Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Savoon. Järviä, luontoa, lupsakka murre.
Savo on hyvä paikka asua köyhänä työttömänä. Kellään muullakaan ei ole töitä ja porukalta löytyy kyllä mielikuvitusta ja osaamista elämänlaatunsa kohentamiseen pienilläkin tuloilla. Luonto ja vesistöt on lähellä.
Olen elänyt koko ikäni pääkaupunkiseudulla, mutta geenini ovat Etelä-Savosta ja Kannakselta. Suomi on kauttaaltaan kaunis ja ystävällinen maa, mutta ehkä siellä geenien mailla otettaisiin tällainen etelän vetelä kilteimmin vastaan? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.
Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?
Pitkä ura on omalla alalla takana, mutta ikä ja kokemus ovat haitaksi, kun valtion hommista on kysymys. Hankin viime syksynä uuden tutkinnon vanhan täydennykseksi ja ammattiluvankin ihan muulle alalle, mutta ei löydy töitä. Olen jättänyt töistä haaveilemisen pakon edessä.
Kotiseudulta muuttaminen on pelottava juttu, kun ei ole rahaa eikä mitään muutakaan. Vapaaehtoisesti ja työn perässä muuttavilla on ihan eri tilanne. Jotenkin tuntuu siltä, ettei maakunnissa riemuittaisi, kun kolkuttelisin kunnantalolla sosiaalitoimiston ovea.
Ap
Ei kannata ajatella noin. Et olisi ainut etkä ensimmäinen samoista syistä pk-seudulta poismuuttava.
Itse asiassa tännekin on muuttanut juuri samoista syistä ihmisiä jonkin verran joka vuosi, joten et olisi mikään outolintu.
T. imatralainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.
Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?
Pitkä ura on omalla alalla takana, mutta ikä ja kokemus ovat haitaksi, kun valtion hommista on kysymys. Hankin viime syksynä uuden tutkinnon vanhan täydennykseksi ja ammattiluvankin ihan muulle alalle, mutta ei löydy töitä. Olen jättänyt töistä haaveilemisen pakon edessä.
Kotiseudulta muuttaminen on pelottava juttu, kun ei ole rahaa eikä mitään muutakaan. Vapaaehtoisesti ja työn perässä muuttavilla on ihan eri tilanne. Jotenkin tuntuu siltä, ettei maakunnissa riemuittaisi, kun kolkuttelisin kunnantalolla sosiaalitoimiston ovea.
Ap
Ei kannata ajatella noin. Et olisi ainut etkä ensimmäinen samoista syistä pk-seudulta poismuuttava.
Itse asiassa tännekin on muuttanut juuri samoista syistä ihmisiä jonkin verran joka vuosi, joten et olisi mikään outolintu.
T. imatralainen.
Olen luullut, että työtön ei voi muuttaa vakituisesta asuinkunnastaan toiseen olemaan edelleen työtön. Onhan siinä käytännön hankaluuksiakin, kun ei rahaton pysty siirtämään muuttokuormaansa, eikä muuttoavustustakaan saa muuten kuin jälkikäteen - ja minä olen oppinut luottamaan siihen, että jos Kela voi jotain harkinnanvaraista evätä, sen se epää. Ja kun on rahaton, pienikin takaisku voi olla ylittämätön takaisku.
Ap
Kannattaa tutkailla työmahdollisuuksia uudelta paikkakunnalta ennen muuttoa. Jos vaikka saisi töitä ja jos ei saa, niin voit selvittää sosiaalitoimelle, että töitä ei nyt juuri löytynytkään.
