Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Faktaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käytännössä hoituu?
Ap
Hommaat asunnon ja muutat.
Siinä se.
Löydät kivan kaupungin, josta saat kivan asunnon ja muutat sinne. Otat laukullisen vaatteita ja petivaatteet mukaan. Jätät omat tavarasi Helsinkiin varastoon puoleksi vuodeksi - ei se varastointi ole kalliimpaa kuin nytkään. Puolen vuoden päästä tiedät haluatko asua siellä ja sitten voit siirrättää tavarasi.
Tässä on nyt ongelma käytännön kannalta.
Jos aloittaja muuttaa niin hänellä on köyhänä ja yksinasuvana vain rajalliset mahdollisuudet minkähintaiseen ja -kokoiseen pystyy muuttamaan.
Ison, vanhan omakotitalon hän hylkäsi koska siinä on paljon työtä ja vaikeuksia.
Se olisi paras paikka tavaramäärää ajatellen
Jos aloittaja muuttaa nyt vaikka mihin niin kääytännössä hän saa yksiön tai korkeintaan pienen kaksion. Ensinnäkin kun tarvitsee Kelalta muuttoavun, takuuvuokran ja asumistukea. Kela siis määrittelee osin asunnon koon ja hinnan.
Miten aloittaja luulee tuon tavaramäärää mahtuvan siihen asuntoonsa johon hänellä muuton jälkeen on mahdollisuus?
Vai aikooko hän jatkossakin pitää lisäksi tavaraa varastossa ja maksaa siitä vuokraa? Kela tuskin hyväksyy tuota vuokraa mihinkään tukiin.
Miten aloittajalla olisi varaa maksaa varaston vuokra itse tai miten on varaa maksaa nykyhetkelläkään?
Miten muuten aloittaja arvostaa esimerkiksi vanhaa nahkasohvaa niin paljon ettei siitä luovu? Oli sitten itse tehty tai ei.
Se ei huonossa tapauksessa edes mahtuisi siihen mahdolliseen yksiöön johon muuttaisi, kirjamäärästä puhumattakaan.
Olen kyllä joidenkin muiden kanssa samaa mieltä, että tuosta suuresta tavaramäärästä kannattaisi luopua.
Osa on varmaan ihan käyttökelpoista, mutta olen satavarma, että osa on sellaista millä hän ei ikinä tule tekemään yhtään mitään.
Joko aloittaja rupattelee täällä aikansa kuluksi tai sitten hänen realiteettinsa ovat hukassa.
Olen edellisen kanssa samaa mieltä monesta. Jos ei voi maksaa varastosta vuokraa ja tavaraa on niin paljon, että pieni asunto ei käy, pitäisi muuttaa isoon, halpaan -> huonokuntoiseen tai syrjässä olevaan omakotitaloon.
Ymmärrän esineiden tunnearvon, mutta toisaalta jos joku teetetty kaluste vie ajatukset siihen aikaan kun asiat oli hyvin, oli työtä ja varallisuutta, niin onko sen hilloaminen vuokravarastossa järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempihan se on työttömän asua jossain muualla kuin pk-seudulla, jos töitä ei sieltä millään löydy. Elämänlaatu ihan eri ja kaikki edullisempaa.
Eikä sitä tiedä, mitä mahdollisuuksia sitä kautta voi vielä löytyä. Ehkä saa puhtia kouluttautua kokonaan uudelle alalle, tai saa jopa töitä kun joka paikasta ei ole monta sataa muuta hakijaa kilpailemassa?
Pitkä ura on omalla alalla takana, mutta ikä ja kokemus ovat haitaksi, kun valtion hommista on kysymys. Hankin viime syksynä uuden tutkinnon vanhan täydennykseksi ja ammattiluvankin ihan muulle alalle, mutta ei löydy töitä. Olen jättänyt töistä haaveilemisen pakon edessä.
Kotiseudulta muuttaminen on pelottava juttu, kun ei ole rahaa eikä mitään muutakaan. Vapaaehtoisesti ja työn perässä muuttavilla on ihan eri tilanne. Jotenkin tuntuu siltä, ettei maakunnissa riemuittaisi, kun kolkuttelisin kunnantalolla sosiaalitoimiston ovea.
Ap
Minä muutin juuri työttömänä pois Uudeltamaalta. Siihen saat varautua, että työttömälle ei anneta apua muuttamiseen kuin enintään 120€ ja esim. vuokravakuuseen ei saa apua lainkaan, mikäli asunnon vuokra on yli 404 euroa.
Mutta on täällä mukava olla, omakotitalo ja oma piha jne. Töitäkin olen saamassa ensi syksylle, vaikka luulin jääneeni jo 50+ ikäisenä lopullisesti työttömäksi.
Kannattaa siis muuttaa ja alkaa nauttia uudesta elämästä. Helsinkiin voi mennä sitten käymään silloin tällöin. Kesä on maalla paljon mukavampaa.
Tule Hämeenkyröön tai Ikaalisiin. Googleta. Tykätään uusista muuttajista.
Salo. Nätti mesta meren rannalla, jtn 50 km Turusta ja pääl 100 km Hgistä. Edullista asumista mutta varsinkin talviaikaan erittäin kuollut paikka ☺️
En jaksa selata, mutta onko ap:lla haluja tehdä jotain työtä vai haluatko muuten vain työttömänä muuttaa? Ehdottaisin sellaista, että koska on jokaisessa kunnassa jonkin sortin hautausmaa, hae sinne kausityöntekijäksi, jos kroppa yhtään kestää ja viihdyt ulkona!
"Vakituinen määräaikainen" työväki alkaa olla niitä, jotka rupeavat siirtymään hissukseen eläkkeelle ja alalle ei ole halukkaita tulijoita osin varmaan määräaikaisuuden ja osin palkan vuoksi. Kesälapsia kyllä yleensä on jopa ylitarjontaa, mutta se pidempiaikaisempi aikuinen kausityöntekijäporukka uupuu, vaikka ei ole mitään vaatimuksia. Moni kunta painiskelee työvoimapulaa. Työ on kyllä fyysistä, vaikka koneitakin löytyy avuksi, mutta vauhti ei ole aina päätä huimaavaa, taukoja pidetään ihan oman halun mukaan ("suoristetaan selkää") ja halutessaan saa työskennellä yksin omassa rauhasssa.
Itse olen muuttanut 3000 asukkaan muuttotappiopaikkakunnalle aikoinaan ja hain hautausmaalle. Pääsin ilman mitään kokemusta ja nyt on takana 8 kautta. Hautausmaan työ sopii minulle, sillä viihdyn yksin ja luonnossa ja talvet saa olla ihan rauhassa. Ei "ahdistele" työkkärikään, koska työ on säännöllistä määräaikaisuudesta huolimatta ja saa lämmittää pientä puulämmitteistä torppaa ihan rauhassa ja harrastella. Palkka ei ole suuri, 1700e brutto suurinpiirtein, mutta eipä täällä syrjemmässä ihmeellisempiä kuluja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Kajaaniin! Vaikkei uskoisi, niin täällä on pulaa työvoimasta, ja heikomminkin pärjäävien on mahdollista työllistyä. Kaupungin vuokra-asuntojakin on tarjolla, mutta vapaarahoitteiset ovat aika kalliita. Palvelut pelaavat, ja julkiset rakennukset ovat hyvässä kunnosssa, koulutkin uusia tai juuri remontoituja.
Kaikki tärkeimmät tavaratalot on viisaasti rakennettu keskustan ympäristöön, ei jonnekin kauas lähiön pelloille. Juuri on käyttöönotettu uusi upea keskussairaala, jossa on yhdistettynä perussairaanhoito ja erikoissairaanhoito. Jos esim. päivystyksessä tarvitaan erikoislääkärin apuja, niin sellainen kutsutaan toisaalta rakennuksesta konsultoimaan. Eli täällä ei enää ole pallottelua terveyskeskusten ja erikoissairaanhoidon välillä!
Kaupungin yleisilme on siisti, ei sellaista rapistuneisuuden tunnelmaa kuin monessa taantuvassa kaupungissa näkee. Lisäksi jos kaupungille tulee odottamaton rahapula, niin sijoitettuna on 200 000 000 euroa, josta voi vähän vipatakin. Tosin normaalisti tarkoitus on vain hyödyntää korkotuottoja - ja näin on tähän asti toimittukin.
Jos haluaa matkustella, niin junalla ja lentokoneella pääsee helposti reissuun. Eikä se välttämättä ole kallistakaan, juuri ostin lomaksi junaliput Helsinkiin ja takaisin, olivat 20 € js 25 €.
Kajaanissa (kuten muuallakin Kainuussa) tosin sähkölasku on maan suurin (Loiste vai mikä Kajave se nyt onkaan repii törkyhintoja siirtomaksuna). Ja koronan vuoksi kaikki lennot on Kajaanin kentältä edelleenkin peruttu - saa nähdä, palauttaako Finski mitään enää... Onnibussi tosin kulkee junan lisäksi ainakin toistaiseksi.
Julkinen hammashoito ei toimi - Lehtikankaan homehtuneelle hoitolalle ei ole vieläkään löydetty tiloja, joten koululaisten lisäksi kunnalliselle ei pääse toistaiseksi kukaan. Eli purukalusto kuntoon joko ennen muuttoa tai sitten yksityiselle (löytyy Kajaanista).
Itse muualta muuttaneena kauhistelen myös Kajaanin TODELLA järkyttävän korkeita vuokria, ainakin suhteessa asuntojen myyntihintoihin. Hämmentävää kyllä, kaupungin omissa (Kajaanin Pietarin) asunnoissa vuokrat ovat jopa yksityisiä kovempia - ja bonuksena joutuu asumaan päihdeongelmaisten naapurina. (Työkaveri, joka erehtyi ensin Pietarin kämppään etsi pikavauhtia toisen asunnon yksityiseltä.)
Savossa on Järvi-Suomen Energia, joka on joissain asumismuodoissa kallein, mutta vähintään samoissa hinnoissa Kajaven kanssa koko ajan, eli jakavat kalleimman pokaalin. Jos elää vai sähkölämmityksen varassa niin, että sähköä kuluu, kannattaa miettiä tätä ennen muuttoa. 300e okt kuulostaa ihanan halvalle, mutta jos sähkölämmityksen aiheuttama lasku on (pitkänä!) talvena 300e kuussa, ei se ole enää niin halpaa.
Voi olla mikään kunta ei ota asukkaaksi, kun on komosluokan kansalainen eli luottotiedot on.
Tule Forssaan! Yksiö n. 350 euroa. Kaikki kävelymatkan päässä, kaupat, apteekit, terveyskeskus, uimaranta (Linikkalanlammi), pururadat, paljon puistoja, paljon tapahtumia ja vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Tule sie hyvä nainen Lappiin! Rovaniemi on sellainen kosmopoliittinen pöhinäkaupunki, mutta jos haluat vähän sivummalle niin löytyy kuule halpoja mökkejä ja pieniä - ja kauniita - kyliä läheltä. Sitten voit joskus hurvitella matkustamalla "isoon kaupunkiin".
Täällä on luontoa, voit mennä marjaan ja poimia verovapaat lisätulot. Kalaa irtoaa vesistä. Pakkanenkaan ei haittaa kun vetää kelekkahaalarit ylle. Siinä revontulten alla pilkkiessä muiden kanssa hiljaisuutta kuunnellen mieli tervehtyy ja kohta näkee, miten pimeydessä tuikkivat tähdet.
Kaveri sai töitä Rovaniemeltä, mutta tuli maitojunalla pois. Oli niin umpikieroa porukkaa.
Tuollaisen ison tavaramäärän muuttaminen on aika kallista tarvitsee myös lisäkantajia.
Kuten joku sanoikin, Kela tuskin runsaasti muuttotukea antaa.
Jos aloittaja luopuisi kaikesta turhasta niin muutosta säästöön jääneillä rahoilla saisi tilalle vastaavia.
Muutto olisi kaikella tapaa helpompi toteuttaa silloin.
Itse olen köyhä yksinelävä nainen ja olen muutoissa ihan joka kerta joutunut luopumaan monista tavaroista.
Osin siksi kun olen joutunut myymään, että saan hiukan rahaa, osin siksi kun eivät ole sopineet uuteen huusholliin, suurin syy on ollut, että haluan alkaa mahdollisimman puhtaalta pöydältä. Myös muutto on paljon helpompaa ilman tavaraa varoiksi, että jos joskus kuitenkin...
Totuus on, että harvoin jotkut isommat tavarat sopivat uuteen asuntoon, taikka usein rikkoutuvat tai purkaessa hukkuu osia, menevät vinksalleen tms.
Jotain vanhoja sukkia tai pitkää varastossa olleita vaatteita on turha säilöä. Ne alkavat helposti tuoksua varastolle tai niitä ei vaan huvita enää käyttää kun ovat olleet rutussa siellä pitkään.
En jaksaisi alkaa metsästämään muuton jälkeen järkyttävästä kasasta hukkuneita sukka- tai kinnaspareja, kaulaliinoja, ruttaantuneita lenkkareita ym.
Kirpparilta ja ilmaiseksikin saa nykyään hyvää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.
Työttömyys on saat*nasta.
Ap
====
Myy ne roinas niin ja otat mukaan vain hammasharjan ja vaihtosukat. Et tarvitse muuttoautoa. Asuntoosi tarvitset ensin vain patjan lattialle.
Vastaan sinulle kuten eräälle muullekin tässä ketjussa: myy itse lapsesi ja lemmikkisi, ei niillä mitään rahallista arvoa ole. Miltä ajatus tuntuu?
Kolmikymppinen lähtee vielä hammasharjan kanssa uutta etsimään, mutta reilusti yli viisikymppinen ei.
Ap
Reilu viisikymppisenä kuuluttaisin kuitenkin realiteettien perään. Sinulla on vaihtoehtoja, muuttaa joko 1) tavaroidesi kanssa, tai 2) ilman niitä.
1) Tavarat tarvitsee kantaa ja kuljettaa. Sanot ettet voi kantaa eikä ole varaa kuljettaa
Jäljelle jää 2) muuta ilman tavaroita tai 3) pysy missä olet.
Todella raivostuttavaa lukea tällaista kiemurtelua, haluatko nyt, että joku tuntematon sen muuton sinulle ilmaiseksi tulee talkoilemaan, vai lämipmiksesikö täällä jutustelet.
Jos kirjat on tärkeämpiä kuin muutto, sitten et muuta. Ja minäkin sentään tykkään kirjoistani.
Vierailija kirjoitti:
Olen edellisen kanssa samaa mieltä monesta. Jos ei voi maksaa varastosta vuokraa ja tavaraa on niin paljon, että pieni asunto ei käy, pitäisi muuttaa isoon, halpaan -> huonokuntoiseen tai syrjässä olevaan omakotitaloon.
Ymmärrän esineiden tunnearvon, mutta toisaalta jos joku teetetty kaluste vie ajatukset siihen aikaan kun asiat oli hyvin, oli työtä ja varallisuutta, niin onko sen hilloaminen vuokravarastossa järkevää.
Maakunnista saa kyllä isompia kerrostaloasuntojakin suhteellisen halvalla vuokralle. Muuttotappioalueilla ehkä jopa todella halvalla. Esim. Iisalmessa olisi tällä hetkellä 52,5 neliön kaksio vuokrattavana 550 euroa/kk, ja se sentään on kaupunki. Ja Kokkolassa 64 neliön kaksio 570 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja muuttaa niin hänellä on köyhänä ja yksinasuvana vain rajalliset mahdollisuudet minkähintaiseen ja -kokoiseen pystyy muuttamaan.
Ison, vanhan omakotitalon hän hylkäsi koska siinä on paljon työtä ja vaikeuksia.
Se olisi paras paikka tavaramäärää ajatellenJos aloittaja muuttaa nyt vaikka mihin niin kääytännössä hän saa yksiön tai korkeintaan pienen kaksion. Ensinnäkin kun tarvitsee Kelalta muuttoavun, takuuvuokran ja asumistukea. Kela siis määrittelee osin asunnon koon ja hinnan.
Miten aloittaja luulee tuon tavaramäärää mahtuvan siihen asuntoonsa johon hänellä muuton jälkeen on mahdollisuus?
Vai aikooko hän jatkossakin pitää lisäksi tavaraa varastossa ja maksaa siitä vuokraa? Kela tuskin hyväksyy tuota vuokraa mihinkään tukiin.
Miten aloittajalla olisi varaa maksaa varaston vuokra itse tai miten on varaa maksaa nykyhetkelläkään?Miten muuten aloittaja arvostaa esimerkiksi vanhaa nahkasohvaa niin paljon ettei siitä luovu? Oli sitten itse tehty tai ei.
Se ei huonossa tapauksessa edes mahtuisi siihen mahdolliseen yksiöön johon muuttaisi, kirjamäärästä puhumattakaan.
Olen kyllä joidenkin muiden kanssa samaa mieltä, että tuosta suuresta tavaramäärästä kannattaisi luopua.
Osa on varmaan ihan käyttökelpoista, mutta olen satavarma, että osa on sellaista millä hän ei ikinä tule tekemään yhtään mitään.Joko aloittaja rupattelee täällä aikansa kuluksi tai sitten hänen realiteettinsa ovat hukassa.
En nyt ymmärrä. Itse sain käsityksen, että aloittaja asuu jonkinlaisessa tilapäismajoituksessa ja irtaimisto on varastossa "odottamassa parempia aikoja" (eli kenties pysyvämpää asumismuotoa?). Irtaimistoa käsittääkseni ihan normaalin pienen asunnon määrä, eikä mitään maatilan piharakennuksineen vaativaa hamstraajan vuosikausia keräämää roskaa. Kirjat ovat aivan normaalia irtainta omaisuutta lukemisesta pitävälle ihmiselle.
Positiivista tietysti se, että on olemassa ihmisiä, jotka selvästi tietävät muidenkin asiat parhaiten ja ovat päteviä neuvomaan miten asiat ratkaistaan oikein. Luulisi yhteiskunnalla olevan käyttöä tälle, montakin virkaa jossa kyseistä ominaisuutta arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi paras paikka tavaramäärää ajatellenJos aloittaja muuttaa nyt vaikka mihin niin kääytännössä hän saa yksiön tai korkeintaan pienen kaksion. Ensinnäkin kun tarvitsee Kelalta muuttoavun, takuuvuokran ja asumistukea. Kela siis määrittelee osin asunnon koon ja hinnan.
Miten aloittajalla olisi varaa maksaa varaston vuokra itse tai miten on varaa maksaa nykyhetkelläkään?Miten muuten aloittaja arvostaa esimerkiksi vanhaa nahkasohvaa niin paljon ettei siitä luovu? Oli sitten itse tehty tai ei.
Osa on varmaan ihan käyttökelpoista, mutta olen satavarma, että osa on sellaista millä hän ei ikinä tule tekemään yhtään mitään.Joko aloittaja rupattelee täällä aikansa kuluksi tai sitten hänen realiteettinsa ovat hukassa.
En nyt ymmärrä. Itse sain käsityksen, että aloittaja asuu jonkinlaisessa tilapäismajoituksessa ja irtaimisto on varastossa "odottamassa parempia aikoja" (eli kenties pysyvämpää asumismuotoa?). Irtaimistoa käsittääkseni ihan normaalin pienen asunnon määrä, eikä mitään maatilan piharakennuksineen vaativaa hamstraajan vuosikausia keräämää roskaa. Kirjat ovat aivan normaalia irtainta omaisuutta lukemisesta pitävälle ihmiselle.
Positiivista tietysti se, että on olemassa ihmisiä, jotka selvästi tietävät muidenkin asiat parhaiten ja ovat päteviä neuvomaan miten asiat ratkaistaan oikein. Luulisi yhteiskunnalla olevan käyttöä tälle, montakin virkaa jossa kyseistä ominaisuutta arvostetaan.
Juuri näin. Tällaisen kommentin kirjoittaa ihminen, joka on lukenut ketjun ja ymmärtänyt lukemansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tulot sulla ap on ja ennenkaikkea paljonko sulla olisi rahaa laittaa muuttoon ja takuuvuokraan?
En muista tarkalleen vuokrarajoja, joten en arvaa tähän. Olen kuitenkin TYPin asiakas ja aikamoisten tehotoimien kohde, joten jos kunnollinen asunto löytyy, moni asia pystytään järjestämään. Olen monessa asiassa väliinputoaja, joten perussäännöistä kaivellaan usein esille poikkeuksia, kun minun tapaustani selvitellään.
Jos tiedossa olisi työpaikka, asiat lähtisivät hoitumaan nopeasti, mutta työttömänä muuttaminen on paljon ongelmallisempi juttu. Omaisuudestani ei kannata keskustella enempää kuin siltä kannalta, että se mahtuu asuntoon.
Puuttuu siis vain asunto. Se, missä se asunto on, on kysymys ja ketjun aihe.
Ap
En jaksa kaikkia viestejä uudestaan lukea, mutta muistelen että mainitsit jotain autosta, että sinulla on sellainen ja tarvitset sitä, oliko näin? Pakko kysyä näin ajokortittomana työttömänä selkäongelmaisena yksineläjänä, mihin tarvitset autoa? Itse olen pärjännyt ihan hyvin ilman, vaikka se toki kätevä joskus olisi. Ei minulla olisi edes varaa ostaa autoa tai ajella sillä (puhumattakaan ajokortin hankkimisesta).
Voisitko myydä auton ja käyttää ne rahat muuttoon sellaiselle pikkupaikkakunnalle, jossa pärjää ilman autoa? Esim. Pieksämäeltä on hyvät kulkuyhteydet suuntaan jos toiseenkin, ja jos työpaikan saamiseen ei ole mitään toivoa, et senkään takia tarvitse autoa. Autolla ei varmaan ole ihan samanlaista tunnearvoa kuin kirjoilla yms?
Millaiset tulot sulla ap on ja ennenkaikkea paljonko sulla olisi rahaa laittaa muuttoon ja takuuvuokraan?