Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
441/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sitä muutettavaa tavaraa nyt sitten on? Ovat siis jossain varastossa, mutta minkäkokoisessa?

Jos osaa, niin ihan järkyttävän paljon tavaraa saa sullottua pieneen tilaan. Minulle on käynyt niin, että muuttaessani muuttofirma on tullut paikalle liian pienellä autolla, kun eivät ole uskoneet, että tavaraa voi olla niin paljon. Jos nykyisestä kaksiostani vielä joskus muutan niin sanon että varautukaa ison kolmion tavaramäärään. (Ja hyvin olen aina muuttaessani tavarat pakannut muuttolaatikoihin ja laatikot pinoon, eli siitä ei ole kyse että olisivat tilaavievinä epämääräisinä nyssyköinä.)

Nyt en osaa kertoa kuutiomäärää, koska paperit ovat muualla, enkä halua arvailla. Sama juttu kuin sinulla: kerroin muuttofirmalle, että vaikka kyseessä on kaksio, tavaraa on paljon keskivertoa enemmän. Minua ei uskottu, ei millään. Paikalle saapuessaan muuttofirman miehet totesivat, että otetaanpa sittenkin se isompi varasto. Muuttoauto sentään oli sopiva, ja tilaakin jäi.

Minun tavaroillani on aina ollut oma paikkansa, joten niiden määrää on silmillä vaikea arvioida. Kun jotkut harrastusvälineet ottaa esille, niitä onkin yhtäkkiä olohuoneen täydeltä. Seinän kokoinen kirjahylly näyttää lähinnä seinältä, mutta kun sen sisällön purkaa ulos, taas on olohuone puolillaan. Näitä yllätyksiä minulla on monta.

On helppo sanoa, että myy tavarasi ja osta kirpparilta uudet. Minun tavaroitani ei ole ostettu kirppareilta, eivätkä ne ole sinne menossakaan. Ei ole mitään järkeä myydä pois tarpeellista esinettä, kun sellaista ei mahdollisesti pysty koskaan enää hankkimaan itselleen. Ei olisi kovin fiksua viedä helsinkiläiselle kirpparille työpöytää ja ostaa maalaiskyläläiseltä kirpparilta tilalle jotain huonompaa työpöytää, näin esimerkkinä logiikasta.

Jotkut ovat täällä fiksoituneet sohvaani, jota käytin esimerkkinä hankintahinnan ja myyntihinnan erosta; teetin kauan sitten itselleni sohvan, koska tarkoitukseen sopivia ei löytynyt. Maksoin siitä vajaat kaksituhatta euroa (olin säästänyt rahat etukäteen vakituisessa työssä, joten kenenkään ei tarvitse kehitellä tähän mitään kulutusluottotarinaa). Mikä sen hinta olisi nyt kirpparilla, jos sitä luteiden pelossa edes otettaisiin vastaan, ja mitä minä saisin sillä rahalla tilalle? Helppo on huudella, kun ei ole omasta omaisuudesta kyse.

Ap

Vierailija
442/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sillä ole väliä, millainen autosi on. Pointti on se, että sinulla on auto, ja myymällä sen saat rahaa, joko vähän tai sitten enemmän, emme voi tietää kun et kerro autosi arvoa. Rahalla pääsee muuttamaan.

On kyllä mennyt maku tästä ketjusta ap:n kiukuttelun takia, ehkä pitäisi aloittaa uusi ketju aiheesta yleisellä tasolla, olisi paljon hyödyllisempi niille köyhille, jotka oikeasti suunnittelevat paikkakunnan vaihtoa.

Mikä sinusta olisi sopiva summa minun autostani, oi oraakkeli?

Ap

Vaikea sanoa kun en autoasi ole nähnyt, mutta köyhälle kymppikin on rahaa. Sen voi laittaa säästöön tulevaa muuttoa varten. Luulen kuitenkin, että saat siitä vähän enemmän kuin kympin.

Olet siis täysin oman olettamuksesti varassa.

Oletetaanpa, että minun autostani saisi vaikka satasen. Oletetaanpa, että minulle tarjotaan työpaikkaa, jossa tarvitaan autoa (kuten työurallani on tarvittu 25 vuoden ajan). Tai että löydän asunnon julkisen liikenteen ulottumattomista. Mitä ajatuksia nousee?

Ap

Ihan samoja ajatuksia kuin vastaavissa tilanteissa omassa elämässäni. Sellaista se elämä on meille köyhille.

Eihän sinulla pitänyt olla enää toivoakaan työpaikasta.

Kerro niistä vastaavista tilanteista.

Juu, en näe koskaan pääseväni töihin, mutta maalla saatan joskus asua. Olisi järjetöntä kaventaa mahdollisuuksiaan päästämällä käsistään sellaista, jota ei koskaan saa takaisin.

Ap

Juuh, järkevämpää on haaveilla muutosta maalle vähintään kaksioon tietäen, ettei ole rahaa muuttaa eikä asua muualla kuin yksiössä, ja samaan aikaan kuitenkin kieltäytyä vähentämästä tavaran määrää ja mahdollisuudesta saada niistä rahaa, jolla pääsisi toteuttamaan haaveensa. Mikäpä siinä sitten.

Mitä kerrottavaa niissä vastaavissa tilanteissa on? Muutan sinne, minne elämäntilanteeni sallii ja haen työtä, johon pääsen kulkemaan tai muutan työpaikan luokse (jolloin Kela tukee muutossa). Sellaisia ajatuksia. Mennään minne elämä vie. Miksi itkeä menneisyyden perään, ei sitä saa takaisin.

Oletko joku kirpparimyyjä kun noin koville ottaa ettei ihminen myy pilkkahinnalla omaisuuttaan?

Kaikilla ei ole mahdollisuuksia myydä omaisuuttaan ja saada samat tavarat sosiaalitoimiston maksamana.

Mitä järkeä on myydä omaisuuttaan muuton vuoksi ja sitten ostaa samat tavarat useilla eri kerroilla kaupasta. Tietenkin toiset säästää muuttokuluissa ja uusien tavaraoiden roudaaminen kaupasta meneekin sitten ystävien piikkiin.

Jos aikoo jonnekin takahikiälle muuttaa, niin silloinhan ne kirjat ovat välttämättömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vielä mainittu, niin tervetuloa Helwetin Tulirotkoon! 😉

Ei ole mainittu vielä. En tykkää helteestä, joten katselen ensin muualta, jos sopii. :)

Ap

Vierailija
444/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pidetään outona, että sinulla on reilu kaksiollinen täydellisen tarpeellista tavaraa varastossa kun aika moni kuitenkin seuloisi tuosta puolet pois, vaikka jättäisi keräilytavaratkin jäljelle. Kyllähän se varastokin jotain maksaa vai onko minulta mennyt tämä asia ohi?

Vierailija
445/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä. Koska en työllistynyt Helsingissä niin tuskin tulen työllistämään muuallakaan".

Lisäisi selkäsairaus rajoittaa työn saamista.

Ja nyt sitten autoa säilötäänkin hamaan maailman tappiin saakka kun "en voi myydä autoa jos sattuisin saamaan työtä".

Hohhoijaa, aloittaja muuttaa kertomustaan sitä mukaa kun jotain hänelle ehdotetaan.

En usko koskaan työllistyväni. Selkävammani paranee, joskin hyvin hitaasti. Minulla ei ole mitään syytä antaa pois autoani, koska tarvitsen sitä tulevaisuudessa, vaikka sitten ikääntymisen ja asuinpaikan vuoksi. Älä viitsi muutella tosiasioita.

Ap

Vierailija
446/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sastamala. Sinne tarvittaisi vaan lisää uusia asuntoja, luontoa pitää jäädä väliin ja Tampereelta vesistön tullutta vettä ei kukaan juo, toivottavasti keksitty muita vesilähteitä. Orivesi taitaa olla mutkan takana metsässä.

Vierailija
447/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mikään ovi ei aukea, pysy siellä missä olet.

Vierailija
448/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sillä ole väliä, millainen autosi on. Pointti on se, että sinulla on auto, ja myymällä sen saat rahaa, joko vähän tai sitten enemmän, emme voi tietää kun et kerro autosi arvoa. Rahalla pääsee muuttamaan.

On kyllä mennyt maku tästä ketjusta ap:n kiukuttelun takia, ehkä pitäisi aloittaa uusi ketju aiheesta yleisellä tasolla, olisi paljon hyödyllisempi niille köyhille, jotka oikeasti suunnittelevat paikkakunnan vaihtoa.

Ap

Vaikea sanoa kun en autoasi ole nähnyt, mutta köyhälle kymppikin on rahaa. Sen voi laittaa säästöön tulevaa muuttoa varten. Luulen kuitenkin, että saat siitä vähän enemmän kuin kympin.

Oletetaanpa, että minun autostani saisi vaikka satasen. Oletetaanpa, että minulle tarjotaan työpaikkaa, jossa tarvitaan autoa (kuten työurallani on tarvittu 25 vuoden ajan). Tai että löydän asunnon julkisen liikenteen ulottumattomista. Mitä ajatuksia nousee?

Ap

Ihan samoja ajatuksia kuin vastaavissa tilanteissa omassa elämässäni. Sellaista se elämä on meille köyhille.

Juu, en näe koskaan pääseväni töihin, mutta maalla saatan joskus asua. Olisi järjetöntä kaventaa mahdollisuuksiaan päästämällä käsistään sellaista, jota ei koskaan saa takaisin.

Ap

Juuh, järkevämpää on haaveilla muutosta maalle vähintään kaksioon tietäen, ettei ole rahaa muuttaa eikä asua muualla kuin yksiössä, ja samaan aikaan kuitenkin kieltäytyä vähentämästä tavaran määrää ja mahdollisuudesta saada niistä rahaa, jolla pääsisi toteuttamaan haaveensa. Mikäpä siinä sitten.

Mitä kerrottavaa niissä vastaavissa tilanteissa on? Muutan sinne, minne elämäntilanteeni sallii ja haen työtä, johon pääsen kulkemaan tai muutan työpaikan luokse (jolloin Kela tukee muutossa). Sellaisia ajatuksia. Mennään minne elämä vie. Miksi itkeä menneisyyden perään, ei sitä saa takaisin.

Tuolla juuri kerrottiin, että kaksioita on. Ja muutenkin on kuulemma maaseutu täynnä tyhjää asumistilaa.

Sinulla ei ole kerrottavanasi vastaavia tilanteita kuin minulla tuon auton kanssa. Jos olisi, sinä kertoisit niistä, kun kerran olet edelleen tässä juttelemassa.

Ap

Vierailija
449/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuit harrastusvälineistä jotka täyttävät koko huoneen jos ne levittää.

Koska olet käyttänyt näitä harrastusvälineitä viimeksi. Mitähän nämä kaikoi ovat. Kerroit, että selkä on niin kipeä, ettei välillä liiku kuin silmät ja keuhkot.

Miten on mahdollista silloin harrastaa jotain niin ahkerasti, että harrastusvälineitä on koko huoneellinen.

Onko siis todellisuudessa niille koskaan enää käyttöä.

Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms.

Kerroit, että huonekaluilla ja tavaroilla on ollut oma paikkansa. Käsitätkö, että se oli ennen. Et voi palata täsmälleen samanlaiseen elämään vaikka kuinka haluaisitkin.

Ymmärräthän, että sitä tarkalleen samankokoista " omaa paikkaa" ei löydy toisesta asunnosta.

Oletatko siis, että kun muutat niin kaikki ne säilömäsi tavarat sitten asettuvat ja mahtuvat kuin taikaiskusta uuteen asuntoon. Löydät jostainpäin Suomea täsmälleen samanlaisen asunnon kuin entinen. Ja sisustat sen aivan samoin kuin entinen.

Nämä jutut ovat niin epärealistisia ja mahdottomia käytännössä, että en löydä sanoja.

Vierailija
450/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on varaa ajaa jollain "klassikkoautolla" työttömänä, jos ei ole varaa mihinkään muuhunkaan. Vanha auton rohjake kuluttaa polttoainetta paljon enemmän kuin nykyautot. Puhumattakaan huolloista. Ja verot. Miksi pitää turhaa rahareikää mahdollisen (mahdottoman) työllistymisen takia?

Ai niin, mutta auto oli niin rakas, että sen kanssa mennään vaikka hautaan..

Vierailija
451/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä. Koska en työllistynyt Helsingissä niin tuskin tulen työllistämään muuallakaan".

Ja nyt sitten autoa säilötäänkin hamaan maailman tappiin saakka kun "en voi myydä autoa jos sattuisin saamaan työtä".

Hohhoijaa, aloittaja muuttaa kertomustaan sitä mukaa kun jotain hänelle ehdotetaan.

En usko koskaan työllistyväni. Selkävammani paranee, joskin hyvin hitaasti. Minulla ei ole mitään syytä antaa pois autoani, koska tarvitsen sitä tulevaisuudessa, vaikka sitten ikääntymisen ja asuinpaikan vuoksi. Älä viitsi muutella tosiasioita.

Ap

Itse muuttelet koko ajan keksimiäsi kasioita. Sanoit kyllä, että et halua myydä autoa jos satut saamaan töitä.

Kun joku sitä ehdotti.

Kun joudut vastuuseen sanoistasi suuret ja alat syytellä muita.

Ei ole kaunis piirre ihmisessä.

Olet joko patologinen valehtelija joka on tottunut puhumaan mustan valkoiseksi ja muuttaa tarinaa sitä mukaa tai et vaan voi tunnustaa puhuneesi itsesi pussiin.

Vierailija
452/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse muuttelet koko ajan keksimiäsi kasioita. Sanoit kyllä, että et halua myydä autoa jos satut saamaan töitä.

Kun joku sitä ehdotti.

Kun joudut vastuuseen sanoistasi suuret ja alat syytellä muita.

Ei ole kaunis piirre ihmisessä.

Olet joko patologinen valehtelija joka on tottunut puhumaan mustan valkoiseksi ja muuttaa tarinaa sitä mukaa tai et vaan voi tunnustaa puhuneesi itsesi pussiin.

Veikkaan sitä ensimmäistä, tämä on joku akateeminen sormiharjoitus jotain kuvitteellista tarinaa varten.

Vierailija
453/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet käyttänyt näitä harrastusvälineitä viimeksi. Mitähän nämä kaikoi ovat. Kerroit, että selkä on niin kipeä, ettei välillä liiku kuin silmät ja keuhkot.

Miten on mahdollista silloin harrastaa jotain niin ahkerasti, että harrastusvälineitä on koko huoneellinen.

Jos joku kirjajylly on niin valtava, että vie koko seinällisen tilaa on epätodennäköistä, että se sama hylly sopii siihen muuttamaasi asuntoon. Asunnossa ei ehkä ole yhtään kokonaista vapaata seinää tms.

Kerroit, että huonekaluilla ja tavaroilla on ollut oma paikkansa. Käsitätkö, että se oli ennen. Et voi palata täsmälleen samanlaiseen elämään vaikka kuinka haluaisitkin.

Ymmärräthän, että sitä tarkalleen samankokoista " omaa paikkaa" ei löydy toisesta asunnosta.

Oletatko siis, että kun muutat niin kaikki ne säilömäsi tavarat sitten asettuvat ja mahtuvat kuin taikaiskusta uuteen asuntoon. Löydät jostainpäin Suomea täsmälleen samanlaisen asunnon kuin entinen. Ja sisustat sen aivan samoin kuin entinen.

Nämä jutut ovat niin epärealistisia ja mahdottomia käytännössä, että en löydä sanoja.

syy on siinä, että hän ei oikeasti halua muuttaa, hän haluaa muutoksen elämäänsä. valitettavasti hän ei ole vielä oivaltanut, että muutos lähtee aina itsestä. pitää lähteä kehittämään itsessään olevia heikkouksia. sitten ovetkin alkaa avautua.

Vierailija
454/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pidetään outona, että sinulla on reilu kaksiollinen täydellisen tarpeellista tavaraa varastossa kun aika moni kuitenkin seuloisi tuosta puolet pois, vaikka jättäisi keräilytavaratkin jäljelle. Kyllähän se varastokin jotain maksaa vai onko minulta mennyt tämä asia ohi?

Täällä elää väärinkäsitys, jota moni ruokkii huonomuistisuuttaan tai siksi, että ei ole lukenut koko ketjua.

Varastoinnista en maksa. Tavarat ovat muuttolaatikoissa ja säkeissä miten sattuu varaston kattoa myöten. Sieltä ei voi käydä hakemassa mitään, jollei halua tyhjentää varastoa levälleen ja toivoa, ettei etsitty tavara olisi takaseinän vieressä. Minä en selkäni vuoksi tuohon pysty. Ainoa vaihtoehto on siirtää kaikki kerralla. Tätä voi havainnollistaa itselleen legopalikoilla, jos muuten ei avaudu.

Asiasta, joka ei alun perin ollut edes puheenaiheena, on nyt tehty jättimäinen ongelma. Tiivistin tilanteen muistaakseni kommentteihin 337 ja 339, mutta se ei auttanut yhtään: kyse ei ole näemmä enää siitä, millä paikkakunnilla köyhäkin tulisi toimeen ja viihtyisi, vaan siitä, että yksi nimenomainen köyhä ei ole riittävän köyhä eikä varsinkaan nöyrä. 

Ap

Vierailija
455/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Tuolla juuri kerrottiin, että kaksioita on. Ja muutenkin on kuulemma maaseutu täynnä tyhjää asumistilaa.

Sinulla ei ole kerrottavanasi vastaavia tilanteita kuin minulla tuon auton kanssa. Jos olisi, sinä kertoisit niistä, kun kerran olet edelleen tässä juttelemassa.

Ap

sinulle on myös kerrottu ettei maaseudulle kannata muuttaa, koska siellä pitää osata olla ihmisiksi, siis käyttäytyä.

Vierailija
456/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. En jaksa enää lyhennellä, joten tämä teksti tulee kahdessa osassa. Kommentteja on niin paljon, että jos alan kommentoida niitä erikseen, menen vain sekaisin ja sotken ketjun siinä samalla. Kirjoitan siis ajatuksiani yleisesti ja yksityiskohdittain. Kiva, että ketju palasi paikoilleen.

Koko Suomi on kiinnostava. Totta kai asuisin omakotitalossa veden äärellä, mutta ei se niin välttämätöntä ole, kun en ole asunut sillä tavalla tähänkään asti. Kaikkein mieluiten muuttaisin kunnon töihin ja itse valitsemaani asuntoon, mutta kun se ei onnistu, pitää tinkiä reilusti. Ihan mihin vain en taivu, siis nykyistä vieläkin huonompaan.

Saan muuttoavustusta viranomaisilta, mutta en mihin vain. Lähikuntiin saan lähteä työttömänäkin, mutta kauemmaksi vain siinä tapauksessa, että siellä on työpaikka odottamassa. "Etsi työpaikka" olisi ihan hyvä neuvo, jos en jo olisi joutunut toteamaan, että minua ei haluta palkata. Taipumukseni saada lamauttava, äkillinen selkävaiva rajaa vaihtoehtoja. En katso karsaasti mitään rehellistä työtä, mutta on ihan järkevää olla pyrkimättä työhön, jota ei pysty tekemään. Minulla on koulutus kolmeenkin ammattiin, mutta aina löytyy joku, joka tekee työn halvemmalla ja vähemmin riskein. On töitä, jotka oppisin nopeasti, mutta ongelma on sama: ikä.

Koko omaisuuteni on tungettu varastoon ”kaikki tai ei mitään” -asetelmaan. Jos haluaisin päästä käsiksi esineeseen X, varastoja olisi tyhjennettävä laatikko ja säkki kerrallaan ja näiden sisältö käytävä läpi. Ennen pitkää pihalla olisi valtava määrä tavaraa, joka olisi saatava takaisin varastoon ennen yötä. Minä en tuohon pysty, eikä minulla ole rahaa palkata siihen muita. Ajatus omaisuuden myymisestä, lahjoittamisesta tai heittämisestä pois on toteuttamiskelvoton.

Jatkuu osassa 2.

Siis mikä on asemasi nyt? Jos olet virallisesti asunnoton, niin tietenkin saat muuttaa ihan minne haluat, jos saat sieltä asunnon. Itse muutin juuri toiselle paikkakunnalle, olin työtön sekä ennen muuttoa että muuttamisen jälkeen uudella paikkakunnalla. Sain Kelalta muuttoavustusta, koska muuttoni syy oli asunnottomuuden uhka, itsestäni riippumattomista syistä. Mitään rajoitusta sille, kuinka kauas muuttaa, ei ole. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin tai onko viranomainen (mikä taho?) antanut väärää tietoa? Katso Kelan sivuilta tietoa muuttoavustuksesta ja vuokravakuudesta, täytätkö niiden saamisen kriteerit? Jos olet nyt asunnoton, niin täytät.

Itse en näitä sääntökoukeroita ymmärrä, kun en koskaan ole ollut tällaisessa tilanteessa, mutta minulla on apunani ammattilaisia, jotka ymmärtävät. Tässä on aika paljon liikkuvia ja limittäisiä osia, joita en halua selitellä julkisella palstalla. Tarkoitus lienee se, että kovia kokenutta, yksinäistä ihmistä ei haluta siirtää kovin kauas kotiseudultaan (jossa työpaikatkin sijaitsevat) tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa selviytyminen on monella tapaa epävarmaa. Jos tietysti olisi vakituinen työpaikka odottamassa, tilanne olisi aivan toinen.

Ap

Mitkään ammattilaiset eivät päätä sinun puolestasi ekä sinua voi mihinkään siirrellä. Suomessa saa valita jokainen itse asuinpaikkansa ja ymmärsin, että tämän ketjun aiheena oli nimenomaan MINNE haluaisit muuttaa. Jos sinulla on jotain yksityisasioita, joiden takia et halua muuttaa kauas Helsingistä, niin miksi kysellä täällä maakunnista?

Sen olen oppinut, että ns. ammattilaisilta voi kyllä kysyä neuvoa, mutta kannattaa aina ottaa asioista myös itse selvää. Se ammattilaisuus ei usein ole kovin ammattitaitoista.

Mitä työpaikkaan tulee, niin asunto on aina etusijalla. Harva jaksaa käydä töissä asunnottomana. Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi.

Nämä ammattilaiset tietävät kaikenlaista, mitä minä en osaa edes arvata, ja minä luotan heihin. Nämä ovat veteraaneja alallaan.

Ketju tosiaan lähti siitä, että halusin kuulla eri paikkakuntien hyviä ja huonoja puolia; en halunnut tuoda esille koko tilannetta sen vuoksi, että ketju olisi välittömästi lähtenyt käsistä ja minut olisi revitty kappaleiksi. Nyt ei niin käynyt, kuten näkyy, vaan on pysytty ihan asialinjalla. Ja keskustelut saavat mutkitellakin, kun on ensin käsitelty alkukysymystä riittävästi. En halua pois kotiseudultani (koti on siis jo mennyt alta), mutta silti minua kiinnostaa se, mitä muualla on.

"Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi."

Kiitos neuvosta. Sitähän tässä on puolentoistasadan kommentin verran jo puitukin. :)

Ap

Sinun ammattilaisesi tuntuvat kyllä olevan kiinnostuneempia niistä työpaikoista kuin sinun asunnonsaamisestasi.. Arvaan kyllä, mistä on kyse, mutta jätän sen nyt sanomatta. Et siis ole muuttamassa mihinkään, vaikka otsikko oli "Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?"

Ketjussa on jo joku arvannut, mistä on kyse. Mikähän se lienee. Totesi jo, ettei ap ole mihinkään muutamassa, vaan jostain muusta kyse.

Tämä on ap tarkoittanutkin piiloleikiksi, ja hän huvittaa tällä itseään. Ap toteaa

"Mitäkö? Lue se aloitus ja jatka ihan rauhassa kommenttien tavaamista. Sieltä se selviää. Minusta on edelleen mukava kuulla ajatuksia".

Faktoja tähän asti

-entinen yrittäjä

- välit menneet kaikkiin

-tavaraa varastoissa kattoon asti

-joskus ollut varaa teettää nahkasohva mittojen mukaan

-klassikkoauto varastossa ja muutakin, mikä on joskus maksanut aika paljon

-asiantuntijoita käytettävissä

-hänelle maksettaisiin muutto lähialueille mutta ei kauas ilman työtä siellä

-asuminen on taas katkolla parin kuukauden kuluttua.

-ei ole pääkaupunkiseudulla nähnyt päihteidenkäyttäjiä, joten joku kuittasi, että millä hienostoalueella asut., Siihen ei kommentoitu mitään, joten ehkä asuukin.

Koska olen aidosti köyhä toisin kuin ap, enkä ole lakimies, voin vain arvailla, että ehkä hänellä on esim lesken oikeus asua jossain hulppeassa lukaalissa, tai pitää myydä talo tai jotain, ja hän vain toteaa että "muuttoauto maksaa sen mitä saan kahdessa kuukaudessa" mutta omaisuudesta ei puhuta mitään. Konkurssi ehkä, kun luottotiedot menneet, tästä en tietenkään ymmärrä mitään.

Nyt vasta uudelleen luettua tajuan, että köyhiin viitataan passiivissa, ap ei montaakaan asiaa väitä itse olevansa, puhuu vain yleisellä tasolla mutta antaa lukijan ymmärtää väärin.

Minua sylettää sen verran tämä gaslighting, virnuilu ja oikeiden köyhien vedätys, että jään katsomaan ratkaiseeko joku oikeasti tämän.

Ei ollut hyvän mielen ketju, ap. Ei ihme ettei sinulla ole talkoomiehiä luvassa.

Voi hyvä tavaton. Että kalliilla ostettu klassikkoauto ja leskenlukaali ja talo ja hienostoalue?

Nyt on kaksi vaihtoehtoa: sinä olet aidosti huono muistamaan lukemaasi tai sitten sinä yrität tahallasi sotkea keskustelun (jäänteet) keksimälläsi tarinalla. Ja se luonnediagnoosi vielä viimeisenä. Oletko tosissasi vai pelleiletkö vain?

Ap

Mutta minähän luin koko ketjun uudelleen. Kun sanoit, että muistetaan huonosti tai ei olla luettu. Ja nämä kaikki itse kirjoitit. Totta kai spekuloin leskenlukaalit, kun en tiedä kuka "tuilla elävä" kuten itse sanoit, ei mielestään tarvitse muuttaa yksiöön. Mutta spekuloinnin olen tuossa eritellytkin.

Sinä sen sijaan väität yhtä ja toista, puhut ristiin, sanot ensin että auto käy osiksi,. Sitten että se ei ole huono, kun sinua haastetaan, sanot että muistamme väärin.

Gaslighting, oppikirjaesimerkki; valehtelu ; ylimielisyys ja ylemmyydentunne.

Vierailija
457/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kirjoittaja kun aikaisemmin pyysi vinkkejä kylmänä syötäviin ruokiin. Oli vessattomassa kopissa viikkoja, ei voinut käyttää yleistä keittiötä, ei voinut viedä roskia, ei päässyt pesulle. Ruuat oli tulossa kotiinkuljetuksella. Ketju kääntyi hyvin pian samaan kuin tämä eli ap haukkui kaikki jotka yrittivät auttaa. Kirjoitustyyli ihan yhtä nenäkäs ja halveksuva.

Se oli itseasiassa ihan mielenkiintoinen ajatusleikki, kuinka päättyi? Missä ap oli?

Muistatko ketjun? Ap ei päässyt edes pesulle ja monta viikkoa piti lusia siellä kopissa. Joku väliaikaismajoitus se oli, jonkun vamman takia? Kanssaihmiset olivat huolissaan ja ap vaan haukkui kaikki.

Oliko suljettu osasto? Alan aavistella..

Vierailija
458/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et nyt selvästi ymmärrä, mistä on kysymys. Minulla on ison kaksion tavarat. Onko niin, että maaseudulta ja pikkupaikkakunnilla ei ole asuntoja, joihin ison kaksion tavarat mahtuvat?

On aivan yhdentekevää, milloin minä olen mitäkin tavaraa käyttänyt ja miten usein. On yhdentekevää, mitä ne tavarat ovat. Ne muuttavat minun kanssani, koska muu ei ole monestakaan syystä mahdollista.

Ap, joka muuten osaa koota moduulikirjahyllyn

Vierailija
459/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. En jaksa enää lyhennellä, joten tämä teksti tulee kahdessa osassa. Kommentteja on niin paljon, että jos alan kommentoida niitä erikseen, menen vain sekaisin ja sotken ketjun siinä samalla. Kirjoitan siis ajatuksiani yleisesti ja yksityiskohdittain. Kiva, että ketju palasi paikoilleen.

Koko Suomi on kiinnostava. Totta kai asuisin omakotitalossa veden äärellä, mutta ei se niin välttämätöntä ole, kun en ole asunut sillä tavalla tähänkään asti. Kaikkein mieluiten muuttaisin kunnon töihin ja itse valitsemaani asuntoon, mutta kun se ei onnistu, pitää tinkiä reilusti. Ihan mihin vain en taivu, siis nykyistä vieläkin huonompaan.

Saan muuttoavustusta viranomaisilta, mutta en mihin vain. Lähikuntiin saan lähteä työttömänäkin, mutta kauemmaksi vain siinä tapauksessa, että siellä on työpaikka odottamassa. "Etsi työpaikka" olisi ihan hyvä neuvo, jos en jo olisi joutunut toteamaan, että minua ei haluta palkata. Taipumukseni saada lamauttava, äkillinen selkävaiva rajaa vaihtoehtoja. En katso karsaasti mitään rehellistä työtä, mutta on ihan järkevää olla pyrkimättä työhön, jota ei pysty tekemään. Minulla on koulutus kolmeenkin ammattiin, mutta aina löytyy joku, joka tekee työn halvemmalla ja vähemmin riskein. On töitä, jotka oppisin nopeasti, mutta ongelma on sama: ikä.

Koko omaisuuteni on tungettu varastoon ”kaikki tai ei mitään” -asetelmaan. Jos haluaisin päästä käsiksi esineeseen X, varastoja olisi tyhjennettävä laatikko ja säkki kerrallaan ja näiden sisältö käytävä läpi. Ennen pitkää pihalla olisi valtava määrä tavaraa, joka olisi saatava takaisin varastoon ennen yötä. Minä en tuohon pysty, eikä minulla ole rahaa palkata siihen muita. Ajatus omaisuuden myymisestä, lahjoittamisesta tai heittämisestä pois on toteuttamiskelvoton.

Jatkuu osassa 2.

Siis mikä on asemasi nyt? Jos olet virallisesti asunnoton, niin tietenkin saat muuttaa ihan minne haluat, jos saat sieltä asunnon. Itse muutin juuri toiselle paikkakunnalle, olin työtön sekä ennen muuttoa että muuttamisen jälkeen uudella paikkakunnalla. Sain Kelalta muuttoavustusta, koska muuttoni syy oli asunnottomuuden uhka, itsestäni riippumattomista syistä. Mitään rajoitusta sille, kuinka kauas muuttaa, ei ole. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin tai onko viranomainen (mikä taho?) antanut väärää tietoa? Katso Kelan sivuilta tietoa muuttoavustuksesta ja vuokravakuudesta, täytätkö niiden saamisen kriteerit? Jos olet nyt asunnoton, niin täytät.

Itse en näitä sääntökoukeroita ymmärrä, kun en koskaan ole ollut tällaisessa tilanteessa, mutta minulla on apunani ammattilaisia, jotka ymmärtävät. Tässä on aika paljon liikkuvia ja limittäisiä osia, joita en halua selitellä julkisella palstalla. Tarkoitus lienee se, että kovia kokenutta, yksinäistä ihmistä ei haluta siirtää kovin kauas kotiseudultaan (jossa työpaikatkin sijaitsevat) tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa selviytyminen on monella tapaa epävarmaa. Jos tietysti olisi vakituinen työpaikka odottamassa, tilanne olisi aivan toinen.

Ap

Mitkään ammattilaiset eivät päätä sinun puolestasi ekä sinua voi mihinkään siirrellä. Suomessa saa valita jokainen itse asuinpaikkansa ja ymmärsin, että tämän ketjun aiheena oli nimenomaan MINNE haluaisit muuttaa. Jos sinulla on jotain yksityisasioita, joiden takia et halua muuttaa kauas Helsingistä, niin miksi kysellä täällä maakunnista?

Sen olen oppinut, että ns. ammattilaisilta voi kyllä kysyä neuvoa, mutta kannattaa aina ottaa asioista myös itse selvää. Se ammattilaisuus ei usein ole kovin ammattitaitoista.

Mitä työpaikkaan tulee, niin asunto on aina etusijalla. Harva jaksaa käydä töissä asunnottomana. Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi.

Nämä ammattilaiset tietävät kaikenlaista, mitä minä en osaa edes arvata, ja minä luotan heihin. Nämä ovat veteraaneja alallaan.

Ketju tosiaan lähti siitä, että halusin kuulla eri paikkakuntien hyviä ja huonoja puolia; en halunnut tuoda esille koko tilannetta sen vuoksi, että ketju olisi välittömästi lähtenyt käsistä ja minut olisi revitty kappaleiksi. Nyt ei niin käynyt, kuten näkyy, vaan on pysytty ihan asialinjalla. Ja keskustelut saavat mutkitellakin, kun on ensin käsitelty alkukysymystä riittävästi. En halua pois kotiseudultani (koti on siis jo mennyt alta), mutta silti minua kiinnostaa se, mitä muualla on.

"Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi."

Kiitos neuvosta. Sitähän tässä on puolentoistasadan kommentin verran jo puitukin. :)

Ap

Sinun ammattilaisesi tuntuvat kyllä olevan kiinnostuneempia niistä työpaikoista kuin sinun asunnonsaamisestasi.. Arvaan kyllä, mistä on kyse, mutta jätän sen nyt sanomatta. Et siis ole muuttamassa mihinkään, vaikka otsikko oli "Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?"

Ketjussa on jo joku arvannut, mistä on kyse. Mikähän se lienee. Totesi jo, ettei ap ole mihinkään muutamassa, vaan jostain muusta kyse.

Tämä on ap tarkoittanutkin piiloleikiksi, ja hän huvittaa tällä itseään. Ap toteaa

"Mitäkö? Lue se aloitus ja jatka ihan rauhassa kommenttien tavaamista. Sieltä se selviää. Minusta on edelleen mukava kuulla ajatuksia".

Faktoja tähän asti

-entinen yrittäjä

- välit menneet kaikkiin

-tavaraa varastoissa kattoon asti

-joskus ollut varaa teettää nahkasohva mittojen mukaan

-klassikkoauto varastossa ja muutakin, mikä on joskus maksanut aika paljon

-asiantuntijoita käytettävissä

-hänelle maksettaisiin muutto lähialueille mutta ei kauas ilman työtä siellä

-asuminen on taas katkolla parin kuukauden kuluttua.

-ei ole pääkaupunkiseudulla nähnyt päihteidenkäyttäjiä, joten joku kuittasi, että millä hienostoalueella asut., Siihen ei kommentoitu mitään, joten ehkä asuukin.

Koska olen aidosti köyhä toisin kuin ap, enkä ole lakimies, voin vain arvailla, että ehkä hänellä on esim lesken oikeus asua jossain hulppeassa lukaalissa, tai pitää myydä talo tai jotain, ja hän vain toteaa että "muuttoauto maksaa sen mitä saan kahdessa kuukaudessa" mutta omaisuudesta ei puhuta mitään. Konkurssi ehkä, kun luottotiedot menneet, tästä en tietenkään ymmärrä mitään.

Nyt vasta uudelleen luettua tajuan, että köyhiin viitataan passiivissa, ap ei montaakaan asiaa väitä itse olevansa, puhuu vain yleisellä tasolla mutta antaa lukijan ymmärtää väärin.

Minua sylettää sen verran tämä gaslighting, virnuilu ja oikeiden köyhien vedätys, että jään katsomaan ratkaiseeko joku oikeasti tämän.

Ei ollut hyvän mielen ketju, ap. Ei ihme ettei sinulla ole talkoomiehiä luvassa.

Voi hyvä tavaton. Että kalliilla ostettu klassikkoauto ja leskenlukaali ja talo ja hienostoalue?

Nyt on kaksi vaihtoehtoa: sinä olet aidosti huono muistamaan lukemaasi tai sitten sinä yrität tahallasi sotkea keskustelun (jäänteet) keksimälläsi tarinalla. Ja se luonnediagnoosi vielä viimeisenä. Oletko tosissasi vai pelleiletkö vain?

Ap

Mutta minähän luin koko ketjun uudelleen. Kun sanoit, että muistetaan huonosti tai ei olla luettu. Ja nämä kaikki itse kirjoitit. Totta kai spekuloin leskenlukaalit, kun en tiedä kuka "tuilla elävä" kuten itse sanoit, ei mielestään tarvitse muuttaa yksiöön. Mutta spekuloinnin olen tuossa eritellytkin.

Sinä sen sijaan väität yhtä ja toista, puhut ristiin, sanot ensin että auto käy osiksi,. Sitten että se ei ole huono, kun sinua haastetaan, sanot että muistamme väärin.

Gaslighting, oppikirjaesimerkki; valehtelu ; ylimielisyys ja ylemmyydentunne.

Käy nyt lukemassa uudelleen edes tuo varaosarepliikki. Se, että autosta ei haluttaisi maksaa, ei tarkoita sitä, etteikö sitä riemusta kiljuen otettaisi vastaan.

Lue kommentit 337 ja 339 ja unohda kaikki keksimäsi taustatarinat.

Ap

Vierailija
460/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä osaat jankuttaa samaa asiaa. Ehkä samalla väsyttämisperiaatteella sosiaalityöntekijät myöntävät joillekin ihmisille harkinnanvaraista, vaikka nämä henkilöt saavat lisätuloja vähän sieltä sun täältä ja he saavat harkinnanvaraista toimeentulotukea kun vain pyytävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan