Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulujen varasijat kevät 2021

Vierailija
19.06.2021 |

Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.

Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.

Kommentit (962)

Vierailija
161/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian kaikki hakijat olisivat tasa-arvoisessa asemassa ja olisi yhdet ja samat hakuperusteet kaikille. Olen itse pitkäaikaistyötön tradenomi ja olen jo pitkään harkinnut uutta työllistävästä koulutusta kun ei tällä nykyisellä koulutuksellani mitään töitä saa. En kuitenkaan ole mihinkään hakenut kun hakeminen on tehty niin vaikeaksi ja ei- ensikertalaisia syrjiväksi ja opiskelemaan pääseminen on oikeastaan mahdotonta. Vanha lukio/Oy-todistukseni on lisäksi huono ja silloin aikoinaankin opiskelemaan pääseminen oli huonosta todistuksesta ja huonosta pääsykoemenestyksestä johtuen vaikeaa. En edes päässyt opiskelemaan kotikaupunkiini, vaan jouduin tyytymään naapurikaupunkiin. Tradenomin todistus taitaa olla todistuksistani paras, mutta eihän sillä nyt voi toiseen AMK-tutkintoon hakea. Toisaalta myös yksi maisteriohjelma kiinnostaa, mutta se on vain kaukana kotoani, joten en voi sinnekään tuolla tradenomin todistuksella hakea.

Ei-ensikertalaisille pitäisi ehdottomasti olla enemmän paikkoja, mutta muuten en kyllä oikein ymmärrä tuota valitusta. Olet pitkäaikaistyötön. Miksi et ole korottanut vanhoja arvosanoja? Opiskellut avoimessa? Katso Vipusesta pisterajoja ja hae niihin, joihin on realistista päästä. Me, joilla on hyvä todistus, olemme tehneet paljon töitä sen todistuksen eteen. Eihän se nyt oikein olisi, että samalla viivalla olisi ne, jotka ei jaksa panostaa ja ne, jotka jaksavat panostaa. Välillä tuntuu, että hakijat eivät oikein ymmärrä kuinka paljon sisäänpääsy on itsestä kiinni. 

Ärsyttää tuollainen elitistien näkemys siitä, että koulussa huonoja pitää rangaista, jotta saavat itse sen mitä haluavat ja omasta mielestäni ansaitsevat. Kyllä huonommallakin pitää olla mahdollisuus hakea hyviin kouluihin ja kaikkien ylioppilastutkinnon suorittaneiden olla haussa tasa-arvoisessa asemassa. Jos pitäisi pelkästään tyytyä siihen mitä saa, olisi vain entistä enemmän uutta koulutusta toivovia, työttömiä ja muuten onnettomia. En päässyt AMK:hon Helsinkiin, enkä Helsingin yliopistoon, vaikka sitä kovasti toivoin ja useita kertoja hain. Jouduin sitten tyytymään AMK:hon Espoossa. Mutta ilmeisesti en olisi saanut tätäkään suorittaa, vaan olisi pitänyt ryhtyä vain suosiolla siivoojaksi tai lähihoitajaksi. Elämäni on ollut hyvin vaikea monestakin syystä johtuen ja kyllä huonoudestani on rangaistu mm. vuosia jatkuneella työttömyydellä. Tiedän kyllä tradenomin koulutuksen olleen väärä valinta, mutta kun koskaan en ole muuhun korkeakoulututkintoon päässyt. Eihän se tutkinto ole mitenkään hyödyttänytkään kun töitä ei saa. Aivan sama sitten jos olisi suosiolla jättäytynyt kouluttamattomana työttömäksi. Mutta tuollainen ajatus siitä, että koulussa huonoille huono koulutus ja armosta huonoihin töihin tai suosiolla työttömiksi on vastenmielinen.

Vierailija
162/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, onkohan tuo yleistä että on hakenut sekä amk linjoille että yliopistoon? Sittenhän on toivoa, että varasijat liikkuvat ehkä paljonkin... Itse olen jotenkin aina ajatellut että haetaan vaan jompaan kumpaan

Vipusesta näkee. N. 11 % on hakenut molempiin. Hyvällä menestyksellä, melkein 40 % näistä hakijoista on saanut jonkun paikan jostain.

Eli kyllä sieltä varmasti satoja AMK-paikkoja vielä vapautuu riippumatta siitä pääsevätkö nämä hakijat yliopistoon. Ei ensikertalaisuutta tuhlata tradenomiin, jos tähtäimessä on kauppakorkea.

Neljäsosa haki muuten ensisijaisesti AMK:hon ja alemmilla toiveilla jossain kohtaa yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 48v duunari (kokki) sairastuin vakavasti ja pakko vaihtaa alaa, vanha yo todistus oli a ja 3 c: tä, silti sain amk paikan pääsykokeilla ilman kertaamista / lukemista ( Sosionomi ja yhteisöpedagogi), 3 yo paikkaa ylempänä eli niitä jännitän vielä, osa pääsykokeista ( mm amk ja teologinen) naurettavan helppoja. Toivottavasti joku saa varasijoilta mun amk paikan :) Minne vaan päädynkin, käyn koulun varmasti loppuun koska töitä on pakko saada, koskaan en ole työttömänä ollut.

Vierailija
164/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppis

Vierailija
165/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 48v duunari (kokki) sairastuin vakavasti ja pakko vaihtaa alaa, vanha yo todistus oli a ja 3 c: tä, silti sain amk paikan pääsykokeilla ilman kertaamista / lukemista ( Sosionomi ja yhteisöpedagogi), 3 yo paikkaa ylempänä eli niitä jännitän vielä, osa pääsykokeista ( mm amk ja teologinen) naurettavan helppoja. Toivottavasti joku saa varasijoilta mun amk paikan :) Minne vaan päädynkin, käyn koulun varmasti loppuun koska töitä on pakko saada, koskaan en ole työttömänä ollut.

Saman tyylinen tilanne itselläni myös, ja "tuhlaan ensikertalaisuuteni" mihin vaan koulutuspaikkaan, haut laitoin sen mukaan missä on työvoimapulaa. Jos ei resurssit riitä yo paikkaan niin amk käy mainiosti.

Vierailija
166/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, tänään liikkui yhdellä varasija ja pääsin parempaan kouluun, 2 alempaa ois käynyt kyllä myös. Toivottavasti ylin yo-kohde vielä onnistuisi, mutta tyytyväinen olen amk paikkaankin. Kiva nähdä että Helsingissä ainakin liikkuu pikkuhiljaa varasijat. Ny skumppapullo auki ja kivaa juhannusta kaikille!

Vierailija
167/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian kaikki hakijat olisivat tasa-arvoisessa asemassa ja olisi yhdet ja samat hakuperusteet kaikille. Olen itse pitkäaikaistyötön tradenomi ja olen jo pitkään harkinnut uutta työllistävästä koulutusta kun ei tällä nykyisellä koulutuksellani mitään töitä saa. En kuitenkaan ole mihinkään hakenut kun hakeminen on tehty niin vaikeaksi ja ei- ensikertalaisia syrjiväksi ja opiskelemaan pääseminen on oikeastaan mahdotonta. Vanha lukio/Oy-todistukseni on lisäksi huono ja silloin aikoinaankin opiskelemaan pääseminen oli huonosta todistuksesta ja huonosta pääsykoemenestyksestä johtuen vaikeaa. En edes päässyt opiskelemaan kotikaupunkiini, vaan jouduin tyytymään naapurikaupunkiin. Tradenomin todistus taitaa olla todistuksistani paras, mutta eihän sillä nyt voi toiseen AMK-tutkintoon hakea. Toisaalta myös yksi maisteriohjelma kiinnostaa, mutta se on vain kaukana kotoani, joten en voi sinnekään tuolla tradenomin todistuksella hakea.

Ei-ensikertalaisille pitäisi ehdottomasti olla enemmän paikkoja, mutta muuten en kyllä oikein ymmärrä tuota valitusta. Olet pitkäaikaistyötön. Miksi et ole korottanut vanhoja arvosanoja? Opiskellut avoimessa? Katso Vipusesta pisterajoja ja hae niihin, joihin on realistista päästä. Me, joilla on hyvä todistus, olemme tehneet paljon töitä sen todistuksen eteen. Eihän se nyt oikein olisi, että samalla viivalla olisi ne, jotka ei jaksa panostaa ja ne, jotka jaksavat panostaa. Välillä tuntuu, että hakijat eivät oikein ymmärrä kuinka paljon sisäänpääsy on itsestä kiinni. 

Ärsyttää tuollainen elitistien näkemys siitä, että koulussa huonoja pitää rangaista, jotta saavat itse sen mitä haluavat ja omasta mielestäni ansaitsevat. Kyllä huonommallakin pitää olla mahdollisuus hakea hyviin kouluihin ja kaikkien ylioppilastutkinnon suorittaneiden olla haussa tasa-arvoisessa asemassa. Jos pitäisi pelkästään tyytyä siihen mitä saa, olisi vain entistä enemmän uutta koulutusta toivovia, työttömiä ja muuten onnettomia. En päässyt AMK:hon Helsinkiin, enkä Helsingin yliopistoon, vaikka sitä kovasti toivoin ja useita kertoja hain. Jouduin sitten tyytymään AMK:hon Espoossa. Mutta ilmeisesti en olisi saanut tätäkään suorittaa, vaan olisi pitänyt ryhtyä vain suosiolla siivoojaksi tai lähihoitajaksi. Elämäni on ollut hyvin vaikea monestakin syystä johtuen ja kyllä huonoudestani on rangaistu mm. vuosia jatkuneella työttömyydellä. Tiedän kyllä tradenomin koulutuksen olleen väärä valinta, mutta kun koskaan en ole muuhun korkeakoulututkintoon päässyt. Eihän se tutkinto ole mitenkään hyödyttänytkään kun töitä ei saa. Aivan sama sitten jos olisi suosiolla jättäytynyt kouluttamattomana työttömäksi. Mutta tuollainen ajatus siitä, että koulussa huonoille huono koulutus ja armosta huonoihin töihin tai suosiolla työttömiksi on vastenmielinen.

Elitistinen? Metropolia on suosittu koulu ja sinne hakee paljon porukkaa. Tämän takia pääsyrajat ovat korkea. On turha syyttää muita jos ei tee yhtiön töitä todistuksen ja pääsykokeen eteen.

Vierailija
168/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kannata valittaa omista huonoista valinnoista ja koulujen "eliittisyydestä", moni valitsee järkevästi aloja joilla työvoimapulaa, ja pääsee Metropoliaankin surkeilla todistuksilla, amk pääsykokeissa tarvitaan lähinnä maalaisjärkeä

Vierailija
169/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ei ensi-kertalaisena ottaa hieman päähän muuntokoulutuksien vähyys - itselläni on tradenomipaperit aivan täysin vanhalla sisällöllä enkä työllisty niillä- mielelläni päivittäisin osaamistani esimerkiksi ohjelmistopuolen muuntokoulutuksella, mutta sinne vaaditaan työkokemusta ohjelmistopuolelta.

Mitenkäs sen työkokemuksen saa kun ei ole osaamista tällä tutkinnolla? Tämä sitten taas pakottaa hakemaan yhteishaussa, kun olisi mahdollisuus vain osaamisen päivittämiseen lyhyempää tietä, jos olisi. Näissäkin yhteishauissa hain tietojenkäsittelyn puolelle jonne ei-ensikertalaisten raja on niin korkea että hyvästä pääsykoemenestyksestä huolimatta mahdollisuudet ovat arpapeliä - tällä linjalla saisin hyväksilukuja ja pääsisin nopeasti ulos uuden ammattitaidon kanssa..... Mutta.

Kaveri pääsi tuossa samassa tilanteessa datanomiksi.

Niin, sinne voi hakeutua kyllä kuka tahansa aikuisopiskelija - valitettavasti alalle työllistyminen datanomikoulutuksen kautta onkin sitten hieman toinen asia. Tällä hetkellä datanomeja on aivan älytön määrä työttömänä, se koulutus ei ainakaan tilastojen mukaan tunnu olevan se ovi ohjelmistoalan työpaikkoihin. 

Vierailija
170/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain 20 vuotta AMK tutkinnon jälkeen YAMK Laureaan , ja ihmeekseni pääsin sisään. Alimmat pisteet 83/100 , itsellä yli 90. Ohjelmaan otettiin 25. Tässähän pitää lähteä ostamaan penaali :)

Vierailija
171/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
172/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta, että jos menen polkuopintoihin työttömänä niin menetän tuen? Ja kun samalla haen syksyn haussa tutkinto-opiskelijaksi sitten valintakokeen kautta ja jos pääsen niin en myöskään saa sen jälkeen muuta kuin opintotuen?

Mitä tukea saan polkuopintoihin?

Vierailija
173/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ei ensi-kertalaisena ottaa hieman päähän muuntokoulutuksien vähyys - itselläni on tradenomipaperit aivan täysin vanhalla sisällöllä enkä työllisty niillä- mielelläni päivittäisin osaamistani esimerkiksi ohjelmistopuolen muuntokoulutuksella, mutta sinne vaaditaan työkokemusta ohjelmistopuolelta.

Mitenkäs sen työkokemuksen saa kun ei ole osaamista tällä tutkinnolla? Tämä sitten taas pakottaa hakemaan yhteishaussa, kun olisi mahdollisuus vain osaamisen päivittämiseen lyhyempää tietä, jos olisi. Näissäkin yhteishauissa hain tietojenkäsittelyn puolelle jonne ei-ensikertalaisten raja on niin korkea että hyvästä pääsykoemenestyksestä huolimatta mahdollisuudet ovat arpapeliä - tällä linjalla saisin hyväksilukuja ja pääsisin nopeasti ulos uuden ammattitaidon kanssa..... Mutta.

Kaveri pääsi tuossa samassa tilanteessa datanomiksi.

Niin, sinne voi hakeutua kyllä kuka tahansa aikuisopiskelija - valitettavasti alalle työllistyminen datanomikoulutuksen kautta onkin sitten hieman toinen asia. Tällä hetkellä datanomeja on aivan älytön määrä työttömänä, se koulutus ei ainakaan tilastojen mukaan tunnu olevan se ovi ohjelmistoalan työpaikkoihin. 

IT-alalla ratkaisee taidot eikä koulutuksen nimi. Toki sen ensimmäisen työpaikan saanee helpommin tradenomi kuin datanomi. Mutta tiedän alalla olevan paljon päteviä koodareita, jotka tulivat alalle datanomin tutkinnolla. Ja muutama jopa ilman mitään IT-tutkintoa.

Vierailija
174/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei liikkunu mihinkää🙄 varasija 9 seamk sh ja monimuoto...

Vierailija
175/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

176/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset pisterajat tällä hetkellä on Toimintaterapeuttien ensikertalaisten koevalinnassa  ? 

Jamkissa tällä hetkellä ensikertalaisten valintakokeen pisterajat: Päivätoteutus 79,45 ja monimuoto 77,75

Vierailija
177/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Vipusella lukee että paikan vastaanottaneita 69, ja koulun sivulla että paikkoja on 30

Vierailija
178/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Vipusella lukee että paikan vastaanottaneita 69, ja koulun sivulla että paikkoja on 30

Vipuseen ei kannata liikoja luottaa

Vierailija
179/962 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein tuo vipunen päivittyy?

Vierailija
180/962 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi