Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassa keskityttiin miehen vointiin ja synnytyspelkoon

Vierailija
09.06.2014 |

Olen 14 viikolla raskaana ja olemme mieheni kanssa käyneet nyt kaksi kertaa neuvolassa. Minua ihmetyttää kun käynneillä keskustellaan niin paljon mieheni tuntemuksista ja peloista. Viimeisellä käynnillä minä toin esiin synnytyspelkoni, johon kaipaisin kovasti jonkinlaista tukea. Synnytyspelkoni on lähes sairaalloista ja se on oikeastaan ainoa syy miksi olemme lykänneet vauvantekoa useita vuosia, vaikka vauvahaaveita on kyllä ollut. En pysty edes kuuntelemaan ystävieni synnytyskertomuksia, koska pyörryn niitä kuullessa.

No neuvolassa mieheni sitten ilmoitti että häntäkin jännittää tuleva synnytys ja että hän saattaa pyörtyä synnytyksen aikana. Tähän hoitaja puuttui heti ja rupesi miettimään eri vaihtoehtoja miten mieheni voisi saada tukea päästäkseen pelkonsa yli. Ehdotti jopa jotain tukihenkilöä mukaan synnytykseen miehen tueksi... Siis mitä ihmettä, miehenikö tässä on se joka on menossa synnyttämään.

Muutenkin käynnillä keskusteltiin paljon miehen voinnista, kun hänellä on ollut työstressiä ja aikaisemmin masennusta. Miehelläni on jo oma psykologi työterveyden kautta järjestettynä, joten mielestäni äitiysneuvolakäynneillä on turha puida niitä samoja asioita.

Älkää nyt käsittäkö väärin, sillä tottakai minusta on tosi hienoa että nykyään myös tulevat isät otetaan hyvin huomioon neuvolassa jo raskauden aikana. Mutta mielestä siinäkään asiassa ei tarvitse mennä överiksi, sillä nainen on edelleen se joka kantaa lasta sisällään ja joka lapsen synnyttää. Viimeisellä neuvollakäynnilläkin aika loppui kesken enkä ehtinyt kysyä mieltäni askarruttavia asioita. Puhumattakaan siitä että olisin saanut vastausta siihen miten voisin päästä omasta synnytyspelostani yli.

Kokemuksia tai mielipiteitä?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 19:15"]Me ollaan ainakin tehty niin, että mies on ollut mukana ultrissa ja lääkärikäynneillä, joihin suositeltiin, että molemmat mukana. Muuten olen käynyt yksin, sillä käynnit koostuvat minun voinnin kyselyistä, painosta, pissasta, mitoista ja sydänäänistä. Mihin miestä niissä tarvitaan? Ultra on toki ihana yhteinen juttu ja lääkörikäyntejä on Se kaksi, eka oli Se perheen kartoitus, mihin täytettiinkin noita oletko masentunut/juomakulttuuri lappuja ja sitten lääkärin kanssa keskusteltiin näistä, tässä toki hyvä olla molemmat paikalla. Toinen käynti on synnytystapa-arviointi, jossa on kanssa molemmat paikalla.

meille ainakin neuvolassa selitettiin toi eka lääkärikäynti ja siihen liittyvät kyselylaput, että johtuu siitä kun nykyään on niin paljon perhe väkivaltaa, lapsisurmia jne, että kaikille tehdään riskikartoitus ja tämä on lääkärin asia ei terkkarin! Jostain syystä toi teidän terkkari on vaan nyt ottanu Tän asiakseen.

minua myös synnnytys kovasti jännittää ja sanoivat heti, että ei kannata stressata vielä vaan nauttia raskaudesta ihan rauhassa ja käydään tuo pelko läpi sitten lääkärin synnytystapa-arviossa ennen viikkoa 30 ja toimitaan sen mukaan.

[/quote]

Tämä ei pidä paikkansa. Työ tehdään yhdessä. Terkkarille varataan 45-60min ja lääkärille vain 20min. Lääkärille ei kauheasti ole aikaa antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi