Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun todella pakko raahata kaikki mukanasi? Jos sinulla on paljon niin hyvää tavaraa että se kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle, mitä jos myisit kaiken paitsi välttämättömimmät, ja saisit siten ainakin hiukan muuttorahaa?
Itse tilanteessasi alkaisin heti myydä/lahjoittaa/heittää tavaraa pois. Voisin muuttaa vaikka parin matkalaukun kanssa ja kerätä uudet tavarat uudella paikkakunnalla.
Myös varaston vuokraaminen on mahdollista ja muuttaa sitten loput, kun on mahdollista. Nykyään myös somessa voi saada ilmaista muuttoapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta
Jos päihdeongelmaiset eivät ole ongelma.
Päihdeongelmaisia on kaikkien kaupunkien keskustoissakin, ja he ovat lähinnä esteettinen haitta. Pitkäaikaistyöttömänä helsinkiläisenä ap. on varmasti tottunut päihdeongelmaisiin ympäristössään.
Yyterissä ja lähistöllä on kyllä upea luonto, joten jos sellainen houkuttelee niin siitä vaan.
Onpa erikoinen ajatus. Miksi pitkäaikaistyöttömän helsinkiläisen oletettaisiin tottuneen päihdeongelmaisiin? Pidän kovasti viinistä, mutta en ole maistanut tippaakaan melkein vuoteen olosuhteiden pakosta. Päihdeongelmaista ihmistä en ole edes nähnyt vuosikausiin. En viihdy paikoissa, jossa sellaisia pyörii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.
Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.
Työttömyys on saat*nasta.
Ap
Kannattaako noita kirjoja raahata? Jos olet ne lukenut? Heitä kirjat pois ja tuo vain pakollinen. Niillä ei ole rahallista arvoa.
Kaupan alan töihin esim vuokrafirman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi pitänyt epäillä kommentissa, että tap-po-ra-haa-ko meistä tarjotaan, kun noin monta ehdotusta on tullut. Kommentti katosi matkalla.
Miten Jyväskylässä muuten on niin paljon asuntoja tarjolla? Olin 80-luvulla monessakin kesätyössä noilla seuduin ja sain sen käsityksen, että siellä on jo tupa täynnä opiskelijoita.
Ii ja Suomussalmen seudut kuulostavat kivoilta, mutta tulisikohan siellä etelän (ikä)neidolle itku silmään kaamoksessa ja hangessa? Pori on tuttu työmatkoilta, mutta en minä sinne halua, jos siellä on kovin paljon juoppoja. Savonlinna on ihana vanha opiskelukaupunkini, mutta siellä saattaisi sydän pettää pelkkien nuoruudenmuistojen kaihosta. Vedet kuitenkin vetävät puoleensa.
En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käytännössä hoituu?
Ap
Mitä tarkoitat, ettet tiedä, miten teitä siirrellään kunnasta toiseen? Sen kun muutat, ei sinua kukaan voi estää tai evätä työttömyysetuutta tuolla perustalla saati vaatia muuttamaan toiseen kuntaan. Suomessa on yhä vapaus valita oma asuinpaikkansa, ja kuten sanoit, jos et ole Helsingistä saanut töitä, niin ei voi kyllä väittää, että olisit itse tässä mitenkään ainakaan vaikeuttamassa työnhakuasi. Eri asia voisi olla siinä tapauksessa, että irtisanoutuisit työpaikasta muuttaaksesi jonnekin Suomussalmelle työttömäksi. Toki on se tietty etäisyys, miltä sinulle voidaan töitä tarjota/vaatia hakemaan, mutta siitä huolimatta saat kyllä ihan itse valita missä asut.
Olen käynyt Turussa ja Jyväskylän takana työpaikkahaastatteluissa ja Tampereella parikin kertaa. Ei vain ole haastatteluakaan pyydetty kolmeen vuoteen, joten työtä muuttamisen kimmokkeena ja mahdollistajana ei kannata havitella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelmaisia on kaikkien kaupunkien keskustoissakin, ja he ovat lähinnä esteettinen haitta. Pitkäaikaistyöttömänä helsinkiläisenä ap. on varmasti tottunut päihdeongelmaisiin ympäristössään.
Yyterissä ja lähistöllä on kyllä upea luonto, joten jos sellainen houkuttelee niin siitä vaan.
Onpa erikoinen ajatus. Miksi pitkäaikaistyöttömän helsinkiläisen oletettaisiin tottuneen päihdeongelmaisiin? Pidän kovasti viinistä, mutta en ole maistanut tippaakaan melkein vuoteen olosuhteiden pakosta. Päihdeongelmaista ihmistä en ole edes nähnyt vuosikausiin. En viihdy paikoissa, jossa sellaisia pyörii.
Ap
..asut Helsingissä etkä ole koskaan törmännyt päihdeongelmaisin? Ei sinun tarvitse "viihtyä paikoissa" joissa heitä näkee-senkus menet vaikka keskustaan. Oi sitä rikkauden määrää asemallakin, kyllä käy kateeksi teitä pk-asukkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskin asut hienostoalueella jos sinulla ei ole varaa muuttaa. Ja päihdeogelmaisia on Helsingin lähiöissä (turha kieltää) yhtä lailla kuin Porin, Lahden ja Jyväskylänkin. Esteettisellä ongelmalla tarkoitin juurikin sitä, että jos ei itse pyöri päihdeporukoisssa, juopot aiheuttavat lähinnä esteettisen ongelman.
Uus Iiläinen kirjoitti:
Tänne paikkakkellunna Ii meidän kanssa asumaan, vuokrataso on hyvä ja en ole kuullutkaan että luottotiedoton ei saisi asuntoa täällä. Iittiläiset on mukavia ja täällä on hyvä henki ns "kaikki tuntee toisensa"
Ii on mukava paikka. Oulu on aika lähellä jossa teatteria ja muuta kulttuuria. Löytyy sitä toki myös Ii:stä.
Jyväskylää kehuu moni. Onko siellä tosiaan 10 vuodessa asiat muuttuneet ihan päälaelleen. Minä hain silloin kaupungilta asuntoa, kun opiskelija-asunnosta piti lähteä. En saanut. Vuokrat olivat korkeat kaupungin kokoon nähden. Julkinen liikenne oli melko surkeaa; sen varassa ei hankalia työvuoroja voinut tehdä.
Työttömänä ollessa hiillostettiin alvariinsa. Aina oli joku pilipaliduuni osoitettuna, jos työttömäksi jäi.
Anteeksi, ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.
Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.
Ap
Kannattaako noita kirjoja raahata? Jos olet ne lukenut? Heitä kirjat pois ja tuo vain pakollinen. Niillä ei ole rahallista arvoa.
En ole ap, mutta kirjojen ystävänä tiedän, ettei kyse ole vain jonkin hyödyttömän painolastin mukana raahaamisesta. Kirjoja rakastavalle kirjat ovat melkein kuin ystäviä, joiden ääreen palataan uudestaan ja uudestaan, rahallinen arvo ei tässä ole tärkeää. Voisin kai itsekin äärimmäisessä tilanteessa luopua kirjoistani, mutta ne olisivat kyllä viimeisiä juttuja joista luovun. Sitä paitsi et voi tietää, millaisia harvinaisuuksia ap:n hyllystä löytyy - voi hyvinkin olla rahallista arvoa, itselläni on muutamaankin hyvin spesifiin aiheeseen liittyvä kokoelma Suomessa hyvin harvinaisia kirjoja. Ja vaikkei jälleenmyyntiarvoa olisi, niin jos joutuu ostelemana pikkuhiljaa kuution verran suosikkeja myöhemmin takaisin, niin menettää kyllä paljon rahaa. Tämä nyt vain ohiksena, kun pisti silmään tuo kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun todella pakko raahata kaikki mukanasi? Jos sinulla on paljon niin hyvää tavaraa että se kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle, mitä jos myisit kaiken paitsi välttämättömimmät, ja saisit siten ainakin hiukan muuttorahaa?
Itse tilanteessasi alkaisin heti myydä/lahjoittaa/heittää tavaraa pois. Voisin muuttaa vaikka parin matkalaukun kanssa ja kerätä uudet tavarat uudella paikkakunnalla.
Tässähän alkaa hankaluuksien himmeli avautua. En kyllä avaa kovin leveälti.
Koko omaisuuteni on tungettuna ihan miten sattuu muuttolaatikoihin, jotka vuorostaan on tungettu kattoa myöten varastoihin. Sieltä ei saa sukkaakaan ulos, varsinkaan, kun ei tiedä, missä se sukka on. Omaisuuteni liikkuu vain kerralla, kaikki samaan paikkaan.
Toisekseen omaisuuteni on koko minun elämäni, kaikki, mitä siitä on jäljellä viidenkymmenen vuoden ajalta. Joku muu saattaa pystyä lähtemään parin matkalaukun kanssa aloittamaan uuden elämän, mutta minun elämäni on noissa varastoissa. Minä myin aiemmin ne (muutamat) tavarat, joihin en ollut kiintynyt ja joista maksettiin jotain. Myytävää ei enää ole. Lahjoittaminen ja pois heittäminen on ajatus, joka onnistui juuri nostamaan ahdistustani ja verenpainettani parillakymmenellä pykälällä. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Veikkaan, että kommentoija viittasi enemmän helsinkiläisyyteen kuin pitkäaikaistyöttömyyteen, tuskin tarkoitti, että itse viettäisit aikaa päihdeporukoissa. Helsingissä päihdeongelmaisia on varmasti katukuvassa enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla, outoa jos sinä et ole heitä huomannut. Mutta jos et ole kiinnittänyt huomiota tähän ilmiöön Helsingissä, niin tuskin missään muualla Suomessa tilanne on sen dramaattisempi.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylää kehuu moni. Onko siellä tosiaan 10 vuodessa asiat muuttuneet ihan päälaelleen. Minä hain silloin kaupungilta asuntoa, kun opiskelija-asunnosta piti lähteä. En saanut. Vuokrat olivat korkeat kaupungin kokoon nähden. Julkinen liikenne oli melko surkeaa; sen varassa ei hankalia työvuoroja voinut tehdä.
Työttömänä ollessa hiillostettiin alvariinsa. Aina oli joku pilipaliduuni osoitettuna, jos työttömäksi jäi.
Anteeksi, ohis.
Jyväskylään on viime vuosina rakennettu tosi paljon, mm. opiskelijataloja. Tietysti se vapauttaa asuntoja muille. Työllisyydenhoidosta en osaa sanoa, kun en ole koskaan ollut työtön Jklssä.
Sä olet ap liian kiintynyt tavaraan plus ajattelet, että haluat pärjätä yksin, ketään miestä et hyväksy. Itse vajaakuntoisena pitkäaikaistyöttömänä hyväksyin miehen ja muutin parin pahvilaatikon kanssa. Pitää nöyrtyä, kun on köyhä ja työtön, jos ei halua kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minä olen hankkinut kirjani harkiten ja lämmöllä viidenkymmenen vuoden aikana. Olen lukenut melkein kaikki, ja kaikki aion lukea toistamiseen. Heitä itse pois lapsesi ja lemmikkisi, ei niilläkään ole rahallista arvoa. :(
Ap
Jos tavarasi ovat jo ennestään varostossa, sittenhän muutto uudelle paikkakunnalle on helppo. Ensin menet sinne rakentamaan elämää ja sitten tuot tavarasi jälkikäteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minä olen hankkinut kirjani harkiten ja lämmöllä viidenkymmenen vuoden aikana. Olen lukenut melkein kaikki, ja kaikki aion lukea toistamiseen. Heitä itse pois lapsesi ja lemmikkisi, ei niilläkään ole rahallista arvoa. :(
Ap
Toivottavasti olet provo. Kos et ole, niin sun asenteellasi löydät itsesi vielä kadulta. Ehkä se on hyväkin. Opit nöyryyttä.
Tavarasi ovat varastossa niin tiukassa että mitään ei saa pois, j silti kaikki on sinulle niin tärkeää ettei pois heittäminen tai lahjoittaminen tule kysymykseen. No nyt me tosiaan päästiin siihen ongelman ytimeen, eli mielenterveysongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
..asut Helsingissä etkä ole koskaan törmännyt päihdeongelmaisin? Ei sinun tarvitse "viihtyä paikoissa" joissa heitä näkee-senkus menet vaikka keskustaan. Oi sitä rikkauden määrää asemallakin, kyllä käy kateeksi teitä pk-asukkeja.
Ajelin parikymmentä vuotta työkseni siksakkia pääkaupunkiseudulla ja asuin muun muassa Töölössä, Hietalahdessa ja Krunikassa, enkä silloinkaan törmäillyt päihdeongelmaisiin niin, että ne olisivat jotenkin jääneet mieleen. Keskustassa en ole kulkenut jalkaisin moneen vuoteen sen jälkeen, kun muutin hieman pohjoisemmaksi ja muutin työn painopisteen samaan suuntaan. Vietän kaiken aikani itsekseni, joten ei niitä päihdeongelmaisia ole näkynyt. En viihdy väkijoukoissa enkä kuljeksi viihteellä. Koskaan.
Ap
En ole ehtinyt lukea viidennelle sivulle, mutta koska palsta on sulkeutumassa, kiitän kaikkia keskustelusta ja ajatuksista. Pahoittelen sitä, että sanoin parille kirjoittajalle pahasti, mutta kyse oli minulle kaikkein tärkeimmästä asiasta. Ehkä ehdin vielä kommentoida, ehkä en, mutta kommentoin sitten aamulla, jos on tarpeen. Kiitos kaikille! :)
Ap
Pitää olla tutkinto. Voivat ottaa hätätilassa kouluttamattoman mutta vain sijaiseksi. Oppisopimuksella kannattaisi kouluttautua. Palkka 2000 e päivätyöstä, mutta enemmän jos vuorotyötä. Suosittelen.