Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?
Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.
Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.
Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?
Kommentit (694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En herätä, mutta en myöskään mitenkään varo tekemisiäni. Eli yleensä teini "joutuu" heräämään ennen puolta päivää, koska emme ole kuin kusi sukassa hänen uniensa takia. Menköön illalla aiemmin nukkumaan, jos unimäärä meinaa jäädä liian vähäiseksi.
Taidat olla äitini. Kaikki kaverit lähtevät kylille klo 21, mutta äitini mielestä minun tulisi tuolloin jo nukkua, haluan nukkua aamulla.
En onneksi ole äitisi. Minun lapseni tietävät mikä ero on aamulla ja puolella päivällä. Eikä heidän ole mikään pakko olla kotona klo 21. Riittää, että eivät oleta muiden hissuttelevan kokopäivää, koska eivät ymmärrä mennä ajoissa nukkumaan. Kyllä 8 tuntiakin riittää yöuniksi ja sen saa täyteen ennen puolta päivää vaikka menisi nukkumaan klo 3
Ei 8 tuntia ole mikään kiveen hakattu totuus riittävästä unen määrästä, teinillä etenkään.
Eipä kukaan ole sellaista väittänytkään. Riittävän määrän unta saa täyteen, kun menee nukkumaan riittävän ajoissa. Ei teinillekään ole terveellistä kukkua yötä myöten hereillä kaiken kesää.
Kyllä meillä herätetään teinit klo 12.
Ja usein aikaisemminkin heidän omasta toiveestaan.
Haluavat tehdä lomallaan muutakin, kuin nukkua päivät!
Puhelimella voi roikkua päivälläkin. Ei se ole mikään syy valvoa öitä.
Meillä perhe ruokailee yhdessä 13-14 aikaan ja ennen sitä herätän teinin. Ei haittaa jos nukkuu puoleen päivään tai ylikin. Ruokailu on tärkeä yhteinen hetki. Muutenkin välitän kaikista lapsistani eikä kukaan hautaudu huoneeseensa eristyksiin koko päiväksi vaikka toki teinille annetaan jo paljon omaakin tilaa.
Kesäloma ei ole syy taantua luolaihmiseksi ja inhottaa teinit jotka makaa myöhään iltapäivään; ovat aika vetelää sakkia usein kaikin tavoin muutenkin, tunnen kyllä näitä liiankin läheltä.
Ei tarvi överiksi vetää mutta en kyllä keksi paheksuttavaa siitä jos joku herättää lapsensa 10. On sekin pitkään nukkumista verrattuna kouluaamuihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikuiseksi tullut lapsi ohjattiin hakemaan omaa asuntoa kun elämisen rytmit alkoivat käydä liian erilaiseksi vanhempiensa kanssa. Suoraan sanoen ketutti tehdä pihatöitä päivällä yksinään kun samaan aikaan terve nuorukainen lojuu huoneessaan pitkälle iltapäivään. Ja vastineeksi heräillä yöllä kolmen-neljän aikoihin kun varashälyttimet ilmoittaa nuorten tulevan kotiin. Ja tämä siis joka päivä. On kai se tutkimuksissakin todettu, että yöelävät kärsivät enemmän masennuksesta kuin päiväeläjät. Päivällä nukkuminen on elämän tuhlausta.
Olin itsekin nuorena yöeläjä, eikä siitä ole mitään hyvää sanottavaa.
Toivottavasti miehesi ei pyydä sinua etsimään omaa asuntoa, kun sinulle tulee vaihdevuodet, vaihdevuosioireissa on pitkälti samoista asioista kysymys, kuin nuoren hormoonitoiminnasta, mutta vain päinvastainen tilanne. Uni tulee hormoonitoiminnasta johtuen yhä myöhemmin, jolloin myös herääminen tapahtuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä
Todella virheellinen asenne.
Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.
Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.
Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…
Jos tarvitsee 10-12 tuntia unta, menee siis nukkumaan ennen kahta yöllä niin voi hyvin herätä klo 12 päivällä unen määrän jäämättä vajaaksi. Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että teini on viimeistään 2.00 untenmailla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa nukkua ja levätä ihan niin paljon kuin sielä sietää.[/quote Kerro osoite : )
Mun äiti antoi mun aina nukkua, ja teininä saatoinkin lomilla vedellä sikeitä aika pitkälle päivälle saakka. Aikuisena mikään ei mun mielestä ole kivempaa kun herätä linnunlaulunaikaan ja olen nyt ihan ehdottomasti aamuihminen. Nuoret nyt vaan tykkää nukkua, kyllä ne siitä tsemppaa ja ehkä aikuisena on ihan päinvastainen.
