Puoliso ei halua ostaa omaa asuntoa
Meillä on miehen kanssa keskustelut menossa asumiskuvioista. Asutaan nyt vuokralla 45 neliöisessä kaksiossa ja olen yrittänyt aloittaa keskustelut omistuasunnosta ja asuntolainan hakemisesta. Olemme molemmat vakituisessa työpaikassa ja kuukausitulot yhteensä n. 7500. Molempien tulot ovat aika samaa tasoa. Säästöjä on kertynyt useampi kymmenen tuhatta.
Nyt ongelmana se, että ajatus omistusasunnosta ja asuntolainasta ahdistaa miestä tosi paljon, ja hän ei siihen haluaisi ryhtyä. Aina kun otan asian puheeksi, mies silmin nähden ahdistuu ja hermostuu mulle asiasta.
Meinaa hermo mennä näihin keskusteluihin miehen kanssa. Puolisoni haluaisi asua vuokralla, koska siinä on pienempi riski, vuokrakämpästä pääsee aina eroon ja voi muuttaa johonkin muualle.
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Yksin en saa asuntolainaa riittävästi, eli joutuisimme muuttamaan melkoisen kauas nykyiseltä asuinalueelta, että saisin edes kaksion hankittua…
Kommentit (48)
Laskin joitain päiviä sitten tänne keskustelupalstalle, että miten paljon olen hyötynyt omistusasunnosta. Ostin vantaalaiskolmion kolmetoista vuotta sitten hintaan 120 000 euroa. Nyt hintapyynnot samoista ovat 200 000 euroa. Asunnon arvo siis noussut koko tuona aikavälinä 510 euroa/kk. Joka ainoa kuukausi. Ja nyt on pienet asumiskustannukset, 285euroa/kk, ja asunnon hinnan nousu jatkuu nopeana, noin viiden prosentin vuosivauhtia.
Ap n kysymykseen ei voi ottaa kantaa, kun ei tiedä onko heillä omat taloudet ja asuvatko pääkaupunkiseudulla vai muualla. Jos on omat taloudet, niin Ap voisi sijoittaa varansa asuntorahastoon, siinä pääsisi hyötymään todella isosta pääoman kasvusta. Samaa voisi suositella myös maaseudulla omistusasunnossa asuville.
oletteko naimisissa? ette varmaankaan. mies ei halua yhteistä tulevaisuutta kanssasi, siksi kaikki sitoutumiseen viittaava ahdistaa. ei se sitä ääneen tule koskaan myöntämään, mutta kannattaa itse ymmärtää kupletin juoni.
Hyvin harva parisuhde kestää niin kauan, että puoliakaan asuntolainasta ehdittäisiin maksaa pois. Mies realistina ymmärtää tämän ja haluaa välttää turhaa harmia ja vaivaa.
Jatkakaa vaan keskustelua aiheesta. Parisuhteessa tarvitaan paljon keskustelua ja toisen nääkemysten kuuntelua, ja kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
oletteko naimisissa? ette varmaankaan. mies ei halua yhteistä tulevaisuutta kanssasi, siksi kaikki sitoutumiseen viittaava ahdistaa. ei se sitä ääneen tule koskaan myöntämään, mutta kannattaa itse ymmärtää kupletin juoni.
Onko ihme jos ahdistaa. Vaikka olisi naimisissa, niin 10v kuluttua ei melko suurella todennäköisyydellä enää ole.
Minäkin olen sellainen etten ikimaailmassa hankkisi omistusasuntoa. En ole eläessäni tykännyt asua samassa paikassa kahta vuotta kauempaa. Tykkään siitä että maisema ikkunan takana vaihtuu. Olen aikoinaan asunut omakotitalossa ja ikinä en myöskään siihen helvettiin halua palata - ihan hirveää palata töistä rättiväsyneenä kotiin ja siellä odottaa sitten seuraava työmaa! Siksikään en mitään taloja halua koskaan ostaa ja kerrostaloasuntoja saa oikein sopuhintaan vuokralle.
Kumppanini haluaisi omistusasunnon ja olen sanonut hänelle, että jos niin tapahtuu, niin minä vuokraan häneltä huoneen. Eli laina ja asunto on hänen nimissään ja minä olen hänellä yhden huoneen vuokralaisena hänen ilmoittamallaan vuokrahinnalla.
Vuosi sitten osakkeiden hinnat laskivat aika lailla. Viimeinen vuosi onkin sitten ollut nousun aikaa. Onnellinen se, joka sattui ostamaan silloin koronan alettua, kun kaikki myivät paniikissa.