Miksi elokuvateatterissa halutaan syödä?
Ottamatta kantaa siihen, pitäisikö elokuvateatterissa saada syödä vai ei, kysyn, miksi siellä halutaan syödä. Mistä tapa sai alkunsa ja miksi siihen suhtaudutaan niin kiihkeästi? Ei kai teatterissakaan syödä?
Olen käynyt elokuvissa ja teatterissa viimeksi viime vuosituhannella enkä muista niistä reissuista mitään. Siksi tässä utelen.
Kommentit (95)
En koskaan syö tv ääressä, saatikka leffassa.
Vierailija kirjoitti:
Ankeuttajaketju tosiaan. Kannattaa kaikkien "muista ihmisistä lähtee ääntä" -tyyppien pysyä kotona ahmimassa pullaa ja suklaata kotisohvalla, "se kun on ihan eri asia se".
Hah hah, ei meillä syödä sohvalla mitään. Meillä syödään ruokapöydässä mitä syödään. Pullaa ei syödä, suklaata joskus vähän.
En ole myöskään ymmärtänyt tätä tapaa. Mutta ehkä se johtuu siitä, että emme osta normaalistikaan naposteltavia, vaan herkuttelut tapahtuvat jälkiruoilla tai leipomuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no miksi vaikka saunaolut pitää juoda? Ei saunomisessa mitään olutta tarvita, siellä saunotaan asiallisesti ja tullaan pois. Olutta saa juoda korkeintaan ravintolassa ruuan yhteydessä.
Siinä on muuten toinen juttu, mikä on täysin turha, saunakalja. Never... sauna on ihanaa ilman kaljankittausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankeuttajaketju tosiaan. Kannattaa kaikkien "muista ihmisistä lähtee ääntä" -tyyppien pysyä kotona ahmimassa pullaa ja suklaata kotisohvalla, "se kun on ihan eri asia se".
Hah hah, ei meillä syödä sohvalla mitään. Meillä syödään ruokapöydässä mitä syödään. Pullaa ei syödä, suklaata joskus vähän.
Ja luulet olevasi sen takia muita parempi. Kiitos, todistit minun olevan oikeassa ankeuttajista!
Vierailija kirjoitti:
30, ilmennät hyvin ongelmaa. Kaltaisillesi ihmisille on vain joko tai. Jos tykkää kerran kuussa istua leffakatsomoon popparien kanssa, "ei kykene katsomaan elokuvaa ilman että syö". Tai jos mielellään juo oluen saunassa käydessään, ei "kykene" saunomaan ilman.
Kyllä kykenee. Se vaan on kivempaa noin.
Saatko itse jostain asiasta elämässä mielihyvää? Kai nyt sentään jostakin, vaikka aika hemmetin ankealta ihmiseltä kuulostatkin.
Se, mistä sinä nautit ei ole moraalisesti sen hienompaa tai parempaa kuin muiden nautinnon aiheet. Se on vain erilaista. Eikä sen paremmuuden glorifioinnilla peity se, että nautit siitä ihan vaan mielihyvän vuoksi, joten luterilainen nutturapää alitajunnassasi saisi oikeasti loogisuuden vuoksi kysyä sinultakin, "onnistutko nyt varmasti olemaan myös ilman"....?
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko syödä mitään leffassa, jos ei tahdo. Muiden ihmisten tarkkailu on mennyt kumminkin aivan överiksi, jos ei elokuvissa kykene keskittymään leffaan, vaan pitää kytätä muun yleisön tekemisiä.
En sitä paitsi ahkerana elokuvissa kävijänä ole koskaan törmännyt siihen, että muiden syömiset ja juomiset häiritsisivät minua. Ja tämä siis 50+ ikäisenä henkilönä, joka ei syö leffassa, mutta ottaa elokuviin yleensä pullollisen kivennäisvettä.
Edes lasten kanssa elokuvissa käydessä en kokenut lasten rapisteluja häiritsevänä. Ehkä olen sitten onnekas ja harvinaisen hyvällä keskittymiskyvyllä varustettu ihminen. Tai te häiriintyjät olette neuroottisia kyyliä ja kontrollikuningattaria. Jompi kumpi.
Ei välttämättä jompi kumpi vaan voi olla myös molemmat.
Jotkut vaan voivat olla herkempiä äänille. Silloin helposti ärsyttää tietyt äänet ja niitä kuulee kaikkialla. Kai sitä sitten on juuri tässä suhteessa vähän ”erityisherkkä” vaikka muutenkin ihan normaali onkin. Kutsu sitä sitten kontrollikuningattaruudeksi vaikka.
Itse kyllä pyrin ottamaan muut huomioon eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä elokuvissa syönti on alkanut? Olen viimeksi käynyt Suomessa elokuvissa teininä 70-luvulla eikä silloin siellä syöty. Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Terveisin, ulkosuomalainen.
Totta kai syötiin. Ja ihan myytiin nameja ja poppareita leffateatterin kassalla sitä varten. Näin ainakin pikkukaupunki Salossa, jossa tuolloin aloin käydä leffassa. Joten varmasti sama oli isommissakin kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luulet olevasi sen takia muita parempi. Kiitos, todistit minun olevan oikeassa ankeuttajista!
Ahaa, sulla on vahva oikeassa olemisen tarve. Kiva jos sain sulle pienen itsetuntobuustin, olet sen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko syödä mitään leffassa, jos ei tahdo. Muiden ihmisten tarkkailu on mennyt kumminkin aivan överiksi, jos ei elokuvissa kykene keskittymään leffaan, vaan pitää kytätä muun yleisön tekemisiä.
En sitä paitsi ahkerana elokuvissa kävijänä ole koskaan törmännyt siihen, että muiden syömiset ja juomiset häiritsisivät minua. Ja tämä siis 50+ ikäisenä henkilönä, joka ei syö leffassa, mutta ottaa elokuviin yleensä pullollisen kivennäisvettä.
Edes lasten kanssa elokuvissa käydessä en kokenut lasten rapisteluja häiritsevänä. Ehkä olen sitten onnekas ja harvinaisen hyvällä keskittymiskyvyllä varustettu ihminen. Tai te häiriintyjät olette neuroottisia kyyliä ja kontrollikuningattaria. Jompi kumpi.
Jotkut vaan voivat olla herkempiä äänille. Silloin helposti ärsyttää tietyt äänet ja niitä kuulee kaikkialla. Kai sitä sitten on juuri tässä suhteessa vähän ”erityisherkkä” vaikka muutenkin ihan normaali onkin. Kutsu sitä sitten kontrollikuningattaruudeksi vaikka.
Itse kyllä pyrin ottamaan muut huomioon eri tilanteissa.
Samoin. Siksi en paheksu ja kyttää muita asioista, jotka ovat sallittuja ja jopa leffafirman toivomia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, sulla on vahva oikeassa olemisen tarve. Kiva jos sain sulle pienen itsetuntobuustin, olet sen tarpeessa.
😂
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no miksi vaikka saunaolut pitää juoda? Ei saunomisessa mitään olutta tarvita, siellä saunotaan asiallisesti ja tullaan pois. Olutta saa juoda korkeintaan ravintolassa ruuan yhteydessä.
Tämä on toinen.
Sauna ja olut.
Ehdollistuminen toimii hyvin nopeasti.
Saunakaljoittelija ei voi saunoa ilman olutta.
En ole oluen vihaaja, enkä raivoraitis, mutta kannattaa tarkkailla asiaa, onnistuuko enää saunominen ilman olutta.
Eihän sitä kukaan myönnä, että laittaa saunan päälle saadakseen kaljoitella. Tai että leffa on hyvä tekosyy syödä paketillinen jäätelöä.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leffateatterit keksivät popcornin ja makeisten myynnin lama-akana kerryttääkseen tulojaan.
Höpöhöpö.
Kyllä paukkumaissi oli keksitty jo intiaanien aikaan, eikä makeisten myyminenkään ole noin tuore keksintö, kyllä niitä on myyty ennen elokuvien keksimistäkin.
Eihän tuossa väitetty, että elokuvateatterit keksivät popcornien olemassaolon, vaan että ne keksivät hankkia niiden myynnillä lisätuloja. Tuo edellinen kommentoija oli ihan oikeassa ja aiheesta löytyy netistä vaikka mitä artikkeleita, tässä yksi:
https://www.orville.com/articles/why-do-popcorn-and-movies-go-together
Minä mainitsin jo eräässä toisessa ketjussa, että syön yleensä leffassa vain esim. suklaarusinoita tai vaahtokarkkeja, jotka olen laittanut minigrip-pussiin. Joskus olen vienyt itse tehtyjä popcornejakin. Leffateatterit myyvät niitä aivan liian isoissa rasioissa, enkä halua kuljettaa niitä mukanani kaupungilla leffan jälkeen enkä heittää pois.
Minulle leffassa käyminen on erikoishetki ja siihen kuuluu pieni määrä herkkuja. Sallin sen muillekin. Pidän vähän outona ihmistä, joka oikeasti kuvittelee, että mennessään ulos ihmisten ilmoille mistään ei kuulu minkäänlaista ääntä, tai että koska he itse haluavat elää äärimäisen kontrolloitua ja ankeaa elämää, muidenkin pitäisi tehdä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toinen.
Sauna ja olut.
En ole oluen vihaaja, enkä raivoraitis, mutta kannattaa tarkkailla asiaa, onnistuuko enää saunominen ilman olutta.
Eihän sitä kukaan myönnä, että laittaa saunan päälle saadakseen kaljoitella. Tai että leffa on hyvä tekosyy syödä paketillinen jäätelöä.
Juujuu, näinhän se ankeuttajan ajattelussa menee, että yksi keppana on "kaljoittelua" ja s-koon popparit kerran kuussa hirveää ahmimista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toinen.
Sauna ja olut.
Juujuu, näinhän se ankeuttajan ajattelussa menee, että yksi keppana on "kaljoittelua" ja s-koon popparit kerran kuussa hirveää ahmimista...
Joskus se totuus satuttaa. Pahoittelut sinulle!
Tekisi mieli kysyä, miksi te, jotka ette käy elokuvissa vaivaatte päätänne tällaisella asialla? Luulisi olevan parempaakin tekemistä, jos elokuvatkaan eivät kiinnosta. En minä ainakaan jaksa miettiä, miksi ihmiset vetävät viinaa kaksin käsin baarissa. Ihan on heidän oma asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako tämä äänierityisherkkyys sen, että heiltä (sinulta?) puuttuu käsitys siitä, mitä tapahtuu kun menee ihmisten ilmoille, esim. leffateatteriin? Heidänkö mukaansa tämän maailman pitäisi pyöriä ja muiden astella kuin lasin päällä?
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toinen.
Sauna ja olut.
Kaljaa voi kyllä helposti juoda, vaikka ei olisi saunaa edes 100 kilometrin säteellä itsestä. Myös paketillisen jäätelöä voi hyvin syödä ilman elokuvaa oheistekemisenä. Nimimerkillä kokemusta molemmista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli kysyä, miksi te, jotka ette käy elokuvissa vaivaatte päätänne tällaisella asialla? Luulisi olevan parempaakin tekemistä, jos elokuvatkaan eivät kiinnosta. En minä ainakaan jaksa miettiä, miksi ihmiset vetävät viinaa kaksin käsin baarissa. Ihan on heidän oma asiansa.
Av-mammoilla on tarve kontrolloida muiden elämää.
Itse tykkään napostella samalla kun katson leffaa tai sarjaa. Eikä häiritse muidenkaan syömisäänet ollenkaan leffateatterissa. Ei sinne kannata mennä jos ärsyttää, monille herkut ovat tärkeä osa elokuvakokemusta.