Jos itseni pitäisi muuttaa nykyisestä läntisestä Suomesta, niin muuttaisin varmaan Savonlinnaan. Ihan vaan fiiliksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
T. imatralainen.Olen luullut, että työtön ei voi muuttaa vakituisesta asuinkunnastaan toiseen olemaan edelleen työtön. Onhan siinä käytännön hankaluuksiakin, kun ei rahaton pysty siirtämään muuttokuormaansa, eikä muuttoavustustakaan saa muuten kuin jälkikäteen - ja minä olen oppinut luottamaan siihen, että jos Kela voi jotain harkinnanvaraista evätä, sen se epää. Ja kun on rahaton, pienikin takaisku voi olla ylittämätön takaisku.
Ap
Kyllä muuttaa aina voi, mutta Kela ei taida avustaa muutossa, jos huviksesi muutat ilman järkevää syytä. Sinun pitää itse järjestää/maksaa muutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
T. imatralainen.Olen luullut, että työtön ei voi muuttaa vakituisesta asuinkunnastaan toiseen olemaan edelleen työtön. Onhan siinä käytännön hankaluuksiakin, kun ei rahaton pysty siirtämään muuttokuormaansa, eikä muuttoavustustakaan saa muuten kuin jälkikäteen - ja minä olen oppinut luottamaan siihen, että jos Kela voi jotain harkinnanvaraista evätä, sen se epää. Ja kun on rahaton, pienikin takaisku voi olla ylittämätön takaisku.
Ap
Kyllä muuttaa aina voi, mutta Kela ei taida avustaa muutossa, jos huviksesi muutat ilman järkevää syytä. Sinun pitää itse järjestää/maksaa muutto.
Muuttoavustusta ei tietenkänä saa, jos ei ole pakottavaa syytä. Työnhakeminen poikkeustapauksissa voisi sellainen olla, sehän selviää kokeilemalla. Vuokratakuissa sama homma. Ennen muistaakseni muuttoavustusta sai hakea uuden kunnan sosiaalitoimistosta, mutta nyt kun maksajana on Kela, luulisi olevan paremmat mahdollisuudet saada sitä.
Kaikki kannattaa tutkia etukäteen hyvin hyvin huolellisesti ja tarkasti, koska jos/kun rahat loppuu, niin löytää itsensä helposti kadulta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutkailla työmahdollisuuksia uudelta paikkakunnalta ennen muuttoa. Jos vaikka saisi töitä ja jos ei saa, niin voit selvittää sosiaalitoimelle, että töitä ei nyt juuri löytynytkään.
Jos itseni pitäisi muuttaa nykyisestä läntisestä Suomesta, niin muuttaisin varmaan Savonlinnaan. Ihan vaan fiiliksen perusteella.
Varmasti saisit siivoustyötä. Muuta Tampereen lähikuntaan esim Ylöjärvi, Lempäälä. Edullisempia paikkoja esim Toijala, josta pääsee Tampereelle junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti saisit siivoustyötä. Muuta Tampereen lähikuntaan esim Ylöjärvi, Lempäälä. Edullisempia paikkoja esim Toijala, josta pääsee Tampereelle junalla.
Toijala on nykyään Akaa. Junalla pääsee HKi ja TRE.
Ei missään kunnassa välitetä siitä vaikka kolkuttelisit sosiaalitoimiston ovea. Rahat ei ole poissa niiltä työntekijöiltä, jotka on ihmisiä vastassa. Muuta johonkin oikeasti pieneen paikkaan, missä pääset kävellen joka paikkaan jne. Kannattaa kuitenkin sen verran vilkaista, että paikkakunnalla on jotain pientä harrastustoimintaa missä pääsisit käymään.
Pohjoisen matkailukeskusten läheiset pitäjät on siitä hyviä, että varsinkin sesonkina töitä löytyy lähes kaikille halukkaille. Kuusamo, Kittilä jne.
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Muuttoavustusta ei tietenkänä saa, jos ei ole pakottavaa syytä. Työnhakeminen poikkeustapauksissa voisi sellainen olla, sehän selviää kokeilemalla. Vuokratakuissa sama homma. Ennen muistaakseni muuttoavustusta sai hakea uuden kunnan sosiaalitoimistosta, mutta nyt kun maksajana on Kela, luulisi olevan paremmat mahdollisuudet saada sitä.
Kaikki kannattaa tutkia etukäteen hyvin hyvin huolellisesti ja tarkasti, koska jos/kun rahat loppuu, niin löytää itsensä helposti kadulta.
Minä olen jo kerran löytänyt itseni kadulta. Tai autostani, mutta suurin piirtein sama asia oli kyseessä. En halua kokea sitä enää ikinä, koska silloin on hengenlähtö lähellä.
Tuota mainitsemaasi minä juuri tarkoitinkin: ilman pakottavaa tai edes hyvää syytä ei muutossa auteta, ja miksi autettaisiinkaan. Muutto maksaisi vähintään kaksi kertaa sen, mitä minä saan käteen kuukaudessa, joten ajatus pikkupaikkakunnalle lähtemisestä on turha. :(
Ap
Kesätyöntekijöistä ainakin on laitoshuoltajista. Ensimmäiset kesätuuraajat heittää hanskat tiskiin näihin aikoihin ja jättää hommat kesken. Nuoret on sellaisia. Voi saada muutaman kuukauden pestin ja ikuisesti jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Ja oma juttunsa on, saako asuntoa toiselta paikkakunnalta, jos ei ole töitä. Minä en saanut, kokeilin useampaa kaupunkia, enkä edes mitään isoja kaupunkeja. Lopulta hain opiskelemaan, niin pääsin muuttamaan. Kyseistä koulua en kyllä loppuun käynyt, kun ei se lopulta kiinnostanut niin paljon. Tästä toki 15v aikaa. Muutaman vuoden olin sitten työtön, kunnes menin taas koulutukseen ja pääsin töihin. Sen jälkeen vaihtuikin taas paikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.
Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.
Ap
Siivous ei ole nykyään samanlaista eikä läheskään yhtä raskasta kuin ennen. Jos pystyy kävelemään, niin pystyy myös siivoamaan. Ergonomia on kehittynyt ihan hurjasti samoin välineet. Enää ei tarvitse kantaa raskaita vesiämpäreitä yms. Lisäksi voi neuvotella työnantajan kanssa esim 80% työajan jos täyspäiväinen käy liian raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kuule maaseutu on vanhapoikaisäntiä täynnä. Eikä tarvitse olla nuori, nätti tms. Niille kelpaa vanhakin, lihava yms kunhan on nainen. Pääset kyllä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Posio, Suomussalmi tai Hyrynsalmi.
Yhdellä käynyt kalareissuilla, ja kahdessa asunut.
Kyllä näissä on golden trio sarjassa : taantuneet perähikiät ilman realistisia työmahiksia.
Tuu tänne Kitteelle! Voitas vaikka puuhailla jottain yhessä :)
Jyväskylään, joka on Suomen suvaitsevaisin kaupunki! Jva on hyvä vuokran antaja, paljon heti vapaita asuntoja, mm kaksion ( sis vesi, sähkö, netti) saa jopa alle 400 eurolla. Töitäkin saattaa löytyä, mutta 100 varmasti Päijänne ja luontoa
Kyllä täällä maalla on työttömiin totuttu, hyvin sulaudut sekaan. Ja asiat hoituvat hyvin netin kautta, ei tarvitse käydä fyysisesti paikan päällä kolkuttelemassa sosiaalitoimiston ovea. Jonkinlainen kattokin pään päälle varmasti löytyy.
Entä Lieksa? Nurmes? Pieksämäki? Leppävirta? Kitee? Suomi on täynnä ihania pikkupaikkoja, haluaisin asua niissä kaikissa. Tähän mennessä koetuista Savonlinna taitaa viedä voiton. Lähde vaan ap takaisin Savonlinnaan, mie taijan lähtee sinne kans. Ehkäpä nähdään siellä :)
t. Toinen elämänsä sössinyt