Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi elokuvateatterissa halutaan syödä?

Vierailija
18.06.2021 |

Ottamatta kantaa siihen, pitäisikö elokuvateatterissa saada syödä vai ei, kysyn, miksi siellä halutaan syödä. Mistä tapa sai alkunsa ja miksi siihen suhtaudutaan niin kiihkeästi? Ei kai teatterissakaan syödä?

Olen käynyt elokuvissa ja teatterissa viimeksi viime vuosituhannella enkä muista niistä reissuista mitään. Siksi tässä utelen.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko syödä mitään leffassa, jos ei tahdo. Muiden ihmisten tarkkailu on mennyt kumminkin aivan överiksi, jos ei elokuvissa kykene keskittymään leffaan, vaan pitää kytätä muun yleisön tekemisiä.

En sitä paitsi ahkerana elokuvissa kävijänä ole koskaan törmännyt siihen, että muiden syömiset ja juomiset häiritsisivät minua. Ja tämä siis 50+ ikäisenä henkilönä, joka ei syö leffassa, mutta ottaa elokuviin yleensä pullollisen kivennäisvettä.

Edes lasten kanssa elokuvissa käydessä en kokenut lasten rapisteluja häiritsevänä. Ehkä olen sitten onnekas ja harvinaisen hyvällä keskittymiskyvyllä varustettu ihminen. Tai te häiriintyjät olette neuroottisia kyyliä ja kontrollikuningattaria. Jompi kumpi.

Ei välttämättä jompi kumpi vaan voi olla myös molemmat.

Jotkut vaan voivat olla herkempiä äänille. Silloin helposti ärsyttää tietyt äänet ja niitä kuulee kaikkialla. Kai sitä sitten on juuri tässä suhteessa vähän ”erityisherkkä” vaikka muutenkin ihan normaali onkin. Kutsu sitä sitten kontrollikuningattaruudeksi vaikka.

Aiheuttaako tämä äänierityisherkkyys sen, että heiltä (sinulta?) puuttuu käsitys siitä, mitä tapahtuu kun menee ihmisten ilmoille, esim. leffateatteriin? Heidänkö mukaansa tämän maailman pitäisi pyöriä ja muiden astella kuin lasin päällä?

Jokainen kai tietää, että tunnelma on kuin sikalassa ruokinta-aikaan jos menee elokuviin. Jatkakaa vaan, enpä kuvittelekaan että sosiaalisesti kyvyttömät tollot muuksi muuttuisivat. Perinne jatkuu ja lapset kasvatetaan samoin. Kyllä heidän sosiaaliset lahjansa riittävät menemään elokuviin ahtamaan herkkuja. Jokainen kykyjensä mukaan.

Mielummin elokuvat kotona isolta seinältä mukavalla tuolilla. Nautin ihan elokuvasta sellaisenaan.

Vierailija
62/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli kysyä, miksi te, jotka ette käy elokuvissa vaivaatte päätänne tällaisella asialla? Luulisi olevan parempaakin tekemistä, jos elokuvatkaan eivät kiinnosta. En minä ainakaan jaksa miettiä, miksi ihmiset vetävät viinaa kaksin käsin baarissa. Ihan on heidän oma asiansa. 

Av-mammoilla on tarve kontrolloida muiden elämää. 

Täällä vinkuminen ei kyllä mitään kontrolloi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä elokuvissa syönti on alkanut? Olen viimeksi käynyt Suomessa elokuvissa teininä 70-luvulla eikä silloin siellä syöty. Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Terveisin, ulkosuomalainen.

Omituinen kysymys. Varmaan vähän sen jälkeen kuin esim jenkeissä. Missähän savimajassa sinä asut, jos leffapopparit ovat sinulle jotenkin eksottista? 

Vierailija
64/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alipainoinen läpipasko, joten jos en ole käynyt syömässä juuri ennen leffaa niin tarvitsen leffan aikana kaloreita. Ja muutenkin jokainen lisäkalori on vain hyväksi, yritän saada painoa lisää.

Vierailija
65/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmettele sinä sitä.

Vierailija
66/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva lähteä elokuvan jälkeen kaverin kanssa ulos syömään ja keskustelemaan elokuvasta. Syön elokuvissa korkeintaan purukumia.

