Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkisenko yhteenmuuttoa tai perheenperustamista pihin miehen kanssa? ov

Vierailija
09.06.2014 |

Olen nyt seurustellut 7kk ja suhteessa eteneminen on tullut ajankohtaiseksi. Mies on muuten ihana mutta äärimmäisen tarkka rahasta. Pihi -sana on ehkä vääränlaisesti sanottu, pikemminkin hyvin tarkka siitä että kaikki tulee puoliksi tai kumpikin maksaa omansa. Esim. ostetaan karkkipussi leffailtaa varten, karkit jaetaan ennen leffan alkua tasan puoliksi. Leffavuokra maksetaan aina vuorotellen. Ravintolassa katsoo tarkkaan että hänen laskussaan on vain hänen eväänsä. Kerran kävimme kahvilla ja mies unohti lompakon autoon. Löysi taskun pohjalta pari kolikkoa joilla maksoi paljaan kahvinsa, ei antanut minun tarjota edes leivosta. Nyt joku tietysti miettii mikä tässä on ongelmana tai pitää minua siipeilijänä. Siitä ei ole kyse, olen omalla palkalla toimeentuleva nainen. Minua enemmmänkin häiritsee se että jos muutamme yhteen, perustamme perheen, laitetaanko kaikki menot edelleen pikkutarkasti puoliksi? Jos esim. hän hakee äitini lentoasemalta autollaan, pitääkö hänelle maksaa bensaraha metrilleen ja ylimääräistä renkaidenkulumisen vuoksi? Entä jos jotain tapahtuu, toinen vaikka joutuu työttömäksi tai sairastuu vakavasti ja tulot tippuvat reilusti. Kirjataanko jokainen leipäpala muistiin ja sitten maksetaan kun on enemmän rahaa? Tai eletäänkö perheessä kahta elintasoa jos toisen tulot nousevat ylenemisen vuoksi?

Vai olenko minä ihan tyhmä kun mietin näitä?

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tyhmä. Miehellä on selvästi joku juttu rahaan liittyen - köyhä lapsuus, aiemmassa suhteessa hyväksikäytetty tms. Voi muuttua todella ongelmalliseksi tilanne perheen perustamisen myötä. Kannattaa jutella ja selvittää mistä oikein on kyse. Aika arveluttavaa tuo käytös, että karkitkin jaetaan tasan ?!

Vierailija
2/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arveluttavaa kyllä.

puhu asia halki ennen mitään yhteen muuttamisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tuohon kelkkaan. Elämässä tulee tilanteita, joissa parisuhteessa elävät ovat toistensa varassa ( äitiysloma, hoitovapaa, pitkät sairauslomat, työttömyys ja lasten elättäminen). Tuollaisen pihin kanssa koko elämä pyörii rahan ympärillä.

Vierailija
4/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Et ole tyhmä vaan noista asioista voi oikeasti tulla ongelma tulevaisuudessa. Parempi selvittää etukäteen, miten mies ajattelee etenkin lasten, mutta myös jommankumman työttömyyden yms. vaikuttavan asioihin. Sitten mietit, ovatko linjaukset sinunkin kannaltasi reiluja. Ja jaksatko elää jatkuvan kirjanpidon kanssa?

Vierailija
5/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa kumpikin äärimmäisen pihejä, mutta sillä erotuksella, että ollaan tavallaan "samalla puolella". Me halutaan kanssa säästää, mutta meillä on yhteiset rahat ja säästetään niitä, yhteinen pankkkitilikin. Tässä ei kumpikaan voi jäädä häviölle tai voitolle, kun puhalletaan yhteen hiileen. Toimimme perheyksikkönä yhteistä hyvää tavoitellen. Välillä toinen on ollut lomautettuna (mies) välillä toinen äitiyslomilla (minä) ja ei ole tuottanut mitään ongelmia, kun olemme ostaneet kaiken mitä on tarvinnut, mutta kumpikaan ei halua tuhlata tyhmyyksiin. Mieluummin pihi puoliso, kuin tuhlaaja, tai sellaisen kanssa en ainakaan jakaisi pankkitiliä!

Vierailija
6/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella raskaalta. Jotenkin noloa olla noin tarkka, siihen ei ole järjellistä syytä jos ollaan yhdessä ja luotetaan toiseen. Ongelmia tulee takuulla jos jäät esim hoitamaan lapsia kotiin, ellet sitten todella voi saada suurta äitiyspäivärahaa ja pärjätä sillä ja yhä maksaa kivutta kaikesta puolta. Mies on pelottavan oloinen.

Vierailija
7/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika hankalaa on jos yritetään perhettä pyörittää ja kaikki pitää laskea tasan. Minä jututtaisin miestä ja vaatisin selitystä moiseen ja jatkossa löysenpää pipoa. Jos ei onnistu niin en edes yrittäisi mitään perhekuviota. Mieti, kun te desin mitalla jaatte maitopurkkia ja mites ne mahdolliset lapset sitten

Vierailija
8/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hän ei ole sillä tavalla pihi, että vahtii paitsi itseään myös sinua ja sitä kuinka paljon esim. käytät vessapaperia, luovutko vanhoista vaatteistasi liian aikaisin ja ostatko uusia liian usein, leikkeletkö lopussa olevan hammastahnatuubin kahtia ja rääpit sieltä ne aivan viimeisetkin pisarat, tekee roskistarkistuksia nähdäkseen mitä ylipäätään heität pois... Jos, niin älä ainakaan lapsia tee tällaisen tapauksen kanssa.

Vierailija
9/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halvautuisit ja joutuisit pyörätuoliin loppuiäksi niin ottaisikohan ukko hatkat kun talous ei enää mitenkään voisi mennä tasan?

Vierailija
10/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini seurusteli äärimmäisen pihin ihmisen kanssa ja ei siitä mitään tullut pidemmän päälle. Äidillä ok eläke ja säästöjä. Miehellä myös,äitini olisi halunnut nauttia eläkepäivistään,ei onnistunut. Mihinkään matkalle ei voinut lähteä koska Se maksoi,ei konsertteihin,teatteriin yms. Kaikki asiat pyörii sen rahan ympärillä ja miten paljon mikäkin maksaa,tosi raskasta ja erittäin yxtoikkoista ja tylsää elämää.

Vierailija
11/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän on pakko jutella rauhallisesti tuo asia läpi. Kysele myös millainen miehen koti ja lapsuus on ollut. Ja miten heillä äiti ja isä hoitivat raha asiat.

Ajatellaan että ostatte talon ja saatte lapsen. Mitäs jos mies vaatii sulta puolet laina summasta vaikka oot hoitovapaalla vauvan kanssa!

Mun tutulle kävi niin että mies aina vaati häntä maksamaan kaikesta pennilleen puolet. Nainen sairastui vakavasti ja joutui jäämään sairaseläkkeelle. Tulotaso siis romahti. Silti mies vaatii talolaina rahoja naiselta. Miltei koko raha menee siis lainan maksuun. Rouva syö kaurapuuroa ja muuta halpaa ja mies ostaa itselleen lihaa ja herkkuja. :(

Vierailija
12/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitään ajatukselle, että mies on äärimmäisen pihi, siis ahdistavan pihi. Itse en voisi ajatella elämää tuollaisen miehen kanssa. Mutta nyt tiedossa on vain tämä ominaisuus. SInä tunnet hänet ja tiedät, mitä hyvää hänessä on. 

Vierailija
13/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedät omat arvosi, mutta pihiys on mulle ihan sietämätön ominaisuus toisessa, oli sitten rakastettu, ystävä tai kaveri. Mulla ei ole koskaan ollut paljon rahaa, ei lapsuuden kodissa (äiti oli kolmen lapsen yh ja isä huithapeli) eikä omassa perheessä. Mutta tuollainen karkkien jakaminen, ravintolalaskujen pikkumainen erittely, ei ei. Jos ihminen pihistelee yhdessä asiassa, hän pihistelee toisessakin. Onko mies tunteistaan pihi, eikö halua auttaa ystävää, ellei ystävä auta häntä, raksuttaako hänen päässään lakkaamtaa pieni laskukone? 

Vierailija
14/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikoinaan jätin yhden muuten ok poikakaverin tuollaisen takia. Annoin sille vielä ylimääräistä rahaa kun oltiin käyty syömässä ym. Tukholman reissulla ja oli luvannut maksaa kun sillä oli kruunuja. Rahat otti tyytyväisenä ja mä sanoin adios! Mut oli kyllä muutenkin liian tarkka asioista. Ihmetteli esim. kun heitin likaisen paidan vaan kassin pohjalle -vaatteita ei kuulema kohdella niin...

Vierailija
15/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä tuohon. Oikeasti.

Olisi eri asia, jos mies olisi tarkka teidän yhteisestä taloudesta, että teitä ei huijata missään tyhmässä tai että saatte hyvät asuntokaupat tehdyksi teille yhdessä.

Mutta sellaisen miehen kanssa, joka laskee tarkkaan, että kaikki menee mahdollisen lasten äidin kanssa tasan puoliksi taloudellisesti ja ettei itse maksa mitään liikaa, ei todellakaan kannata ruveta perhettä perustamaan.

(Ja juuri siksi potentiaalisten miesten ensimmäinen testi onkin, tarjoaako hän vai ei.)

Vierailija
16/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 15:56"]

Me ollaan miehen kanssa kumpikin äärimmäisen pihejä, mutta sillä erotuksella, että ollaan tavallaan "samalla puolella". Me halutaan kanssa säästää, mutta meillä on yhteiset rahat ja säästetään niitä, yhteinen pankkkitilikin. Tässä ei kumpikaan voi jäädä häviölle tai voitolle, kun puhalletaan yhteen hiileen. Toimimme perheyksikkönä yhteistä hyvää tavoitellen. Välillä toinen on ollut lomautettuna (mies) välillä toinen äitiyslomilla (minä) ja ei ole tuottanut mitään ongelmia, kun olemme ostaneet kaiken mitä on tarvinnut, mutta kumpikaan ei halua tuhlata tyhmyyksiin. Mieluummin pihi puoliso, kuin tuhlaaja, tai sellaisen kanssa en ainakaan jakaisi pankkitiliä!

[/quote]

Tässä osoitit aika hyviä pointteja. Kun mulla nimenomaan on tunne ettei oltaisi samalla puolella, vaan molemmat pitäisi huolen vain itsestään. Mies ei ole pihi, sikäli väärä sana otsikossa, mutta en parempaakaan lyhyttä sanaa keksinyt. Hän ei myöskään ole tuhlaavainen, säästää rahaa kuten minä itsekin teen. Mutta ongelmana on juuri se että mitä sitten jos jotain tapahtuu. Entä jos syntyy vammainen lapsi jota toisen pitää jäädä kotiin hoitamaan, tulot tippuu niin että joka sentti pitää laskea että riittää välttämättömyyksiin. Eihän se ole perhe-elämää...

ap

Vierailija
17/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse, tuo vain pahenee vanhemmiten.

Vierailija
18/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo piirre ärsyttää minua ainakin suuresti. Säästäväisyys on eri asia, mutta tuollainen mun7sun asenne on ahdistava. Yleensäkin perhettä perustaessa pitäisi miettiä, kestääkö puolison ominaisuuksia vuosikymmeniä. Itsekin tiesin, ettei mieheni ole kovin innokas siivooja, mutta kyllä se edelleenkin on suurin hermostumiseni aihe, Olen päättänyt sen ketää, kun tiesin miehen tavat, mutta elämä siistimmän puolison kanssa olisi helpompaa. Rahasta emme koskaan riitele. Mies siivoaa kyllä kerran viikossa tyyllin imuroi lattiat ja nostelee tavarat hyllyihin, minne sattuu. Ei koskaan pese kaapin ovia, ikkunoita, vessaa, jääkaaappia ja jättää pöydän pyyhkimättä yms. Oikeasti nuo pienet asiat ärsyttää suuresti. Muuten mies on oikein hyvä kumppani ja olen yrittänyt olla kärsivällinen, koska kai mies tuollaiseen siivoukseen tasoon on kasvanut ( eli 5-vuotiaasta asti kahden leski-isänsä kanssa)

Vierailija
19/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai noudatan noita ap:n ohjeita!

Vierailija
20/108 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun luen teidän vastauksia, alkaa tuntumaan että olen ihan tyhmä kun edes mietin perheenperustamista näistä lähtökohdista. Mies on muuten aivan ihana, lempeä ja auttavainen, kunhan siihen ei vain liity riihikuiva raha. On auttanut minua ja äitiäni raskaimmissa kotitöissä eikä tietenkään ole ottanut palkkaa ja on aina kustantanut matkat itse kun tullut auttamaan. Mutta jos siihen liittyy raha ihan suoraan, on todella tarkka.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi