Mihin käytit/käytät lomarahasi?
Minulla meni säästöön, säästetään isompaan asuntoon 👍 Tiukille kyllä ottaa, tekisi mieli ostaa kaikkia ihania kesämekkoja ja laittaa rahoja lomakassaan jne. mutta kaikkea ei voi saada..
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapset lähtevät opiskelemaan toisille paikkakunnille, menee rahaa todella paljon... Paljon on hankittavaa heille.
Lapset ostavat itse kesätyörahoillaan tietysti. Ovat saaneet kuitenkin ilmaiseksi asua monta kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin lomapäiviksi, eli omaan hyvinvointiin. Pikkusenhan se riepoo, kun pitkään alalla olleet saa samalla lomarahalla 5 päivää enemmän kuin itse. Ja kun heillä on muutenkin jäätäväta lomakertymät, niin sitä saa taas ensi syksynä painaa sijaisten kanssa, kun työparilla on lomaa vaikka muille jakaa.
Irtisanoutuminen on ensi kevään suunnitelma. Ei varhaiskasvatuksessa oikeasti jaksa montaa vuotta; Huono palkka, vastuullinen, kuormittava työ, 30v alalla ollut työpari, jonka lomakertymä on jotain sellaista mihin ei enää edes pääse. Tämä aiheuttaa sen, että hän paineli lomille heti kesäkuussa jättäen siivoukset ja lapset minulle. Eikä nämä konkarit ole tietenkään päivystyksessä paikalla, joten omat vähäiset lomat pilkotaan sinne sun tänne.
Hyvinvointia hain lomarahojen muuttamisella vapaaksi. Sillä saa syksyyn pienen tauon ja jouluun. Kesällä menee kaikki vuosilomat.
Kannattaa muistaa, että samasta lomakertymästä työparit on alkanut kuin sinä nyt... itselläni vielä vuosi ja vähän yli niin täydet lomat 38 pvä.
Olen säästänyt niin kauan ja aion ostaa pian uuden auton
Otin vapaana, kuten joka vuosi.
torkkupeittoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömille, eläkeläisille ynnä muille hyvin pienituloisille Kuuluisi loma jossain kotimaan lomakohteessa valtion piikkiin. Liian monella ei ole mahdollisuutta minkäänlaiseen lomailuun koskaan elämässä. pari viikkoa täysihoidolla valitsemassaan kohteessa toisi kummasti lisää virtaa ankeaan arkeen kaikille.
Jee? Työttömille ja muille sluibareille valtio eli rehelliset veronmaksajat kustantaa jo makaamispalkan kaikilla eduilla. 365 päivää vuodessa lomailua ja eikun lisää pitäisi saada?
Moni pienituloinen on ihan oikeasti työssäkäyvä henkilö. Tai hän on työeläkkeellä, joka ei riitä minkäänlaiseen säälliseen elämiseen nykyaikana. Sumessa on muuten niin paljon työttömyyttä, että jokaisella työttömälle ei riitä työpaikkaa. EU:hun liittyminen lienee vaikeuttanut tilannetta, kun nyt monet työt teetetään EU-maista tulevilal vierastyöläisillä.
Toteutin unelman ja ostin hevosen.
Nopeisiin naisiin ja halpoihin autoihin.
Ulosotto vei vielä osansa, onneksi pääsen siitä pian eroon. Loput rahat meni laskuihin ja ruokakauppaan. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Mun lomarahat olis noin 3400 brutto. Vaihdoin osan lomaksi, 9 lomapäivää maksoi 1850 brutto. Saan siis nettona tilille 1550 - verot sun muut maksut eli noin tonnin. Maksan osuuteni 50% kolmesta kesälomalle varatusta vuokramökistä (yht. 21 vrk, 700e) ja jää vielä 300e dieseliin ja matkaeväisiin ympäri Suomea hurautellessa.
Sain netto kouraan 4440 euroa. Mä pistin 2200 euroa säästöön, tosin koira tarttee eläinlääkärin että siihen menee 300-400 rahaa, lisäksi ostettava uusi kunnon patja kun 15 v. vanha on ihan laho, onneksi on aleet nyt. Se loppu 2200 menee ihan elämiseen: vastike+ laskut 1100, ruoka, bensa...
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin vapaaksi.
On se kyl kauheeta, että ihmisen pitää maksaa, että saa olla vapaa.
Elämiseen kuluivat ja asuntolainan lyhennyksiin ja korkoihin, niin kauan kuin lainaa oli. Ei minulla ollut lomaraha mitenkään korvamerkittyä, eli en tiennyt ruokakaupassa, maksoinko nyt leivät ja särpimet palkalla vai lomarahalla. Jos hyvin kävi, saatoin kesäalesta katsella jotain uutta päällepantavaa joko työhön tai vapaa-aikaan. Eläkeläiselle ei lomarahoja maksella, mutta aina olen pitänyt huolen, että sukanvarressa on jonkin verran rahaa pahan päivän varalle eli jos esim. sairastun tai joku kodinkone tai auto hajoaa. Juuri reilu viikko sitten piti hankkia uusi pyykkikone, kun noin 25 vuotta uskollisesti palvellut kone alkoi vedellä viimeisiään. Saa nähdä, mikä hajoaa seuraavaksi. Kummasti vaan, kun yksi hajoaa, niin pian seuraa muitakin.
Laskuihin osa ja osa rahastoihin. Osan vaihdoin lomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ostin uuden teltan, makuupussin ja laavukankaan. Lopuilla (3/4) olisi tarkoitus kaataa ämpärillinen vettä valtamereen eli lyhentää juuri otettua asuntolainaa.
Mä mietin ihan samaa eli tuota asuntolainan ylimääräistä lyhennystä. Mulla ei ole mitään ostotarpeita tällä hetkellä ja voisin ainakin yhden ylimääräisen lyhennyksen nyt maksaa, mahdollisesti kaksikin. Joku kuitenkin oli sitä mieltä, että ei nyt kannata, kun korot on alhaiset?! Itse ajattelin, että eikö just nyt kannattaisi, kun menee pienempi summa korkoihin ja isompi varsinaiseen lyhennykseen?
Vierailija kirjoitti:
Minun lomarahani muutettiin palkallisiksi vapaapäiviksi huonon työtilanteen takia.
En ymmärrä, siis miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin lomapäiviksi. Niin on itselle ja läheisille ihanaa.💞
Mikä järki on vaihtaa lomapäiviksi, siinähän menettää osan lomarahan arvosta. Lomarahojen arvon saa täysimääräisesti itselleen, kun ottaa tarvitsemansa lisäloman palkattomana vapaana ja elelee sen ajan lomarahoillaan. Tai vaikka sijoitusvoitoillaan.
Olet varmaan omassa työssäsi laskenut näin, että on kannattavampaa. Meillä (valtion virasto) ei ole mitään eroa palkattoman vapaan tai lomarahavapaan arvossa. Meillä ei myöskään palkatonta vapaata saa automaattisesti eli pääsääntöisesti palkatonta vapaata ihan vaan kesälomaa varten saa vain uudet työntekijät, joille ei ole ehtinyt kertyä vielä vuosilomaa.
Kyllä ne pienipalkkaisella menee ihan vaan tähän lomailuun. Olen yksin vanhempien mökillä, käyn välillä kaupassa, ostan mansikoita ym. Teen hyvää ruokaa, juopottelen vähän. Siinä ne menevät. Ei minulla olisi varaa mihinkään vuokramökkiin, että onneksi saan olla täällä.
Sinne ne tilille meni. Ei noita nyt oikein tule noteerattua, kun ansiotuloa oli viime vuonna 422 000 euroa, ja osinkoja 950 000euroa.
Olisi ihana vaihtaa ne lomaksi, mutten millään raaski! Tulisi ihan hemmetin kallis loma, verojenkin jälkeen melkein pari tonnia viikko.
Kärvistelen siis normi 4 viikon kesälomalla. Ehkä ensi vuonna olisi tarpeeksi rikas olo niin jättäisin nuo lomarahat ottamatta.
säästöön pahan päivän varalle, kuten koko elämän tehnyt. Sitten kun seuraava huono hetki tulee, niin ei tarvitse heti olla kerjäämässä ja marisemassa yhteiskuntaa ym apuun.