Thermacell-juttu taita olla tän vuoden paras esimerkki foliohattuilusta - kannattaako Partioaitta ja Scandinavian Outdoor kiertää nyt kaukaa?
"Sosiaalisessa mediassa on viikonlopun ja alkuviikon aikana esitetty väitteitä, joiden mukaan Thermacell-hyttystorjuntalaitteet ovat haitallisia ympäristölle"
"Partioaitan valikoimapäällikön Markus Mäkisen mukaan päätös tuotteiden vetämisestä pois myynnistä tehtiin varotoimenpiteenä"..
"Myös retkeilykauppa Scandinavian Outdoor veti Thermacell-laitteet tilapäisesti pois myynnistä"
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi täysin harhaanjohtavaa mainontaa. Puhutaan karkotteesta ja moni kuluttaja toistelee edelleen että vaan karkottaa eikä tapa, mikä on vale. Pitkäaikainen käyttö myös ihmisellä aiheuttaa esim. munuaisvaurioita. Jenkkilässä myös lapsia on joutunut sairaalaan hermosto-oireiden takia, kun ovat menneet liian lähelle nuuhkimaan.
Moni tuntuu käyttävän tuota terassilla kun syödään ulkona.
Kuinka muuten syödä ruokaa, joka ohjeen mukaan pitää peittää? Siis laitat lautaselle jonkin kankaan ja noukit ruokaa sieltä alta? Herääköhän ihmisillä kysymyksiä, miksi paketissa lukee että ruoka pitää peittää? Karkottaako se Thermacell muuten sen ruuan? Vai onko se myrkyllistä myös ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Seli seli noista välimatkoista ja että ei ole sillä väliä jos MINÄ käytän. Miten sitten ennen on pärjätty? Ja noita laitteita ja tyynyjä myydään ihan vit*tuna. Kyllä se vaikutus vaan kertyy.
Ihan vain tuohon "Miten sitten ennen on pärjätty?" kohtaan haluaisin sanoa, että se on todella huono argumentti mihin tahansa asiaan.
Saman voisi sanoa vaikka sisävessasta, juoksevasta vedestä, sähköstä jne... Olemme pärjänneet ilman, koska oli pakko pärjätä.
Ensin saastutetaan luontoa ja sitten itketään kun ei ole enää pölyttäjiä, joiden ansiosta ihmiset saavat ruoan pöytään. Mitäs sitten syödään, toisiammeko? Ihminen on riippuvainen luonnosta ja sen hyvinvoinnista, mutta luonto ei ole riippuvainen ihmisestä. Ihminen on kyllä todella typerä ja ennen kaikkea itsekäs olento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi täysin harhaanjohtavaa mainontaa. Puhutaan karkotteesta ja moni kuluttaja toistelee edelleen että vaan karkottaa eikä tapa, mikä on vale. Pitkäaikainen käyttö myös ihmisellä aiheuttaa esim. munuaisvaurioita. Jenkkilässä myös lapsia on joutunut sairaalaan hermosto-oireiden takia, kun ovat menneet liian lähelle nuuhkimaan.
Moni tuntuu käyttävän tuota terassilla kun syödään ulkona.
Kuinka muuten syödä ruokaa, joka ohjeen mukaan pitää peittää? Siis laitat lautaselle jonkin kankaan ja noukit ruokaa sieltä alta? Herääköhän ihmisillä kysymyksiä, miksi paketissa lukee että ruoka pitää peittää? Karkottaako se Thermacell muuten sen ruuan? Vai onko se myrkyllistä myös ihmisille?
Tottakai se on myrkyllistä ihmisille kun ihminen on nisäkäs.
Apua, ja minä olen tuntenut huonoa omaatuntoa, kun olen läiskinyt hyttysiä kuoliaaksi iholtani. Mähän olen ollut suorastaan pyhimys thermacell-ihmisiin verrattuna!
Vierailija kirjoitti:
Ensin saastutetaan luontoa ja sitten itketään kun ei ole enää pölyttäjiä, joiden ansiosta ihmiset saavat ruoan pöytään. Mitäs sitten syödään, toisiammeko? Ihminen on riippuvainen luonnosta ja sen hyvinvoinnista, mutta luonto ei ole riippuvainen ihmisestä. Ihminen on kyllä todella typerä ja ennen kaikkea itsekäs olento.
Kannattaa katsoa sellainen elokuva kuin the road. Siinä ihmiset on tuhonneet maailman niin ettei mikään oikein kasva ja kaikki on saastunutta. Ihmiset syövät toisiaan ja siitäkin seuraa omat komplikaatiot. Hyytävin kohtaus on kun eräässä autiotalon kellarissa pidetään ihmisiä vankeina ja heidän kehosta leikataan pieniä paloja niin että henkilöt pysyvät mahdollisimman pitkään elossa, koska jääkaappeja ei ole kun ei ole sähkökään.
Siis eihän tämä Thermacell ole mitään siihen verrattuna mitä maataloudessa tehdään. Vastaavia ja pahempia myrkkyjä kylvetään pelloilla tankkiautoilla joka ikisellä perusmaatilalla.
Mutta eniten minua ihmetyttää kuinka ihmiset ovat valmiit vaarantamaan oman ja läheistensä terveyden päästäkseen hyttysistä.
Vierailija kirjoitti:
Foliohattuilua??? Ei ole mikään salaliittoteoria että hyönteismyrkyt tappavat hyönteisiä, jotka ovat todella tärkeitä luonnolle! Tämä laite on vain pohjanoteeraus koska se levittää myrkyt ympäriinsä kasveihin, kukkiin ja vesistöihin, eikä sitä pitäisi siksi käyttää ja on hyvä että laitteen tuhoisuudesta puhutaan!
Joo ja mitä se tekee ihmiselle jos luontoakin tuhoaa? Ketään ei huoleta. Mutta ihan hyvä kai, että ihmiset kuolee sukupuuttoon. Miesten siittiöt ovat jo nyt hälyttävän huonoja, mitä mahtaa olla 10-20 vuoden päästä?
Ihmetyttää nämä puheet, ettei ole ampiaisia tai mehiläisiä omalla pihalla. Oletteko koskaan kiivenneet katsomaan talojenne vinteille? Mä löydän joka vuosi ampiaispesiä vinteiltä, eli siis ovat talon terassien lähellä todellakin. Vai oletteko tappaneet ihan kaiken elävän tonteiltanne?
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän tämä Thermacell ole mitään siihen verrattuna mitä maataloudessa tehdään. Vastaavia ja pahempia myrkkyjä kylvetään pelloilla tankkiautoilla joka ikisellä perusmaatilalla.
Mutta eniten minua ihmetyttää kuinka ihmiset ovat valmiit vaarantamaan oman ja läheistensä terveyden päästäkseen hyttysistä.
Kasvissyöjät ei tee pahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta luomua!
Koskakohan joku muuten saa humalaisen päähänpiston ja käy napsauttamassa thermacellit päälle mökkiin. Voi ruveta kaverit hassusti sätkimään.
Mä haluaisin nähdä 100% luotettavan tutkimustuloksen siitä kuinka suuri osa pölyttäjäkannasta on menehtynyt Thermacellin takia ja miten siitä on onnistuttu rajaamaan kaikki muut ilmansaasteet ja ympäristömyrkyt pois
Käsittääkseni virallinen kanta on edelleen että SAATTAA levitä kukkasiin ja vesiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä foliohattuilua se on, jos haluavat tietää varmasti, että myytävä tuote ei ole vaarallinen ympäristölle?
Vaadinko samaa jokapäiväisessä elämässäsi? Oletko VARMA, ettei ostamasi kenkien valmistuksen yhteydessä ole tuhottu hapsenkakkiaiskanta? Oletko varma, ettei kotinne rakentamisessa ole alta tuhottu pörriäisten koti ja pupun kolo?
Ehdotan että alat kulkea alasti ja muutat puun alle asumaan. Mutta varo nyt kumminkin ettet vaan siinä puun alla loikoillessasi häädä alkuperäisasukkaat muualle. Olisihan surullista jos sinun vuoksesi männynpistiäinen ja tuoksukurjenpolvi menettävät kotinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin nähdä 100% luotettavan tutkimustuloksen siitä kuinka suuri osa pölyttäjäkannasta on menehtynyt Thermacellin takia ja miten siitä on onnistuttu rajaamaan kaikki muut ilmansaasteet ja ympäristömyrkyt pois
Käsittääkseni virallinen kanta on edelleen että SAATTAA levitä kukkasiin ja vesiin.
Itse asiassa tieteellistä tietoa tämän myrkyn vaikutuksista ja käyttäytymisestä on paljon. Mutta eihän näitä Thermacellejä ole Suomessakaan ollut myynnissä kuin pari vuotta, eli ei niiden vaikutus ole ollut suuri ihan loogisesti ajateltuna. Ja tosiaan määrät tulee aina olemaan pienet verrattuna maatalouden myrkkyihin.
Mutta on todella voimakas myrkky, eikä mikään karkote, se pitäisi ihmisten ymmärtää.
Tulen huomauttamaan ensi kesänä ihmisille Thermacellistä, tupakoinnista, grillaamisesta, autoilusta ja tyhjäkäynnistä, lentomatkailusta, hiilijalanjäljestä, lihansyönnistä, ylipainosta ja kaikesta vastaavista mikä on epäekologista ja pahoittaa mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mulla on elinikää maksimi 60 vuotta ja olen lapseton, joten en murehdi seuraavien sukupolvien ongelmia. Eivät murehtineet niitä minua aikaisemmatkaan sukupolvet, jotka kehittivät myrkyt, raskaan teollisuuden ja tehomaatalouden eli no can do. Luovutan ja nautin kesästä ilman hyttysiä. Aerodolideorantista, autoilusta, tupakoinnista, liharuuasta ja lentomatkailusta olen tosin luopunut.
Se Thermacell vauhkoaja, joka on tehnyt yhdenkään moottoriajoneuvo- tai laiva-/lentomatkan voi huoleti pitää turpansa kiinni.
Vähän kökkö pointti, koska ei kaikkia teollisuuden vaikutuksia tietenkään tunnettu teollistumisen aikakautena.
Monista ympäristöä merkittävästi tuhoavista keksinnöistä ollaan mahdollisuuksien mukaan luovuttu tiedon lisääntyessä. (Tosin tietysti tienestit ovat niin houkuttelevat, että kyllä niitä edelleen jatketaan kun silmä välttää tai jos valtiota ei kiinnosta.)
Sen sijaan tuo sinun asenteesi on sellainen, että tiedät haitat, mutta olet sen verran juntti, että silti jatkat samoja toimintamalleja.
Olisi ihan eettistä jos joku kävisi poistamassa sinut kuvioista, ehkä jollain kivalla "vaarattomalla" hermomyrkyllä.
Hups, vihamielinen postaus. Ja vähän logiikka hukassa - ei Thermacellinkaan vaikutuksia tietenkään tunneta Thermacellin aikakautena. Kökkö pointti sinulta.
Älä jaksa trollata.
Nykyään on paljon edistyneempi tiede ja teknologia verrattuna teollistumisen aikaan. Jostain kemikaaliansasta on melko helppo saada selville, mitkä sen vaikutukset ympäristöön ovat.
Vierailija kirjoitti:
Maatalouden ympäristövaikutukset ovat aika huono peruste sille, että päättää itse yksilötasolla turhaan vahingoittaa ekosysteemiä.
Onhan maataloudessakin pyrkimyksenä minimoida ympäristöön kohdistuvat haitat.
Vierailija kirjoitti:
Tulen huomauttamaan ensi kesänä ihmisille Thermacellistä, tupakoinnista, grillaamisesta, autoilusta ja tyhjäkäynnistä, lentomatkailusta, hiilijalanjäljestä, lihansyönnistä, ylipainosta ja kaikesta vastaavista mikä on epäekologista ja pahoittaa mieleeni.
Siitä vain, tosin viestistä käy heti ilmi, että sinua harmittaa "viherpiiperrys" ja haluat tuoda junttiuttasi esiin.
Asioissa noin muuten yleensä arvioidaan hyötyjä suhteessa haittoihin.
Esim. tupakoinnin hyöty on nolla, mutta sen haitat kohdistuvat pääasiassa käyttäjään itseensä, kun taas yksityisautoilu kuormittaa ympäristöä, mutta toisaalta paikasta toiseen liikkuminen tavaran kanssa on melko hyödyllistä.
Thermacellin tapaukessa hyöty on se, että säästyy muutamalta hyttysenpuremalta, ja haitat ympäristölle melko massiiviset verrattuna perinteisiin hyttyskierukoihin yms.
Kyllä monikin ihminen toimii tietoisesti ympäristölle haitallisesti, mutta on ihan ykkösluokan junttiutta leveillä asialla.
"Minä se vasta kehtaan! Hö hö!"
Retkeilykaupat toimivat oikein. Thermacell ei ole retkeilyvaruste. Sitä käytetään vain omalla tontilla, ei kansallispuistoissa tai luonnossa.