Aion tänään töistä tultua ehdottaa vaimolle avointa suhdetta. Vinkkejä/mielipiteitä?
Eli asian kanssa vuosikausia kipuiltuani, sitä jokaisesta suunnasta harkittuani, asiaan miljoonia muutosyrityksiä tehneenä ja niihin pettyneenä olen päättänyt, että esitän vaimolleni avioliittomme muuttamiseksi avoimeksi siten, että saan etsiä parisuhteemme ulkopuolelta sen, mitä en omassa suhteessani voi saada ja mitä toisaalta jokainen 38-vuotias ihminen vielä kaipaa: positiivista palautetta omasta viehätysvoimasta ja kokemusta halutuksi tulemisesta.
Taustaksi voin lyhyesti kertoa, että parisuhteemme on muuten erinomainen ja rakkautemme syvää, mutta seksuaalisuuden saralla olemme hyvin eriparisia ja vuosien varrelle menneet vielä voimakkaammin eri suuntiin. Kärsin tästä asiasta paljon enkä enää halua elää elämää, jossa en saa tätä puolta itsessäni juuri lainkaan toteuttaa. Ja jotta asia saadaan mittakaavaan, voin kertoa myös toiveemme seksin saralla: minä olisin varsin tyytyväinen yhteen kertaan viikossa, mutta vaimolle puolestaan riittää varsin hyvin kerta kuukaudessa. Kysymys ei siis ole siitä, että vaatisin paljon tai itsekään edes hirveästi seksiä kaipaisin.
Varsinaisen seksin puutetta moninverroin tuskallisempana koen sen, että tuon yhden seksikerran ulkopuolisena aikana suhteemme ei ole millään lailla seksuaalinen, vaan perustuu puhtaasti muihin asioihin. Seksiä/seksuaalisuutta ei ikäänkuin ole olemassakaan suhteessamme. Vaimoni ei esimerkiksi käytännössä koskaan osoita mitään fyysistä hellyyttä (halaa, pussaa) tai anna minulle positiivista palautetta miehisyydestäni. Tämä on kamalan surullista ja turhauttavaa.
Ja kuten alussa kirjoitin, asiaan on yritetty saada muutosta lukemattomin eri tavoin, myös parisuhdeterapiassa ja satoja tunteja asiasta keskustelemalla. Vuosien varrella tällä on saatu lyhytaikaisia (esim. kuukauden mittaisia) parannuksia, joiden jälkeen on aina palattu entiseen. Syyksi vaimoni tähän sanoo sen, että hänen seksuaalisuutensa on sillä tavoin rakentunut, että se sammuu käytännössä kokonaan pienimmistäkin häiriötekijöistä, joita tietysti on läsnä koko ajan. Kerran kuussa ovulaation aikaan luontainen seksuaalisuus ponnahtaa pintaan ja sallii seksuaalisuuden läsnäolon hetken verran arjen paineista huolimatta.
Rakastan vaimoani todella paljon ja tiedän, että hän myös haluaisi muuttua, mutta ei tähän pysty. Minä en puolestani enää halua elää tällä tavalla. En voi elää elämää, jossa saan kokea olevani mies puoli tuntia kuukaudessa ja yhteensä kuusi tuntia vuodessa.
Arvostaisin kovasti, mikäli jollakin olisi asiallisia kommentteja hankalaan tilanteeseeni!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tilanne.
Meilläkin ollut keskusteluja muun läheisyyden määrästä. Seksin määrä ei ole ongelma, mutta mies kaipaa muutakin läheisyyttä. Minä olen toivonut että hän tekee sitten aloitteita läheisyyteen ja minä olen sitten ollut suostuvainen/tullut viereen jne. Läheisyys ei ole ollut minulle vastenmielistä, mutta kun en itse sitä samalla tavalla kaipaa, niin en tule ajatelleeksi asiaa arjessa. Sekin vaikuttaa, että lapset ovat minussa kuitenkin enemmän kiinni, niin enemmän kaipaa omaa rauhaa. Joskus tuntuu, että kaikki haluavat minun syliini/minut viereensä/minun paijailujani.
Tosin on meilläkin ollut monenlaisia vaiheita. Joskus se olen minä, joka valittaa että mies viettää iltaisin liikaa aikaa koneella eikä minun kanssani. Sekin tosiaan auttaa, että seksiä haluamme suunnilleen saman verran, tämä läheisyysasia ei tule liian isoksi ongelmaksi.
Meillä tilanne on päinvastoin eli minä naisena vastaan suhteemme läheisyydestä. Minä halaan, minä tulen viereen, minä viettelen, minä kiusoittelen, minä vihjailen, minä otan kädestä kiinni, minä hyväilen. Kun tilanne on sama vuodesta toiseen, se alkaa väistämättä tuntua erittäin pahalta. Toisinaan menee koko ilo parisuhteesta, että mitä järkeä on olla jonkun kanssa, joka ei kosketa oma-aloitteisesti. Se kestää muutaman päivän, kunnes kokoan itseni. Tämä on oma panokseni parisuhteeseen, mies tuo sitten jotain muuta. Hän ei vain ajattele samoin kuin minä, eikä hän kaipaa läheisyyttä samalla tavalla, vaikka koskaan ei minua torjukaan. Näin se menee, eikä se miksikään muutu.
Välillä sattuu tosi paljon. Jos en luonteeltani olisi tosi positiivinen, iloinen ja ymmärtäväinen, väistämättä parisuhteemme alkaisi rakoilla läheisyyden puutteesta. Rakastan miestäni ja jos haluan hänen kanssaan olla, läheisyyden ylläpitäminen jää minulle. Sanoisin kuitenkin, että se on raskas ja yksinäinen taakka kantaa.
Olet painostanut naista seksiin vuosikausia. Hän ei halua sinua. Sinua. Nyt ajattelet, että hän jäisi piikomaan ja hoitamaan lapset, kun lähdet vieraisiin. On teillä miehillä pokkaa.
Avioero on varmasti edessä kun menet sanomaan jotain noin itsekästä ja tyhmää. Menetät vaimon ja ilmaisen kodinhoitajan, joudut ottamaan tasan puolet yksin vastuuta lapsistanne jne.
Vaimo ei voi kuin voittaa. Hurjasti lisääntyy vapaa-aika. Hyvin äkkiä löytää seksiinkin sopivan kaverin. Kaikki vain koska sinä et tajua että olet huono sängyssä ja sivistynyt vaimosi ei raski sanoa suoraan.
Ehkä taitojen lisäksi koko taikka kestävyys ei sinulla riitä. Tuolloin asialle ei voi mitään joten hän priorisoi lapset ja on sietänyt sinua, jotta perhe säilyisi. Olet ollut kaverina ihan kiva ja isänä kelvollinen.
Luulet että sinulla on vara heiluttaa venettä. Mutta yksin jäät. Kuka haluaa sinua kun ei oma vaimosikaan? Kerran, kaksi toki. Mutta yksikään vaimo ei huvikseen kieltäydy hyvästä, tyydyttävästä seksistä ja orgasmeista. Sinä et siis tarjoa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaa kassisi valmiiksi.
Saanko kysyä, mikä tämän kirjoittajan ja tämän vastauksen lukuisten peukuttajien mielestä olisi sitten oikea tapa toimia tuossa vaikeassa tilanteessa? Mielestäni kirjoittaja tuossa hyvin kertoo, että asiasta on vuosikausia keskusteltu ja siihen on yritetty myös hakea ammattiapuakin.
Erota
Vierailija kirjoitti:
Olet painostanut naista seksiin vuosikausia. Hän ei halua sinua. Sinua. Nyt ajattelet, että hän jäisi piikomaan ja hoitamaan lapset, kun lähdet vieraisiin. On teillä miehillä pokkaa.
Avioero on varmasti edessä kun menet sanomaan jotain noin itsekästä ja tyhmää. Menetät vaimon ja ilmaisen kodinhoitajan, joudut ottamaan tasan puolet yksin vastuuta lapsistanne jne.
Vaimo ei voi kuin voittaa. Hurjasti lisääntyy vapaa-aika. Hyvin äkkiä löytää seksiinkin sopivan kaverin. Kaikki vain koska sinä et tajua että olet huono sängyssä ja sivistynyt vaimosi ei raski sanoa suoraan.
Ehkä taitojen lisäksi koko taikka kestävyys ei sinulla riitä. Tuolloin asialle ei voi mitään joten hän priorisoi lapset ja on sietänyt sinua, jotta perhe säilyisi. Olet ollut kaverina ihan kiva ja isänä kelvollinen.
Luulet että sinulla on vara heiluttaa venettä. Mutta yksin jäät. Kuka haluaa sinua kun ei oma vaimosikaan? Kerran, kaksi toki. Mutta yksikään vaimo ei huvikseen kieltäydy hyvästä, tyydyttävästä seksistä ja orgasmeista. Sinä et siis tarjoa näitä.
Mieshän tuossa avioerossa olisi suurin voittaja.
Pääsisi eroon naisesta, joka ei välitä hänestä enää, ole kenties välittänyt pitkään aikaan, vaan on roikottanut tätä turhaan kuolleessa suhteessa. Vienyt itsetunnon, elämänilon ja onnellisuuden. Ei ole viitsinyt edes sanoa mitään positiivista miehestään.
Tällainen nainen ei ole pelkästään haluton, vaan on henkisen väkivallan harjoittaja, mahdollisesti myös mm. taloudellinen hyväksikäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämän kommentin kirjoittaja ei ole parisuhteessa. Tai vanhempi. Toivon todella niin.
Katsokaapa sarjaa Silta. Siinä on naisen suhde seksuaalisuuteen kohdillaan. Sillon kun naidaan, niin naidaan eikä pamlata skittiä. Tai hiplata.
Seksin tai läheisyyden puute on todella huono peruste avoimelle suhteelle. Lähtökohtaisesti sen oman suhteen tulisi olla kunnossa ja lisänä sitten muita suhteita, jos avoimesta kyse.
Hienosti ja asiallisesti kirjoitettu teksti! Omassa suhteessani on lähes sama tilanne. Olemme kumpikin vielä alle 25-vuotiaita nuoria, seurustelua takana 6 vuotta. Libidot ovat erilaiset, toiselle riittäisi kerta puoleen vuoteen ja toiselle ideaali määrä olisi kerta viikkoon. Taustalla on myös kumppanin masennusta ja valtavaa stressiä, jotka ovat vähentäneet hänen halujaan.
Tilanne on raskas ja kompromissien teko hankalaa, kun ei voi pakottaa toista seksiin vasten hänen tahtoaan. Toisaalta tuntuu sekin väärältä, että joudun itse olemaan ilman. Seksuaalisuus on keskeinen tarve minulle, vaikka kaikkeen tottuu ja ilmankin voi elää.
Avoin suhde on houkutellut, mutta samalla se tuntuisi epäkunnioittavalta kumppaniani kohtaan. Olen varma, että jos ehdottaisin sitä kumppanilleni, hän ottaisi ennemmin puheenaiheeksi eron. Haastava tilanne, mutta pakko koittaa edistää asiaa.
Miksi aloituksessa ap puhuu avoimesta suhteesta niin, että hänellä olisi oikeus etsiä seksiä muualta eikä mainitse vaimoa ollenkaan? Sama vapaus on vaimolla oltava, pidän mahdollisena, että vaimo syttyy helpoiten nimenomaan uusista kumppaneista kodin ulkopuolella arjen tavoittamattomissa. Kai sallit myös vaimollesi tyydyttävän seksielämän?
Joku siinä seksissä on vastenmielistä. Joko liian pieni tai kestävyys heikkoa. Tai sitten vaimo on vain kyllästynyt kerjäämiseesi. Moni nainen toivoo oikeasti mieluummin toimintaa, kuin antaa säälistä. Toinen vaihtoehto on, että vaimosi on kaiken työmäärän alla niin väsynyt, ettei jaksa sekstailla. Jätätkö lastenhoidon ja kotityöt yksin vaimon vastuulle? Teetkö päivät ylitöitä ja iltaisin juokset omissa harrastuksissasi, ja päälle kerjäät pimperoa. Oletko hyppinyt vieraissa ja jäänyt kiinni? Ehkä vaimo pelkää sukupuolitautejasi, eikä halua sinua siksi.
Mä epäilen, että ero teille tulee. Vaimosi ei todellakaan jää vartoilemaan, että saa ap:lta epätyydyttävää seksiä, kun tarjolla on varmasti hyvääkin.
Miksi tuosta pitäisi vaimolle kertoa? Onhan niitä työmatkoja ym. aina, tai pitää jäädä ylitöihin tms. Tottakai se vaimo jossain vaiheessa tajuaa jos ei ole ihan palikka, mutta järjestä sinä ajoissa asiat niin ettei liian kovaa ero kirpaise.
Vierailija kirjoitti:
Joku siinä seksissä on vastenmielistä. Joko liian pieni tai kestävyys heikkoa. Tai sitten vaimo on vain kyllästynyt kerjäämiseesi. Moni nainen toivoo oikeasti mieluummin toimintaa, kuin antaa säälistä. Toinen vaihtoehto on, että vaimosi on kaiken työmäärän alla niin väsynyt, ettei jaksa sekstailla. Jätätkö lastenhoidon ja kotityöt yksin vaimon vastuulle? Teetkö päivät ylitöitä ja iltaisin juokset omissa harrastuksissasi, ja päälle kerjäät pimperoa. Oletko hyppinyt vieraissa ja jäänyt kiinni? Ehkä vaimo pelkää sukupuolitautejasi, eikä halua sinua siksi.
Ai ai, kyllä ne miehet ovat kaikkeen tuollaiseen syypäitä. Etenkin ap, joka pitkästä ja pohdiskelevasta kommentista huolimatta on epäilemättä huono seksissä, huono parisuhdekumppanina ja vielä päälle päätteeksi pettävä SIKA! Jolla on SUKUPUOLITAUTI!
Kyllä se varmasti auttaa, kun reilu ja rehellinen AV-mamma kertoo välittömästi kaikki ne seikat, johon tuo MIESSIKA on syyllistynyt.
Minuakin kiinnostaa miten kertomisesi meni. Tulehan sitten ap kertomaan. On hyvä huomioida tuo jo jonkun täällä aiemmin mainitsema seikka että voi olla vaikea löytää niitä naisia kenen kanssa harrastaa seksiä, varsinkin sellaista vakituista kumppania koska harva nainen haluaa pelkkää seksiä tietäen että mies menee sen jälkeen kotiinsa vaimon luo.
Tsemppiä keskustelun avaukseen vaimosi kanssa. Minä näen että olet oikealla tiellä. Jos joku asia vaivaa päivästä, viikosta jopa vuodesta toiseen niin silloin pitää miettiä minkä pitää muuttua että tilanne voisi parata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ai, kyllä ne miehet ovat kaikkeen tuollaiseen syypäitä. Etenkin ap, joka pitkästä ja pohdiskelevasta kommentista huolimatta on epäilemättä huono seksissä, huono parisuhdekumppanina ja vielä päälle päätteeksi pettävä SIKA! Jolla on SUKUPUOLITAUTI!
Kyllä se varmasti auttaa, kun reilu ja rehellinen AV-mamma kertoo välittömästi kaikki ne seikat, johon tuo MIESSIKA on syyllistynyt.
Niin tai sitten av-papan ego ei kestä sitä faktaa, jokainen nainen antaa kyllä aviomiehelleen, jos seksi on hyvää ja nautinnollista ja suhde muutoin kunnossa. (Luottamus, kunnioitus, arvostus, yhteinen tekeminen, huumori jne).
Vierailija kirjoitti:
Hienosti ja asiallisesti kirjoitettu teksti! Omassa suhteessani on lähes sama tilanne. Olemme kumpikin vielä alle 25-vuotiaita nuoria, seurustelua takana 6 vuotta. Libidot ovat erilaiset, toiselle riittäisi kerta puoleen vuoteen ja toiselle ideaali määrä olisi kerta viikkoon. Taustalla on myös kumppanin masennusta ja valtavaa stressiä, jotka ovat vähentäneet hänen halujaan.
Tilanne on raskas ja kompromissien teko hankalaa, kun ei voi pakottaa toista seksiin vasten hänen tahtoaan. Toisaalta tuntuu sekin väärältä, että joudun itse olemaan ilman. Seksuaalisuus on keskeinen tarve minulle, vaikka kaikkeen tottuu ja ilmankin voi elää.
Avoin suhde on houkutellut, mutta samalla se tuntuisi epäkunnioittavalta kumppaniani kohtaan. Olen varma, että jos ehdottaisin sitä kumppanilleni, hän ottaisi ennemmin puheenaiheeksi eron. Haastava tilanne, mutta pakko koittaa edistää asiaa.
Asianne eivät ole tosiaan kohdallaan, kun olette noin nuoria.
Onko tyttöystäväsi kertonut, että juuri stressi on syy, joka on vähentänyt hänen halujaan? Vai onko hän vain "normaalitilanteessa" vähähaluinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten av-papan ego ei kestä sitä faktaa, jokainen nainen antaa kyllä aviomiehelleen, jos seksi on hyvää ja nautinnollista ja suhde muutoin kunnossa. (Luottamus, kunnioitus, arvostus, yhteinen tekeminen, huumori jne).
Tuo kommentti on kiteytettyä valetta, joita seksiin liittyvissä keskusteluissa ikävä kyllä välillä näkee.
1) Nainen ei anna ja mies saa, vaan molemmat antavat ja molemmat saavat.
2) Seksi voi olla hyvää ja nautinnollista, suhde voi olla muuten kunnossa, mutta moni ihminen (usein nainen) on vain yksinkertaisesti aseksuaali tai käytännössä aseksuaali, eikä halua seksiä kuin korkeintaan kerran kuussa.
3) Moni on aseksuaalisuuden lisäksi myös käytännössä aromanttinen, eli fyysinen lähelläolo tai ylipäätään romanttinen rakkaus ei ole tärkeää. Uskoisin ennemmin niin, että ap:n puoliso on käytännössä tällainen, jos hän ei (mahdollisen alkuhuuman jälkeen) osoita mitään rakkauden merkkejä puolisoaan kohtaan - ei halua fyysistä läheisyyttä, ei seksiä, ei osoita arvostustaan ja rakkauttaan sanomalla miehelleen mitään hyvää tai kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kommentti on kiteytettyä valetta, joita seksiin liittyvissä keskusteluissa ikävä kyllä välillä näkee.
1) Nainen ei anna ja mies saa, vaan molemmat antavat ja molemmat saavat.
2) Seksi voi olla hyvää ja nautinnollista, suhde voi olla muuten kunnossa, mutta moni ihminen (usein nainen) on vain yksinkertaisesti aseksuaali tai käytännössä aseksuaali, eikä halua seksiä kuin korkeintaan kerran kuussa.
3) Moni on aseksuaalisuuden lisäksi myös käytännössä aromanttinen, eli fyysinen lähelläolo tai ylipäätään romanttinen rakkaus ei ole tärkeää. Uskoisin ennemmin niin, että ap:n puoliso on käytännössä tällainen, jos hän ei (mahdollisen alkuhuuman jälkeen) osoita mitään rakkauden merkkejä puolisoaan kohtaan - ei halua fyysistä läheisyyttä, ei seksiä, ei osoita arvostustaan ja rakkauttaan sanomalla miehelleen mitään hyvää tai kaunista.
On olemassa hyvää seksiä ja huonoa seksiä. Ja ap:n vaimo saa epäilemättä huonoa. Voit selittää sitä aseksuaalisuudella tai millä haluat. Kokemuksesta tiedän, että sillä munan koolla ja käyttäjällä on merkitystä. Ja seksi voi olla vaimostasi huonoa, vaikka sinä siitä nautitkin.
Syökö vaimo e pillereitä? Kokelikaa olla ilman pillereitä. Jospa se vaimo siitä piristyy.
Oikesti pillerit tappavat joidenkin seksihalut.