Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
81/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Jos päihdeongelmaiset eivät ole ongelma.

Päihdeongelmaisia on kaikkien kaupunkien keskustoissakin, ja he ovat lähinnä esteettinen haitta. Pitkäaikaistyöttömänä helsinkiläisenä ap. on varmasti tottunut päihdeongelmaisiin ympäristössään.

Yyterissä ja lähistöllä on kyllä upea luonto, joten jos sellainen houkuttelee niin siitä vaan.

Onpa erikoinen ajatus. Miksi pitkäaikaistyöttömän helsinkiläisen oletettaisiin tottuneen päihdeongelmaisiin? Pidän kovasti viinistä, mutta en ole maistanut tippaakaan melkein vuoteen olosuhteiden pakosta. Päihdeongelmaista ihmistä en ole edes nähnyt vuosikausiin. En viihdy paikoissa, jossa sellaisia pyörii.

Ap

..asut Helsingissä etkä ole koskaan törmännyt päihdeongelmaisin? Ei sinun tarvitse "viihtyä paikoissa" joissa heitä näkee-senkus menet vaikka keskustaan. Oi sitä rikkauden määrää asemallakin, kyllä käy kateeksi teitä pk-asukkeja. 

Ajelin parikymmentä vuotta työkseni siksakkia pääkaupunkiseudulla ja asuin muun muassa Töölössä, Hietalahdessa ja Krunikassa, enkä silloinkaan törmäillyt päihdeongelmaisiin niin, että ne olisivat jotenkin jääneet mieleen. Keskustassa en ole kulkenut jalkaisin moneen vuoteen sen jälkeen, kun muutin hieman pohjoisemmaksi ja muutin työn painopisteen samaan suuntaan. Vietän kaiken aikani itsekseni, joten ei niitä päihdeongelmaisia ole näkynyt. En viihdy väkijoukoissa enkä kuljeksi viihteellä. Koskaan.

Ap

Ei se ap tämä pitkäaikaistyöttömän vajaakuntoisen elämäkään niin surkeaa ole vaikka sen miehen otinkin. Juuri tänään tulin järvenranta mökiltä kotiin ja täällä palju ja sauna lämpiää. Mutta sähän asut ennemmin kadulla.

Vierailija
82/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

No kuule maaseutu on vanhapoikaisäntiä täynnä. Eikä tarvitse olla nuori, nätti tms. Niille kelpaa vanhakin, lihava yms kunhan on nainen. Pääset kyllä muuttamaan.

Olen elänyt sinkkuna koko ikäni, koska olen itsekseni viihtyvää tyyppiä. Prostituutio ei ole vaihtoehto. Ei edes niin hienolla ja itsetuntoa kohottavalla taksalla, että "kunhan on nainen".

Ei se ole prostituutiota. Saattaisit löytää ihan hyvän miehen.

On se prostituutiota. En halua miestä. Enkä sen puoleen naistakaan, vaikka olisi kuinka hyvä. Minua ei ole tarkoitettu kimppa-asumiseen kenenkään kanssa.

Ap

Asu sitten kadulla.

Siinäpä asiaton kommentti. Loukkaannuitko sinä jostain vai etkö vain hyväksy sitä, että jotkut pitävät kiinni yksityisyydestään eivätkä viihdy muiden kanssa saman katon alla? Mikä on ongelmasi?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt epäillä kommentissa, että tap-po-ra-haa-ko meistä tarjotaan, kun noin monta ehdotusta on tullut. Kommentti katosi matkalla.

Miten Jyväskylässä muuten on niin paljon asuntoja tarjolla? Olin 80-luvulla monessakin kesätyössä noilla seuduin ja sain sen käsityksen, että siellä on jo tupa täynnä opiskelijoita.

Ii ja Suomussalmen seudut kuulostavat kivoilta, mutta tulisikohan siellä etelän (ikä)neidolle itku silmään kaamoksessa ja hangessa? Pori on tuttu työmatkoilta, mutta en minä sinne halua, jos siellä on kovin paljon juoppoja. Savonlinna on ihana vanha opiskelukaupunkini, mutta siellä saattaisi sydän pettää pelkkien nuoruudenmuistojen kaihosta. Vedet kuitenkin vetävät puoleensa.

En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käytännössä hoituu?

Ap

Kattele vaan muita paikkakuntia. Haisevan hyyskän kestää muttei juoppojen remuamista.

Vierailija
84/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.

Työttömyys on saat*nasta.

Ap

Kannattaako noita kirjoja raahata? Jos olet ne lukenut? Heitä kirjat pois ja tuo vain pakollinen. Niillä ei ole rahallista arvoa.

Kaupan alan töihin esim vuokrafirman kautta.

En ole ap, mutta kirjojen ystävänä tiedän, ettei kyse ole vain jonkin hyödyttömän painolastin mukana raahaamisesta. Kirjoja rakastavalle kirjat ovat melkein kuin ystäviä, joiden ääreen palataan uudestaan ja uudestaan, rahallinen arvo ei tässä ole tärkeää. Voisin kai itsekin äärimmäisessä tilanteessa luopua kirjoistani, mutta ne olisivat kyllä viimeisiä juttuja joista luovun. Sitä paitsi et voi tietää, millaisia harvinaisuuksia ap:n hyllystä löytyy - voi hyvinkin olla rahallista arvoa, itselläni on muutamaankin hyvin spesifiin aiheeseen liittyvä kokoelma Suomessa hyvin harvinaisia kirjoja. Ja vaikkei jälleenmyyntiarvoa olisi, niin jos joutuu ostelemana pikkuhiljaa kuution verran suosikkeja myöhemmin takaisin, niin menettää kyllä paljon rahaa. Tämä nyt vain ohiksena, kun pisti silmään tuo kommentti.

Hyvin sanottu. Eikä ole vielä edes mainittu vinyylilevyjä. Siitä se riemu repeäisi.

Ap

Vierailija
85/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.

Ap

Jos vähävaraisena muutetaan niin ylimääräiset tavarat laitetaan pois ennen muuttoa. Huonekaluja myöten kaikki pois, otat mukaan sen mitä autoon mahtuu (jos sellainen on), ainakin astiat ja patja alkuun että on jotain mistä syödä ja missä nukkua. Kohteessa alat metsästämään uusia huonekaluja Tori.fi ja FB roskalava. Tulee huomattavasti halvemmaksi.

Sinulla on ehkä hieman epärealistinen kuva työssäkäyvien tulotasosta. Ei tavan työssäkäyvätkään pysty usein tonneja laittamaan mihinkään muuttorekkaan ja kantajiin.

Vierailija
86/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kannattaako noita kirjoja raahata? Jos olet ne lukenut? Heitä kirjat pois ja tuo vain pakollinen. Niillä ei ole rahallista arvoa.

Kaupan alan töihin esim vuokrafirman kautta.

Minä olen hankkinut kirjani harkiten ja lämmöllä viidenkymmenen vuoden aikana. Olen lukenut melkein kaikki, ja kaikki aion lukea toistamiseen. Heitä itse pois lapsesi ja lemmikkisi, ei niilläkään ole rahallista arvoa. :(

Ap

Toivottavasti olet provo. Kos et ole, niin sun asenteellasi löydät itsesi vielä kadulta. Ehkä se on hyväkin. Opit nöyryyttä.

Mä ymmärrän kyllä ihan täysin, että kirjoista luopuminen on iso juttu, varsinkin ehkä pitkäaikaistyöttömälle sinkulle, jonka identiteetti ei perustu työhön tai esim. asemaan puolisona tai vanhempana. On helppoa huudella, jos ei tarvitse itse tehdä valintaa, jossa luopuu itselleen merkityksellisistä tavaroista. Kirjat ja tavarat on jotain mitä meistä jokainen kerää ympärilleen ja ne on myös meidän identiteetin rakennuspalikoita, joilla ilmennetään sekä muille että itsellemme, millaisia me ollaan ja mistä asioista pidetään. Minusta aliarvioit nyt tätä efektiä kommentissasi. Toivottavasti ap pääsee vielä muuttamaan mieluisampaan paikkaan, kirjoineen tavaroineen kaikkineen!

- se jo aiemmin kirja-asiaan kommentoinut

Vierailija
87/835 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kuule maaseutu on vanhapoikaisäntiä täynnä. Eikä tarvitse olla nuori, nätti tms. Niille kelpaa vanhakin, lihava yms kunhan on nainen. Pääset kyllä muuttamaan.

Olen elänyt sinkkuna koko ikäni, koska olen itsekseni viihtyvää tyyppiä. Prostituutio ei ole vaihtoehto. Ei edes niin hienolla ja itsetuntoa kohottavalla taksalla, että "kunhan on nainen".

On se prostituutiota. En halua miestä. Enkä sen puoleen naistakaan, vaikka olisi kuinka hyvä. Minua ei ole tarkoitettu kimppa-asumiseen kenenkään kanssa.

Ap

Asu sitten kadulla.

Siinäpä asiaton kommentti. Loukkaannuitko sinä jostain vai etkö vain hyväksy sitä, että jotkut pitävät kiinni yksityisyydestään eivätkä viihdy muiden kanssa saman katon alla? Mikä on ongelmasi?

Ap

No eihän se itsenäisyys onnistu. Minusta on parempi nöyrtyä kuin olla kadulla.

Vierailija
88/835 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiva kaksio pikku paikkakunnalla (ei kaupunki). Se on ollut tyhjillään pari vuotta. Hitaasti pintaremonttia tehty (lue: rempparahat tiukilla). Syksyllä on asumiskuntoinen. Luottotiedoista en piittaa, se ei ihmistä huonommaksi tee. Vuokra on edullinen. Enkä takuuvuokria pyytele. Meitäkin löytyy, asuntoa kannattaa hakea myös yksityisiltä vuokranantajilta. Minulla ei ole rahan kiilto silmissä ollut koskaan. Tyhjätasku olen itsekin.

Vierailija
89/835 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan pääse. Olen hakenut Pirkanmaan alueella useampaa laitoshuoltajan paikkaa, mutta en ole saanut yhtä ainoaa kutsua edes työhaastatteluun. Olen perusterve nelikymppinen, jolla on työkokemusta parilta muulta duunarialalta, mutta ei kelpaa.

Vierailija
90/835 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sastamala entinen vammalan kaupunki,kirjatapahtuma järjestetään vuosittain siellä. tunnin bussimatka tampereelle.kiva kesäkaupunki ,vesistöt lähellä. paikalliset ihmiset ja työkkäri perseestä ja kalliit 400-500 vuokrat, mut ei ihan yhtä kallista kuin helsinki. tampereel välil työpaikkoja auki, samoin tän kunnan alueel siivous ja terveydenhuolto, sekä joskus toimistotöitä.sastamalas lähäri ja ammattikoulu.

poris halvat asunnot töitä ei ole. kankaanpääs halvat asunnot, töitä eikä tulevaisuutta juuri ole. vaikea valita suomes paikkakuntaa köyhänä.

karviat,laviat ym metsäiset paikat halvat asunnot, ei töitä mut ehkä luonto ja maisema kiva.

Vierailija
91/835 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
92/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Jos päihdeongelmaiset eivät ole ongelma.

Päihdeongelmaisia on kaikkien kaupunkien keskustoissakin, ja he ovat lähinnä esteettinen haitta. Pitkäaikaistyöttömänä helsinkiläisenä ap. on varmasti tottunut päihdeongelmaisiin ympäristössään.

Yyterissä ja lähistöllä on kyllä upea luonto, joten jos sellainen houkuttelee niin siitä vaan.

Onpa erikoinen ajatus. Miksi pitkäaikaistyöttömän helsinkiläisen oletettaisiin tottuneen päihdeongelmaisiin? Pidän kovasti viinistä, mutta en ole maistanut tippaakaan melkein vuoteen olosuhteiden pakosta. Päihdeongelmaista ihmistä en ole edes nähnyt vuosikausiin. En viihdy paikoissa, jossa sellaisia pyörii.

Ap

..asut Helsingissä etkä ole koskaan törmännyt päihdeongelmaisin? Ei sinun tarvitse "viihtyä paikoissa" joissa heitä näkee-senkus menet vaikka keskustaan. Oi sitä rikkauden määrää asemallakin, kyllä käy kateeksi teitä pk-asukkeja. 

Ajelin parikymmentä vuotta työkseni siksakkia pääkaupunkiseudulla ja asuin muun muassa Töölössä, Hietalahdessa ja Krunikassa, enkä silloinkaan törmäillyt päihdeongelmaisiin niin, että ne olisivat jotenkin jääneet mieleen. Keskustassa en ole kulkenut jalkaisin moneen vuoteen sen jälkeen, kun muutin hieman pohjoisemmaksi ja muutin työn painopisteen samaan suuntaan. Vietän kaiken aikani itsekseni, joten ei niitä päihdeongelmaisia ole näkynyt. En viihdy väkijoukoissa enkä kuljeksi viihteellä. Koskaan.

Ap

Uskokaa tai älkää, mutta sille on syynsä miksi niin älyttömän hienojen rantojen, meriluonnon ja ulkoilumahdollisuuksien vieressä, hyvin hoidetun päätien varrella, asunnot (vuokra sekä omistus) ovat pilkkahintaisia, ja silti aina vaan tyhjillään olevia ja vuosikausia myynnissä olevia löytyy. Puoli vuotta ko. alueella riitti. Terveisin alkuperäisen päihdeongelmaiskommentin kirjoittaja.

Vierailija
93/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eura.

Keskellä ei mitään, mutta pois on onneksi lyhyt matka. Töihin voi joskus joutua, sillä kananpakkaamo (lisää tai paskaa), mutta hitaudella niistäkin irti pääsee. Aikuissossuna mies, joten sen kanssa tulee varmaan paremmin toimeen kuin akkojen kanssa.

Vierailija
94/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, huomasin juuri, että ketjuni on herännyt henkiin. Joku poistatti sen juuri ennen palstan sulkeutumista toissailtana, ja pyysin tuolloin ketjun palauttamista. Annoin hyvät perustelut - keskustelu on ollut ajatuksia herättävää ja hyvähenkistä, eikä noita "asu sittenkadulla" -letkautuksiakaan ole ollut paria kolmea enempää. Jos asiattomuuksia näkyy, ne voi poistaa yksitellen ja jättää muun keskustelun rauhaan. Ei tämä aihe ole kenellekään vaaraksi tai vahingoksi.

Ketju osui vasta nyt silmiini ihan sattumalta. Jatkan lukemista sivulta neljä, johon jäin, kun teksti katosi nenäni edestä.

Ap :)

Vierailija
95/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Asu sitten kadulla.

Ap

Piti oikein katsoa mistä riita sai aikansa. Hyvin pidit rajasi. Prostituutiotahan se on ottaa mies vain siksi että olisi jokin mies ja elättäjä. Ei sillä ole väliä tuleeko palkka leipänä vai käteisenä ja onko palkanmaksu väli tunti vai päivittäin vuosien ajan.  Minulle riitti miehiä pari vuosikymmentä enkä enää kattoni alle sellaista ota. Muuten modernin maailman suurin rikkaus on aika ja vapaus ja yllättäen niihin on köyhälläkin pääsy.

Vierailija
96/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tavara-asia saattaisi olla hyvinkin jollain tapaa ratkaistavissa. On totta, että noin ison tavaramäärän kanssa muuttaja tarvitsee ison auton ja mahdollisesti kantajia, mutta olisikohan sellaisia jostakin saatavissa edullisesti?

Kirjoitin aiemmin ketjuun kotikaupunkini Imatran hyvistä puolista. Lisätään vielä se, että täällä monet ihmiset aidosti myös auttavat toisiaan (on tietysti ikäviäkin ihmisiä, kuten missä tahansa). 

Jos sattuisit kysäisemään täältä tai muusta samanlaisesta muuttotappiokaupungista asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta, saattaisi hyvinkin onnistaa. Moni yksityinen vuokranantaja saattaisi neuvoa tai jopa auttaa myös muuttoasiassa: olisi varmaan vuokranantajankin etu saada pitkäaikainen vuokralainen asuntoon (todennäköisesti et ison tavaramäärän kanssa halua vaihdella asuntoa kuin sukkia).

Pystyisitkö itse ajamaan kuorma-autoa? Kuorma-autonkin saa vuokrattua jopa kohtalaisen edullisesti. Kantajia saattaisi löytyä jopa puskaradiosta sekä lähtö- että tulopaikkakunnalta. Vaivalloistahan se olisi, mutta mahdollisesti vaivan arvoista. 

Jos tavarasi ovat varastoituna eri osoitteisiin / eri varastoihin, olisiko mahdollista tuoda niitä esimerkiksi pakettiautollinen kerrallaan uuteen asuinpaikkaan? Ethän ilmeisesti hätämajoituksessa ole nytkään koko omaisuutesi kanssa.

Vierailija
97/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Itsensä elättävä saa toki valita, mutta saako tukien varassa elävä työtön?

Ap

Kyllähän jokaisella kansalaisella on perusoikeus asua kivitalossa Helsingin kantakaupungin alueella ;)

Vierailija
98/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Posio, Suomussalmi tai Hyrynsalmi.

Muuten hyvä ehdotuksia, mutta sähkölasku on aivan valtava paikallisen sähköyhtiön ahneuden takia.

Vierailija
99/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa niitä hakemuksia aivan kaikkialle. Suuremmat kaupungit eivät luottotiedottomille vuokraa joten niissä syytä yrittää yksityiseltä. Joku vanhus voi olla joka ei luottotietoja katsele jäljellä.

Pienemmätkään kunnat eivät kovin helposti mutta joku kesätyöntekijä (miksei isommissakin, mutta niissä saattaneet lomat laitella eri henkilöille eri aikoihin) hyvinkin saattaa laittaa hakemuksen hyväksytyksi. Asunnoistahan ei ole pulaa muualla kuin Uusikaupungin tehdasalueella.

Vierailija
100/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tiedoilla selvittäisin mistä on lakkautettu teollisuutta 5-20 vuotta sitten. Sen jälkeen selvittäisin vuokratason ja löytyykö tekemistä vapaa-ajalle.

Itsellä eläkeikä lähestyy ja olin jo lähdössä jonnekin Välimeren tuntumaan. Korona saattaa vaikuttaa päätöksiin ja voisin etsiytyäkin Lappiin. Saa varmaan ostettua/vuokrattua asunnon ihan kohtuuhintaan, ellei turistialueille hakeudu.

Suomi on laaja maa ja maaseudulta löytyy asuntoja halvalla, ympäri Suomen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä