Somevaikuttajalta rajuja syytöksiä Sami Hedbergiä ja koomikko Zaania kohtaan
"Miehet kiistävät kaikki väitteet"
https://www.is.fi/viihde/art-2000008064555.html
No jopas. Taas yksi metoo tjsp. tyyppinen tapaus.
Sana sanaa vastaa jne.
On se vaikeata tuo ymmärrys siitä mikä on okei ja mikä ei ole okei miesten ja naisten välillä.
Kommentit (2031)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena uskon Miisaa, niin monta kertaa on itseänikin ahdisteltu. Ymmärrän, että miehet eivät usko, koska hyvien miesten voi olla vaikeaa ymmärtää, kuinka paljon toiset miehet ahdistelevat. Uskon siis, että nämä ahdistelijat ovat pieni vähemmistö miehiä, mutta he sitten käyvät käsiksi naisiin jatkuvasti, aina kun tilaisuus tulee esim. juhlissa ja siksi ahdistelukokemukset ovat naisilla niin yleisiä.
Ymmärrän myös täysin, miksi Miisa ei ole kertonut tapahtuneesta heti julkisuuteen tai tehnyt rikosilmoitusta. Ensinnäkin, moni ei usko ja monia ei kiinnosta vaikka uskoisikin. Siksi uhri ei todennäköisesti saisi mitään hyötyä eikä oikeutta kertomalla. Kertomisen riskit ovat siis suuret, joten nuorena sitä helposti on hiljaa, jotta ei pilaa omaa uraansa.
Jos ahdistelun uhrit otettaisiin tosissaan eikä heitä huoriteltaisi ja kutsuttaisi valehtelijoiksi, uhrit uskaltaisivat kertoa kokemuksistaan.
Vääriä syytöksiä on, mutta verrattuna selvittämättömien ahdistelutapausten rinnalla ne ovat hiekanjyvä aavikolla. Surullisia tapauksia toki nekin uhrilleen.
Olen itse nainen, minua on ahdisteltu ja ihan r*iskattu, mutta silti pidän syyttömyysolettamaa tärkeänä periaatteena. Ei yksi vääryys oikeuta toista vääryyttä.
Olen mies eikä minua ole raiskattu. Ihan sen takia, että koska itse osaan käyttäytyä asiallisesti ja haluan, että alistavalle toimintakulttuurille tulee loppu, olen sitä mieltä, että syylliset esiin, ei törkeydet muuten lopu ja rehelliset miehetkin joutuvat kärsimään sikamiesten rikoksista ja niistä aiheutuneista epäilyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelua en hyväksy missään muotoa, mutta eikös tämä ko. nainen ole hakenut huomiota milloin milläkin asialla.
Minkä ihmeen syystä kukaan hakisi huomiota tällaisella asialla ja ylipäätään haluaisi tulla yhdistetyksi johonkin Hedbergiin? Tämä "se vain hakee huomiota" on trendikäs vain tapa mitätöidä (naisten) sanomiset.
Miksi hän ei tehnyt rikosilmoitusta heti tuoreeltaan?
Minusta nämä tempaukset ja huomion hakemiset vesittävät todelliset ongelmat, eikä naisia oteta vakavasta, kun oikeasti jotakin tapahtuu.
Tässäkin asiassa asianomainen on jättänyt oman osuutensa kertomatta.
Naisena olen omin silmin nähnyt jo kauan, kuinka naiset itse häiritsevät miehiä seksuaallisesti esim. miesravintolatyöntekijät, artistit jne. tuntuvat olevan naisille yleistä riistaa.
Mikä on mielestäsi sitten todellinen ongelma? Millainen tapaus on kyseessä kun "oikeasti jotain tapahtuu"? Jos haaroista kouriminen ei ole vielä mielestäsi ongelma, niin missä se raja menee, mitä mies saa tehdä nuorelle naiselle? Onko se, että naiset häiritsevät miehiä seksuaalisesti oikeutus sille, että miehet kourivat naisia haaruksista?
Moni raiskatuksi tullut tuntuu kritisoivan Miisaa siitä että on "heidän puolestapuhujansa", vaikka tuo Miisalle tapahtunut on kärpäsenpaska verrattuna raiskaamiseen. Ei hyvän mielenterveyden omaava ihminen sentään traumatisoidu näin pienestä yleensä, ainakaan reilusti täysi-ikäinen ihminen.
Ei seksuaalinen väkivalta ole kilpailu siitä, kenelle on tehty pahiten. Se, että häirintä on ollut jostakin loukkaavaa ja epämiellyttävää, ei tietenkään lähtökohtaisesti vähättele raiskauksen uhreja tai heidän kokemaansa tuskaa. Kyseessä on kuitenkin kaksi eri ilmiötä, vaikka saman kattotermin alle solahtavatkin. Ehkä ne on siksi myös helppo sekoittaa toisiinsa keskusteluissa.
Eikä Miisa missään tietääkseni ole mistään elinikäisistä traumoista puhunut, ei edes rikoksesta, eikä siitä, että vaatisi Hedbergin tai Zaanin uralle loppua. Motiivi vaikuttaa enemmänkin siltä, että hän haluaa, että häirintää alalla kitketään ja teoista kannetaan vastuu.
Miten nämä nimeltä mainitut herrat voivat mielestäsi nyt kantaa vastuun? Oletko ihan varma että jos tämä nainen olisi ottanut heihin yhteyttä, niin he eivät olisi pyytäneet anteeksi ja pahoitelleet tilannetta? Jokainen joka on yhtään perillä miten näissä syytöskeisseissä on käynyt, ymmärtää että pahimmillaan menee työt ja perhe, ja se on kyllä aivan liian iso rangaistus yhdestä pususta tai alasti olemisesta takahuoneessa.
Se, joka näitä koomikkoja keikoilleen palkkaa, päättää, miten hän suhtautuu pusuihin ja takahuonealastomuuteen. Jos se on no big deal, niin keikat jatkuvat normaalisti. Nämä jantteritha eivät edes itse muista näitä tehneensä. Tai toinen heistä kertoo olevansa aina bäkkärillä alasti, joten jos tämä on tapahtumajärjestäjälle ok, niin kenenkään maine ei ole kärsinyt kolausta.
Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään. Jos käyttäytyy kuin sika, ottaa riskin, että asia leviää eteenpäin. Jos itse esittelisin työpaikalla torttuani, kourisin miehiä jalkovälistä ja pussaisin väkisin, en itkisi, että käytökseni kuuluu yksityiselämän suojaan, ei siitä saa laverrella eteenpäin, muutenhan joku saattaa ruveta ajattelemaan musta pahasti.
Lainasit viestiäni mutta et vastannut kysymyksiin.
Ai miten nämä miehet voivat kantaa vastuun? Myöntämällä tekosensa ja pyytämällä anteeksi. NÄin olisi pitänyt tehdä jo silloin aikanaan, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä. On ihan naurettavaa väittää, että nämä ukot pussaisivat ja kourisivat ketä tahansa "läpällä" ja siksi eivät muista tai hahmota, että tekivät mitään väärää.
Tuo on kiusaamista ja alistamista, osoitetaan "naikkoselle" hänen paikkansa, ja sitten kun tyttö kehtaa kertoa asiasta julkisuuteen, vaikka häntä on varoitettu, uhriudutaan ja itketään, että mun henki salpautuu ja tässä on nyt sana sanaa vastaan.
Sinä olet päättänyt, että tämä tarina on tosi. Jos odottettaisiin kuitenkin miten miehet puolustautuvat ja tuleeko kunnianloukkaussyyte. Kumpikin osapuoli on varmasti ollut yhteydessä asianajajiinsa. Tai mistäs me se tiedetään. Ulkopuoliset eivät tiedä kuin Miisan kertoman tarinan ja toiset kieltävät kaiken.
Joten, pakko odottaa.
Hehän ovat jo puolustautuneet. En muista tällaista tapahtuneen. Olen aina alasti.
Kyseessä on alapäähuumoria viljelevä koomikko. Olen yhteydessä asianajajaani, kuulostaa nillitykseltä. En ole pussannut ketään väkisin, maineeni on mennyttä, nyyh.
Tai sitten: kyllä mä pussasin mutta on tosi tökeröä kertoa siitä julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena uskon Miisaa, niin monta kertaa on itseänikin ahdisteltu. Ymmärrän, että miehet eivät usko, koska hyvien miesten voi olla vaikeaa ymmärtää, kuinka paljon toiset miehet ahdistelevat. Uskon siis, että nämä ahdistelijat ovat pieni vähemmistö miehiä, mutta he sitten käyvät käsiksi naisiin jatkuvasti, aina kun tilaisuus tulee esim. juhlissa ja siksi ahdistelukokemukset ovat naisilla niin yleisiä.
Ymmärrän myös täysin, miksi Miisa ei ole kertonut tapahtuneesta heti julkisuuteen tai tehnyt rikosilmoitusta. Ensinnäkin, moni ei usko ja monia ei kiinnosta vaikka uskoisikin. Siksi uhri ei todennäköisesti saisi mitään hyötyä eikä oikeutta kertomalla. Kertomisen riskit ovat siis suuret, joten nuorena sitä helposti on hiljaa, jotta ei pilaa omaa uraansa.
Jos ahdistelun uhrit otettaisiin tosissaan eikä heitä huoriteltaisi ja kutsuttaisi valehtelijoiksi, uhrit uskaltaisivat kertoa kokemuksistaan.
Vääriä syytöksiä on, mutta verrattuna selvittämättömien ahdistelutapausten rinnalla ne ovat hiekanjyvä aavikolla. Surullisia tapauksia toki nekin uhrilleen.
Olen itse nainen, minua on ahdisteltu ja ihan r*iskattu, mutta silti pidän syyttömyysolettamaa tärkeänä periaatteena. Ei yksi vääryys oikeuta toista vääryyttä.
Olen mies eikä minua ole raiskattu. Ihan sen takia, että koska itse osaan käyttäytyä asiallisesti ja haluan, että alistavalle toimintakulttuurille tulee loppu, olen sitä mieltä, että syylliset esiin, ei törkeydet muuten lopu ja rehelliset miehetkin joutuvat kärsimään sikamiesten rikoksista ja niistä aiheutuneista epäilyistä.
Tästä olen samaa mieltä, että tämmöiselle kulttuurille tulee tulla loppu. Olen kuitenkin eri mieltä niistä keinoista, miten siihen päästään. En pidä sometuomioistuimia hyvänä keinona siihen, vaan meidän pitäisi kehittää palveluita ja järjestelmää, että näihin voidaan oikeasti puuttua. Koko tämä keskustelu on ollut aika hedelmätöntä juupas-eipäs-ehkä-väittelyä enkä mä näe, että tämä johtaa oikein mihinkään. Sen sijaan kun mun r*iskaaja sai oikeudessa tuomion, pystyin sillä oikeasti vaikuttamaan asioihin ja helpottamaan tulevien uhrien asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa kertoa kokemuksistaan. Eli jokainen voi kertoa, jos häntä on puristettu jalkojen välistä ja kertoa tekijän nimen vaikka teko olisi tapahtunut vuosia sitten.
joo, jokainen saa kertoa kokemuksistaan, mutta tekijän nimeä ei, koska myös rikollisella on oikeus yksityisyyden suojaan.
Ei ole rikos kertoa elämänkokemuksistaan ja kertoa siihen osallisten nimiä. Ei kuulu yksityisyyden suojaan piiriin, että voisi kieltää muita ihmisiä kertomasta mitä ovat kokeneet kanssasi.
Kyllä vain on. Miten porukka tietää näin vähän lakiasioista ja rikosoikeudesta? Eikö koulussa opeteta enää mitään?
Et voi esimerkisi kertoa tuhansille someseuraajille että olet harrastanut bdsm-seksiä henkilön pertti virtanen kanssa, ja kuvailla pertin vehkeen ulkomuotoa, vaikka joka sana olisikin totta. Ai miksi et? Jätän sinulle tehtäväksi tietojen etsimisen ja oppimisen riemun.
Bessewisser täällä, päivää!
Missä koulussa opetetaan oikeustiedettä, kun minä en muista, ja olen ihan pisimmän kaavan mukaan opiskellut ja en muista, että olisi oikeustieteen opintoja meillä ollut. Siskollani oli, mutta nekin oli silloin, kun hän oikikseen meni.
Meillä oli lukiossa tarjolla valinnaisena kurssina Oikeustiedon kurssi. Valitsin sen ja kurssin käytyäni totesin, että ala ja koulutus saattaisivat sopia minulle. Näin ratkesi oma ammatinvalinta ja luin armeijan jälkeen itseäni pääsykokeiden kautta sisään oikeustieteelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillekin duunissa joku joka esittelee kikkeliään töissä ja puristelee teitä ? Jalkovälistä? 🤣🤣🤣
Kyllä on. Terveisin hoitaja.
Jep ! Olen ollut töissä monilla keittiöillä ja siellä kyllä saa pervoja ehdotuksia ja läimäsyjä perseelle asiakkaiden toimesta. Somestarat ei selvästi ole kauheasti tehneet näitä vähiten arvostettujen alojen töitä, jossa joutuu kohtaamaan kaikenlaista härskiä aika usein. Ei voi vanhainkotien papparaisia vastaan alkaa nostaan syytteitä :D
Työnantajalla on vastuu työntekijöistään. Varmasti on hoitoalallakin kiusaamisen vastaamisen suunnitelmat ja toimintatavat sille, kuinka työntekijää suojellaan ahdistelulta. Vie kokemasi ahdistelu ja kiusaamistapaukset työnantajan tiedoksi!
"Vie kokemasi ahdistelu ja kiusaamistapaukset työnantajan tiedoksi!"
Juuri näin. Pomolle maksetaan siitäkin rasvaista palkkaa, että käsittelee tällaisia ikävämpiäkin jutskia. Kuuluu esimiehen vastuisiin.
Hirveää seksuaalisen väkivallan uhrien vähättelyä koko ketju! Naista ei voi uskoa, koska hän on tyrkky. Turhaa valitusta yhdestä pususta. Minä olen kokenut oikeaa ahdistelua, tuo ei ole mitään.
Eikös aikoinaan Spice Girlsin "Ginger Spicen" Geri Halliwellin kerrottu nipistäneensä Prinssi Charlesia persiestä julkisessa tilanteessa vieläpä - ja se oli kaikkien mielstä vaan ihqua kun "Ginger" vaan on sellainen söpöläinen ja veitikka . . .
Muistaako muut?
MeToosta on vielä kuitenkin niin vähän aikaa että täällä on paljon miehiä, jotka ovat olleet mukana tuossa härskissä pukuhuonekulttuurissa, joten aika moni mies on puolustuskannalla, kun on luullut tökerön käytöksen olevan ihan OK ja joutuu nyt syytettyjen penkille.
Mua ihmetyttää kun hänellä vauva ja silti roikkuu netissä päivittäin postailemassa ties mistä ja ehtii raapustaa satoja kunnianloukkaussyytteitä tms satoja vuodessa? Herran jestas keskittyis siihen lapseen eikä alkais syytöksiä kehitellä, kun on pieni vauva hoidettavana 😣
Vierailija kirjoitti:
MeToosta on vielä kuitenkin niin vähän aikaa että täällä on paljon miehiä, jotka ovat olleet mukana tuossa härskissä pukuhuonekulttuurissa, joten aika moni mies on puolustuskannalla, kun on luullut tökerön käytöksen olevan ihan OK ja joutuu nyt syytettyjen penkille.
Tökerö käytös ei ole tietenkään ok ja metoossa on ollutkin hyvää se, että sitä on alettu tuoda esiin. En kuitenkaan pidä siitä, että "syytön, kunnes tosin todistetaan" -periaate on sen myötä heitetty kokonaan roskiin ja kansa jakelee tuomioita ja syyllisten leimoja milloin väitettyyn uhriin tai väitettyyn tekijään. Lopulta kukaan ei enää oikein tiedä, mitä on tapahtunut ja mitä ei ja kuka mahdollisesti teki mitä. Sellainen ei mun mielestä kuulu tähän oikeusjärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun lähdetään siitä, että Hedberg on Kummisetä alallaan, niin kyllä Miisankin rohkea esiintulo ansaitsee entistäkin korkeammalle nousevan hatunnoston!
Moni miespuolinen stand up -koomikko pysyttelee nyt hiljaa koloissaan.
laitas linkkiä missä naispuoliset koomikot kertovat mitä alalla tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun lähdetään siitä, että Hedberg on Kummisetä alallaan, niin kyllä Miisankin rohkea esiintulo ansaitsee entistäkin korkeammalle nousevan hatunnoston!
Vierailija kirjoitti:
Joutuisikin syytettyjen penkille
Some toimii syyttäjänä, tuomarina, ja valamiehinä
Vierailija kirjoitti:
Eikös aikoinaan Spice Girlsin "Ginger Spicen" Geri Halliwellin kerrottu nipistäneensä Prinssi Charlesia persiestä julkisessa tilanteessa vieläpä - ja se oli kaikkien mielstä vaan ihqua kun "Ginger" vaan on sellainen söpöläinen ja veitikka . . .
Muistaako muut?
https://imageproxy.ifunny.co/crop:x-20,resize:640x,quality:90x75/images…
naisten tekemä ahdistelu vaan on parempaa
She's the real MVP sanoo toinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/viihde/art-2000008067837.html
Stand up -ala on hyvin miesvaltainen, ja kysymys on valta-asetelmista. Miesvaltaisella työyhteisöllä on aina enemmän valtaa kuin esimerkiksi alalle tulevalla nuorella naiskoomikolla. Äkkiä tulokas nimetään huomiohuoraksi ja vaiennetaan.
Samanlainen toimintamalli on toistunut, jos olen yrittänyt puuttua esimerkiksi naisiin kohdistuvaan syrjintään yleisellä tasolla. Minua on pyydetty olemaan hiljaa, annettu ymmärtää, että ”älä keinuta venettä”, Pylkkänen kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni huomio, luettuani koko tämän ketjun alusta, liskojen yötä epätoivoisesti vältellen.
Jos (HUOM. JOS) Miisa on keksinyt tämän koko homman, hän TUSKIN olisi nimennyt tekijöitä. Noin tarkasti rajaten ajankohdan.
Jos hän vain hakisi tällä klikkejä jne. olisi varmasti keksinyt jonkun hieman epämääräisemmän tapauksen, mainitsematta nimiä, koska tuolloin kaikkien nettisalapoliisien jne. olisi mahdoton aidosti miettiä onko totta vai ei.
Nythän käytännössä kun tekijät on nimetty, tekijöiden on mahdollista todistaa tapahtumat väärin muistetuksi/valeeksi.
Tätä mahdollisuutta EI olisi jos olisi jättänyt nimet mainitsematta.Nimim: Tolkun mies, 40
Arvoisa Tolkun mies: TODISTA ettet ajanut huomattavaa ylinopeutta syyskuussa 2016 huumeiden vaikutuksen alaisena. Asian kiistäminen ei auta. Sinulla on 1 tunti aikaa, sen jälkeen somessa sinua kutsutaan narkkariksi ja tarina leviää jonka mukaan sinulla oli kyydissä 17-vuotias vietnamilaistaustainen tiktop-tähti jota yritit käyttää hyväksesi.
Noh, sattumalta pystyn tämän erittäin luotettavien tahojen toimesta todistamaan, olin syyskussa 2016 Afghanistanissa kouluttamassa turvallisuusviranomaisia. Aika tarkkaan raportoitua, eli olinpaikkani ovat siltä kuulta tarkasti tiedossa. En ollut Suomessa tuolloin.
Ymmärrän toki pointtisi, mutta MINUN alkuperäinen taisi mennä ohi, tai asettelin sanani epäselvästi.
Minä ajoin sitä takaa, että kun Miisa nimesi tekijät (oletetut, tässä vaiheessa), heillä on *mahdollisuus* todistaa väitteet vääräksi, joko todistajien avulla (baarimikko, Miisan palkannut henkilö, muita tuttuja jotka nähneet tilanteen), jos tätä ei ole tapahtunutkaan.
Jos Miisa taas ei olisi antanut mitään nimiä, seuraajat ja pallstalaiset sun muut olisivat yhtälailla arvailleet ja nostelleet omien oletustensa tiimoilta mahdollisia tekijöitä tikunnokkaan.
Eli se, että hän antoi nimet (ottamatta kamtaa siihen oliko se oikein tehty) saa ainakin minulta hieman enemmän uskoa siihen että tämä on tapahtunut suurilta osin kuten hån kertoo.
En toki ole sementoinut mielipidettäni pelkästään näiden tietojemme varjossa vielä.
Tolkun mies 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/viihde/art-2000008067837.html
Stand up -ala on hyvin miesvaltainen, ja kysymys on valta-asetelmista. Miesvaltaisella työyhteisöllä on aina enemmän valtaa kuin esimerkiksi alalle tulevalla nuorella naiskoomikolla. Äkkiä tulokas nimetään huomiohuoraksi ja vaiennetaan.Samanlainen toimintamalli on toistunut, jos olen yrittänyt puuttua esimerkiksi naisiin kohdistuvaan syrjintään yleisellä tasolla. Minua on pyydetty olemaan hiljaa, annettu ymmärtää, että ”älä keinuta venettä”, Pylkkänen kertoo.
eli nuo naiset ovat tienneet yksittäisistä ongelmista ja tehneet tietoisen valinnan olla hiljaa?
Avunanto rikokseen lienee oikea termi.
Anitta Ahonen Iltiksessä:
"Stand up -alalla on pienet piirit, ja kaikki tuntevat toisensa. Keskustelua alalla tapahtuneista ahdistelu- ja häirintätapauksista on käyty vuosien varrella, joten kyse ei ole uudesta asiasta. Näiden häirintäkokemusten kanssa ei vain olla tultu vielä ulos."
Vankilat ovat syyttömiä täynnä...