Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Steiner-lukio vai "normaali" lukio?

Vierailija
11.06.2014 |

Itselläni kyseinen valinta on aivan piakkoin edessä, ja valinnan tueksi kaipaisin kokemuksia - omia, lapsen tai vaikka siskon koiran kaiman lastentarhaopen.

Steinerissä kuumottaa ja epäilyttää ehkä eniten eurytmia, tuo pakollinen aine. En koe itseäni musikaaliseksi enkä liikunnalliseksi ihmiseksi, eikä tanssiminen ole minulle mitenkään luontainen tapa liikkua joten saattaisi olla raskasta opiskella jotain tuollaista edes se muutama hassu tunti viikossa. Myös neljän vuoden kesto lukeutunee miinuksiin vaikka haluankin opiskella rennosti. Vähän ahdistaa myös se että varmasti iso osa muista oppilaista olisi ollut esikoulusta asti steinerissä ja jotain hypertaiteellista kuukivi-hihhuli porukkaa, jolloin alemmuskomplekseilta välttyminen ei olisi helppoa.

Normaalissa tavislukiossa epäilyttää oma pärjääminen, mututuntumalla veikkaisin että opiskelu siellä raskaampaa ja lintsaamiseen sun muuhun laistamiseen liittyvät säännöt tiukempia.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sisaruksineen joutui vanhempien takia käymään steinerkoulun ja kiroaa tätä maanrakoon.

Vierailija
2/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner pn ihan kamalaa paskaa. Älä. Hae. Kävin peruskoulun siellä mutta vaihdoin normaaliin lukioon ONNEKSI :D Käyn normilukion 3.5v ka rentoa on, ensi joulukuussa lakko päähän:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän perusteluita kehiin, pliis.

Vierailija
4/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ilman teinereitä. siellä on vapaamuotoista jos ei huvita niin ei huvita.

Vierailija
5/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinulukiossa opiskellaan ihan samat asiat kuin muissakin lukioissa. Se on nelivuotinen, koska lukioaikana tehdään kulttuurimatka (luokasta riippuu onko pituus  2vk - 2kk), näytelmä, lopputyö yms. Lukiossa ei hihhuloida vaan opiskellaan :-)

Vierailija
6/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 11:36"]

Steinulukiossa opiskellaan ihan samat asiat kuin muissakin lukioissa. Se on nelivuotinen, koska lukioaikana tehdään kulttuurimatka (luokasta riippuu onko pituus  2vk - 2kk), näytelmä, lopputyö yms. Lukiossa ei hihhuloida vaan opiskellaan :-)

[/quote]

Niin se eyrytmiahan on ihan höpötystä (näin insinöörin näkökulmasta), mutta ei siitä kannata paineita ottaa. Ihan lunkilla meinigillä vaan :-)

Vierailija
7/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 11:07"]Vähän perusteluita kehiin, pliis.

[/quote]

Tuo ystäväni manaa mm. juuri sitä, että Steinerkoulussa oppi kyllä hihhuloimaan, mutta vaille sivistystä jäi jos sitä ei ollut itse koulun ulkopuolella valmis ja kiinnostunut lukemaan.

Vierailija
8/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa syksyllä Steiner-lukioon, olen käynyt esikoulusta asti steineria. Sanoisin että siellä oppii paremmin asiat koska ne opetetaan eri tavalla ja ne jäävät muistiin. Samat aineet steinerissa on kuin muissa kouluissa mutta sen lisäksi on taideaineita. Jos steiner kiinnostaa, suosittelen !

Vierailija
9/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:18"]

Itse olen menossa syksyllä Steiner-lukioon, olen käynyt esikoulusta asti steineria. Sanoisin että siellä oppii paremmin asiat koska ne opetetaan eri tavalla ja ne jäävät muistiin. Samat aineet steinerissa on kuin muissa kouluissa mutta sen lisäksi on taideaineita. Jos steiner kiinnostaa, suosittelen !

[/quote]

Miten voit sanoa noin, jos et ole normaalissa koulussa ollut? Jotkut voivat oikeasti pitää Steineria hyvin tehottomana tapana opiskella.

Vierailija
10/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsesi on käynyt luokat 1-6 steiner-koulussa, niin tottakai jatko on steiner-lukiossa. Jos taas taviskoulun, niin myös tavislukioon,

Vierailija
11/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:44"]

Siis jos lapsesi on käynyt luokat 1-6 steiner-koulussa, niin tottakai jatko on steiner-lukiossa. Jos taas taviskoulun, niin myös tavislukioon,

[/quote]

Niin siis, olen itse käynyt normaalin peruskoulun mutta tutkailen steineriä lukiovaihtoehtona. Tulin jo hyväksytyksi sisäänkin mutten ole vielä päättänyt otanko mieluummin vastaan opiskelupaikan "normaalissa" lukiossa, johon mitä todennäköisimmin tulen pääsemään yhteishaussa. Äh stressaa :(

Vierailija
12/49 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliin lukioon, hihhulointi ei koskaan hyvästä.

Vierailija
13/49 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:40"]

Olen tutustunut. Enkä ole kaikesta samaa mieltä. Suurin osa lapsista opiskelee kuitenkin esimerkiksi uskontoa, joka sekin näin agnostikon mielestä on täyttä hömppää. Nielen sen hömpän, jotta saavutan ne edut joita steinerkoululle lasken. Kuten meillä päin pieni koko, isoilta osin luomu-kasvisruoka, yhteisöllisyys ja vanhempien tuki sekä aivan loistava henkilöstö.

[/quote]

Uskonnot nyt vaan ovat läsnä maailmassa varsin vahvasti, joten itse näen uskonnonopetuksen varsin hyödyllisenä yleissivistävänä oppiaineena. Ainakaan omilta kouluajoiltani ei jäänyt mieleen, että opetus olisi ollut mitenkään tunnustuksellista. En siis vertaisi uskonnonopetuksen hyödyllisyyttä esim. eurytmiaan tai choroi-huilun puhalteluun.

Vierailija
14/49 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 07:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:40"]

Olen tutustunut. Enkä ole kaikesta samaa mieltä. Suurin osa lapsista opiskelee kuitenkin esimerkiksi uskontoa, joka sekin näin agnostikon mielestä on täyttä hömppää. Nielen sen hömpän, jotta saavutan ne edut joita steinerkoululle lasken. Kuten meillä päin pieni koko, isoilta osin luomu-kasvisruoka, yhteisöllisyys ja vanhempien tuki sekä aivan loistava henkilöstö.

[/quote]

Uskonnot nyt vaan ovat läsnä maailmassa varsin vahvasti, joten itse näen uskonnonopetuksen varsin hyödyllisenä yleissivistävänä oppiaineena. Ainakaan omilta kouluajoiltani ei jäänyt mieleen, että opetus olisi ollut mitenkään tunnustuksellista. En siis vertaisi uskonnonopetuksen hyödyllisyyttä esim. eurytmiaan tai choroi-huilun puhalteluun.

[/quote]

SInulla se ei ehkä ollut tunnustuksellista ja toivottavasti ei monella olekaan nykyään. Se riippuu kuitenkin opettajasta ja hänen käyttöteoriastaan. Kuten steinerkoulunkin tunnustuksellisuus. Käsien heiluttelu musiikin tahtiin ei mielestäni muodosta sen suurempaa uhkaa mielenterveydelle kuin uskontokaan, eikä ole sen hyödyllisempi tai hyödyttömämpi. Kuin vertaisi liikunnan (tai huilun soiton kohdalla musiikkia) ja uskonnon tärkeyttä.

Vierailija
15/49 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/49 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up vielä, liian vähän aikaa päättää ja aahdiistaa

Vierailija
17/49 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 08:47"]

SInulla se ei ehkä ollut tunnustuksellista ja toivottavasti ei monella olekaan nykyään. Se riippuu kuitenkin opettajasta ja hänen käyttöteoriastaan. Kuten steinerkoulunkin tunnustuksellisuus. Käsien heiluttelu musiikin tahtiin ei mielestäni muodosta sen suurempaa uhkaa mielenterveydelle kuin uskontokaan, eikä ole sen hyödyllisempi tai hyödyttömämpi. Kuin vertaisi liikunnan (tai huilun soiton kohdalla musiikkia) ja uskonnon tärkeyttä.

[/quote]

Pitäydyn kyllä edelleen kannassani, että Suomen ja muun maailman uskontoihin tutustuminen on selvästi hyödyllisempää ja yleissivistävämpää kuin selvänäköisyyden kyvyn tavoittelu musiikin tahtiin tapahtuvan elehdinnän avulla.

Vierailija
18/49 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä, mistä olet kiinnostunut. Matematiikkaan ja luonnontieteisiin saa varmasti selvästi paremman pohjan tavallisesta lukiosta. Jos sen sijaan luovat alat kiinnostavat, voi Steiner olla hyvä vaihtoehto.

Vierailija
19/49 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä Steiner-lukioon. Siellä oppimistulokset ovat heikompia ja moni ei edes kirjoita ylioppilaaksi. Mieluummin nopeasti lukio pois alta ja sen jälkeen opiskelemaan omaa alaa kuin hihhulointi-käsienheiluttelua neljä vuotta. Yläasteella luokallamme oli kaksi steinerilaista (vaihtoivat kasilla luokallemme) ja he olivat kaikissa aineissa (myös taideaineissa) jäljessä ja huonompia kuin muut luokkalaisemme ja ottivat hyvin hitaasti kiinni muita.

Vierailija
20/49 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa eurytmiaa eli "eukkaa" :D siellä vaan menet muiden mukana. En usko että siitä juuri kukaan muukaan tajuaa mitään... Itselläni on koko se 13-vuotinen Steiner-taival takana (+ pari vuotta päiväkodissa) ja kyllähän se eukka vähän hihhulointia oli, mutta aika pieni paha kuitenkin. Oon myös vaihtanut myös useamman kerran koulua, enkä usko että se on Steiner-koulujen erityispiirre että opettajissa on eroja. Joissain kouluissa voi olla hyviä opettajia esim. historiassa ja matematiikassa, kun toisessa koulussa on hyvät kieltenopettajat. En siis ole samaa mieltä siitä, että Steinerista saisit huonomman pohjan esim. matematiikkaan kuin muualtakaan.

Steiner-lukiot on aika pieniä, joten porukkaa on vähemmän. Siellä saattaa olla hihhuleita porukassa mukana, eikä valinnanvaraa seuran suhteen ole niin paljon kuin isossa lukiossa ehkä olisi. Mutta tuskin missään muussakaan lukiossa kaikki muut olisi sellaisia, joiden kanssa haluaisi aikaansa viettää. Koska Steiner-lukio on luokallinen lukio, niin tutustut taatusti enemmän tai vähemmän jokaiseen luokalla olevaan, ja kyllä sieltä niitä hyviäkin tyyppejä löytyy :)

Kaikista vähiten hihhulointia on SteinerLUKIOSSA koska kaikissa lukioissa on tietty opetussisältö ja tietyt valmiudet jotka täytyy jokaisen lukiolaisen saada. Eli pakollisia peruskursseja ei ole korvattu millään kuukivitansseilla :D Olen itse saanut lakin vuonna 2006 ja silloin pakollisia kursseja taisi olla enemmän ja ainakin valinnaisten kurssien valikoima oli niukempi, kuin isoissa "tavislukioissa" (pieni oppilasmäärä -> pienemmät resurssit tarjota esim. espanjaa tai kiinaa valinnaisena aineena). Jos halusi esim. lukea enemmän kieliä mitä koululla oli tarjota, niin kursseja pystyi suorittamaan muissa lukioissa.

Myöskään Steiner-koulussa esim. lintsaaminen ei ole ok, samalla lailla siellä tulee etenemisesteet vastaan jos kursseista tulee nelosia jne.

Haluatko kertoa, miksi harkitset Steiner-lukiota? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan