin pissapäitä vai oliko tuo toiminta osa lestayhteisön kostoa lahkosta eronneelle?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:56"]
Oletko lukenut Pauliina Rauhalan Taivaslaulu -kirjan? Jos, mitä olet mieltä siitä?
[/quote]
En ole lukenut. Tarkoitus olisi lukea jossain vaiheessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:58"]
Oliko ne lestakiusaajat muutenkin pissapäitä vai oliko tuo toiminta osa lestayhteisön kostoa lahkosta eronneelle?
[/quote]
Musta tuntuu, että se kiusaaminen johtui enimmäkseen kateudesta. Mä uskalsin tehdä sen mitä ne muut ei uskaltaneet, ja sitten niiden piti mustamaalata musta paha ihminen.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 12:27"]
Itse ajattelin nimittäin joku aika sitten, että olisi kiva ihan mielenkiinnosta joskus nähdä se meininki, kun olen kuullut niin paljon hyvää. En vain ole koskaan ajatellut että voisin mennä.
[/quote]
Sen kun ajat parkkipaikalle ja kävelet seura-alueelle. Niin sitä mekin tehtiin. Ei tarvitse keneltäkään kysyä mitään ei kenellekään sanoa mitään (etukäteen siis). Jos haluat keskustella ihmisten kanssan, niin sen kun keskustelet, ihan tavallisia ihmisiä siellä ovat.
-82 joka itse asiassa vielä asuu lestadiolaisten keskellä
Osallistuitko peruskoulussa kaikkeen opetukseen? Tuntuiko koulun opetus ristiriitaiselta kotona opittuihin asioihin?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Musta tuntuu, että se kiusaaminen johtui enimmäkseen kateudesta. Mä uskalsin tehdä sen mitä ne muut ei uskaltaneet, ja sitten niiden piti mustamaalata musta paha ihminen.
ap
[/quote]
Kommentti/kysymys:
Kertomasi mukaan nämä tosiuskoivaiset rikkoivat 7 ja 8 käskyä ja 9 ja 10 käskyn ajatusta.
Olivatko nämä synnit miten isoja vl-mittakaavassa? Pitäisikö sinulta pyytää anteeksiantoa näistä teoista?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:06"]
Osallistuitko peruskoulussa kaikkeen opetukseen? Tuntuiko koulun opetus ristiriitaiselta kotona opittuihin asioihin?
[/quote]
Osallistuin. 5-luokalla ehkäisyasiat tuntuivat ristiriitaisilta, mutta se oli ainoa tapaus.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:01"]
[/quote]
ap
[/quote]
Kommentti/kysymys:
Kertomasi mukaan nämä tosiuskoivaiset rikkoivat 7 ja 8 käskyä ja 9 ja 10 käskyn ajatusta.
Olivatko nämä synnit miten isoja vl-mittakaavassa? Pitäisikö sinulta pyytää anteeksiantoa näistä teoista?
[/quote]
Kyllä niitä pidetään syntinä, mutta niihin ei puututa millään tavalla, kun kaikilla on niin kiire vahtia ettei kukaan vaan esimerkiksi meikkaa. Jostain syystä näitä ulkoisia syntejä vahditaan kaikkein tarkimmin. Periaatteessa kyllä pitäisi, mutta kukaan ei ole kehottanut heitä pyytämään minulta anteeksi. Johtuu varmaan siitä, kun olen nyt lestadiolaisten silmissä huonompi ihminen kuin he.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:02"]
Ajattelutapasi kuulostaa hieman lapselliselta. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Omassa sisimmässäsi se usko on jos haluat uskoa. Ei siihen uskomiseen liity ne "mitä meille syötetään", niillä ei ole mitään tekemistä sen uskon kanssa. Ei usko ole jotain semmosta minkä muut määrittelevät "oikean " uskon olevan..
[/quote]
Minusta ap:n jutuissa ei ole lapsellisuuden hiventäkään. Minkä hän sille voi, että hän on kasvanut yhteisössä, jossa on valtava paine uskoa juuri tietyllä tavalla.
-ohis
[/quote]
Jaaha, ja kukahan tämän "valtavan paineen" on keksinyt? Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenku huuteelee mitään..
[/quote]
No kyllä siellä nyt jotaki lestaa kiukuttaa! Mee pois koneelta, saatko edes olla netissä ilman että jumala suuttuu?