Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakoulujen varasijat kevät 2021

Vierailija
19.06.2021 |

Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.

Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.

Kommentit (962)

Vierailija
401/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ensisijainen hakija? Mun mielestä sellaista joka laittaa kyseisen hakukohteen ykkössijalle, tyttären (joka haki nyt keväällä) mielestä rtaas sellaista, joka hakee ensikertalaisena. Tuli oikein riita, kun hän kokee olevansa yleensä aina oikeassa.

Nykyisen hakujärjestelmän perusteella tyttäresi on oikeassa.

Vierailija
402/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ensisijainen hakija? Mun mielestä sellaista joka laittaa kyseisen hakukohteen ykkössijalle, tyttären (joka haki nyt keväällä) mielestä rtaas sellaista, joka hakee ensikertalaisena. Tuli oikein riita, kun hän kokee olevansa yleensä aina oikeassa.

Ensisijainen hakija on laittanut kyseisen kohteen ensimmäiseksi hakutoiveeksi. Sisäänpääsyn suhteen asialla ei ole merkitystä koska nykyisin ei ensisijaisen toiveeseen saa mitään lisäpisteitä kuten ennenwanhaan. Yliopistot ainakin ilmoittavat tilastoissaan kuinka moni hakijoista haki kyseiseen yliopistoon/koulutukseen ensisijaisesti eli ensimmäisenä toiveenaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen hakujärjestelmän perusteella tyttäresi on oikeassa.

Ei ole. Ensimmäistä opiskelupaikkaa hakeva hakee ensikertalaisena. Hänen kuten toiskertalaisetenkin ensimmäinen hakutoive on hänen ensisijainen hakukohteensa ja hänet tilastoidaan kyseisen kohteen ensisijaiseksi hakijaksi. Sisäänpääsyyn tämä ei vaikuta koska nykyisin ensisijaisuudesta ei annetta lisäpisteitä.

Vierailija
404/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varasija meni 3 -> 4 :/

update: takaisin 3. sijalla!

Vierailija
405/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään liikkui mulla ensimmäistä kertaa varasijat, päivittäin olen seurannut. Alimmat hyväksytyt pisteet edelleen samat kuin alussa, itselläni on pisteen ero alimpaan hyväksyttyyn. Taitaa olla niin että sijalle 13 jäätiin :( Parempi onni toivottavasti sitten polkuopintohauissa.

Vähän harmittaa näin ei-ensikertalaisena kuinka kova tunku paikoista on.

Joo on tosi vaikea saada ei-ensikertalaisena suositulta alalta paikkaa. Olen fysioterapiaan varasijoilla 4., 6. ja 7. Taitaa olla, että ei mitään mahdollisuutta päästä kun Laureassakin valintakoejonopaikkoja ei-ensikertalaisille ilmeisesti max 3.

Lahdesta sain paikan, mutta perheellisenä muutto ei onnistu ja en tiedä miten myöskään etäopiskelu, joten voi olla että en sitä voi ottaa vastaan.

Niin on. Itse varasijalla 5 Turkuun tradenomiksi. Harmittaa koska koe meni tosi hyvin, sain 47.68/60. Se vaan ei riitä mihinkään jos ei ole ensikertalainen :/

Vierailija
406/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään liikkui mulla ensimmäistä kertaa varasijat, päivittäin olen seurannut. Alimmat hyväksytyt pisteet edelleen samat kuin alussa, itselläni on pisteen ero alimpaan hyväksyttyyn. Taitaa olla niin että sijalle 13 jäätiin :( Parempi onni toivottavasti sitten polkuopintohauissa.

Vähän harmittaa näin ei-ensikertalaisena kuinka kova tunku paikoista on.

Joo on tosi vaikea saada ei-ensikertalaisena suositulta alalta paikkaa. Olen fysioterapiaan varasijoilla 4., 6. ja 7. Taitaa olla, että ei mitään mahdollisuutta päästä kun Laureassakin valintakoejonopaikkoja ei-ensikertalaisille ilmeisesti max 3.

Lahdesta sain paikan, mutta perheellisenä muutto ei onnistu ja en tiedä miten myöskään etäopiskelu, joten voi olla että en sitä voi ottaa vastaan.

Niin on. Itse varasijalla 5 Turkuun tradenomiksi. Harmittaa koska koe meni tosi hyvin, sain 47.68/60. Se vaan ei riitä mihinkään jos ei ole ensikertalainen :/

Minulta on mahdollisesti tulossa yksi tradenomin paikka Turkuun, toki todistusjonosta, sillä pääsin/tai en varasijoilta ylempiin kohteisiin en 90% todennäköisyydellä ota paikkaa vastaan.

Vierailija
407/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä odottelu ja kyttääminen kyllä uuvuttavaa. Tekisi mieli hyväksyä jo alempi kohde ja lakata odottamasta ylempien kohteiden varasijojen mahdollista liikkumista. Mutta samalla sitten miettii kuitenkin, että jos pääsisi mieluisampaan paikkaan.

Vierailija
408/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa/kokemusta, tapahtuuko liikehdintää enää paljoa 19.7.-2.8.?

Vierailija
409/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan niin, että tässä vaiheessa realistisia mahdollisuuksia päästä sisään on enää tyyliin varasijoilta 1-2?

Vierailija
410/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni haku järjestys vähän persiilleen. Eli haluaisin päästä alemman hakutoiveen paikkaan. Eli jos nyt tarjottaisiin ylemmäntoiveen paikkaa, voinko jäädä odottamaan alempaa paikkaa?

Vierailija
411/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni haku järjestys vähän persiilleen. Eli haluaisin päästä alemman hakutoiveen paikkaan. Eli jos nyt tarjottaisiin ylemmäntoiveen paikkaa, voinko jäädä odottamaan alempaa paikkaa?

Ei onnistu. Alemmat hakuvaihtoehdot peruuntuvat kokonaan, jos sulle tarjotaan ylempää vaihtoehtoa.

Vierailija
412/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä pohdin itsekin.... tosin varasijalla 3

Vierailija
413/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et valitettavasti voi. 

Vierailija
414/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Alemmat hakuvaihtoehdot peruuntuvat kokonaan, jos sulle tarjotaan ylempää vaihtoehtoa.

Ok. Eli jos nyt saan paikan esim. kohteesta 3, niin kaikki sen alapuolella peruuntuu automaattisesti?

Vierailija
415/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Eli jos nyt saan paikan esim. kohteesta 3, niin kaikki sen alapuolella peruuntuu automaattisesti?

Sitten pitää vaan toivoa että tästä haluamastani paikasta tulee tieto ekana. Niin saisin sen napattua, eikö niin

Vierailija
416/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku päivittyykö opintopolku myös viikonloppuisin?

Vierailija
417/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan niin, että tässä vaiheessa realistisia mahdollisuuksia päästä sisään on enää tyyliin varasijoilta 1-2?

Riippuu varmaan pitkälti mistä jonosta ja alasta on kyse. Esim itse olen varasijalla 4, mikä ei varmaan ensikertalaisena olisi ongelma, mutta toiskertalaisena en usko pääseväni sisään. Olen katsonut, että kyseiseen kohteeseen otetaan meitä toiskertalaisia tästä valintakoejonosta vain juurikin se 4. Lähinnä siis odottelen, että nyt paikassa kiinniolevat ottaisivat vastaan, niin tulisi ilmeisesti joku teksti, että täyttö varasijoilta päättynyt. Tietäisipähän sitten varmaksi lakata toivomasta.

Vierailija
418/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku päivittyykö opintopolku myös viikonloppuisin?

Ei päivity

Vierailija
419/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää vaan toivoa että tästä haluamastani paikasta tulee tieto ekana. Niin saisin sen napattua, eikö niin

Kyllä

Vierailija
420/962 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä miten suosittu hakukohde on. Opintoportista sanotaan että suosituimpiin kohteisiin ei juuri varasijoilta pääse. Esim. Fysiikka ja kemia taas on monen backup-plan ja sinne ensisijaisia hakijoita on vähän suhteessa paikkoihin. Viimekkin vuonna esim Helsinkiin fysiikkaa lukemaan pääsi joltain alunperin pitkälti yli 20 varasijalta. Monet ei lopulta halua tuhlata ensikertalaisuutta heti ei niin suokkipaikkaan vaan hakkaavat mieluummin päätä seinään muutaman vuoden sen toivepaikan suhteen. Toki se hakujonokin jossa olet vaikuttaa.