Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Ei todellakaan pääse. Olen hakenut Pirkanmaan alueella useampaa laitoshuoltajan paikkaa, mutta en ole saanut yhtä ainoaa kutsua edes työhaastatteluun. Olen perusterve nelikymppinen, jolla on työkokemusta parilta muulta duunarialalta, mutta ei kelpaa.
Mikä työnantajia nykyään riivaa? Pitäisi olla täydellinen tai sitten osata puhua. Sillä tavalla saadaan sitten narsistis-tyylisiä ihmisiä töihin ja tavalliset kunnolliset ihmiset jäävät ilman työpaikkaa, mikä on kaikkien haitaksi.
Ap tunkee tähän mukaan. Muutama vuosi sitten hain pysäköinninvalvojan paikkaa. Minua kehotettiin tekemään itsestäni alkajaisiksi esittelyvideo. Ilmeisesti työnantajilla on niin ruhtinaallisesti tarjontaa, että hakijoilta voidaan vaatia työhön kuulumattomiakin taitoja jo hakuprosessin aikana.
Ap
Ap sulla on outo asenne. Menet mielummin tavaroinesi kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta: Onko Lappeenranta kuinka kallis?
On täällä kallista etenkin keskustassa, uudet asunnot yli 4000 neliö, kaksion vuokrat 800.
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa kadulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tulot sulla ap on ja ennenkaikkea paljonko sulla olisi rahaa laittaa muuttoon ja takuuvuokraan?
Tätä mäkin kysyisin? Niin voisi katsoa löytyisikö vinkkejä esim edulliseen muuttofirmaan tms. Kun et itse pysty kantamaan, ja jos sinulla ei ollut talkooväkeäkään.
Onko sinulla minkäänlaista pesämunaa? Kun asumisoikeusasuntoon pääsee kiinni jollain kymppitonnilla vähimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kaikkia viestejä uudestaan lukea, mutta muistelen että mainitsit jotain autosta, että sinulla on sellainen ja tarvitset sitä, oliko näin? Pakko kysyä näin ajokortittomana työttömänä selkäongelmaisena yksineläjänä, mihin tarvitset autoa? Itse olen pärjännyt ihan hyvin ilman, vaikka se toki kätevä joskus olisi. Ei minulla olisi edes varaa ostaa autoa tai ajella sillä (puhumattakaan ajokortin hankkimisesta).
Voisitko myydä auton ja käyttää ne rahat muuttoon sellaiselle pikkupaikkakunnalle, jossa pärjää ilman autoa? Esim. Pieksämäeltä on hyvät kulkuyhteydet suuntaan jos toiseenkin, ja jos työpaikan saamiseen ei ole mitään toivoa, et senkään takia tarvitse autoa. Autolla ei varmaan ole ihan samanlaista tunnearvoa kuin kirjoilla yms?
Joku museoauton viilaaja saattaisi kiljua riemusta, jos saisi minun autoni varaosikseen, mutta muuten se ei markkinoita ilahduta. Ja hyvä näin, koska jos voin viedä autoni mukanani hautaan, sen sinne myös vien. :)
Ap
"Lahjoitetaan huono mutta toimiva auto muuttoapua vastaan."
Ainiin, ei se käy koska se ei tule kuitenkaan onnistumaan ja vaikka tulisi niin ei se silti käy, koska et aio luopua mistään, ja vaikka luopuisitkin niin ei se silti käy koska et oikeasti ole mihinkään muuttamassa etkä mitään muutakaan muutosta elämääsi halua. Haluat vain kieriskellä itsesäälissä.
Luovutan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.
Ei todellakaan pääse. Olen hakenut Pirkanmaan alueella useampaa laitoshuoltajan paikkaa, mutta en ole saanut yhtä ainoaa kutsua edes työhaastatteluun. Olen perusterve nelikymppinen, jolla on työkokemusta parilta muulta duunarialalta, mutta ei kelpaa.
Mikä työnantajia nykyään riivaa? Pitäisi olla täydellinen tai sitten osata puhua. Sillä tavalla saadaan sitten narsistis-tyylisiä ihmisiä töihin ja tavalliset kunnolliset ihmiset jäävät ilman työpaikkaa, mikä on kaikkien haitaksi.
Ap tunkee tähän mukaan. Muutama vuosi sitten hain pysäköinninvalvojan paikkaa. Minua kehotettiin tekemään itsestäni alkajaisiksi esittelyvideo. Ilmeisesti työnantajilla on niin ruhtinaallisesti tarjontaa, että hakijoilta voidaan vaatia työhön kuulumattomiakin taitoja jo hakuprosessin aikana.
Ap
Tällaista se on nykyään, eivätkä työnantajat siltikään ilmeisesti löydä töihinsä sopivia henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kaikkia viestejä uudestaan lukea, mutta muistelen että mainitsit jotain autosta, että sinulla on sellainen ja tarvitset sitä, oliko näin? Pakko kysyä näin ajokortittomana työttömänä selkäongelmaisena yksineläjänä, mihin tarvitset autoa? Itse olen pärjännyt ihan hyvin ilman, vaikka se toki kätevä joskus olisi. Ei minulla olisi edes varaa ostaa autoa tai ajella sillä (puhumattakaan ajokortin hankkimisesta).
Voisitko myydä auton ja käyttää ne rahat muuttoon sellaiselle pikkupaikkakunnalle, jossa pärjää ilman autoa? Esim. Pieksämäeltä on hyvät kulkuyhteydet suuntaan jos toiseenkin, ja jos työpaikan saamiseen ei ole mitään toivoa, et senkään takia tarvitse autoa. Autolla ei varmaan ole ihan samanlaista tunnearvoa kuin kirjoilla yms?
Joku museoauton viilaaja saattaisi kiljua riemusta, jos saisi minun autoni varaosikseen, mutta muuten se ei markkinoita ilahduta. Ja hyvä näin, koska jos voin viedä autoni mukanani hautaan, sen sinne myös vien. :)
Ap
Ainiin, ei se käy koska se ei tule kuitenkaan onnistumaan ja vaikka tulisi niin ei se silti käy, koska et aio luopua mistään, ja vaikka luopuisitkin niin ei se silti käy koska et oikeasti ole mihinkään muuttamassa etkä mitään muutakaan muutosta elämääsi halua. Haluat vain kieriskellä itsesäälissä.
Luovutan.
Lue kommenttini numero 339 ja sitten 337, niin sinun ei tarvitse rimpuilla tässä ketjussa enempää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa kadulle.
Ap
Jaa sulle löytyi jo asunto. Hyvä juttu.
Minulle tulee ap:sta mieleen yksi asunnonkatsoja, joka löysi todella hyvästä asunnosta kaikkea aika epäolennaiselta tuntuvaa vikaa. Joku hänen kirjahylly ei mahtunut juuri makuuhuoneeseen, jossa hän oli tottunut sitä pitämään, joku tietty astiakaappi ei olisi mahtunut keittiöön lainkaan. Hän ei koskaan palannut asiaan.
Tuntuu vähän, että ap enemmän haaveilee ja mielikuvittelee, mutta oikeasti ei ole valmis siirtymään pois mukavuusalueelta missään kohtaa. Eli mitään ei tule tapahtumaan, ja tämä jää mielikuvitteluksi ja haaveiluksi.
Tämä ihmistyyppi, joka käy talonäytöissä vain haaveilemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luovutan.
Olen sun kanssa niin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee ap:sta mieleen yksi asunnonkatsoja, joka löysi todella hyvästä asunnosta kaikkea aika epäolennaiselta tuntuvaa vikaa. Joku hänen kirjahylly ei mahtunut juuri makuuhuoneeseen, jossa hän oli tottunut sitä pitämään, joku tietty astiakaappi ei olisi mahtunut keittiöön lainkaan. Hän ei koskaan palannut asiaan.
Tuntuu vähän, että ap enemmän haaveilee ja mielikuvittelee, mutta oikeasti ei ole valmis siirtymään pois mukavuusalueelta missään kohtaa. Eli mitään ei tule tapahtumaan, ja tämä jää mielikuvitteluksi ja haaveiluksi.
Tämä ihmistyyppi, joka käy talonäytöissä vain haaveilemassa.
Mitähän kriteerejä olen asettanut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luovutan.
Lue kommenttini numero 339 ja sitten 337, niin sinun ei tarvitse rimpuilla tässä ketjussa enempää.
Ap
Kukaan ei jaksa enää rimpuilla sun haaveiluketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylään, joka on Suomen suvaitsevaisin kaupunki! Jva on hyvä vuokran antaja, paljon heti vapaita asuntoja, mm kaksion ( sis vesi, sähkö, netti) saa jopa alle 400 eurolla. Töitäkin saattaa löytyä, mutta 100 varmasti Päijänne ja luontoa
Aika levottomia Jyväskylässä nuo halpistalot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luovutan.
Palaanpa kysymään, mistä olet saanut päähäsi sen, että autoni olisi "huono". Et tiedä siitä yhtään mitään, eikä sinulla taida olla autoistakaan kovin paljon ymmärrystä. Et jaksanut edes lukea noita kahta osoittamaani kommenttia, joista sinulle selviäisi se, että nyt ei puhuta mistään muuttoavusta eikä edes asunnosta, vaan asuinpaikkakunnasta.
Etkä sinä muuten luovuta. Sinä pysyt täällä juuri niin pitkään kuin ketjussa henki pihisee. Se sosiaalip*rno on niin koukuttavaa, vai mitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän asuntotilanne on vuokralaisen kannalta nyt hyvä koska koronan vuoksi iso osa opinnoista on verkossa ja opiskelijoiden ei ole tarvinnut muuttaa tänne opintojen perässä. Asuntoja on juuri nyt saatavilla tosi hyviä edullisesti.
Itse olen kytännyt hyväkuntoisia ja edullisia (alle 450€) yksiöitä koko kevään, mutta eipä niitä ole kuin Pupuhuhdassa, Keltinmäellä ja Myllyjärvellä eli niissä, joihin ei kannata muuttaa. Tietenkin jokaisella on omat kriteerinsä sille, mikä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmistyyppi, joka käy talonäytöissä vain haaveilemassa.Mitähän kriteerejä olen asettanut?
Ap
Lähtien siitä, että sen pitää olla todella edullinen, mikä tarkoittaa kerrostalo- tai rivitaloyksiötä. Mutta sinne pitää mahtua niin paljon kirjoja ja huonekaluja, ettet pysty niitä itse edes kantamaan etkä henkilöautolla kuljettamaan. Pienet asunnot on niin pieniä, että niihin mahtuu suunnilleen sänky, pieni ruokapöytä, kaksi tuolia ja kahden hengen sohva.
Myöskin nämä kalusteet täytyy olla juuri ne, mitkä sinulla on jo, et voi ajatella, että ostat siellä uuden runkopatjan kotiinkuljetuksella. Sama sohvan kanssa, sekään ei voi olla tori.fi sohva, jonka joku tosi sinulle korvausta vastaan kotiin.
Museoauto on sinulla jossain säilytyksessä. Jos olet noin köyhä ettei muuttoon ole varaa, niin joku sukulainen säilyttää sitä sinulle ilmaiseksi. Tietenkään et voi kysyä häneltä, voisiko ne kirjat ja sohva säilyttää samassa autotallissa, jos saat niille kuljetuksen. Jostain syystä myös hän säilyttää sinun autosi jossain tallissaan ilmaiseksi, mutta muuttoapuun häntä et silti voi pyytää.
Et myöskään halua valita, luovutko kirjoista, vai myyt auton ja saat muuttoon rahat, tai luovut sohvasta jolloin kirjat kulkevat jo henkilöautoilla ilman muuttoautoa. Yhtään mistään ei voi luopua eikä mitään myydä eikä mikään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se näytä olevan oikeasti minnekään muutamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luovutan.
Palaanpa kysymään, mistä olet saanut päähäsi sen, että autoni olisi "huono". Et tiedä siitä yhtään mitään, eikä sinulla taida olla autoistakaan kovin paljon ymmärrystä. Et jaksanut edes lukea noita kahta osoittamaani kommenttia, joista sinulle selviäisi se, että nyt ei puhuta mistään muuttoavusta eikä edes asunnosta, vaan asuinpaikkakunnasta.
Etkä sinä muuten luovuta. Sinä pysyt täällä juuri niin pitkään kuin ketjussa henki pihisee. Se sosiaalip*rno on niin koukuttavaa, vai mitä?
Ap
Nyt menee sinulla vähän huti, en ole se henkilö, joksi minua luulet. Olen se, joka täällä aiemmin on ehdottanut mm. Savonlinnaan muuttoa (ei taideta sittenkään nähdä siellä...) ja varmaan kymmentä muuta pikkupaikkakuntaa. Linkitin myös Kelan toimeentulotuen kuntakohtaiset rajat avuksi paikkakunta-päätöksen tekemiseen, jotta ei tarvitse useampaa muuttoa tehdä.
Jos autosi on hyvä, ei pitäisi olla mitään ongelmaa sen myymisessä. Siinä tapauksessa saat siitä sen verran rahaa että pääset muuttamaan helposti. Onko ongelma siis jälleen siinä, että sillä autolla on sinulle liikaa tunnearvoa, jotta voisit siitä luopua? Jos näin, niin sitten sinun ehkä pitäisi käsitellä näitä menneisyyteen takertumisen ongelmia jonkun ammattilaisen kanssa ennenkuin mietit yhtään mitään muuttoasioita.
Ja kyllä, olen itse köyhä, pitkäaikaistyötön, ajokortiton, selkäkipuinen ja elämänsä monta kertaa alusta aloittanut, joten tiedän mistä puhun. Yritin auttaa, mutta rajansa kaikella. Kaikkia ei vaan voi auttaa.
Ehkä tämä keskustelu olisi syytä poistaa kun kerran olet jo saanut vaikka kuinka paljon vastauksia otsikon kysymykseen? Mitä muuta vielä tältä keskustelulta kaipaat?