Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiista sukunimestä estää naimisiinmenomme ja lapsen yrittämisen

Vierailija
15.06.2021 |

Olemme kolmekymppinen pariskunta. Olemme olleet 3 vuotta yhdessä ja asuneet nyt 2 vuotta yhdessä. Meillä on pienet ongelmamme kuten kaikissa suhteissa, mutta kokonaisuudessaan suhteemme on hyvä ja rakastamme toisiamme. Meillä on paljon yhteisiä tulevaisuudensuunnitelmia, haluamme molemmat lapsia, ostaa/rakentaa tietynlaisen kodin, matkata jossain kohtaa pitemmäksi aikaan tiettyyn kohteeseen.

Meillä on kuitenkin yksi ihan järjetön ongelma. "Seuraava askel" meille olisi naimisiinmeno, mutta emme mitenkään pääse sopuun sukunimestä. Ongelma on siis se, että mies haluaa perheelle hänen sukunimensä. Minulle tämä olisi ok, jos miehen sukunimi olisi kiva, mutta kun se on IHAN HIRVEÄ. En halua tässä sanoa oikeita nimiämme, mutta jotta saatte jotain mielikuvaa, niin miehen sukunimi on tyyliä Plötkönen. Minun sukunimeni on neutraali ja yleinen, tyyliä Lahti tai Mäki.

Olemme käyneet kaikki vaihtoehdot läpi ja tässä lopputulokset:

Vaihtoehto 1. Minä ja mahdolliset tulevat lapset otamme miehen nimen: käy miehelle, ei käy minulle.

2. Mies ja lapset ottavat minun nimeni: käy minulle, ei käy miehelle.

3. Otamme jonkun muun sukunimen, esim. itse keksityn tai jomman kumman suvusta: käy minulle, ei käy miehelle.

4. Pidämme avioliitossa omat nimemme: käy molemmille , mutta ongelmaksi muodostuu lasten nimi. Miehelle käy ainoastaan oma nimensä lapsille, kun taas minä en mitenkään halua paiskata lapsiani niin rumalla nimellä, kun olisi mahdollista antaa neutraali/nättikin nimi.

Eli toisin sanoen miehelle ei käy mikään muu kuin se, että ainakin hän ja lapset ovat Plötjösiä, kun taas minulle kävisi kaikki muut vaihtoehdot paitsi se että lapset (ja minä) joutuisimme olemaan Plötjösiä.

Olemme puhuneet naimisiinmenosta jo vuoden ja aina keskustelu päättyy riitaan tästä nimiasiasta. En voi käsittää mikä ihmeen kunnia-asia miehelle on jatkaa Plötjösen sukua. Jos olisin itse tuon niminen, niin vaihtaisin riemusta kiljuen nimeäni naimisiin mennessä, enkä todellakaan haluaisi omille lapsille sitä. Tämä on aivan järjetön kompastuskivi meille, kaikesta muusta saamme sovittua ja molemmat osaamme joustaa ja tehdä kompromisseja, paitsi tässä asiassa.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Minusta tuntuu, että yhteinen elämämme on pysähdystilassa, emme pääse eteenpäin, emme naimisiin emmekä voi alkaa yrittää lasta, koska emme kertakaikkiaan pääse yhteisymmärrykseen tästä asiasta. Kumpikaan meistä ei ole valmis joustamaan. Tämä tuntuu niin turhamaiselta ongelmalta, mutta vaikka miten olen yrittänyt miettiä Plötjöstä ja että ei se nyt niin paha, niin se tuntuu vain niin hirveältä antaa omalle lapselle kannettavaksi tuollaista nimeä. Miehen oikea nimi on oikeasti ehkä vielä vähän rumempi kuin Plötjönen, kun nyt mietin.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä, mitä te tekisitte?

Kommentit (461)

Vierailija
41/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat nimeensä kuten isänsäkin - eli pitävät sitä normaalina. He voivat halutessaan vaihtaa sen ja todennäköisesti ainakin naimisiinmennessään tytöt saattavat vaihtaa (ei tosin siksi etteivät nimestä pidä vaan ihan perinteiden takia). Jos nimi ei miehessä sinua aiemmin haitannut ja olet esitellyt hänet suvullesi miksi haittaisi nytkään?

PS. Avioliitto on kompromisseja. Jos haluat naimisiin, jostain pitää aina tehdä kompromisseja. Kompromissi ei tarkoita sitä että mies aina myötäilee, se vaatii sinultakin yrittämistä.

Miten se mies myötäilee kun määrää kaiken?

Ja kai se mies saa Plötjösenä pysyä. Ei se silti tarkoita että muiden pitää sellaiseksi ruveta.

Vierailija
42/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa lapsille yhdistelmäsukunimi. He voivat sitten itse aikanaan tiputtaa Plötjösen pois....

M;ä luulen ettei laki Suomessa salli kaksoisnimiä lapsille. 

Kyllä muuten sallii, se on ihan uus laki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat nimeensä kuten isänsäkin - eli pitävät sitä normaalina. He voivat halutessaan vaihtaa sen ja todennäköisesti ainakin naimisiinmennessään tytöt saattavat vaihtaa (ei tosin siksi etteivät nimestä pidä vaan ihan perinteiden takia). Jos nimi ei miehessä sinua aiemmin haitannut ja olet esitellyt hänet suvullesi miksi haittaisi nytkään?

PS. Avioliitto on kompromisseja. Jos haluat naimisiin, jostain pitää aina tehdä kompromisseja. Kompromissi ei tarkoita sitä että mies aina myötäilee, se vaatii sinultakin yrittämistä.

Juu, ne lapset tottuvat olemaan kiusattuina ruman nimensä takia, ja vain ja ainoastaan sen vuoksi, että heidän isänsä oli aikoinaan jääräpäinen pösilo. Seköhän se nimi onkin, Pösilö?

Vierailija
44/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmösen asian takia ehdotetaan eroa? Ette voi olla tosissanne. Asia on saanut ap:n perheessä kohtuuttomat mittasuhteet jos tähän tökkää muuten ihana suhde. Mieti ap oikeasti onko asia niin tärkeä? Sinulla on ihana mies joka haluaa perustaa kanssasi perheen. Annatko kaatua sen nimen vuoksi???

Ap:n miehellä on ihana nainen joka haluaa perustaa perheen tämän kanssa. Antaako mies tämän kaiken kaatua ihan vaan siihen että hän haluaa itsekkäästi naisen vaihtavan nimeään?

Vierailija
45/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies yhta ehdoton muissakin asioissa?  Mitka ovat perusteet sille, etta han haluaa pitaa niin hanakasti kiinni Plotjosesta? Onko kyseessa johonkin sukulaiseen liittyva kiintymys, vaiko patriarkaalinen asenne, jonka mukaan mies=suku, ja vaimon nimen ottaminen ei ole miehelle kunniaksi? 

Suomessa on ollut historian saatossa paljon nimia, jotka kuulostavat nykyihmisen korvaan epamiellyttavilta. Millaista olisi olla vaikka Karvajalka tai Isomaha? Ei kellaan ole mitaan velvollisuutta jatkaa naiden nimien kayttoa, jos ne eivat omaan korvaan kuulosta hyvalta. 

Mina en ikina ottaisi miehen nimea avioituessani, silla se ei olisi arvomaailmani mukaista. Jos mies tallaista vaatisi, me emme olisi oikeita toisillemme. Mikali kyseessa on sinulle arvokysymys, ala taivu. Omista arvoista ja periaatteista saa pitaa kiinni.  Mies ei voi sanella miten sinun tulee toimia. 

Sinuna tekisin niin, etta pitaisin oman nimeni ja saman antaisin myos lapsille.  Aivan viimeisena vaihtoehtona lapsille yhdistelmanimi. Voivat sitten vartuttuaan paattaa ensimmaisen vaihtoehdon kohdalla, etta vaihtavatko isan nimeen, ja jalkimmaisen kohdalla, etta  tiputtavatko toisen nimen pois. Lapset ovat varmasti isompana kiitollisia, jos nimensa ei ole Plotjonen.

Vierailija
46/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte omat nimenne ja lapset ovat silloin lähtökohtaisesti äidin nimellä, jos äiti ei toisin päätä.

Vierailija
47/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas,

Mitä ihmettä tehdä?

Vierailija
48/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutäti taas vauhdissa.

Vierailija
49/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompromissi: lapselle miehen sukunimi, mutta nainen saa päättää lapsen kaikki etunimet yksin.

Minusta on kyllä pöljää tuossa vaiheessa vängätä lapsen nimestä, kun ei ole vielä edes raskaana. Ehkä käy niin surkeasti, että koko lapsi jää tulematta ja menee vänkytykset hukkaan.

Vierailija
50/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät nyt kiinni siitä mitä itse haluat. Älä alistu sukunimeen jota et halua ja lapsille tulee automaattisesti äidin sukunimi jos ette pääse yhteisymmärrykseen. Jos se ei miehelle kelpaa niin erotkoon ja etsikööt itselleen jonkun joka haluaa alistua.

Vierailija
51/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toi sukunimijuttu on asia, jossa miehen ei tarvitse joustaa. Lapset laitetaan isän nimelle. Niin on Suomessakin toimittu satoja vuosia. Eli, se on todella vanha perinne ja tapa.

Nykyään on hyvä, että nainen sen sijaan voi valita minkä sukunimen itselleen ottaa. Silloin kun itse avioiduin vain yhdistelmänimi oli mahdollinen tai miehen sukunimi.

Ap voisi tehdä kompromissin ja pitää oman tyttönimensä mutta laittaa lapset miehen nimelle. Jos nyt ylipäätään haluaa tämän miehen kanssa naimisiin.

Vierailija
52/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompromissi: lapselle miehen sukunimi, mutta nainen saa päättää lapsen kaikki etunimet yksin.

Minusta on kyllä pöljää tuossa vaiheessa vängätä lapsen nimestä, kun ei ole vielä edes raskaana. Ehkä käy niin surkeasti, että koko lapsi jää tulematta ja menee vänkytykset hukkaan.

Ja miksiköhän se mahdollinen lapsi pitää laittaa kärsimään jostain helvetin rumasta sukunimestä? Ei tulisi kauppoja.

Vierailija
53/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tiedän ja ymmärrän tuon, että lapselle tulee äidin sukunimi automaattisesti, ja että ilman äidin suostumusta sitä ei voi vaihtaa. Eli tiedän minulla olevan lopullinen valta nimestä. En vaan haluaisi tilanteen menevän siihen, että käytän tuota valtaa miehen tahtoa vastaan. Kunnioitan miestäni ja haluaisin että pääsisimme tässä johinkin yhteiseen päätökseen minkä molemmat hyväksyvät. Vaikea vaan nähdä tällä hetkellä mikä se voisi olla. Ja lisäksi en usko että alkaisimme edes yrittää lasta ennen kuin olemme saaneet tämän asian päätettyä. Kun kumpikin kuitenkin tietää, että se valinta on edessä kun lapsi syntyy.

Vierailija
54/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmösen asian takia ehdotetaan eroa? Ette voi olla tosissanne. Asia on saanut ap:n perheessä kohtuuttomat mittasuhteet jos tähän tökkää muuten ihana suhde. Mieti ap oikeasti onko asia niin tärkeä? