Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
41/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieksämäki. Siellä ei ole kansainvälistä väriä, on rauhallista, kaupunki on ennestäänkin täynnä vanhuksia ja pitkäaikaistyöttömiä ja kuitenkin työpaikkoja on avoinna, pulaa siivoojista ja lähihoitajista. Asuntoja siellä on pilvin pimein. Kaksioita saa vuokralle 300 eurolla. Lidl ja useita muita halpakauppoja on.

Vierailija
42/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.

Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?

Vai on se kaikki täällä korvessa edullisempaa kuin pk-seudulla? Mistähän se tällainen luulo on ihmisten päähän tullut?

Tosiasiassahan saat maksaa täällä kaikesta enemmän, kun kilpailua ei juurikaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt epäillä kommentissa, että tap-po-ra-haa-ko meistä tarjotaan, kun noin monta ehdotusta on tullut. Kommentti katosi matkalla.

Miten Jyväskylässä muuten on niin paljon asuntoja tarjolla? Olin 80-luvulla monessakin kesätyössä noilla seuduin ja sain sen käsityksen, että siellä on jo tupa täynnä opiskelijoita.

Ii ja Suomussalmen seudut kuulostavat kivoilta, mutta tulisikohan siellä etelän (ikä)neidolle itku silmään kaamoksessa ja hangessa? Pori on tuttu työmatkoilta, mutta en minä sinne halua, jos siellä on kovin paljon juoppoja. Savonlinna on ihana vanha opiskelukaupunkini, mutta siellä saattaisi sydän pettää pelkkien nuoruudenmuistojen kaihosta. Vedet kuitenkin vetävät puoleensa.

En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käytännössä hoituu?

Ap

Mitä tarkoitat, ettet tiedä, miten teitä siirrellään kunnasta toiseen? Sen kun muutat, ei sinua kukaan voi estää tai evätä työttömyysetuutta tuolla perustalla saati vaatia muuttamaan toiseen kuntaan. Suomessa on yhä vapaus valita oma asuinpaikkansa, ja kuten sanoit, jos et ole Helsingistä saanut töitä, niin ei voi kyllä väittää, että olisit itse tässä mitenkään ainakaan vaikeuttamassa työnhakuasi. Eri asia voisi olla siinä tapauksessa, että irtisanoutuisit työpaikasta muuttaaksesi jonnekin Suomussalmelle työttömäksi. Toki on se tietty etäisyys, miltä sinulle voidaan töitä tarjota/vaatia hakemaan, mutta siitä huolimatta saat kyllä ihan itse valita missä asut.

Vierailija
44/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Itsensä elättävä saa toki valita, mutta saako tukien varassa elävä työtön?

Ap

Kyllä saa. Jos yhteiskunnan näkökulmasta ajatellaan, niin työtönkin vie vähemmän yhteiskunnan varoja pikkupaikkakunnalla, jossa vuokrat alhaisemmat -> vähemmän asumistukea maksettavaksi.

Vierailija
45/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelin Ristiinan Pellosniemi kts. oikotie.fi

On yksityisiä ja kaupungin vuokra-asuntoja alkaen 300+ euroa.

Ennen vanhaan Helsingistä pois muuttava avustuksilla elävä sai muuttoavustusta. "Taputtivat karvaisia käsiään". En tiedä miten nyt.

Taajamassa ei tosin ole yhtään mitään liikkeitä eikä kauppoja jäljellä, mutta Bussilla pääsee Ristiinaan tai Mikkeliin ostoksille tai kesällä vaikka pyörällä 6 km

Vierailija
46/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Vierailija
47/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieksämäki. Siellä ei ole kansainvälistä väriä, on rauhallista, kaupunki on ennestäänkin täynnä vanhuksia ja pitkäaikaistyöttömiä ja kuitenkin työpaikkoja on avoinna, pulaa siivoojista ja lähihoitajista. Asuntoja siellä on pilvin pimein. Kaksioita saa vuokralle 300 eurolla. Lidl ja useita muita halpakauppoja on.

Pieksämäki on Suomen peräreikä. Sieltä saisi kolmioita 10 000 eurolla ja siihen on kyllä syykin.

Vierailija
48/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

No kuule maaseutu on vanhapoikaisäntiä täynnä. Eikä tarvitse olla nuori, nätti tms. Niille kelpaa vanhakin, lihava yms kunhan on nainen. Pääset kyllä muuttamaan.

Olen elänyt sinkkuna koko ikäni, koska olen itsekseni viihtyvää tyyppiä. Prostituutio ei ole vaihtoehto. Ei edes niin hienolla ja itsetuntoa kohottavalla taksalla, että "kunhan on nainen".

Vierailija
49/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kuule maaseutu on vanhapoikaisäntiä täynnä. Eikä tarvitse olla nuori, nätti tms. Niille kelpaa vanhakin, lihava yms kunhan on nainen. Pääset kyllä muuttamaan.

Olen elänyt sinkkuna koko ikäni, koska olen itsekseni viihtyvää tyyppiä. Prostituutio ei ole vaihtoehto. Ei edes niin hienolla ja itsetuntoa kohottavalla taksalla, että "kunhan on nainen".

Ei se ole prostituutiota. Saattaisit löytää ihan hyvän miehen.

Vierailija
50/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän asuntotilanne on vuokralaisen kannalta nyt hyvä koska koronan vuoksi iso osa opinnoista on verkossa ja opiskelijoiden ei ole tarvinnut muuttaa tänne opintojen perässä. Asuntoja on juuri nyt saatavilla tosi hyviä edullisesti.

Vierailija
51/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.

Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?

Vai on se kaikki täällä korvessa edullisempaa kuin pk-seudulla? Mistähän se tällainen luulo on ihmisten päähän tullut?

Tosiasiassahan saat maksaa täällä kaikesta enemmän, kun kilpailua ei juurikaan ole.

Osittain totta. Ruokakulut pikkukylässä tulevat paljon suuremmiksi kuin kaupunkien isoissa marketeissa. Sitten taas vaikka kampaaja voi olla paljon halvempi koska kampaajakaan ei joudu maksamaan isoa vuokraa.

Muistuttaisin ap:ta siitä että julkinen liikenne ei pienillä paikkakunnilla toimi samalla tavalla kuin isommissa kaupungeissa, eli asuinpaikka kannattaa valita tarvitsemiesi palveluiden läheltä.

Vierailija
52/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Jos päihdeongelmaiset eivät ole ongelma.

Päihdeongelmaisia on kaikkien kaupunkien keskustoissakin, ja he ovat lähinnä esteettinen haitta. Pitkäaikaistyöttömänä helsinkiläisenä ap. on varmasti tottunut päihdeongelmaisiin ympäristössään.

Yyterissä ja lähistöllä on kyllä upea luonto, joten jos sellainen houkuttelee niin siitä vaan.

Vierailija
53/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylään, joka on Suomen suvaitsevaisin kaupunki! Jva on hyvä vuokran antaja, paljon heti vapaita asuntoja, mm kaksion ( sis vesi, sähkö, netti) saa jopa alle 400 eurolla. Töitäkin saattaa löytyä, mutta 100 varmasti Päijänne ja luontoa

Mistä päin Jyväskylää saa muka kaksion alta 400 euroa? Tässähän alkaa paluumuutto houkuttaa!

Vierailija
54/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta-Hämeeseen älä muuta. Siellä on hyvin ilkeitä ihmisiä. Erityisesti työkkärissä.

Vierailija
55/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.

Työttömyys on saat*nasta.

Ap

Vierailija
56/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on paljon edullisempaa. Siitä säästyvä rahoja voi käyttää vaikka vähän enemmän leipään ja makkaraan.

Vierailija
57/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei se ole prostituutiota. Saattaisit löytää ihan hyvän miehen.

On se prostituutiota. En halua miestä. Enkä sen puoleen naistakaan, vaikka olisi kuinka hyvä. Minua ei ole tarkoitettu kimppa-asumiseen kenenkään kanssa.

Ap

Vierailija
58/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun todella pakko raahata kaikki mukanasi? Jos sinulla on paljon niin hyvää tavaraa että se kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle, mitä jos myisit kaiken paitsi välttämättömimmät, ja saisit siten ainakin hiukan muuttorahaa?

Itse tilanteessasi alkaisin heti myydä/lahjoittaa/heittää tavaraa pois. Voisin muuttaa vaikka parin matkalaukun kanssa ja kerätä uudet tavarat uudella paikkakunnalla.

Vierailija
59/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieksämäki on Suomen peräreikä. Sieltä saisi kolmioita 10 000 eurolla ja siihen on kyllä syykin.

Mikä syy?

Ap

Vierailija
60/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy osa omaisuudesta ja hae vaikka johonkin koulutukseen, jolla perustelet muuton Kelalle ja saat muuttoavustuksen. Jyväskylä on tosi hyvä paikka. Tällä hetkellä on todella edullisia asuntoja saatavilla, jollei ole alueen suhteen liian kranttu. Myös Kouvola on kiva ja halpa. Toisaalta miksei Mikkelikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi