Onko teistä ranskankieltä osaavat suomalaiset älykkäämpiä kuin muut?
Kommentit (52)
Harvinaisen hölmö kysymys. Kielipää on tietysti yksi älyalue, mutta ei se kokonaisuudessaan kerro ihmisen älykkyydestä mitään.
Toki ihmiset luulevat, että he ovat, luulen että ovat keskimääräistä tyhmempiä.
Ei voi näköjään vastata ranskaksi, menee modelta moderointiin (käännettäväksi googlella?). Eli taisin vastata Ap:n kysymykseen, että kyllä ovat, ja hel..tin älykkäitä ovatkin.
Olen. Ja olen myös taiteellinen, joten olisiko tämä tällainen älyn kolmio?
Ai että kaikki ranskalaiset ovat älykkäitä? Täälläkin asuu ihmisiä, jotka ovat oppineet ranskan jo pienenä. Vai tarkoititko kysyä, et ovatko ranskaa nollasta opiskelleet ihmiset fiksumpia? Kuka vaan voi oppia, kuka enemmän, kuka vähemmän.
Onko parempaa huulien fillausta ilman piikkejä ja myrkkyjä kuin puhua ranskaa?
Vierailija wrote:
Ei voi näköjään vastata ranskaksi, menee modelta moderointiin (käännettäväksi googlella?). Eli taisin vastata Ap:n kysymykseen, että kyllä ovat, ja hel..tin älykkäitä ovatkin.
Tunnen ainoastaan yhden ranskaa lukiossa opiskelleen. Hän pääsi yliopistoon, jätti opinnot, kun ei pärjännyt, ja valmistunee nyt tradenomiksi.
Vierailija wrote:
Olen. Ja olen myös taiteellinen, joten olisiko tämä tällainen älyn kolmio?
Itse en ole pätkääkään taiteellinen, mutta tekniikan tietäjänä vähintään älyn karvakolmio. Triangle d'hair.
Osaan lukea ranskaa, mutta puhun hitaasti. Siis hidasälyinen?
Osaan ranskaa. Olen älykäs.
Joten…
Vierailija wrote:
Harvinaisen hölmö kysymys. Kielipää on tietysti yksi älyalue, mutta ei se kokonaisuudessaan kerro ihmisen älykkyydestä mitään.
Ei ole erillisiä älyn alueita, on vain aivojen tehoja. Älykäs on hyvä liki kaikessa mistä kiinnostuu.
Nämä älyn eri alueet ovat kivoja valheita joita vähemmän lahjakkaille kerrotaan.
Onko kieliä osaavien ihmisten äo korkeampi kuin ei muita kieliä osaavien?
Ihmiset opettelee kieliä eri syistä. Pakko, mielenkiinto, muut syyt. Yleensäkin minkä tahansa oikeasti hankalan asian opettelu menestyksekkäästi, nostaa todennäköisyyttä korkeammalle älykkyys osamäärälle. Jos sä olet oppinut puhumaan ranskaa 3 vuodessa kuin natiivi, olet aika varmasti lahjakas. Jos siihen meni 6 vuotta, sun ranskan kielen taitosi tuskin kielii mistään poikkeuksellisista älyllistä kyvyistä.
Vierailija wrote:
Onko kieliä osaavien ihmisten äo korkeampi kuin ei muita kieliä osaavien?
Ihmiset opettelee kieliä eri syistä. Pakko, mielenkiinto, muut syyt. Yleensäkin minkä tahansa oikeasti hankalan asian opettelu menestyksekkäästi, nostaa todennäköisyyttä korkeammalle älykkyys osamäärälle. Jos sä olet oppinut puhumaan ranskaa 3 vuodessa kuin natiivi, olet aika varmasti lahjakas. Jos siihen meni 6 vuotta, sun ranskan kielen taitosi tuskin kielii mistään poikkeuksellisista älyllistä kyvyistä.
Nyt kyllä pistit riman korkealle. Itse opiskelin ranskaa 6 vuotta, mutta kyllä olen natiivista kaukana, ja uskaltaisin väittää että useimmat muutkin meistä pitkän ranskan laudaturin kirjoittaneista ovat.
Siis mä olen tosi hyvä puhumaan englantia, ei ole edes mitään aksenttia vaan ihan standardia Amerikan enkkua puhun sujuvasti. Mulla ei kuitenkaan ole matikkapäätä lainkaan, ja laskin on käytössä aina. Eli älykkyys ei ole vaan yhdeltä alueelta vaan kokonaisuus. Kielipäätä voi olla, taiteellinenkin voi olla, mutta ei se tee musta älykästä.
Ranskan kirjoittaminen palstalle oli näemmä "asiatonta sisältöä", joten vastaan: kyllä.
Vaativa, mutta hyödyllinen. Samalla vaivalla ymmärtää sitten italiaa, espanjaa ja latinaa. Jos on kielipäätä niin eipä se paljon muuta vaadi, yleiseen älykkyyteen tuskin voidaan suoraan vetää johtopäätöksiä.