Thermacell-juttu taita olla tän vuoden paras esimerkki foliohattuilusta - kannattaako Partioaitta ja Scandinavian Outdoor kiertää nyt kaukaa?
"Sosiaalisessa mediassa on viikonlopun ja alkuviikon aikana esitetty väitteitä, joiden mukaan Thermacell-hyttystorjuntalaitteet ovat haitallisia ympäristölle"
"Partioaitan valikoimapäällikön Markus Mäkisen mukaan päätös tuotteiden vetämisestä pois myynnistä tehtiin varotoimenpiteenä"..
"Myös retkeilykauppa Scandinavian Outdoor veti Thermacell-laitteet tilapäisesti pois myynnistä"
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyttyset ovat inhottavia
Jep hyttyset on inhottavia. Olin meinannut ostaa karkottimmen tuliaiseksi. En osta ennenkuin asia on tutkittu. Pölyttäjistä on jo valmiiksi pulaa niin ei ole järkeä myrkyttää niitä lisää. Kun tiedän ihmisen mukavuuden halun niin aivan varmasti karkoittimia käytetään paljon.
Itse voisin hakea tuon kun ei se vaikutusalue ole niin iso, etten voisi terassiani tuolla pitää hyttysettömänä. Pihaa on kuitenkin 1.5 hehtaaria ja tuolla toisella laidalla on erikseen istutettu pölyttäjäkasveja reilusti niin pysyvät ehkä siellä.
Itsellä taas 20 m2 terassista sisältää jo hedelmäpuita. Joten en osta.
Eli 2,52m päässä?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan täytyisi myös äkkiä kelata 50 vuotta taaksepäin. Kun vielä 50 vuotta sitten Suomessa pölyttäjien kipeästi tarvitsemia niittyjä ja ahoja löytyi kaikkialta, nyt niiden määrä on romahtanut murto-osaan entisestä. Ne on joko valjastettu tehomaatalouden käyttöön, käytetty rakennusmaana tai niiden on annettu kasvaa umpeen.
Voisitteko hipit myös mennä viikatteiden kanssa niittämään kaikki Suomen umpeen kasvaneet niityt niin teistä olisi jotain oikeaa hyötyäkin? Ja ei hyönteismyrkkyjä mukaan, sukat pitkien lahkeiden päälle niin ei punkit pure. Luulisi vapaa-aikaa riittävän, minun täytyy valitettavasti käydä töissä ja maksaa veroja, en elä yhteiskunnan tuella. Voi kun Thermacell karkottaisi myös nämä kuppaavat verenimijät.
Eihän niil mitään mökkejä edes ole. Samat ilmaston, maailman, puunhalaajien vihvas porukka siellä taas pelastaa kateudesta ja aikansa kuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi Thermacell-tyyny voi tappaa 3 miljoonaa mehiläistä! 100 pesällistä. Pölyttäjät ovat tärkeitä. Emme tule toimeen ilman niitä.
🐝🐝🌻🌼🌷🏵
Ja mistä ne 3 miljoonaa mehiläistä löytyisi tähän meidän terassille?
Etkö tajua urpo, että ne mehiläiset asuvat niiden pesissä? Eivät ne tule kaikki kerralla teidän terassille, vaan ne käyvät imemässä mettä kukista, jotka ihmiset ovat ensin myrkyttäneet niille Thermacellikla! Sille myydään sellaista kantolaukkuakin, jossa on aukko kuumentuvan ritilän kohdalla ja Clas Ohlson markkinoi sitä näin:
”Kanna hyttystorjuntalaitetta mukana ja pidä kädet vapaina.
Helppo kiinnittää vaatteisiin tai reppuun.
Taskut lisäpatruunoille ja vaihtomatoille.
Sopii Thermacell MR300 -hyttystorjuntalaitteeseen.”
Ja nyt maahantuoja JEESUSTELEE, että kantolaukku on tarkoitettu muka vain laitteen kuljettamiseen, mutta ei käyttämiseen kannon aikana! Ai? Miksi sitten siinä on klipsi ja kehutaan, että saat kädet vapaaksi? Kuulostaa ihan siltä, että kantolaukku on tarkoitettu laitteen käyttöön ruohoa leikatessa tai marjastaessa....
Osa porukasta suihkuttaisi metsät lentokoneesta DDT:llä ettei vaan urbaanin pehmukkaaseen hipiään ilmestyisi yhtäkään rumaa paukamaa. Ehkä olisi parempi pysyä kesät sisätiloissa?
Miksi ihmiset heittäytyvät niin totaalisen lapselliseksi kun luontoa halutaan suojella? Aletaan nimittelemään ja naureskelemaan ja lopuksi uhoamaan, että minäpä hamstraan näitä ja myrkytän ympäristöä vielä 50 vuotta!
Ympäristönsuojelun pitäisi olla tärkeää meille ihan kaikille. Miksi? Koska ilman luontoa ei ole meitäkään. Ei edes sinua Pentti siellä Nyypäjärvellä.
Tyypin I pyretroidit aiheuttavat oireyhtymän, joka koostuu muuttuneesta herkkyydestä ulkoisille ärsykkeille ja hienosta vapinasta, joka etenee koko kehon vapinaksi ja uupumukseksi.
Sori, mulla on elinikää maksimi 60 vuotta ja olen lapseton, joten en murehdi seuraavien sukupolvien ongelmia. Eivät murehtineet niitä minua aikaisemmatkaan sukupolvet, jotka kehittivät myrkyt, raskaan teollisuuden ja tehomaatalouden eli no can do. Luovutan ja nautin kesästä ilman hyttysiä. Aerodolideorantista, autoilusta, tupakoinnista, liharuuasta ja lentomatkailusta olen tosin luopunut.
Se Thermacell vauhkoaja, joka on tehnyt yhdenkään moottoriajoneuvo- tai laiva-/lentomatkan voi huoleti pitää turpansa kiinni.
Minä tyhmä ostin tuon laitteen monia vuosia sitten, koska sain allergisen reaktion hyttyssavusta (mitähän myrkkyä nekin ovat). Saan myös pahoja reaktioita hyttysen pistoista. Thermacelliä kehuttiin hajuttomuudesta ja siitä, että se ei ole myrkyllinen eikä tapa hyönteisiä. Kyllä, olin idiootti, mutta joku vastuu on myös EU:lla ja Tukesilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menossa lomareissulla Pohjoiseen ja tänä vuonna hyttysiä on kuulemma sankoin joukoin niin leirille otetaan Thermacell mukaan, liikkuessa ei käytetä. Itsellä allergiaa eli pistoista ja puremista tulee ongelmia, reaktio on vähintäänkin mielenkiintoinen hengitysoireineen.
Thermacell pitää hyttyset, paarmat ja mäkäräiset kauempana niin pystyy olemaan laitteen turvin ulkona. Laite on kauempana esim. ruokailun aikana niin ei mene höyryt ruokiin. Valinta itsellä on ihan selvä, viime kesä oli niin helpompi verrattuna aikaisempiin kesiin eikä ollut pakko keskeyttää lomaa allergiareaktioden vuoksi. Harmittavaa jos tulee tuhottua luontoa mutta se on me tai ne.
Pitäisi saada ilmavoimat mattopommittamaan napalmilla leirialueet ennenkuin ihmiset menevät sinne. Pysyisivät myös karhut, muurahaiset ja muut hirvitykset poissa ihmistä kiusaamasta.
Karhun puremasta minulla ei ole kokemusta, ehkä ihan Histec riittää? Hyttysiin, mäkäräisiin ja paarmoihin valitettavasti Histec ei riitä, 20 puremaa aiheutti jo sairaalareissun. En näe järkeä ideassasi napalmista koska se voi tuhota laajemmalta alueelta pölyttäjiä. Ollaan siis samassa tilanteessa mikä ahdistaa sinua. Otan osaa, ehkäpä Histec auttaisi ahdistukseesikin. Ei pää turpoa niin kovin.
No pysy poissa sieltä missä hyttysiä on, jos olet noin hauras lumihiutale.
Ekosysteemi tarvitsee hyönteisiä paljon enemmän kuin niitä muutamaan ihmistä, jotka saavat itikanpuremista ikäviä paukamia.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mulla on elinikää maksimi 60 vuotta ja olen lapseton, joten en murehdi seuraavien sukupolvien ongelmia. Eivät murehtineet niitä minua aikaisemmatkaan sukupolvet, jotka kehittivät myrkyt, raskaan teollisuuden ja tehomaatalouden eli no can do. Luovutan ja nautin kesästä ilman hyttysiä. Aerodolideorantista, autoilusta, tupakoinnista, liharuuasta ja lentomatkailusta olen tosin luopunut.
Se Thermacell vauhkoaja, joka on tehnyt yhdenkään moottoriajoneuvo- tai laiva-/lentomatkan voi huoleti pitää turpansa kiinni.
Vähän kökkö pointti, koska ei kaikkia teollisuuden vaikutuksia tietenkään tunnettu teollistumisen aikakautena.
Monista ympäristöä merkittävästi tuhoavista keksinnöistä ollaan mahdollisuuksien mukaan luovuttu tiedon lisääntyessä. (Tosin tietysti tienestit ovat niin houkuttelevat, että kyllä niitä edelleen jatketaan kun silmä välttää tai jos valtiota ei kiinnosta.)
Sen sijaan tuo sinun asenteesi on sellainen, että tiedät haitat, mutta olet sen verran juntti, että silti jatkat samoja toimintamalleja.
Olisi ihan eettistä jos joku kävisi poistamassa sinut kuvioista, ehkä jollain kivalla "vaarattomalla" hermomyrkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset heittäytyvät niin totaalisen lapselliseksi kun luontoa halutaan suojella? Aletaan nimittelemään ja naureskelemaan ja lopuksi uhoamaan, että minäpä hamstraan näitä ja myrkytän ympäristöä vielä 50 vuotta!
Ympäristönsuojelun pitäisi olla tärkeää meille ihan kaikille. Miksi? Koska ilman luontoa ei ole meitäkään. Ei edes sinua Pentti siellä Nyypäjärvellä.
Kaipa tuo johtuu siitä, etteivät ihmiset tykkää siitä, että heitä (henkilökohtaisesti, tai siltä tuntuen) syyllistetään. Defenssit menevät nopeasti päälle.
On sitten ihmisen älystä ja sivistyksestä kiinni, kuinka paljon antaa niille defensseille valtaa.
Sakeimmat idiootit lähtevät juuri tuohon "no minä sitten tupakoin kaksin käsin ja kaadan öljyä järveen saatana mulle ei tuu mikää viherpiipertäjä kertoo mitään!!1"
Hankala tilanne, koska rauhallinen ja asiallinen puhe ei mene perille senkään vertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menossa lomareissulla Pohjoiseen ja tänä vuonna hyttysiä on kuulemma sankoin joukoin niin leirille otetaan Thermacell mukaan, liikkuessa ei käytetä. Itsellä allergiaa eli pistoista ja puremista tulee ongelmia, reaktio on vähintäänkin mielenkiintoinen hengitysoireineen.
Thermacell pitää hyttyset, paarmat ja mäkäräiset kauempana niin pystyy olemaan laitteen turvin ulkona. Laite on kauempana esim. ruokailun aikana niin ei mene höyryt ruokiin. Valinta itsellä on ihan selvä, viime kesä oli niin helpompi verrattuna aikaisempiin kesiin eikä ollut pakko keskeyttää lomaa allergiareaktioden vuoksi. Harmittavaa jos tulee tuhottua luontoa mutta se on me tai ne.
Pitäisi saada ilmavoimat mattopommittamaan napalmilla leirialueet ennenkuin ihmiset menevät sinne. Pysyisivät myös karhut, muurahaiset ja muut hirvitykset poissa ihmistä kiusaamasta.
Karhun puremasta minulla ei ole kokemusta, ehkä ihan Histec riittää? Hyttysiin, mäkäräisiin ja paarmoihin valitettavasti Histec ei riitä, 20 puremaa aiheutti jo sairaalareissun. En näe järkeä ideassasi napalmista koska se voi tuhota laajemmalta alueelta pölyttäjiä. Ollaan siis samassa tilanteessa mikä ahdistaa sinua. Otan osaa, ehkäpä Histec auttaisi ahdistukseesikin. Ei pää turpoa niin kovin.
No pysy poissa sieltä missä hyttysiä on, jos olet noin hauras lumihiutale.
Ekosysteemi tarvitsee hyönteisiä paljon enemmän kuin niitä muutamaan ihmistä, jotka saavat itikanpuremista ikäviä paukamia.
Ekosysteemi pärjää myös ilman sinua ja meuhkaamistasi. Pitäisiköhän sinun vähän tutustua hyönteismaailmaan tarkemmin niin tietäisit missä niitä itikoita oikeastaan on? Niitä on ööööö vähän joka puolella Suomea. Niin ja maapalloa. Yllätyitkö, minä en. Harmi ettet saa Karpolta kylmäsavupaistia mahtavasta verbaliikastasi esim. ”lumihiutale”. Niin uniikkia, uniikkia, hellanlettas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kökkö pointti, koska ei kaikkia teollisuuden vaikutuksia tietenkään tunnettu teollistumisen aikakautena.
Monista ympäristöä merkittävästi tuhoavista keksinnöistä ollaan mahdollisuuksien mukaan luovuttu tiedon lisääntyessä. (Tosin tietysti tienestit ovat niin houkuttelevat, että kyllä niitä edelleen jatketaan kun silmä välttää tai jos valtiota ei kiinnosta.)
Sen sijaan tuo sinun asenteesi on sellainen, että tiedät haitat, mutta olet sen verran juntti, että silti jatkat samoja toimintamalleja.
Olisi ihan eettistä jos joku kävisi poistamassa sinut kuvioista, ehkä jollain kivalla "vaarattomalla" hermomyrkyllä.
Hups, vihamielinen postaus. Ja vähän logiikka hukassa - ei Thermacellinkaan vaikutuksia tietenkään tunneta Thermacellin aikakautena. Kökkö pointti sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hups, vihamielinen postaus. Ja vähän logiikka hukassa - ei Thermacellinkaan vaikutuksia tietenkään tunneta Thermacellin aikakautena. Kökkö pointti sinulta.
Thermacellin vaikukset on tiedetty alusta asti. Jopa EU on tietänyt että se on erittäin vaarallista mehiläisille ja muille pölyttäjille sekä melko vaarallista nisäkkäille (mammals), etenkin nisäkkäiden munuaisille. Ps sinäkin olit nisäkäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thermacellin vaikukset on tiedetty alusta asti. Jopa EU on tietänyt että se on erittäin vaarallista mehiläisille ja muille pölyttäjille sekä melko vaarallista nisäkkäille (mammals), etenkin nisäkkäiden munuaisille. Ps sinäkin olit nisäkäs.
Kipitä kertomaan tietosi Partiokaupalle ja Outdoorille koska sinulla on selvästi eniten tutkittua tietoa - he odottavat asian tutkimuksia. Tukes ja Lissu Vantaalta tutkii asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipitä kertomaan tietosi Partiokaupalle ja Outdoorille koska sinulla on selvästi eniten tutkittua tietoa - he odottavat asian tutkimuksia. Tukes ja Lissu Vantaalta tutkii asiaa.
Tätä asiaa on jo tutkittu kansainvälisellä tasolla. Yksinkertainen google haku englanninkielellä kertoo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa on jo tutkittu kansainvälisellä tasolla. Yksinkertainen google haku englanninkielellä kertoo kaiken.
Kerro myös Partiokaupalle ja Outdoorille, he sitä lisätietoa kaipaavat, en minä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyttyset ovat inhottavia
Jep hyttyset on inhottavia. Olin meinannut ostaa karkottimmen tuliaiseksi. En osta ennenkuin asia on tutkittu. Pölyttäjistä on jo valmiiksi pulaa niin ei ole järkeä myrkyttää niitä lisää. Kun tiedän ihmisen mukavuuden halun niin aivan varmasti karkoittimia käytetään paljon.
Itse voisin hakea tuon kun ei se vaikutusalue ole niin iso, etten voisi terassiani tuolla pitää hyttysettömänä. Pihaa on kuitenkin 1.5 hehtaaria ja tuolla toisella laidalla on erikseen istutettu pölyttäjäkasveja reilusti niin pysyvät ehkä siellä.
Itsellä taas 20 m2 terassista sisältää jo hedelmäpuita. Joten en osta.
Eli 2,52m päässä?
Kyllä.
Partioaitalta tämä oli varotoimenpide jo ennen Thermacellin vastausta. Tämä toinen firma sitten matki liian myöhään eli Thermacellin vastauksen jälkeen.
Thermacellilta tuli kuitenkin vastine ja selostettiin toimintaperiaatetta ja että se on turvallinen pölyttäjille ja myös hyttysille eli se vain karkottaa, ei tapa eikä kerrostu kukille tai vesistöihin. Se teksti pakkauksista, josta koko kohu lähti, oli jokin uusi säädös, joka pakotetaan laittamaan kaikkiin kyseistä ainetta sisältäviin pakkauksiin, huomioonottamatta laitteen toimintaperiaatetta. Tässä linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f9f90a37-c019-49df-b98e-b002b0261f3b
Varmaan täytyisi myös äkkiä kelata 50 vuotta taaksepäin. Kun vielä 50 vuotta sitten Suomessa pölyttäjien kipeästi tarvitsemia niittyjä ja ahoja löytyi kaikkialta, nyt niiden määrä on romahtanut murto-osaan entisestä. Ne on joko valjastettu tehomaatalouden käyttöön, käytetty rakennusmaana tai niiden on annettu kasvaa umpeen.
Voisitteko hipit myös mennä viikatteiden kanssa niittämään kaikki Suomen umpeen kasvaneet niityt niin teistä olisi jotain oikeaa hyötyäkin? Ja ei hyönteismyrkkyjä mukaan, sukat pitkien lahkeiden päälle niin ei punkit pure. Luulisi vapaa-aikaa riittävän, minun täytyy valitettavasti käydä töissä ja maksaa veroja, en elä yhteiskunnan tuella. Voi kun Thermacell karkottaisi myös nämä kuppaavat verenimijät.