Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ihan käytännön asiaa synnärillä

22.08.2006 |

Synnyttäjien vastaanotossa saa sairaalavaatteet ylleen puettavaksi. Mitä teette omille alusvaatteillenne, jätättekö ne alle vai riisutteko ne pois osastolle vietäväksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärille mennessä vaihdoin sen kaavun päälle, verkkopöksyt ja rintsikat heitin pois koska kotosallakin olen viihtynyt ilman rintsikoita kun loppuraskaudesta alkoivat puristaa. Oli siis mukavampi olla ilman rintsikoita. Meninkin siitä ammeeseen ja paikat oli sen verran auki että tuli aika reippaasti verilimaa kun nousin ylös ja pistin sitten sairaalan siteen verkkohousuihin. Minä otin sairaalaan muutamat omat pöksyt mukaan ja imetysliivit. Ekana päivänä jälkivuotoa tuli sen verran että ne verkkopöksyt ja paksu side oli todella tarpeen. Tokasta päivästä lähtien väheni mutta kun en tiennyt minkä verran vuotoa tulee vielä, niin olin osastolla ne verkkopöksyt ja paksut siteet yllä. Nyt (maanantaina yönä synnytin) pärjäilee jo ihan tavallisilla siteillä. Olin ostanut valmiiksi yösiteitä mutta ne olivat kotona jo turhan isoja kun sitä vuotoa ei tullutkaan niin paljon kuin luulin, itseasiassa pelkällä pikkuhousunsuojallakin tässä välillä jo pärjäilis, unohdin vaan kaupasta ostaa :)

Vierailija
2/7 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lorisi joka supistuksen yhteydessä lapsivettä, joten ei oikeastaan käynyt edes mielessä jättää omia alkkareita alle. Taisi olla ne sairaalan verkkohousut + kaksi sidettä koko ajan.

Synnytys meni niin nopeasti eteenpäin, että sain passituksen suihkuun heti kun pääsin käyriltä + sieltä tosin aika pian sitten pois kun kipu oli aivan sietämätöntä - minulla on itse asiassa tosi hämäriä mielikuvia ylipäätään koko vaatetuksesta tuosta suihkusta eteenpäin, sen muistan kun TYKSissä sellaisilla 50-luvun vohvelikankailla mies yritti kuivata minua kun itse olin kuin horkassa niissä jatkuvissa supistuksissa. (SUOSITUS TYKSIIN oma pyyhe mukaan!!)

Kun alettiin ponnistamaan, kätilö leikkasi ne verkkohousut pois jalasta (senkin muistan vaan siitä kun kätilö erikseen mainitsi ettei niin saa tehdä mutta ei saa niitä nyt oikein muutenkaan pois kun olin niin tuskissani...)

Itse olen hyllä aika häveliästä sorttia mutta jotenkin tuossa olotilassa ei olleet ne ajatuksen ensimmäisenä mielessä. Olin ihan sumussa 2 eka päivää osastollakin (kentien johtuen osittain nukutuksesta jossa repeämäni ommeltiin) ja tajusin rintsikoitakin kaivat vasta 3. päivänä. Eka kerran suihkuunkin pääsin vasta mielestäni 2 pv synnytyksestä, kun en itse pystynyt tuollaista vaatimaan saatika sinne olisin suoriutunut. JOku sentään verisen kaapuni vaihtoi, olisiko ollut jo eka yönä. Mutta tuskinpa olin mitenkään poikkeava, siellä varmaan on totuttu ihan kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kohdunsuun tilannetta ainakin tutkitaan tiuhaan eikä alushousuja oikein voi koko aikaa riisua ja pukea. Toisaalta tavalliset liivitkin ovat tiellä viimeistään ensi-imetyksen aikaan vauvan synnyttyä. Eli alasti vaan ja kaapu päälle :) Ja sukat jos tykkää.

Vierailija
4/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kannattaa ottaa suosiolla pois ja sairaalan kamppeet päälle. Näin vaatteita voi tarpeen tullen vaihtaa kuiviin/puhtaisiin sairaalan vaatteisiin, eikä tarvitse pyykkiä miettiä. Riippuu, miten kaikki menee, mutta jos esim. hikoaa kovasti tai vedet tms. lorisee ympäriinsä, niin on ihan kiva vaan pistää kaapu ja sairaalan ihanat mummoalkkarit pyykkiin ja uutta päälle.

Voi toki ottaa vaikka puuvillatopin kotoa tekemään rintaliivien virkaa, jos siltä tuntuu. Itse koin helpommaksi ja rennommaksi olla vaan siinä kauhtanassa.

Samoin synnytyksen jälkeen. Onhan osastolla toki kotoisampaa omissa vaatteissa, mutta jälkivuodon, hikoilun ja muun keskellä on kyllä kiva vaan iskeä vaatteet pyykkikoriin ja ottaa puhtaat kaapista, vaikka monta kertaa vuorokaudessa.

Vierailija
5/7 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kyllä ollut omat alusvaatteet päällä synnytyksien alkuvaiheessa. Kyllä meillä pesukone pesee jos likaantuvat tai hikoilen :)

Jossain vaiheessa kun vaihdoin sidettä niin sain sairaalan verkkokalsarit päälle ja omat alushoudut laitoin silloin pois, liivit otin ihan loppuvaiheessa kun tuntui että ne ahdistaa... Samoin ajattelin toimia nytkin tai siis tilanteen mukaan, jos siltä tuntuu niin olen omissa ja jos en halua niin otan pois :D

Mayella rv 35

Vierailija
6/7 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin ottaa omat kokonaan pois ja sairaalan kaavun päälle...

MUTTA: siskoni vinkin huomioiden, olin ottanut mukaan omat, kireäresoriset sukat mukaan. Tämä on tietysti ihan yksilöllistä, mutta monesti kätilö sanoo, että ota sukan reunoista kiinni kun aletaan ponnistamaan. Ja ne sairaalan sukathan on niin löysävartisia, että viistä on vaikea kiinni pitää ;)!

Olin H-hetkellä erittäin tyytyvinen siskoni vinkistä, ja koin pientä lämmöntunnetta kun olin niin tyytyväinen, että kykenin edes JOTENKIN auttamaan itseäni jo etukäteen... Hassua!!

Mutta kun toisen tytön synnytys lähestyy, tiedän jo, mitkä hyvät sukat pakkaan mukaan...

t. Maituliini

Vierailija
7/7 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan pitää rintaliivit päällä aina, kun on vieraita paikalla. Jos vaikka joudun vaihtamaan sitä kaapua kesken synnytyksen, niin eipä sitten tarvitse paljaita rintoja heilutella vieraiden edessä. On paljon sivistyneempi fiilis, kun ei tarvitse alasti kekkuloida.