Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy mitä tahansa entiseltä lestadoilaiselta :)

Vierailija
12.06.2014 |

eli jos on kysyttävää lestadiolaisuudesta tai mistä tahansaniin täällä eräs tylsistynyt vastailee kysymyksiin :)

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 17-vuotias seurustelematon, lapseton tyttö. Olet hiljattain eronnut yhteisöstä, jossa äitiys ja etenkin kotiäitiys on yhteiselämän perusta.

Mikä ihme sinua siis vetää netin mammafoorumeille?

Vierailija
22/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:30"]

Olet 17-vuotias seurustelematon, lapseton tyttö. Olet hiljattain eronnut yhteisöstä, jossa äitiys ja etenkin kotiäitiys on yhteiselämän perusta.

Mikä ihme sinua siis vetää netin mammafoorumeille?

[/quote]

Valvoin koko yön kun haluan kääntää rytmini takaisin raiteilleen, joten tein tämän keskustelun, että on yön mittaan jotain tekemistä :) normaalisti en täällä pyöri

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

92, lestat ovat kreationisteja, Suomessa on paljon lestoja luonnontieteiden tutkimuksen huippuyksiköissä yms. ja Jenkeissä sama homma.

T. tieteentutkija, joka on selvitellyt, miten eri uskontojen edustajat ansioituvat eri luonnontieteiden ja lääketieteen alalla

Vierailija
24/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 07:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:22"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:02"]

Ajattelutapasi kuulostaa hieman lapselliselta. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Omassa sisimmässäsi se usko on jos haluat uskoa. Ei siihen uskomiseen liity ne "mitä meille syötetään", niillä ei ole mitään tekemistä sen uskon kanssa. Ei usko ole jotain semmosta minkä muut määrittelevät "oikean " uskon olevan..

[/quote]

Minusta ap:n jutuissa ei ole lapsellisuuden hiventäkään. Minkä hän sille voi, että hän on kasvanut yhteisössä, jossa on valtava paine uskoa juuri tietyllä tavalla.

-ohis

[/quote]

Jaaha, ja kukahan tämän "valtavan paineen" on keksinyt? Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenku huuteelee mitään..

[/quote]

Kyllä ainakin täälläpäin yhteisön paine on valtava. Itse en ole vieläkään uskaltanut erota yhteisöstä, vaikka ikää on jo lähemmäs 30 vuotta. En ole siihen tarpeeksi vahva, ja tiedän että yhteisö saisi pelottelullaan minut takaisin yhteisöön, vaikken ole koskaan kokenut kuuluvani siihen. 

Ap, olen ylpeä sinusta! Minusta ei olisi ollut 15-vuotiaana tekemään mitään niin rankkaa kuin mitä sinä teit!

[/quote]

En ymmärrä, millä ihmeen pelottelulla?? Ei toisen puolesta voi uskoa, jos et sydämessäsi usko niin eihän sille kukaan mitään voi! Pyhä yksinkertaisuus! Et ole tosissasi että siis joku sanoo sinulle et kuuleppa nyt sun on vaan pakko uskoa niin sä uskot ja aattelet et nyt on vaan pakko uskoa ni sit uskotaan? Ja mitä ihmettä?et koe kuuluvasi yhteisöön mutta sinut saisi pelottelulla takaisin yhteisöön? Kuka sinua pelottelee ja millä se pelottelija todistaa sen että nyt kuulut yhteisöön jos tunnet ettet kuulu yhteisöön? Menee yli järjen??

[/quote]

Et liene lestadiolainen? Meidän piirissä on tavallista puhua että joutuu kadotukseen jos ei usko, ja että ehkäisy on kuolemasta - vain pari esimerkkiä mainitakseni. Tätä toitottaa jo pienille lapsille, ja se särkee sydäntä kuunnella kun pikkuiset kertovat kavereilleen että joutuu tulimereen jos kuuntelee rokkia.

Kerään voimia irtisanoa, onneksi heräsin ennen lapsen syntymää. Omatuntoni ei kestäisi sitä että olisin opettanut hänen olevan epäkelpo moneen asiaan vain koska hän on tyttö, ja että hän voi uskonsa perusteella tuomita muut kadotukseen.

[/quote]

Anteeksi, mutta en minäkään ymmärrä tuota pelottelujuttua. Sanot ettet ole koskaan kokenut kuuluvasi tuohon yhteisöön, eli et usko kuten lestadiolaiset uskovat? Mitä merkitystä sillä silloin on sinulle jos joku lestadiolainen sanoo sinun joutuvan kadotukseen? Jos sä sen vuoksi palaisit takaisin, sehän tarkoittaisi että uskot tuon kuitenkin, vai? Ja toisaalta kai tiedät senkin että lestadiolaisten mielestä pelkkä yhteisöön kuuluminen ei pelasta kadotukselta, vaan sydämen usko ratkaisee? 

Ja mihin tyttö on epäkelpo?

Vierailija
25/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa meille lestadiolaisäitien parhaimmat kodinhoito ja -organisointivinkit! Miten saa arjen hyvin rullaamaan ja kotityöt tehtyä?

Vierailija
26/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko insesti yleistä?

Vierailija
27/104 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:18"]

Miksi erosit lakosta?

[/quote]

Koska en yksinkertaisesti halunnut elää elämääni vl-sääntöjen mukaan. En halunnut, että käytän elämäni siihen että menen aikaisin naimisiin, saan kymmenen lasta ja olen väsynyt kotiäiti. Muutenkin koin lestadiolaisuuden olevan naisia alistava uskonto. Tottakai halusin myös meikata, kuunnella musiikkia, käydä elokuvissa ja elää muutenkin normaalia elämää.

ap

[/quote]  Ap, et siis jasanut vaeltaa Jumalan sanan mukaan. Synti tuli rakkaammaksi. :-((

Vierailija
28/104 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 09:11"]

Miksi ainakin tyttölapset ovat niin ilkeitä? Kiusaavat, haukkuvat selän takana, yrittävät eristää yhtää oppilasta? Eikö perheissä opetata empaattisuutta ja muiden huomioon ottamista?

[/quote]

Olen itsekin huomannut tuollaista ilkeyttä monissa tyttölapsissa. Toinen pikkusiskoistani joutuu koulussa jatkuvasti kiusaamisen kohteeksi, ja kiusaajat ovat aina lestadiolaisia tyttöjä. En osaa sanoa mistä se johtuu, minulle opetettiin pienestä pitäen muiden huomioon ottamista.

ap

[/quote]

lestadioalisten tyttöjen tilanne liikkeessä on vaikea sillä heillä on kova kilpailu vapaista miehistä. Lestadioalisnuorukaisia on paljon vähemmän kuin avioitumisikäisiä tyttöjä. rauhanyhdistyksellä riehuu avoin sota jossa keinoja ei kaihdeta. Moni vl tyttö jää armotta ilman aviomiestä ja perhettä. Liikkeessä elää tuhansia tahtomattaan sinkkuja naisia... elämätön elämä on suuri kipu.

Vierailija
29/104 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 03:02"]

Ajattelutapasi kuulostaa hieman lapselliselta. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Omassa sisimmässäsi se usko on jos haluat uskoa. Ei siihen uskomiseen liity ne "mitä meille syötetään", niillä ei ole mitään tekemistä sen uskon kanssa. Ei usko ole jotain semmosta minkä muut määrittelevät "oikean " uskon olevan..

[/quote]

Minusta ap:n jutuissa ei ole lapsellisuuden hiventäkään. Minkä hän sille voi, että hän on kasvanut yhteisössä, jossa on valtava paine uskoa juuri tietyllä tavalla.

-ohis

[/quote]

Jaaha, ja kukahan tämän "valtavan paineen" on keksinyt? Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenku huuteelee mitään..

[/quote]

Olen myös entinen vl. Kyllä vanhoillislestadiolaisuudessa on tietysti samanlaiset ryhmiin liittyvät jutut kuin muuallakin. Kaikissa tiiviissä yhteisöissä on ryhmäpainetta. Tällaisissa uskonnollisissa yhteisöissä se vielä jotenkin korostuu ikävällä tavalla, koska jäsentä voidaan yrittää laittaa ruotuun uhkailemalla kadotuksella, helvetillä. Olen ollut seuroissa, joissa ihmisiä on uhkailtu saatanalle lähettämisellä, palamisella helvetin tulessa. Kyllä siinä kylmäverinenkin tyyppi kauhistuu, jos on koko elämänsä tähän yhteisöön kuulunut. Voi olla, ettei näin ronskia kieltä enää käytetä. Tämä muisto 80-luvulta.

Vierailija
30/104 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 02:32"]

Puhutaanko muista uskovista (esim tavis ev.lut uskovaiset aktiivikristityt) vl-kokouksissa todellakin niin, että he joutuvat kadotukseen, elleivät kuulu vl-porukkaan, eli ole ns. samalla tavalla uskomassa kuin vl:t ovat? Jos näin puhuttiin, miltä tämä tuntui silloin kun vielä olit mukana liikkeessä?

[/quote]

Puhutaan. Itse aina ihmettelin että miten joku, joka ei ole koskaan kuullutkaan lestadiolaisuudesta joutuu helvettiin vain sen takia että on sattunut syntymään väärään perheeseen.

[/quote]

Tätä olen minäkin monesti ihmetellyt.

t. Vuosi sitten liikkeen jättänyt ex vl

Vierailija
31/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi erosit lakosta?

Vierailija
32/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*lahkosta siis

Vierailija
33/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi erosit lakosta?

[/quote]

ja minkä ikäisenä?

miten perheesi suhtautui?

Vierailija
34/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi erosit lakosta?

[/quote]

Koska en yksinkertaisesti halunnut elää elämääni vl-sääntöjen mukaan. En halunnut, että käytän elämäni siihen että menen aikaisin naimisiin, saan kymmenen lasta ja olen väsynyt kotiäiti. Muutenkin koin lestadiolaisuuden olevan naisia alistava uskonto. Tottakai halusin myös meikata, kuunnella musiikkia, käydä elokuvissa ja elää muutenkin normaalia elämää.

ap

Vierailija
35/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi on kauniimpi, seiskan tähtityttö vai vilma???

Vierailija
36/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:19"]

Miksi erosit lakosta?

[/quote]

ja minkä ikäisenä?

miten perheesi suhtautui?

[/quote]

Olin 15-vuotias. Äitini otti asian hyvin, koska oli itsekin eronnut lahkosta vuotta aikaisemmin. Isäni otti asian tosi raskaasti, mutta sanoi että olen kuitenkin aina hänen tyttärensä. Sisaruksista osa otti asian hyvin, mutta muutamalle se oli todella kova pala. Kahteen veljeeni välit olivat pitkän aikaa todella huonot, eikä toisen näistä vaimo edes tervehtinyt minua tavatessamme. Nykyään olen kuitenkin kaikkien kanssa hyvissä väleissä, ja he kihtelevat minua tasa-arvoisesti muihin sisaruksiin verraten. :)

ap

Vierailija
37/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:22"]

kumpi on kauniimpi, seiskan tähtityttö vai vilma???

[/quote]

Kuka on seiskan tähtityttö ja kuka on Vilma? 

ap

Vierailija
38/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko Jumalaan?

Vierailija
39/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 01:26"]

Uskotko Jumalaan?

[/quote]

Jollain tasolla kyllä. Ollessani lestadiolainen, en oikeastaan uskonut Jumalaan ollenkaan, mutta kun se ei enää ollut pakollista, aloin uudelleen miettimään omaa suhdettani Jumalaan.

Vierailija
40/104 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko Suviseurat oikeasti paheiden pesä? Lukiokaverini väitti aikoinaan, että siellä harjoitetaan esiaviollista seksiä. En uskonut häntä.