Somevaikuttajalta rajuja syytöksiä Sami Hedbergiä ja koomikko Zaania kohtaan
"Miehet kiistävät kaikki väitteet"
https://www.is.fi/viihde/art-2000008064555.html
No jopas. Taas yksi metoo tjsp. tyyppinen tapaus.
Sana sanaa vastaa jne.
On se vaikeata tuo ymmärrys siitä mikä on okei ja mikä ei ole okei miesten ja naisten välillä.
Kommentit (2031)
Kenenkään, joka ei ole kokenut vastaavaa, ei tarvitse tulla sanomaan mitään.
Olin itse nuori (18) kun eräs julkisuudesta tunnettu äijä vieraili kotonamme ja hiipi yöllä huoneeseeni kähmimään tissejäni.
Jonkun mielestä tuo ei ole vakavaa, koska ei raiskannut mutta jätti jälkeensä traumareaktion ja tunnen vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin ne limaiset kourat rinnoillani.
Eikä tullut mieleenkään tehdä rikosilmoitusta tai puhua kenellekään, koska olin niin häpeissäni.
Joten olkaa hiljaa te, jotka ette asiasta tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikea usko ettei tämä some-emäntä olisi joskus elämässään ollut vähän päällekäyvä tai sekoillut kännissä :D Toki en tiedä onko kuinka viinamäen naisia ja millanen muutenkaan on. Vaikuttaa draamakuningattarelta ? Musta kännissä sekoilu on inhimillistä tiettyyn rajaan asti. Mutta kai se on kiva nykyään mennä someilmiöiden mukana ja jeesustella. Aito empatiakyky tuntuu katoavan kun on niin kiva olla "muodikas".
Kun tämä "vaikuttaja" on kännissä niin siinä kuule angry birds kulmakarvat vain heilahtavat ja on tissit kiinni miesten naamoissa, niitähän se vähän aikaa sitten esitteli kaikille muutenkin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin teini nyt, niin kokisin kyllä elämän tosi vaikeaksi. Olin nuorena todella ujo ja koin helpottavana kun jätkät teki aloitteen. Nykyään miesten pitää olla niin varpaillaan, etteivät varmaan uskalla tai tiedä miten lähestyä. Mua jännitti jo pelkästään ensisuudelma (siis mikä ei tapahtunu tyyliin 10 vuotiaana vaan "vanhana"), joten jos siinä olisi pitänyt itse olla aktiivinen ja toimelias, niin varmaan se olis vieläkin saamatta :'D
Miten tämä liittyy aiheeseen? Vai onko sin mielestä haarojen välistä kouriminen tai pakolla suuteleminen jotain aloitteen tekemistä? Ei nämä liity mitenkään toisiinsa. Ainakin minut on pokattu ihan vaan puhumalla ilman mitään kourimisia.
Kai suhteessa jossain vaiheessa suudellaan ? Jonkunhan siinäkin on aloite tehtävä. Otin vaan yleisesti kantaa koko mee too-ilmiön tuomiin haittoihin. Ja puhuin tässä alle kaksikymppisten suhteista. Ei varmaan kaikille "normaali koskeminen" ole ollut teininä vaikeaa, mutta itselle aloitteen teko suutelussa ekan suhteen alussa oli vaikeaa.
Jokainen normaalilla sosiaalisilla tuntosarvilla varustettu ihminen tietää milloin tunnelma on virittynyt niin että voi esim suudella. Jos tässä jotain epäselvää niin voin kertoa, että se ei tapahdu niin, että toista pidetään päästä kiinni ja suudellaan pakolla. Jos toinen kääntää päänsä pois, hän ei halua suudella.
En puhunut mistään kähmimisestä. Vaan puhuin lähinnä ujojen ja estyneiden ihmisten (teinien) näkökulmasta. Mikä sitten on kellekin "normaalia". Ainakin itselle oli vaikea aikanaan tehdä aloitetta vaikka tunnelma oli latautunut. Suorastaan päinvastoin. Ehkä tällaiset asiat on sitten ehditty unohtaa, kun some on tehnyt ihmisistä äänekkäitä öykkäreitä, jotka raivaa kyynärpäät ruvella itsekkäästi itseään eteenpäin.
