Mistä niitä tukiverkkoja oikein saa?
Jos omat sukulaiset asuu toisella puolella maata, omat vanhemmat jo kirkkomaalla eikä ystäviä ole mitenkään liikaa, ei ainuttakaan sellaista joka asuisi lähellä tai joka ei olisi todella kiireinen työnsä tai oman perheensä kanssa.
Olen helsinkiläinen tukiverkoton pienen lapsen yh ja minulle on sanottu että hanki tukiverkkoja. Ok, ihan hyvä idea, mutta miten? Aina leikkipuistoon mennessä moikkaan muita äitejä ja isiä ja usein menen juttelemaan. Samoin tässä kerrostalossa jossa asun yritän tutustua naapureihin, mutta en saa vastakaikua naapureista enkä muista äideistä puistossa. Pari sanaa vaihtavat mutta selvästä vain small talk kohteliaisuuden vuoksi vaikka säästä on se juttu mitä haluvat, eivät enempää.
Kommentit (274)
Hakeudu yh-kerhoihin esim. pienperheyhdistys ja seurakunta.
MLL perhekummitoimminta on ilmaista. MLL välittää myös lapsenvahtiapua.
Seurakunnan äiti-lapsi -kerhot, SPR ystävätoiminta, Kotien puolesta ry. toimii monella paikkakunnalla, Martat toimii aktiivisesti ja sitä kautta tutustuu toisiin, myös perheellisiin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nettiin ilmoitus lastenhoitovaihdosta ts. hoidat toisen yh:n lasta ja hän sitten vuorostaan sinun. Tämä toimi meillä. Rahaa ei tarvita. Siinä sitten ystävystyy myös.
Jaiks. Olen todella surkea lasten kanssa vaikka minulla lapsi onkin. En ole ollenkaan varma olisiko minusta hoitamaan kenenkään lasta. Tykkään kyllä muuten auttaa ihmisiä, voin käydä puolesta kaupassa, tai apteekissa, lenkittää koiran, kuunnella murheet, auttaa työjutuissa jne. Ap
Tuo on tosi hankala tilanne. Yleensä kun tukiverkostot lähisuvun ulkopuolelta löytyvät just niin, että vuorotellen hoidetaan toisten lapsia. Joku voisi hyvinkin ottaa välillä sun lastasi hoitoon, jos sinä ottaisit vastavuoroisesti hänen. Pienten lasten vanhemmilla harvemmin on tarvetta kauppa- tai apteekkiavulle, koska pystyvät käymään niissä itsekin. Ja iästä riippumatta jokainen, joka pystyisi ottamaan lapsesi hoitoon, pystyy käymään itse kaupassa ja apteekissa. Jos ei pystyisi, ei pystyisi hoitamaan alle kouluikäistä lastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nettiin ilmoitus lastenhoitovaihdosta ts. hoidat toisen yh:n lasta ja hän sitten vuorostaan sinun. Tämä toimi meillä. Rahaa ei tarvita. Siinä sitten ystävystyy myös.
Jaiks. Olen todella surkea lasten kanssa vaikka minulla lapsi onkin. En ole ollenkaan varma olisiko minusta hoitamaan kenenkään lasta. Tykkään kyllä muuten auttaa ihmisiä, voin käydä puolesta kaupassa, tai apteekissa, lenkittää koiran, kuunnella murheet, auttaa työjutuissa jne. Ap
Tuo on tosi hankala tilanne. Yleensä kun tukiverkostot lähisuvun ulkopuolelta löytyvät just niin, että vuorotellen hoidetaan toisten lapsia. Joku voisi hyvinkin ottaa välillä sun lastasi hoitoon, jos sinä ottaisit vastavuoroisesti hänen. Pienten lasten vanhemmilla harvemmin on tarvetta kauppa- tai apteekkiavulle, koska pystyvät käymään niissä itsekin. Ja iästä riippumatta jokainen, joka pystyisi ottamaan lapsesi hoitoon, pystyy käymään itse kaupassa ja apteekissa. Jos ei pystyisi, ei pystyisi hoitamaan alle kouluikäistä lastakaan.
Niinpä. Mietin vain sitä että ehkä kukaan ei minulle mielellään antaisi lastaan hoidettavaksi, olen kovin epäkäytännöllinen älykkö, sellainen hajamielinen professori. Toki kouluikäisen kanssa pärjäisin mutta omankin pienen kanssa olen aivan helisemässä. Vaikka kauppa-apua ei kukaan tarvisikaan niin olen ystäviäni auttanut hyvinkin paljon mm. työnhaussa, väitöskirjan tekemisessä jne eli en sentään mikään hyödytön tyyppi ole. Ap
Eipä ollut mullakaa kun lapset pieniä. Vanhemmat 300km päässä, silloiset toiset isovanhemmat 500km, kuolivat myöhemmin. Sukulaisia ei lähistöllä, eikä ystäviä. Lasten isä reissutyössä, nopeasti ls asiakkuus ja sitä kautta päivähoito
Mene mukaan johonkin yhdistyksen toimintaan. Vaikka alueesi MLL:n tapahtumiin, puistotoimintaan tai Hope ry. Myös mikä tahansa urheiluseura ottaa varmasti kiljuen vastaan uusia vapaaehtoisia esim. tapahtumiinsa (jahka niitä saa taas järjestää). Talkoohommissa tulee jutusteltua ja tutustuttua muihin ja jos vielä samasta seurasta löytyy harrastus lapsellesi, niin siellähän myös on mahdollisuuksia tutustua muihin vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan äiti-lapsi -kerhot, SPR ystävätoiminta, Kotien puolesta ry. toimii monella paikkakunnalla, Martat toimii aktiivisesti ja sitä kautta tutustuu toisiin, myös perheellisiin naisiin.
Mll:stä saa tosiaan palkattua lapsenvahdin mutta nut korona-aikana kai ei jos lapsella tai äidillä on vaikka nuhaa tms eli sairastumistilanteessa sieltä ei apua saa. En kuulu kirkkoon, saakohan silti mennä mukaan seurakunnan äiti-lapsi-kerhoihin (ja eihän ne ole arkisin 8-17 välillä kun olen töissä?)? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mene mukaan johonkin yhdistyksen toimintaan. Vaikka alueesi MLL:n tapahtumiin, puistotoimintaan tai Hope ry. Myös mikä tahansa urheiluseura ottaa varmasti kiljuen vastaan uusia vapaaehtoisia esim. tapahtumiinsa (jahka niitä saa taas järjestää). Talkoohommissa tulee jutusteltua ja tutustuttua muihin ja jos vielä samasta seurasta löytyy harrastus lapsellesi, niin siellähän myös on mahdollisuuksia tutustua muihin vanhempiin.
Tämä on ehkä tyhmä kysymys mutta miten käytännössä toimii nuo urheiluseurajutut ja vastaavat kun lapseni on siis vasta kaksi ja kulkee aina mukanani niin minun aika taitaa mennä talkoohommien sijasta hänen vahtimiseen. Ap
Mulla on lapset jo isompia, mutta tein siis itse niin, että otin lasten kavereita meille kylään ja meidän lapset meni kavereilleen. Sai omaa aikaa melko hyvin, sitten 5-6 v alkoivat hinkua yökylään ja on meilläkin ollut vaikka mitä yökyläporukoita.
Sen lisäksi meidän lapset ovat tykänneet käydä leireillä, nuorin on nytkin partioleirillä.
Meillä oli myös lastenhoitajia. Niitä löytyi ihan kyselemällä, työkavereiden lapsia, naapureiden teinejä, joku oli FB-ilmoituksellakin.
Kysy siltä neuvolantädiltä, voisiko hän yhyttää sinut jonkun toisen, vastaavassa tilanteessa olevan äidin kanssa. Et kuitenkaan ole mikään harvinaisuus... Muitakin yksinäisiä äitejä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mll:stä saa tosiaan palkattua lapsenvahdin mutta nut korona-aikana kai ei jos lapsella tai äidillä on vaikka nuhaa tms eli sairastumistilanteessa sieltä ei apua saa. En kuulu kirkkoon, saakohan silti mennä mukaan seurakunnan äiti-lapsi-kerhoihin (ja eihän ne ole arkisin 8-17 välillä kun olen töissä?)? Ap
Evlut srk on kaikille avoin yleensä.
Mutta ainakin täällä päin aivan kaikki vanhempi-pieni lapsi -toiminta on päivällä, tai siis mieluiten 8-11 (jolloin meillä vasta aloiteltiin päivää kotosalla 🤷).
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä neuvolantädiltä, voisiko hän yhyttää sinut jonkun toisen, vastaavassa tilanteessa olevan äidin kanssa. Et kuitenkaan ole mikään harvinaisuus... Muitakin yksinäisiä äitejä on.
Tiedän että en ole harvinaisuus vaan on paljon yksinäisiä äitejä ja paljon yh-äitejä ilman tukiverkkoja. Siksikin ihmettelen miksi jutteluyritykseni ei tunnu kiinnostavan esim puistossa muita siellä yksin olevia äitejä. Ehkä he ovat väsyneitä, introverttejä tai haluavat olla vain ajatuksissaan tai vain kaksi lapsensa kanssa töiden jälkeen... en tiedä. Kaikki tuollaiset syyt on tietenkin ok ja ymmärrettäviä.
Se neuvolan täti on muuten vaihtunut jo monta kertaa, taitaa olla nyt jo kahdeksas ”eri täti” nyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoida itse lapsesi kun olet tuohon jamaan itsesi saattanut. Arvatenkin et ole työssäkäyvä eikä se lapsen siittäjäkään. Kyllä näitä tapauksia riittää enkä ihmettele ettei naapurit halua olla missään tekemisissä. Minulla oli samanlainen yh naapurissa ja miestä ei naisella ollut eikä näkynyt ja taas oli kohta paksuna. Isovanhempia eikä ketään näkynyt mailla halmeillakaan. Johonkin hän sai lapsen hoitoon että ramppasi lähiöbaarissa miestä metsästämässä että sai taas itsensä paksuksi. Onneksi se asunto kävi liian ahtaaksi ja hän muutti pois. Nainen ei käynyt työssä ja kulki silmä mustana välillä kun se ensimmäisen lapsen isukki kävi kylässä. Minä hääsin sitä retkua pois kun se oli kamalan näköinen ja änkesi minunkin reviirilleni. Näin sitä viimeisen kerran kun uhkasin antaa sille turpaan jos tänne vielä tulet. Sanoin että saat pandan silmät jos vielä näkösälleni ilmestyt.
Vittuako tulet sekoilemaan tällaiseen ketjuun, missä keskustellaan aidosta asiasta.
Taitaa osua arkaan paikkaan. Koira älähtää kun kalikka kalahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evlut srk on kaikille avoin yleensä.
Mutta ainakin täällä päin aivan kaikki vanhempi-pieni lapsi -toiminta on päivällä, tai siis mieluiten 8-11 (jolloin meillä vasta aloiteltiin päivää kotosalla 🤷).
On kyllä harmi jos kaikki nuo ovat silloin kun työssä käyvät ovat töissä tai iltavirkut perheet vasta heräilee. Ap
Mietin tässä sitäkin että haluaako uudet tuttavuudet oikeasti ryhtyä tukiverkottomanbtuliverkoiksi... voihan olla että vaikka ystävystyisinkin toisen äidin kanssa niin hänellä olisi jo omat tukiverkot kunnossa tai jos ei olisi niin ehkä hän olisi niin uupunut että ei jaksaisi tai haluaisi auttaa minua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että en ole harvinaisuus vaan on paljon yksinäisiä äitejä ja paljon yh-äitejä ilman tukiverkkoja. Siksikin ihmettelen miksi jutteluyritykseni ei tunnu kiinnostavan esim puistossa muita siellä yksin olevia äitejä. Ehkä he ovat väsyneitä, introverttejä tai haluavat olla vain ajatuksissaan tai vain kaksi lapsensa kanssa töiden jälkeen... en tiedä. Kaikki tuollaiset syyt on tietenkin ok ja ymmärrettäviä.
Se neuvolan täti on muuten vaihtunut jo monta kertaa, taitaa olla nyt jo kahdeksas ”eri täti” nyt. Ap
Mistähän tämäkin johtuu. Siitä kun on pakko tehdä lapsi ilman normaalia parisuhdetta. Kun ihminen on niin sairas ettei pysty parisuhdetta muodostamaan mutta on pakkomielle se kakara saada jota pystyy manipuloimaan ja ohjailemaan oman mielensä mukaisesti mutta ei kykene aikuisen kanssa parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämäkin johtuu. Siitä kun on pakko tehdä lapsi ilman normaalia parisuhdetta. Kun ihminen on niin sairas ettei pysty parisuhdetta muodostamaan mutta on pakkomielle se kakara saada jota pystyy manipuloimaan ja ohjailemaan oman mielensä mukaisesti mutta ei kykene aikuisen kanssa parisuhteeseen.
Anteeksi nyt en kyllä yhtään ymmärrä mitä tarkoitat. Oletkohan erehtynyt aiheesta tai ketjusta.
Ap