Tee sinä niin, kunhan et ole vaatimassa, että muut tekevät samoin. Kaikilla ei edes ole kavereita, tai sellaisia kavereita, jotka tykkäävät samoista leffoista. Kaikilla ei ole varaa syödä ulkona leffan jälkeen tai eivät halua mennä ravintolaan yksin. Sallittakoon heille karkkipussien rapistelu leffan aikana. 

Vierailija
67/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli kysyä, miksi te, jotka ette käy elokuvissa vaivaatte päätänne tällaisella asialla? Luulisi olevan parempaakin tekemistä, jos elokuvatkaan eivät kiinnosta. En minä ainakaan jaksa miettiä, miksi ihmiset vetävät viinaa kaksin käsin baarissa. Ihan on heidän oma asiansa. 

Voi kuule, tietäisitpä sinä, miten monenlaisilla asioilla minä vaivaan päätäni. :)

Tämä elokuvissa syöminen on herättänyt lehdissä ja täälläkin niin ison rähinän, että halusin tietää lisää, perusasioita. Maailmassa on ihan kamalasti kaikenlaista tietämistä, vaikkei siitä suurinta osaa tarvitsisikaan tietää.

Ap

Vierailija
68/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono-olo tulee jos superlihava syö herkkuja leffan ajan.

Huono olo ei ole yhdyssana. Näiden lukemisesta vasta tuleekin huono olo.

Vierailija
69/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av-mammoilla on tarve kontrolloida muiden elämää. 

Täällä vinkuminen ei kyllä mitään kontrolloi. 

Ei tietenkään, mutta saavatpahan hetkellisesti valheellisen vallantunteen. 

Vierailija
70/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Parempi olisi, kun mitään syötävää ei sallittaisi. 

Vierailija
71/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, tietäisitpä sinä, miten monenlaisilla asioilla minä vaivaan päätäni. :)

Tämä elokuvissa syöminen on herättänyt lehdissä ja täälläkin niin ison rähinän, että halusin tietää lisää, perusasioita. Maailmassa on ihan kamalasti kaikenlaista tietämistä, vaikkei siitä suurinta osaa tarvitsisikaan tietää.

Ap

No minäpä vastaan: Ihmiset syövät elokuvissa, koska haluavat. 

Helpottiko pääsi vaivaa?

Vierailija
72/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ei voi wc:ssä käydä ilman takewaykassia 24/7 syömistä.

Vierailija
73/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä elokuvateattereissa mässyttäminen on tullut tavaksi vasta näiden isojen, lähinnä Finnkinon, mutta myös Bio Rexin teatterikompleksien mukana. Ennen mukana oli vain joku karkkipussi tms. Kaikki popcornit ja limsapäälärit ovat tulleet juuri teattereiden lanseeraamina uusina tarpeita mallinaan Amerikka.

Vierailija
74/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko syödä mitään leffassa, jos ei tahdo. Muiden ihmisten tarkkailu on mennyt kumminkin aivan överiksi, jos ei elokuvissa kykene keskittymään leffaan, vaan pitää kytätä muun yleisön tekemisiä.

En sitä paitsi ahkerana elokuvissa kävijänä ole koskaan törmännyt siihen, että muiden syömiset ja juomiset häiritsisivät minua. Ja tämä siis 50+ ikäisenä henkilönä, joka ei syö leffassa, mutta ottaa elokuviin yleensä pullollisen kivennäisvettä.

Edes lasten kanssa elokuvissa käydessä en kokenut lasten rapisteluja häiritsevänä. Ehkä olen sitten onnekas ja harvinaisen hyvällä keskittymiskyvyllä varustettu ihminen. Tai te häiriintyjät olette neuroottisia kyyliä ja kontrollikuningattaria. Jompi kumpi.

Jotkut vaan voivat olla herkempiä äänille. Silloin helposti ärsyttää tietyt äänet ja niitä kuulee kaikkialla. Kai sitä sitten on juuri tässä suhteessa vähän ”erityisherkkä” vaikka muutenkin ihan normaali onkin. Kutsu sitä sitten kontrollikuningattaruudeksi vaikka.