Paskapuhetta, että teini-ikä pakottaa valvomaan koko yön. Ei ne teinit ennenkään valvoneet öitä tai maanneet koko päivää. Yöt ovat nukkumista varten myös teineillä.
Meidän 18 v. lähtee töihin seiskan jälkeen ja tulee kotiin klo 15. Ulkotyötä niin on nukkumassa taatusti jo klo 23 tai aikaisemminkin.
Istui abivuoden sisällä ja luki, joten on itsekin tyytyväinen reipashenkiseen elämäänsä.
Koska teini on kesätöissä ja saa potkut, jos nukkuu työajalla.
Annan nukkua, ettei tarvi katsella sitä velttoilua.
Meillä teinillä on treenit klo 10, joten ei todellakaan voi nukkua koko päivää. Eipä edes haluaisikaan. Ei halua olla mikään vetelys, joka makaa sängyssä kaiket päivät.
Sen takia, että meillä mennään navetalle ja muihin maatalon hommiin kl. 07. Maalaistalossa ei ole oikeastaan kenelläkään lomaa. Ja nyt kesällä se vasta kiireisin aika on.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti antoi mun aina nukkua, ja teininä saatoinkin lomilla vedellä sikeitä aika pitkälle päivälle saakka. Aikuisena mikään ei mun mielestä ole kivempaa kun herätä linnunlaulunaikaan ja olen nyt ihan ehdottomasti aamuihminen. Nuoret nyt vaan tykkää nukkua, kyllä ne siitä tsemppaa ja ehkä aikuisena on ihan päinvastainen.
Minun kokemuksellani nuoret tykkäävät nimenomaan valvoa. Yöt läpeensä, jos vaan mahdollista. Näin aikuisena on aivan ihanaa, kun saa mennä nukkumaan jo klo 21-22 eikä tarvitse riekkua kylillä joka yö.
Teini tarvitsee paljon unta, koska kasvu ja kehitys on nopeinta sitten vauvavuoden. Ei kai ketään ärsytä vauvan nukkuminen?
Miten nykyvanhemmat ovat täysin tietämättömiä nuorten unirytmistä ja levon tarpeesta, vaikka kehitys on yhtä voimakasta, kuin 3v. Ja nuoren kropassa ja aivoissa tapahtuu valtavia muutoksia, jotka tapahtuvat levossa ja unessa ja tietoa on valtavasti saatavilla.
Jo 50-luvulla tämä ymmärrettiin ja kehoitettiin vanhempia antamaan nuorten nukkua pitkään. Ja ennen sanottiin, että se on kuin nuorelle laittaisi rahaa pankki, sillä juuri tuossa iässä kolmas aivolohko kehittyy, joka antaa parhaat eväät aikuisuuteen, kouluun ja työelämään.
Meillä on talossa sääntönä, että su-to on hiljaista 22-07. Koska meidän pitää herätä aikaisin töihin. Silloin ollaan kotona, omissa huoneissa eikä kolistella. Vessassa saa toki käydä ja jääkaapilla hakemassa evästä, mutta ei kuljeta ulko-ovesta, eikä soiteta musaa, eikä metelöidä. Koulupäivinä lähtee myös netti pois kybältä, nyt lomalla saa jää päälle.
Pe-la "hiljaisuus" alkaa 01 ja päättyy 10. Silloin saa sopimalla myös olla ulkona myöhempään, tosin yleensä 01 on teinien kotiintuloaika. Jos kaikki on lomalla, mennään pe-la säännöillä. Poikkeuksia on välillä ja sopimalla ne ratkaistaan.
Säännöt koskee kaikkia. Kerran isä löytyi vajasta nukkumasta, kun ei ollut muistanut kertoa työpaikan jostain illallisesta ja laitettiin teinien kanssa ovi kostoksi takalukkoon vartin yli kymmenen. Hän oli muistaakseni edellisellä viikolla vaatinut jotain älyttömiä sääntöjen noudattamisia, oppihan olemaan.
Kaikki saa nukkua ja valvoa silloin kun haluaa, minä yleensä nukun pisimpään.
Vierailija kirjoitti:
Teini tarvitsee paljon unta, koska kasvu ja kehitys on nopeinta sitten vauvavuoden. Ei kai ketään ärsytä vauvan nukkuminen?
Ei toki. Eikä teinin nukkuminenkaan ärsytä. Nukkukoon vaan. Öisin. En minä vauvankaan antanut valvoa kaikkia öitä ja nukkua päiviä. Unirytmin harjoittelu aloitettiin jo hyvin pienenä.
Todella virheellinen asenne.
Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.
Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.
Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…