miten jaetaan kattoremonttikulut, jos toinen puolisoista omistaa talon?
Kotimme kattoremontin hinnaksi on tulossa vajaa 20 000 euroa.
Miten tuo summa tulisi jakaa puolisoiden kesken, kun talon omistaa toinen puolisoista?
Miten sinä olet toiminut? Tai toimisit tällaisessa tilanteessa?
Maija
p.s. Arkiset juoksevat kulut jaetaan puoliksi ja homma on toiminut hyvin. Mut miten tällainen isompi remontti, joka nostaa talon arvoa?
Taloa ei haluta siirtää molempien nimiin, koska kysymyksessä on perinnöksi saatu talo.
Kommentit (57)
En minä kyllä antaisi toisen käyttää jatkuvasti pyörääni kuin omaansa, jos ei osallistuisi sen huoltokuluihin.
p.s. lapset hoidetaan puoliksi.
Miten tuo kaytannossa toimii? Isa pesee vasemman puolen ja aiti oikean? Mystillisia ovat nama suomalaisen parisuhteen kuviot.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:03"]
asuu ilmaiseksi.
tämä tässä mietityttääkin, että toinen puoliso tavallaan säästä joka kuukausi rahaa verrattuna siihen, että maksaisi asuntolainaa/vuokraa asunnosta, jossa asuu.
ap
p.s. lapset hoidetaan puoliksi.
[/quote]
no mutta jos talo on saatu perinnöksi, niin eihän siitä silloin mitään lainaa pitäisikään kai olla? Eli asuuhan se omistajakin siinä sitten tavallaan ilmaiseksi, koska ei ole koskaan taloa ostanut ja säästänyth sitä varten. omistaja tietenkin maksaa talon ylläpitoon liittyvät kulut, koska se nostaa hänen omaisuutensa arvoa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:47"]
Molemmat ei asu "ilmaiseksi" jos toinen joutuu maksamaan kattoremontista ja toinen ei. Se kattoremontti on asumiskulu sekin, taloa pitää remontoida säännöllisin väliajoin tai sen arvo romahtaa.
[/quote]
Kyllä mutta remonttirahat saa joku päivä takaisin, jos jaksaa pitää taloa hyvässä kunnossa. Esim. vesi- tai sähkölaskuja et saa koskaan takaisin. Talo ja siihen liittyvät maksut ovat enemmänkin siis sijoitus eikä mikään asumiskulu.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:12"]
ja korostettakoon, että minä olen se, joka omistaa kiinteistön 100%, jossa asumme.
Lyhennän lainaa 100%, puolisoni ei kuulu sitä maksaa. Kaikki asumismenot maksamme puoliksi, samoin muut arkipäivän kulut. Minä maksan näin vähemmän mitä yksin asuessani maksaisin ja säästän kuukaudessa enemmän. Vastaavasti puolisoni maksaa asumisesta/elämisestä vähemmän kuin mitä maksaisi yksin assuessaan + saa säästöön suunnilleen saman verran mitä minä lyhennän lainaa. Aikamoinen win-win tilanne kummallekin.
Jos joskus eroaisimme, olisi taloudellinen tilanteemme aika lailla 50/50. Varsin reilu kuvio.
[/quote]
Eli maksat kuukaudessa asuntolainan korkojen verran enemmän kuin miehesi, mutta saatte saman verran säästöön? Onko mies pienituloisempi vai miksi hänellä ei jää enempää säästöjä, kun kuluja kerran on paljon vähemmän? Toki jos mies on paljon pienituloisempi niin on ihan ymmärrettävää, että haluat tasata elintasoeroa noin.
[/quote]
no minähän maksan omaa taloani pois, joka kuukausi lyhennän lainaa, ts. saan itselleni enemmän omaisuutta. Säästöön laittaminen ei aina tarkoita pankkitiliä :) Jos eroaisimme, meillä olisi suunnilleen sama määrä omaisuutta - eihän se omaisuuden tarvitse olla kummallakin samassa muodossa, eihän? ;)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:47"]
Molemmat ei asu "ilmaiseksi" jos toinen joutuu maksamaan kattoremontista ja toinen ei. Se kattoremontti on asumiskulu sekin, taloa pitää remontoida säännöllisin väliajoin tai sen arvo romahtaa.
[/quote]
Kyllä mutta remonttirahat saa joku päivä takaisin, jos jaksaa pitää taloa hyvässä kunnossa. Esim. vesi- tai sähkölaskuja et saa koskaan takaisin. Talo ja siihen liittyvät maksut ovat enemmänkin siis sijoitus eikä mikään asumiskulu.
[/quote]
vihdoin joku kertoi tämän selkeällä suomen kielellä! Remontit / ylläpitokorjaukset säilyttävät omaisuuden arvoa, useimmiten jopa nostavat sitä.
Huomaa, että harvalla av-mammalla on kokemusta kiinteistöistä ja niiden arvosta, sijoittamisesta.
Tätähän nyt melkein vois verrata toisen puolison/partnerin/kumppanin nimissä olevaan autoon. Miksi osallistuisi senkään korjauksiin/huoltoihin,jos saa vain istua pelkääjän paikalla.
Mun ex-puolisolla on sukutalo.
Mä ilmoitin, että jos osallistun kuluihin, ostan osan talosta.
Eka vuosi asuttiin siten, että maksoin vain juoksevista kuluista puolet.
Sitten ostin 40% talosta ja maksoin sen jälkeen 40% remonteista ja edelleen puolet juoksevista kuluista.
Kun erottiin, talo arvioitutettiin ja mies osti mut ulos ja maksoi 40% arvosta.
Yksinkertaista ja meidän molempien mielestä reilua.
Netistä:
"Avioliitto ei ole huoneenvuokrasuhde. Avioliiton aikana toinen puoliso ei ole velvollinen maksamaan vuokraa tai korvausta siitä, että hän asuu toisen puolison omistamassa asunnossa", sanoo Helsingin yliopiston perheoikeuden professori Urpo Kangas. Puoliso saa asua "ilmaiseksi", koska molemmat ovat toisiaan kohtaan elatusvelvollisia.
Talon omistaja maksaa sen sataprosenttisesti. Tietenkin.
Se, jonka omaisuuden arvoa remontti nostaa, maksaa kulut.
Jos et omista, et maksa ylläpitikuluja. Mehän kuuluvat kiinteistönomistajalle.
No olispa kätevää maksattaa remonttia jollakulla muulla, vaikka itse omistan talon. Kyllä kiinteistön omistaja maksaa tasan kaiken.
No periaatteessa tietenkin talon omistaja maksaa remontin. Mutta itsehän saat tehdä rahoillasi mitä tykkäät. Tietty jos teille ero tulee niin sitä kattoa et mukaasi saa.
Onko teillä avioehto? Eli et saa puolta talon arvosta jos eroatte? Jos niin, et maksele kattoakaan.
Maksaako ei-omistaja "vuokraa" vai asuuko ilmaiseksi? Silloin voisi esimerkiksi katon takia nostaa vähän "vuokraa". Mutta pääsääntöisesti minusta raha menee sen pussista, jonka omaisuutta sillä hoidetaan. Mutta sopimuskysymyksiähän nämä on. Ja kokonaisuuteen vaikuttaa niin moni asia (hoitaako joku ilmaiseksi yhteisiä lapsia kotona jne).
Toivottavasti löydätte ratkaisun, joka tuntuu molemmista reilulta.
Jos asuisitte molemmat siinä vuokralla, niin kuka maksaisi. Arvaan, että omistaja. Miksi ei sama systeemi toimisi nytkin.