Aiheuttaako tämä äänierityisherkkyys sen, että heiltä (sinulta?) puuttuu käsitys siitä, mitä tapahtuu kun menee ihmisten ilmoille, esim. leffateatteriin? Heidänkö mukaansa tämän maailman pitäisi pyöriä ja muiden astella kuin lasin päällä?

Jokainen kai tietää, että tunnelma on kuin sikalassa ruokinta-aikaan jos menee elokuviin. Jatkakaa vaan, enpä kuvittelekaan että sosiaalisesti kyvyttömät tollot muuksi muuttuisivat. Perinne jatkuu ja lapset kasvatetaan samoin. Kyllä heidän sosiaaliset lahjansa riittävät menemään elokuviin ahtamaan herkkuja. Jokainen kykyjensä mukaan.

Mielummin elokuvat kotona isolta seinältä mukavalla tuolilla. Nautin ihan elokuvasta sellaisenaan.

Mielenkiintoinen ajatus, että sinä, joka ilmeisesti pidät itseäsi sosiaalisesti kyvykkäänä, kuitenkin sitten linnoittaudut kotiisi :). Sinä olet se, joka myönnät, ettet kestä muita ihmisiä ja arvioit sosiaalisesti kyvyttömiksi heidät, jotka ovat leffateatterissa muiden kanssa. 

Kruunusi on varmasti painettu syvälle otsaasi kiinni. 

Vierailija
75/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä pyrin ottamaan muut huomioon eri tilanteissa.

No enpä minä voi tietää, onko joku random tyyppi yliherkkä elämälle vai ei. Kyllä se nyt vaan menee niin, että jos ei normaaleja elämisen ääniä kestä, pitää pysytellä erakkona korvessa. Ei voi olettaa, että kaikki ovat suunnilleen hengittämättä, koska sinua ahdistaa. 

Vierailija
76/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä elokuvateattereissa mässyttäminen on tullut tavaksi vasta näiden isojen, lähinnä Finnkinon, mutta myös Bio Rexin teatterikompleksien mukana. Ennen mukana oli vain joku karkkipussi tms. Kaikki popcornit ja limsapäälärit ovat tulleet juuri teattereiden lanseeraamina uusina tarpeita mallinaan Amerikka.

Ihan jo barokkiaikana (1600-luvulla) mentiin oopperaesityksiin (sen ajan elokuvat) syömään. Ja vieläpä niin, että se syöminen oli pääosassa ja esitys sivuseikka. Jos esitys häiritsi liikaa syömistä, heiteltiin ruokaa lavalle :D

Vierailija
77/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloinkin varottiin rapistelemasta pussia, etteivät muut häiriinny. Nykyään elokuvissa kuuluvat melkoinen mässytys, rouske ja limsan ryystämisääneet. Hyvänä puolena voi mainita, että ahneimmat ovat syöneet eväänsä jo ennen elokuvaa esitettävien mainosten aikana.

Vierailija
78/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helpottiko pääsi vaivaa?

Ei noin ylimalkainen vastaus helpottanut.

Ap

Vierailija
79/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo barokkiaikana (1600-luvulla) mentiin oopperaesityksiin (sen ajan elokuvat) syömään. Ja vieläpä niin, että se syöminen oli pääosassa ja esitys sivuseikka. Jos esitys häiritsi liikaa syömistä, heiteltiin ruokaa lavalle :D

Suomessa ei barokkiakana ollut mitään oopperaesityksia, mutta täällä elokuvissa syöminen on alkanut toden teolla vasta näiden moniteattereiden aikana, kun lipunmyynnin karkki- ym. snackstuotevalikoimat ovat moninkertaistuneet ja kassakopin tilalle ovat tulleet oheistuotepalvelutiskit.

Vierailija
80/95 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helpottiko pääsi vaivaa?

Ei noin ylimalkainen vastaus helpottanut.

Ap

Harmi, koska se on ainoa oikea vastaus. Ihminen kun tuppaa olemaan eläin, joka toimii halujensa mukaisesti. Yksi niistä haluista on syödä elokuvissa. Toisella voi sitten olla haluna vaikka käyttää huumeita. Kumpikaan ei ole välttämätöntä, mutta halut ovatkin eri asia kuin tarpeet.