Otin lähinnä kantaa tuohon että eikö koulussa opeteta enää mitään lakiasioista noin yleisellä tasolla. Ja eikös ammattikorkeaan pääse ilman lukiotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelua en hyväksy missään muotoa, mutta eikös tämä ko. nainen ole hakenut huomiota milloin milläkin asialla.
Minkä ihmeen syystä kukaan hakisi huomiota tällaisella asialla ja ylipäätään haluaisi tulla yhdistetyksi johonkin Hedbergiin? Tämä "se vain hakee huomiota" on trendikäs vain tapa mitätöidä (naisten) sanomiset.
Miksi hän ei tehnyt rikosilmoitusta heti tuoreeltaan?
Minusta nämä tempaukset ja huomion hakemiset vesittävät todelliset ongelmat, eikä naisia oteta vakavasta, kun oikeasti jotakin tapahtuu.
Tässäkin asiassa asianomainen on jättänyt oman osuutensa kertomatta.
Naisena olen omin silmin nähnyt jo kauan, kuinka naiset itse häiritsevät miehiä seksuaallisesti esim. miesravintolatyöntekijät, artistit jne. tuntuvat olevan naisille yleistä riistaa.
Mikä on mielestäsi sitten todellinen ongelma? Millainen tapaus on kyseessä kun "oikeasti jotain tapahtuu"? Jos haaroista kouriminen ei ole vielä mielestäsi ongelma, niin missä se raja menee, mitä mies saa tehdä nuorelle naiselle? Onko se, että naiset häiritsevät miehiä seksuaalisesti oikeutus sille, että miehet kourivat naisia haaruksista?
Moni raiskatuksi tullut tuntuu kritisoivan Miisaa siitä että on "heidän puolestapuhujansa", vaikka tuo Miisalle tapahtunut on kärpäsenpaska verrattuna raiskaamiseen. Ei hyvän mielenterveyden omaava ihminen sentään traumatisoidu näin pienestä yleensä, ainakaan reilusti täysi-ikäinen ihminen.
Ei seksuaalinen väkivalta ole kilpailu siitä, kenelle on tehty pahiten. Se, että häirintä on ollut jostakin loukkaavaa ja epämiellyttävää, ei tietenkään lähtökohtaisesti vähättele raiskauksen uhreja tai heidän kokemaansa tuskaa. Kyseessä on kuitenkin kaksi eri ilmiötä, vaikka saman kattotermin alle solahtavatkin. Ehkä ne on siksi myös helppo sekoittaa toisiinsa keskusteluissa.
Eikä Miisa missään tietääkseni ole mistään elinikäisistä traumoista puhunut, ei edes rikoksesta, eikä siitä, että vaatisi Hedbergin tai Zaanin uralle loppua. Motiivi vaikuttaa enemmänkin siltä, että hän haluaa, että häirintää alalla kitketään ja teoista kannetaan vastuu.
Miten nämä nimeltä mainitut herrat voivat mielestäsi nyt kantaa vastuun? Oletko ihan varma että jos tämä nainen olisi ottanut heihin yhteyttä, niin he eivät olisi pyytäneet anteeksi ja pahoitelleet tilannetta? Jokainen joka on yhtään perillä miten näissä syytöskeisseissä on käynyt, ymmärtää että pahimmillaan menee työt ja perhe, ja se on kyllä aivan liian iso rangaistus yhdestä pususta tai alasti olemisesta takahuoneessa.
Se, joka näitä koomikkoja keikoilleen palkkaa, päättää, miten hän suhtautuu pusuihin ja takahuonealastomuuteen. Jos se on no big deal, niin keikat jatkuvat normaalisti. Nämä jantteritha eivät edes itse muista näitä tehneensä. Tai toinen heistä kertoo olevansa aina bäkkärillä alasti, joten jos tämä on tapahtumajärjestäjälle ok, niin kenenkään maine ei ole kärsinyt kolausta.
Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Jos käyttäytyy kuin sika, ottaa riskin, että asia leviää eteenpäin. Jos itse esittelisin työpaikalla torttuani, kourisin miehiä jalkovälistä ja pussaisin väkisin, en itkisi, että käytökseni kuuluu yksityiselämän suojaan, ei siitä saa laverrella eteenpäin, muutenhan joku saattaa ruveta ajattelemaan musta pahasti.
Lainasit viestiäni mutta et vastannut kysymyksiin.
Ai miten nämä miehet voivat kantaa vastuun? Myöntämällä tekosensa ja pyytämällä anteeksi. NÄin olisi pitänyt tehdä jo silloin aikanaan, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä. On ihan naurettavaa väittää, että nämä ukot pussaisivat ja kourisivat ketä tahansa "läpällä" ja siksi eivät muista tai hahmota, että tekivät mitään väärää.
Tuo on kiusaamista ja alistamista, osoitetaan "naikkoselle" hänen paikkansa, ja sitten kun tyttö kehtaa kertoa asiasta julkisuuteen, vaikka häntä on varoitettu, uhriudutaan ja itketään, että mun henki salpautuu ja tässä on nyt sana sanaa vastaan.
Tähänhän ei annettu mahdollisuuksia, vaan ensin lähdettiin sometuomioitsuimeen.
No jos on tehnyt jotain niin on tehnyt jotain. Jos uutisissa sanotaan että Anssi Kela tekee sitä tai tätä sen saa sanoa. Jos Ri valehtelu. Jos se Anssin teko oli haaravälistä puristelu niin jää kansan mietittäväksi Onko se iljettävää. Jos se TEKO onkin ritari ässä auton rakenrätaminen niin siitäkin kansa saa olla mitä mieltä haluaa.
Jos asiat pitää piilottaa niin niissä on jotain mätää
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään, joka ei ole kokenut vastaavaa, ei tarvitse tulla sanomaan mitään.
Olin itse nuori (18) kun eräs julkisuudesta tunnettu äijä vieraili kotonamme ja hiipi yöllä huoneeseeni kähmimään tissejäni.
Jonkun mielestä tuo ei ole vakavaa, koska ei raiskannut mutta jätti jälkeensä traumareaktion ja tunnen vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin ne limaiset kourat rinnoillani.
Eikä tullut mieleenkään tehdä rikosilmoitusta tai puhua kenellekään, koska olin niin häpeissäni.
Joten olkaa hiljaa te, jotka ette asiasta tiedä.
Niin on väärin että vaaditaan uhreja vaikenemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa kertoa kokemuksistaan. Eli jokainen voi kertoa, jos häntä on puristettu jalkojen välistä ja kertoa tekijän nimen vaikka teko olisi tapahtunut vuosia sitten.
joo, jokainen saa kertoa kokemuksistaan, mutta tekijän nimeä ei, koska myös rikollisella on oikeus yksityisyyden suojaan.
Ei ole rikos kertoa elämänkokemuksistaan ja kertoa siihen osallisten nimiä. Ei kuulu yksityisyyden suojaan piiriin, että voisi kieltää muita ihmisiä kertomasta mitä ovat kokeneet kanssasi.
Kyllä vain on. Miten porukka tietää näin vähän lakiasioista ja rikosoikeudesta? Eikö koulussa opeteta enää mitään?
Et voi esimerkisi kertoa tuhansille someseuraajille että olet harrastanut bdsm-seksiä henkilön pertti virtanen kanssa, ja kuvailla pertin vehkeen ulkomuotoa, vaikka joka sana olisikin totta. Ai miksi et? Jätän sinulle tehtäväksi tietojen etsimisen ja oppimisen riemun.
Bessewisser täällä, päivää!
Missä koulussa opetetaan oikeustiedettä, kun minä en muista, ja olen ihan pisimmän kaavan mukaan opiskellut ja en muista, että olisi oikeustieteen opintoja meillä ollut. Siskollani oli, mutta nekin oli silloin, kun hän oikikseen meni.
Lakitietoa on lukiossa. Ainakin minun aikaani oli osana historian ja yhteiskuntaopin opintoja.
Kaikki ei ole käyneet lukiota. Ammattikoulussa opiskeltiin enemmän alaan kuuluvia asioita. Anteeksi meidän vähän vähemmän opiskelleiden puolesta, kun emme ole keskittyneet lain lukemiseen.
Kuvittelin vain kun kommentissa oli että ”opiskellut pisimmän kaavan mukaan”. Itse mielsin että takana on siis lukio ja korkeakoulu. Mitä se pisimmän kaavan mukaan opiskelu sitten mahtaa olla?
Täällä keskustelee useita henkilöitä. Ketjuun osallistuvat muutkin kuin aiemmin jotain kommentoineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelua en hyväksy missään muotoa, mutta eikös tämä ko. nainen ole hakenut huomiota milloin milläkin asialla.
Minkä ihmeen syystä kukaan hakisi huomiota tällaisella asialla ja ylipäätään haluaisi tulla yhdistetyksi johonkin Hedbergiin? Tämä "se vain hakee huomiota" on trendikäs vain tapa mitätöidä (naisten) sanomiset.
Minusta nämä tempaukset ja huomion hakemiset vesittävät todelliset ongelmat, eikä naisia oteta vakavasta, kun oikeasti jotakin tapahtuu.
Naisena olen omin silmin nähnyt jo kauan, kuinka naiset itse häiritsevät miehiä seksuaallisesti esim. miesravintolatyöntekijät, artistit jne. tuntuvat olevan naisille yleistä riistaa.
Mikä on mielestäsi sitten todellinen ongelma? Millainen tapaus on kyseessä kun "oikeasti jotain tapahtuu"? Jos haaroista kouriminen ei ole vielä mielestäsi ongelma, niin missä se raja menee, mitä mies saa tehdä nuorelle naiselle? Onko se, että naiset häiritsevät miehiä seksuaalisesti oikeutus sille, että miehet kourivat naisia haaruksista?
Moni raiskatuksi tullut tuntuu kritisoivan Miisaa siitä että on "heidän puolestapuhujansa", vaikka tuo Miisalle tapahtunut on kärpäsenpaska verrattuna raiskaamiseen. Ei hyvän mielenterveyden omaava ihminen sentään traumatisoidu näin pienestä yleensä, ainakaan reilusti täysi-ikäinen ihminen.
Ei seksuaalinen väkivalta ole kilpailu siitä, kenelle on tehty pahiten. Se, että häirintä on ollut jostakin loukkaavaa ja epämiellyttävää, ei tietenkään lähtökohtaisesti vähättele raiskauksen uhreja tai heidän kokemaansa tuskaa. Kyseessä on kuitenkin kaksi eri ilmiötä, vaikka saman kattotermin alle solahtavatkin. Ehkä ne on siksi myös helppo sekoittaa toisiinsa keskusteluissa.
Eikä Miisa missään tietääkseni ole mistään elinikäisistä traumoista puhunut, ei edes rikoksesta, eikä siitä, että vaatisi Hedbergin tai Zaanin uralle loppua. Motiivi vaikuttaa enemmänkin siltä, että hän haluaa, että häirintää alalla kitketään ja teoista kannetaan vastuu.
Miten nämä nimeltä mainitut herrat voivat mielestäsi nyt kantaa vastuun? Oletko ihan varma että jos tämä nainen olisi ottanut heihin yhteyttä, niin he eivät olisi pyytäneet anteeksi ja pahoitelleet tilannetta? Jokainen joka on yhtään perillä miten näissä syytöskeisseissä on käynyt, ymmärtää että pahimmillaan menee työt ja perhe, ja se on kyllä aivan liian iso rangaistus yhdestä pususta tai alasti olemisesta takahuoneessa.
Se, joka näitä koomikkoja keikoilleen palkkaa, päättää, miten hän suhtautuu pusuihin ja takahuonealastomuuteen. Jos se on no big deal, niin keikat jatkuvat normaalisti. Nämä jantteritha eivät edes itse muista näitä tehneensä. Tai toinen heistä kertoo olevansa aina bäkkärillä alasti, joten jos tämä on tapahtumajärjestäjälle ok, niin kenenkään maine ei ole kärsinyt kolausta.
Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Jos käyttäytyy kuin sika, ottaa riskin, että asia leviää eteenpäin. Jos itse esittelisin työpaikalla torttuani, kourisin miehiä jalkovälistä ja pussaisin väkisin, en itkisi, että käytökseni kuuluu yksityiselämän suojaan, ei siitä saa laverrella eteenpäin, muutenhan joku saattaa ruveta ajattelemaan musta pahasti.
Ai miten nämä miehet voivat kantaa vastuun? Myöntämällä tekosensa ja pyytämällä anteeksi. NÄin olisi pitänyt tehdä jo silloin aikanaan, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä. On ihan naurettavaa väittää, että nämä ukot pussaisivat ja kourisivat ketä tahansa "läpällä" ja siksi eivät muista tai hahmota, että tekivät mitään väärää.
Tuo on kiusaamista ja alistamista, osoitetaan "naikkoselle" hänen paikkansa, ja sitten kun tyttö kehtaa kertoa asiasta julkisuuteen, vaikka häntä on varoitettu, uhriudutaan ja itketään, että mun henki salpautuu ja tässä on nyt sana sanaa vastaan.
Mikä esti näiden viiden vuoden ajan miehiä pyytämästä Miisalta tekojaan anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku vie oikeuteen asti tämän tapauksen. Tomi Metsäketo vei vastaavassa tilanteessa ja voitti. Vaikka todettiin syttömäksi, ei se kyllä hänen töitään tuonut enää takaisin. Maine oli likaantunut pysyvästi.
Metsäkedon tapauksessa ei ollut kyse siitä, että hän olisi täysin syytön kaikkeen. Joukossa oli vain pari keksittyä tarinaa, jotka hän vei oikeuteen ja voitti. Metsäkedosta oli tarinoita kymmeniltä eri naisilta, missä hän oli käyttäytynyt törkeästi - eivät nuo kaikki tarinat mitenkään voi olla keksittyjä. Hän ei vaan joutunut vastaamaan teoistaan niiden tarinoiden osalta, mitkä oli totta. Eiköhän Metsäketoon liittyvä kohu ollut täysin aiheellista ja hänen itse aiheuttamaansa.
Miehistä on viimevuotisten valhekampanjojen avulla yritetty maalata jonkinlaisia taparikollisia. Oikeasti seksuaalirikokset ovat melko harvinaisia, ja varsinkin naisten tekemistä ilmoituksista suuri osa todetaan aiheettomiksi.
Eipä tässä miehiä yleisesti ollakaan syyttämässä. Jos Metsäketo on lääppijä, niin ei se tarkoita että muutkin miehet olisivat. Kirjoitin tuon aiemman viestin ja olen itsekin mies. Ja Metsäketoa ei tosiaan ole todistettu syyttömäksi kaikkeen, hän vain haastoi oikeuteen pari perättömiä väitteitä keksinyttä naista ja voitti jutun.
Seksuaalirikokset eivät tosiaan ole mitenkään erityisen harvinaisia, päinvastoin: seksuaalinen ahdistelu ja häirintä on paljon yleisempää kuin mitä halutaan myöntää. Kannattaa muistaa, että suurimmasta osasta fyysisestä ahdistelusta tai sanallisesta häirinnästä ei koskaan tehdä ilmoitusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä esti näiden viiden vuoden ajan miehiä pyytämästä Miisalta tekojaan anteeksi?
Ehkä he ajatteli olleensa avoimessa suhteessa hänen kanssaan?
Playing stupid games wins stupid prizes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillekin duunissa joku joka esittelee kikkeliään töissä ja puristelee teitä ? Jalkovälistä? 🤣🤣🤣
Kyllä on. Terveisin hoitaja.
Jep ! Olen ollut töissä monilla keittiöillä ja siellä kyllä saa pervoja ehdotuksia ja läimäsyjä perseelle asiakkaiden toimesta. Somestarat ei selvästi ole kauheasti tehneet näitä vähiten arvostettujen alojen töitä, jossa joutuu kohtaamaan kaikenlaista härskiä aika usein. Ei voi vanhainkotien papparaisia vastaan alkaa nostaan syytteitä :D
Mihin tämä kommentti liittyy? Epäiletkö Zaanin ja Hedbergin käytöksen johtuvan dementiasta vai mitä yrität vihjailla?
Tarkoitatko tällä että mielestäsi on ihan ok jos papparaiset pesuhetkellä käpälöivät toisten työpaikolla työntekijöitä? Että hoitajiin voi kohdistaa seksuaalista ahdistelua ja se pitää vain kestää?
T: hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään syytä olla uskomatta Miisaa ja totta kai tuollainen ahdistelu on ehdottoman väärin. Ymmärrän senkin, että asiasta ei ävälttämättä uskalla tai hakua puhua tapahtumien aikaan. Mutta silti minua ahdistaa se, että syytetään ihmisiä vuosien päästä vanhoista tekemisistä. Vuosien mittaan ihminen voi muuttua. Hankalia asioita.
Ei niistä uskallakaan. Mun entisellä työpaikalla mua kouri ja sanallisesti häiriköi yksi työkaveri. Lähdin työpaikalta hänen takiaan. Muutama vuosi myöhemmin hän oli tulossa töihin mun uudelle työpaikalle ja tällä kertaa jopa ihan samaan tiimiin mun kanssa. Silloin vasta uskalsin sanoa ensimmäisen kerran että tuon kanssa en tee töitä ja kerroin syyn. Siihen asti olin vaan hiljaa, koska hävetti. Minä, uhri, häpesin sitä, että mua oli ahdisteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillekin duunissa joku joka esittelee kikkeliään töissä ja puristelee teitä ? Jalkovälistä? 🤣🤣🤣
Kyllä on. Terveisin hoitaja.
Jep ! Olen ollut töissä monilla keittiöillä ja siellä kyllä saa pervoja ehdotuksia ja läimäsyjä perseelle asiakkaiden toimesta. Somestarat ei selvästi ole kauheasti tehneet näitä vähiten arvostettujen alojen töitä, jossa joutuu kohtaamaan kaikenlaista härskiä aika usein. Ei voi vanhainkotien papparaisia vastaan alkaa nostaan syytteitä :D
Työnantajalla on vastuu työntekijöistään. Varmasti on hoitoalallakin kiusaamisen vastaamisen suunnitelmat ja toimintatavat sille, kuinka työntekijää suojellaan ahdistelulta. Vie kokemasi ahdistelu ja kiusaamistapaukset työnantajan tiedoksi!
Meinaat ettei ole kerrottu pomoille, että he eivät tiedä asiasta ? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa kertoa kokemuksistaan. Eli jokainen voi kertoa, jos häntä on puristettu jalkojen välistä ja kertoa tekijän nimen vaikka teko olisi tapahtunut vuosia sitten.
joo, jokainen saa kertoa kokemuksistaan, mutta tekijän nimeä ei, koska myös rikollisella on oikeus yksityisyyden suojaan.
Ei ole rikos kertoa elämänkokemuksistaan ja kertoa siihen osallisten nimiä. Ei kuulu yksityisyyden suojaan piiriin, että voisi kieltää muita ihmisiä kertomasta mitä ovat kokeneet kanssasi.
Kyllä vain on. Miten porukka tietää näin vähän lakiasioista ja rikosoikeudesta? Eikö koulussa opeteta enää mitään?
Et voi esimerkisi kertoa tuhansille someseuraajille että olet harrastanut bdsm-seksiä henkilön pertti virtanen kanssa, ja kuvailla pertin vehkeen ulkomuotoa, vaikka joka sana olisikin totta. Ai miksi et? Jätän sinulle tehtäväksi tietojen etsimisen ja oppimisen riemun.
Missä koulussa opetetaan oikeustiedettä, kun minä en muista, ja olen ihan pisimmän kaavan mukaan opiskellut ja en muista, että olisi oikeustieteen opintoja meillä ollut. Siskollani oli, mutta nekin oli silloin, kun hän oikikseen meni.
Lakitietoa on lukiossa. Ainakin minun aikaani oli osana historian ja yhteiskuntaopin opintoja.
Kaikki ei ole käyneet lukiota. Ammattikoulussa opiskeltiin enemmän alaan kuuluvia asioita. Anteeksi meidän vähän vähemmän opiskelleiden puolesta, kun emme ole keskittyneet lain lukemiseen.
Kuvittelin vain kun kommentissa oli että ”opiskellut pisimmän kaavan mukaan”. Itse mielsin että takana on siis lukio ja korkeakoulu. Mitä se pisimmän kaavan mukaan opiskelu sitten mahtaa olla?
Täällä keskustelee useita henkilöitä. Ketjuun osallistuvat muutkin kuin aiemmin jotain kommentoineet.
Niin ja sen vuoksi kantaa lukea se viestiketju mihin vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan yleistietoon, kuten vaikkana se minä vuonna Suomessa on ollut kesäolympialaiset, miten polttimo vahdetaan kattolamppuun, ja mitä tarkoittaa kunnianloukkaus. Olen käynyt myös amiksen aikoinani, eikä yelsitito liity mitenkään siihen. Yläasteella jo on ollut yhteiskuntaoppia, jolloin laista on kyllä ollut puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se etteivät osaa lukea ajatuksia? Mikä esti kertomasta että joku asia on häirinnyt? Ei voinut sanoa henkilölle suoraan, mutta voi sanoa kaikelle kansalle?
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on myös kertonut Sami Hedbergin ahdistelleen häntä joskus. Ja usko tähän täysin.
Henklökohtaisesti en Hedbergistä tykkää, mutta voisitko laittaa työkaverisi nimen tähän, kun tuollaisia väitteitä julkisesti esität? Ai et voi? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi vaikka se, että ne ei tehneet vaitettyjä tekoja?
Nyt kun oli se metoo-kamppanja, niin voitu "nollata" tilanne. Puhua silloin edes suu puhtaaksi. Nyt jäi vallalle sellainen ajatus, että on oikein syyttää ketä hyvänsä, mistä hyvänsä, vailla todisteita ja tuoda se julkiseksi sosiaaliseen mediaan ja tuhota kenen tahansa ura väitteillä oli niissä perää tai ei.
Esimerkiksi tässä Miisalle viisi vuotta sitten (hänen väitteen mukaan) tapahtuneessa on asia jo rikoksena vanhentunut kolme vuotta sitten. Ainoa asia, mistä tuomio voisi oikeudessa tulla, on kunnialoukkaus-tuomio hänelle itselleen.
Metoo on hyvä asia. Ehkä se rohkaisee naisia (ja miehiä) tuomaan esiin ahdistelua, mutta se kannattaisi tehdä varsin pian sen tapahtuman jälkeen, jos aikoo siitä syyttää julkisesti tai rikosilmoituksen tehdä. Tällöin asia voitaisiin tutkia heti, se olisi molempien oikeusturva kannalta tärkeää. Todistajia ja todisteita olisi helpompi löytää.
Ennen oli ajat toiset, joo, mutta kyllä tänä päivänä löytyy tietoa ja pitäisi itsestään se vastuu ottaa, että tekee sen rikosilmoituksen. Tukea löytyy varmasti! Jos kyseessä lapset ja nuoret, kertokaa asiasta ehdottomasti vanhemmillenne!!