Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
341/835 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemissä on halpoja asuntoja ja Ruotsikin on lähellä. Kun kerrostaloasunnon tai jopa omakotitalon saa ostettua parillakymmenellä tuhannella, niin tuskinpa vuokratkaan päätä huimaa.

Vierailija
342/835 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt ongelma käytännön kannalta.

Jos aloittaja muuttaa niin hänellä on köyhänä ja yksinasuvana vain rajalliset mahdollisuudet minkähintaiseen ja -kokoiseen pystyy muuttamaan.

Ison, vanhan omakotitalon hän hylkäsi koska siinä on paljon työtä ja vaikeuksia.

Se olisi paras paikka tavaramäärää ajatellen

Jos aloittaja muuttaa nyt vaikka mihin niin kääytännössä hän saa yksiön tai korkeintaan pienen kaksion. Ensinnäkin kun tarvitsee Kelalta muuttoavun, takuuvuokran ja asumistukea. Kela siis määrittelee osin asunnon koon ja hinnan.

Miten aloittaja luulee tuon tavaramäärää mahtuvan siihen asuntoonsa johon hänellä muuton jälkeen on mahdollisuus?

Vai aikooko hän jatkossakin pitää lisäksi tavaraa varastossa ja maksaa siitä vuokraa? Kela tuskin hyväksyy tuota vuokraa mihinkään tukiin.

Miten aloittajalla olisi varaa maksaa varaston vuokra itse tai miten on varaa maksaa nykyhetkelläkään?

Miten muuten aloittaja arvostaa esimerkiksi vanhaa nahkasohvaa niin paljon ettei siitä luovu? Oli sitten itse tehty tai ei.

Se ei huonossa tapauksessa edes mahtuisi siihen mahdolliseen yksiöön johon muuttaisi, kirjamäärästä puhumattakaan.

Olen kyllä joidenkin muiden kanssa samaa mieltä, että tuosta suuresta tavaramäärästä kannattaisi luopua.

Osa on varmaan ihan käyttökelpoista, mutta olen satavarma, että osa on sellaista millä hän ei ikinä tule tekemään yhtään mitään.

Joko aloittaja rupattelee täällä aikansa kuluksi tai sitten hänen realiteettinsa ovat hukassa.

tuosta nahkasohvasta sen verran, että jos muutenkin muuttaa ja tavarat viedään uuteen kotiin, niin varmaan ne viedään jollain autolla, eiköhän se sohvakin sitten mene samalla hinnalla. Jos siitä pitää maksaa jotain ylimäääräistä,, niin sitten voisi olla aiheellista dumbata sohva jollekin vaikka ilmaiseksi (se kaatopaikalle sohvan vieminenkin maksaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Itsensä elättävä saa toki valita, mutta saako tukien varassa elävä työtön?

Ap

No vähemmän kuluja sinä valtiolle aiheutat jossain peräkylillä kuin Helsingissä. Valtio hyötyy siitä, että muutat maakuntaan.

Vierailija
344/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa selata, mutta onko ap:lla haluja tehdä jotain työtä vai haluatko muuten vain työttömänä muuttaa? Ehdottaisin sellaista, että koska on jokaisessa kunnassa jonkin sortin hautausmaa, hae sinne kausityöntekijäksi, jos kroppa yhtään kestää ja viihdyt ulkona!

"Vakituinen määräaikainen" työväki alkaa olla niitä, jotka rupeavat siirtymään hissukseen eläkkeelle ja alalle ei ole halukkaita tulijoita osin varmaan määräaikaisuuden ja osin palkan vuoksi. Kesälapsia kyllä yleensä on jopa ylitarjontaa, mutta se pidempiaikaisempi aikuinen kausityöntekijäporukka uupuu, vaikka ei ole mitään vaatimuksia. Moni kunta painiskelee työvoimapulaa. Työ on kyllä fyysistä, vaikka koneitakin löytyy avuksi, mutta vauhti ei ole aina päätä huimaavaa, taukoja pidetään ihan oman halun mukaan ("suoristetaan selkää") ja halutessaan saa työskennellä yksin omassa rauhasssa.

Itse olen muuttanut 3000 asukkaan muuttotappiopaikkakunnalle aikoinaan ja hain hautausmaalle. Pääsin ilman mitään kokemusta ja nyt on takana 8 kautta. Hautausmaan työ sopii minulle, sillä viihdyn yksin ja luonnossa ja talvet saa olla ihan rauhassa. Ei "ahdistele" työkkärikään, koska työ on säännöllistä määräaikaisuudesta huolimatta ja saa lämmittää pientä puulämmitteistä torppaa ihan rauhassa ja harrastella. Palkka ei ole suuri, 1700e brutto suurinpiirtein, mutta eipä täällä syrjemmässä ihmeellisempiä kuluja ole. 

Ihan alussa jo kävi ilmi, että fyysinen työ ei käy. Voisivatko ihmiset lukea edes vähän ennen kommentointia. Tässäkin pitkät pätkät selostusta sellaisen työn mukavuudesta, mikä ei ap:lle sovi.

Vierailija
345/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni monikaan ei ole ivaillut tai ilkeillyt aloittajalle. Ehkä hän sitten niin kokee.

Ihmiset vain yrittävät antaa käytännön neuvoja ja mielipiteitä oman elämänkokemuksensa perusteella.

Jos ei kestä sitä, että esimerkiksi neuvotaan pääsemään liian suuresta tavaramäärästä eroon niin ei se ole sen sen oman syy.

Jokainen muutaman kerran muuttanut, vaikka samalla paikkakunnallakin ja normaalissa rahatilanteessa, tietää, että liikaa ei kannata mukaansa raahata. Varsinkaan pieniin tiloihin.

Aloittaja on muuttamassa nyt esimerkiksi Helsingistä Kainuuseen tai kuitenkin eikä satojen kilometrien päähän.

Kannattaisi ensin ottaa selville mitä muutto ylipäätään noiden tavaroiden kanssa maksaa, kuka sen muuton maksaa, kuka ne tavarat kantaa jne.

Eikä ensimmäisenä julistaa, että sitä ja sitä en ainakaan suostu tekemään.

Köyhänä, työttömänä ja sairaana ikävä kyllä ei ole se ensimmäinen vaihtoehto olla kovin jääräpää ja ottaa nokkiinsa tosiasioista.

Olen sen itse kokenut. Se ei ole kivaa, mutta jos joutuu pyytämään muualta ilmaista apua niin se vain on. Jostain on luovuttava, yleensä se ensimmäinen on ylpeys ja oman mielen mukaan toimiminen.

Eri asia jos rahapussi olisi paksu.

Vierailija
346/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni monikaan ei ole ivaillut tai ilkeillyt aloittajalle. Ehkä hän sitten niin kokee.

Ihmiset vain yrittävät antaa käytännön neuvoja ja mielipiteitä oman elämänkokemuksensa perusteella.

Jos ei kestä sitä, että esimerkiksi neuvotaan pääsemään liian suuresta tavaramäärästä eroon niin ei se ole sen sen oman syy.

Jokainen muutaman kerran muuttanut, vaikka samalla paikkakunnallakin ja normaalissa rahatilanteessa, tietää, että liikaa ei kannata mukaansa raahata. Varsinkaan pieniin tiloihin.

Aloittaja on muuttamassa nyt esimerkiksi Helsingistä Kainuuseen tai kuitenkin eikä satojen kilometrien päähän.

Kannattaisi ensin ottaa selville mitä muutto ylipäätään noiden tavaroiden kanssa maksaa, kuka sen muuton maksaa, kuka ne tavarat kantaa jne.

Köyhänä, työttömänä ja sairaana ikävä kyllä ei ole se ensimmäinen vaihtoehto olla kovin jääräpää ja ottaa nokkiinsa tosiasioista.

Olen sen itse kokenut. Se ei ole kivaa, mutta jos joutuu pyytämään muualta ilmaista apua niin se vain on. Jostain on luovuttava, yleensä se ensimmäinen on ylpeys ja oman mielen mukaan

toimiminen.

Vierailija
347/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhista tavaroista on hyvä päästä eroon kuorma kevenee muutossa, myö pieneen hintaan tai Lahjoita vaikka pelastusarmeijalle niin minä olen tehnyt jos on alkanut liikaa kertymään, niin kävin juuri katsomassa Etuovi.com, Suomussalmella on edullisia asuntoja myös myytävänä omakotitaloja, rivareita ym..myy kaikki turhat tavarat huonekaluja myöten ja osta asunto.

Vierailija
348/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii kauas lähteä. Kouvola voi olla hyvä vaihtoehto tai Päijät-hämeen pienet kaupungit. Hämeenkoski (hollola), Nastola (osa lahtea nykyään). Asikkala, Vääksy. Heinola. Orimattila. Iitti. 

Ihan turha tosiaan köyhänä työttömänä asua Helsingissä tai edes PK seudulla. 

Pienillä paikkakunnilla on ihan eritavalla yhteisöllisyyttä voit jopa työllistyä täällä. 

Vierailija
349/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen itse kokenut. Se ei ole kivaa, mutta jos joutuu pyytämään muualta ilmaista apua niin se vain on. Jostain on luovuttava, yleensä se ensimmäinen on ylpeys ja oman mielen mukaan toimiminen.

Näin se vähän on, en minäkään täällä ilkeyttäni ole neuvonut, vaan samoja kokeneena vain tosiasioita pohtinut. Muutto sinänsä on mun mielestä hyvä idea, ja siksi sitä pitäisikin pitää päällimmäisenä mielessä, ei jokaista yksittäistä kippoa ja tuolia. Uudessa kodissa syntyy uusia hyviä muistoja.

Vierailija
350/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen ison kunnan sossu antaa muuttoapua muulle paikkakunnalle, koska se poistaa heiltä yhden ison menoerän verrattain pienellä rahalla.

Samalla paikkakunnalla muutto ei ole heille yhtä hyödyllinen.

Vierailija
351/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nyt niin että aloittajalla on tavarat jossain varastossa. Anna tavaroiden olla, unohda ne. Pakkaa tärkeimmät matkalaukkuun ja etsi asuntoa mistä vain. ota mukaan vain se mitä mahtuu henkilöautoon tai pakuun. Kysy vielä apuja jostain (esim FB hgin puskaradio) muutto apua.

Löytyiskö jostai joku kimppakämppä tai kommuuni, jossa saisit asua pienemmällä vuokralla. 

Vierailija
352/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku ja oikeissa paikoissa virkaa tekevät ystävät auttaa tähänkin vaikeuteen täällä.

Hyvä-veli verkosto jyllää. Liian erilainen persoona jätetään helposti yksin. Savolainen lupsakkuus vaatii että sopii savolaiseen lupsakkuuteen ensiksi itse. Siihen pääsemiseen tulee auton, kesämökin ja työpaikan asunnon lisäksi olla kuosissa.

Huomioikaa se uusi kuntakokeilu-malli on voimassa useissa maakunnissa joka tarkoittaa tehostettua päivätoimintaa mahdollisimman monille pitkäaikaistyöttömille. 

Eläköitymiseen sitten Savo on loistava seutu.

Vierailija
353/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta kunhan on ne mystiset "emännän" taidot. Sinne maatilalle ei sitten jäädä telkkaa katsomaan ja somettamaan päivisin. Nykyään saa olla hiukan simppeli jos ilmaistyöhön asumista ja ruokaa vastaan haluaa päätyä- siitä on kyse.  Ja itäblokin maista tulee nuorta kesäkausityöntekijää noin työttömyyskorvauksen suuruisella palkalla kuussa töihin. Tänä vuonna ei paniikkia koronasta, rajat on auki ja sama metsämarja sesonkiin.

Maatilan pitäisi tuottaa + tulosta, se onkin eri juttu kuka saa sen. Ei ne köyhiä ja kipeitä ole vaikka sitä Savossa esittävät mieluusti.

Vierailija
354/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tossa ympärillä noita pikkukaupunkeja, kuten Lohja, Karkkila, Kerava, Järvenpää, Tuusula ym.

Poria on mainostettu aika monessa kommentissa, ja onhan se tietysti vaihtoehto: n. 80 000 asukasta kun Noormarkkukin siihen aikoinaan liitettiin. Asuntoja on vapaana, eri hintaisia ja ne kaupungin asunnot ovat kalliimmasta päästä, löytyvät Porin YH-Asunnoilta. Porissa ei kannata muuttaa hirveän pitkälle keskustasta, jos mahdollista, mutta on siellä sitä julkistakin liikennettä, Porin Linjat kertoo enemmän aikatauluista. Junalla ja bussilla pääsee kaupunkiin ja sieltä pois ja on siellä lentokenttäkin, lentovuoroista en tiedä.

Työkkärissä ovat aika mukavia, mutta töitä voi olla huononlaisesti.

Itselleni kyllä aikoinaan useammaltakin taholta kyseltiin, josko olen ajatellut muuttaa pääkaupunkiseudulle, jossa nykyisin asustelen.

Olisiko tuolle selkäasiallesi jotain tehtävissä? Esim. kirurgisesti?

Eikös kaupunkien sosiaalitoimesta voi hakea harkinnanvaraista tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea KELAn tarjoaman perustuen lisäksi? Lienee selvää  ettet ole itse kykenevä omin voimin muuttoasi hoitamaan, joten tarvitsisit siihen rahallista tukea, maksusitoumuksen muodossa, kait yleensä. Näistä ehkä keskustellaan etukäteen? Lisäksi joissain kaupungeissa voi olla tahoja, jotka auttavat muutossa edullisesti, esim joku TYP tai oppilaitokset?

Joka tapauksessa toivon, että saat asunnon, kohtuuhintaisen, joko täältä päin tai muualta Suomesta, jos niin päätät.

Vierailija
355/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaa maalle tai jonnekin tuppukylään eikä ole autoa, varmista että siellä kulkee linja-auto. Itse asun 25 km Porista ja lähin kauppa on Porissa. Tällä kylällä ei ole kun kahvio joka menee kiinni klo 18.00 ja osa-aikainen kirjasto.

Terveyskeskus, pankki, aivan kaikki on yli 20 km päässä. Linja-auto kulkee kouluvuorot, kesällä ei niitäkään.

Vierailija
356/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

020202 haki työtekijöitä satakunnassa. Eikö se kävisi, istumatyö ja ruotsikin varmaan sujuu kun olet opettaja

Vierailija
357/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa selata, mutta onko ap:lla haluja tehdä jotain työtä vai haluatko muuten vain työttömänä muuttaa? Ehdottaisin sellaista, että koska on jokaisessa kunnassa jonkin sortin hautausmaa, hae sinne kausityöntekijäksi, jos kroppa yhtään kestää ja viihdyt ulkona!

"Vakituinen määräaikainen" työväki alkaa olla niitä, jotka rupeavat siirtymään hissukseen eläkkeelle ja alalle ei ole halukkaita tulijoita osin varmaan määräaikaisuuden ja osin palkan vuoksi. Kesälapsia kyllä yleensä on jopa ylitarjontaa, mutta se pidempiaikaisempi aikuinen kausityöntekijäporukka uupuu, vaikka ei ole mitään vaatimuksia. Moni kunta painiskelee työvoimapulaa. Työ on kyllä fyysistä, vaikka koneitakin löytyy avuksi, mutta vauhti ei ole aina päätä huimaavaa, taukoja pidetään ihan oman halun mukaan ("suoristetaan selkää") ja halutessaan saa työskennellä yksin omassa rauhasssa.

Itse olen muuttanut 3000 asukkaan muuttotappiopaikkakunnalle aikoinaan ja hain hautausmaalle. Pääsin ilman mitään kokemusta ja nyt on takana 8 kautta. Hautausmaan työ sopii minulle, sillä viihdyn yksin ja luonnossa ja talvet saa olla ihan rauhassa. Ei "ahdistele" työkkärikään, koska työ on säännöllistä määräaikaisuudesta huolimatta ja saa lämmittää pientä puulämmitteistä torppaa ihan rauhassa ja harrastella. Palkka ei ole suuri, 1700e brutto suurinpiirtein, mutta eipä täällä syrjemmässä ihmeellisempiä kuluja ole. 

Ihan alussa jo kävi ilmi, että fyysinen työ ei käy. Voisivatko ihmiset lukea edes vähän ennen kommentointia. Tässäkin pitkät pätkät selostusta sellaisen työn mukavuudesta, mikä ei ap:lle sovi.

No sori, en tiedä miten invalidi ap on, josta syystä heitin ilmoille yhden ehdotuksen. Ihan yhtälailla täällä ehdotetaan mm. Jyväskylää, vaikka ap taisi mainita, että on "erakkoluonteinen". Kai siitä voi joku muukin saada ideaa, vaikka ei ap:lle kävisikään? Meillä on ihan romuja eläkeläisiä hautausmaalla töissä, mutta koska vauhti ei ole tosiaan mikään luja ja koneita on kavereina, myös nämä henkilöt pysyvät vuodesta toiseen töissä. Tekevät sen mitä pystyvät ja muut tarvittaessa tekevät, jos joku ei pysty. Joskus riittää pelkkä halukin.

Jos ap oli joku opettaja, vai muistanko väärin (sori siitäkin, jos muistan väärin!), niin pikkupitäjissä on opettajistakin pulaa. Siksi kysyin alussa, onko ap:lla haluja tehdä töitä kuitenkin vai ei mitään. Ns. työn perässä muuttaminen on paljon helpompaa ja voi saada tukea, kuin muuttaa pelkästään työttömäksi ilman minkäänlaista halua työllistyä.

Vierailija
358/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIva, että edelleen kiinnostaa. :)

Tiivistin eilisiltana pääasiat kommentteihin 337 ja 339. Jollei jaksa koko pitkää ketjua, voi lukaista nuo, jos varsinkin edelleen tekee mieli puhua hirmuisista tavaramääristä, muuttoauto-ongelmista ja nirsoilemisesta. Tämä ketju on selkeyttänyt ajatuksiani hieman, ja se näkyy noista tiivistelmistä.

Tiedän muuten, miten herkullinen naljailun aihe "selkä kipee" on, mutta selät voivat olla kipeitä ihan oikeastikin, minun tapauksessani pahimmillaan liikkuivat kivun vuoksi enää vain keuhkot ja silmämunat. Joku kysyi, olisiko tälle tehtävissä jotain esimerkiksi kirurgisesti. Tämä on jopa parannettavissa ilman kirurgiaa, mutta se ei ole nopea prosessi.

En olisi aloittanut keskustelua, jos olisin yksinkertaisemmassa tilanteessa, siis muuttamassa kauas kotoa iloisin mielin, terveenä ja täynnä uuden elämän odotusta ja valmiina viskaamaan entisen elämäni konkreettiset rippeet roskalavalle. Nyt olen ensimmäistä kertaa lähdössä suuntaan, jonka tiedän olevan vielä huonomman kuin tilanne nyt ja huonomman kuin koskaan minun matkallani. Koska vääjäämättä olen loppuikäni siellä, minne tästä lähden, paikka ei ole yhdentekevä. Jotkut ovat sanoneet, että on vain kaksi vaihtoehtoa: joko muuttaa tai jäädä, mutta on olemassa kolmaskin vaihtoehto. En ole psykoottinen enkä edes hysteerinen, vaan täysin kyllästynyt elämiseen - johon minulla ei enää ole mitään hyvää syytä - ja riittävän älykäs tietämään sen, milloin siitä kannattaa päästää irti. Jos olette itse olleet tässä tilanteessa, ymmärrätte kyllä.

Ap

Vierailija
359/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

020202 haki työtekijöitä satakunnassa. Eikö se kävisi, istumatyö ja ruotsikin varmaan sujuu kun olet opettaja

Olen hakenut tuollaisia töitä paljonkin, muun muassa taksikeskuksiin ja asiakaspalvelupuhelimiin, mutta niissä ei ole kiinnostuttu. Ei ole kerrottu syytä, enkä ole kysellyt.

Ap

Vierailija
360/835 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kaikkia viestejä uudestaan lukea, mutta muistelen että mainitsit jotain autosta, että sinulla on sellainen ja tarvitset sitä, oliko näin? Pakko kysyä näin ajokortittomana työttömänä selkäongelmaisena yksineläjänä, mihin tarvitset autoa? Itse olen pärjännyt ihan hyvin ilman, vaikka se toki kätevä joskus olisi. Ei minulla olisi edes varaa ostaa autoa tai ajella sillä (puhumattakaan ajokortin hankkimisesta).

Voisitko myydä auton ja käyttää ne rahat muuttoon sellaiselle pikkupaikkakunnalle, jossa pärjää ilman autoa? Esim. Pieksämäeltä on hyvät kulkuyhteydet suuntaan jos toiseenkin, ja jos työpaikan saamiseen ei ole mitään toivoa, et senkään takia tarvitse autoa. Autolla ei varmaan ole ihan samanlaista tunnearvoa kuin kirjoilla yms?

Joku museoauton viilaaja saattaisi kiljua riemusta, jos saisi minun autoni varaosikseen, mutta muuten se ei markkinoita ilahduta. Ja hyvä näin, koska jos voin viedä autoni mukanani hautaan, sen sinne myös vien. :)

Ap