Korkeakoulujen varasijat kevät 2021
Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.
Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.
Kommentit (962)
Ei taida tapahtua juurikaan liikehdintää varasijoissa ennen 9.7. ….
Itse todistusvalinnassa varasijalla 7 Helsingin yliopistoon(espanja), alunperin olin varasijalla 14. Turun yliopistoon samaan aineeseen varasijalla 10. Tulee olemaan tosi kova pettymys, jos ei tärppää. Tsemppiä kaikille, ja toivottavasti opiskelupaikkoja avautuu!
Onko kenelläkään liikkunut tänään varasijat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian kaikki hakijat olisivat tasa-arvoisessa asemassa ja olisi yhdet ja samat hakuperusteet kaikille. Olen itse pitkäaikaistyötön tradenomi ja olen jo pitkään harkinnut uutta työllistävästä koulutusta kun ei tällä nykyisellä koulutuksellani mitään töitä saa. En kuitenkaan ole mihinkään hakenut kun hakeminen on tehty niin vaikeaksi ja ei- ensikertalaisia syrjiväksi ja opiskelemaan pääseminen on oikeastaan mahdotonta. Vanha lukio/Oy-todistukseni on lisäksi huono ja silloin aikoinaankin opiskelemaan pääseminen oli huonosta todistuksesta ja huonosta pääsykoemenestyksestä johtuen vaikeaa. En edes päässyt opiskelemaan kotikaupunkiini, vaan jouduin tyytymään naapurikaupunkiin. Tradenomin todistus taitaa olla todistuksistani paras, mutta eihän sillä nyt voi toiseen AMK-tutkintoon hakea. Toisaalta myös yksi maisteriohjelma kiinnostaa, mutta se on vain kaukana kotoani, joten en voi sinnekään tuolla tradenomin todistuksella hakea.
Ei-ensikertalaisille pitäisi ehdottomasti olla enemmän paikkoja, mutta muuten en kyllä oikein ymmärrä tuota valitusta. Olet pitkäaikaistyötön. Miksi et ole korottanut vanhoja arvosanoja? Opiskellut avoimessa? Katso Vipusesta pisterajoja ja hae niihin, joihin on realistista päästä. Me, joilla on hyvä todistus, olemme tehneet paljon töitä sen todistuksen eteen. Eihän se nyt oikein olisi, että samalla viivalla olisi ne, jotka ei jaksa panostaa ja ne, jotka jaksavat panostaa. Välillä tuntuu, että hakijat eivät oikein ymmärrä kuinka paljon sisäänpääsy on itsestä kiinni.
Ärsyttää tuollainen elitistien näkemys siitä, että koulussa huonoja pitää rangaista, jotta saavat itse sen mitä haluavat ja omasta mielestäni ansaitsevat. Kyllä huonommallakin pitää olla mahdollisuus hakea hyviin kouluihin ja kaikkien ylioppilastutkinnon suorittaneiden olla haussa tasa-arvoisessa asemassa. Jos pitäisi pelkästään tyytyä siihen mitä saa, olisi vain entistä enemmän uutta koulutusta toivovia, työttömiä ja muuten onnettomia. En päässyt AMK:hon Helsinkiin, enkä Helsingin yliopistoon, vaikka sitä kovasti toivoin ja useita kertoja hain. Jouduin sitten tyytymään AMK:hon Espoossa. Mutta ilmeisesti en olisi saanut tätäkään suorittaa, vaan olisi pitänyt ryhtyä vain suosiolla siivoojaksi tai lähihoitajaksi. Elämäni on ollut hyvin vaikea monestakin syystä johtuen ja kyllä huonoudestani on rangaistu mm. vuosia jatkuneella työttömyydellä. Tiedän kyllä tradenomin koulutuksen olleen väärä valinta, mutta kun koskaan en ole muuhun korkeakoulututkintoon päässyt. Eihän se tutkinto ole mitenkään hyödyttänytkään kun töitä ei saa. Aivan sama sitten jos olisi suosiolla jättäytynyt kouluttamattomana työttömäksi. Mutta tuollainen ajatus siitä, että koulussa huonoille huono koulutus ja armosta huonoihin töihin tai suosiolla työttömiksi on vastenmielinen.
Tajuatko ollenkaan mitä käytännössä vaadit? Että niiden jotka ovat tosissaan panostaneet, tehneet valtavasti töitä, istuneet nenä kiinni kirjoissa koko koulun ja valintakoerumban pitäisi antaa tilaa niille jotka toivovat ja haaveilevat mutta eivät paina duunia sen oppimisen eteen? Heti mulle kaikki ilman työntekoa, niinkö? - Ei se sisäänpääsy ole kuule helppoa kenellekään. .Siinä mitataan sitkeyttä, tahtoa ja työmäärää. Pitäiskö urheilumaajoukkuepaikatkin jakaa mielestäsi niille joista niinku tuntuu että piti korkeushyppely vois niinku olla se mun juttu?
Useinhan se on juuri niin, että ne jotka epäonnistuvat ovat niitä jotka painavat sitä duunia. Nämä 10 oppilaat ovat saanet kotona lukea rauhassa, kun isä ja äiti maksavat.
Päästä se on kiinni ei rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan mikään, Hamk, Turun AMK ja laureaan varasijat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli yksi koulu, eli Oamk tänään liikkunut yhden varasijan eteenpäin. Jos tätä vauhtia menee, niin en pääse sisään (9.7. mennessä), mikä sinänsä ei haittaa, koska haluan mennä alempaan hakutoiveeseen. Mutta jännä nähdä, miten käy.
En tiedä, onko tätä ketjussa aiemmin jo kysytty, mutta liikkuvatko varasijat siis max. kerran päivässä? Näin muistan jostain kuulleeni, eli ei välttämättä hyödyttäisi aamuin illoin käydä vahtaamassa Opintopolkua.
Mulla ei ole tänään liikkunut mihinkää🤔
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tänään liikkunut mihinkää🤔
Miksi olisi?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeustieteellisen pääsykoetuloksia jo tullut kenellekään.
Ei se ole vielä valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä paras varasija kuudesta hakukohteesta 21. En kyllä usko et siltä sijalta saan koulupaikkaa ei-ensikertalaisena. Toistaiseksi siis tiedossa vasta yo-pisteet. Kovasti valintakoepisteitä odottelen. En oo missään vaiheessa uskonu pääseväni yo-valinnassa, koska en kirjottanu matikkaa, niin saan pisteitä vaan 4/5 aineesta. Amiskatodistusvalintaan en päässy mukaan, koska tutkinto käyty ennen vuotta 2015. 😞
Tämä tilanteeni kääntyi juuri parempaan, kun sain valintakoevalinnassa yhteen hakukohteeseen 1. varasijan! Muista hakukohteista vielä pisteitä jännäten. Olen hakenut sosionomiksi monimuoto/verkko-opintoihin ja valmis ottamaan minkä tahansa kuudesta hakuvaihtoehdosta, koska kilpailu on kova päästä ylipäänsä sisään.
Mihin kouluun hait?
Kamkiin on toi eka varasija.
Jes äsken liikahti Kamkin varasija ja pääsin sisään! Katotaan liikkuuko ylempien hakutoiveiden varasijat vielä.
Paljonko sun valintakoepisteet oli?
Varasija 11 Joensuun yliopistoon, Helsingistä (joka on ensisijainen hakukohteeni) ei vielä tietoa. Ammattikorkeakoulupaikka on onneksi varma siltä varalta, että yliopistot eivät kelpuuta. Mielelläni pääsisin sisään yliopistoon, mutta ei minulla taida olla varaa valittaa. Olen ensikertalainen.
Ihana ketju, onnea kaikille <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä paras varasija kuudesta hakukohteesta 21. En kyllä usko et siltä sijalta saan koulupaikkaa ei-ensikertalaisena. Toistaiseksi siis tiedossa vasta yo-pisteet. Kovasti valintakoepisteitä odottelen. En oo missään vaiheessa uskonu pääseväni yo-valinnassa, koska en kirjottanu matikkaa, niin saan pisteitä vaan 4/5 aineesta. Amiskatodistusvalintaan en päässy mukaan, koska tutkinto käyty ennen vuotta 2015. 😞
Tämä tilanteeni kääntyi juuri parempaan, kun sain valintakoevalinnassa yhteen hakukohteeseen 1. varasijan! Muista hakukohteista vielä pisteitä jännäten. Olen hakenut sosionomiksi monimuoto/verkko-opintoihin ja valmis ottamaan minkä tahansa kuudesta hakuvaihtoehdosta, koska kilpailu on kova päästä ylipäänsä sisään.
Mihin kouluun hait?
Kamkiin on toi eka varasija.
Jes äsken liikahti Kamkin varasija ja pääsin sisään! Katotaan liikkuuko ylempien hakutoiveiden varasijat vielä.
Paljonko sun valintakoepisteet oli?
76.5
Kerro, kerro kuvastin
Ken on maassa kaunehin
Onko oikeustieteellisen pääsykoetuloksia jo tullut kenellekään.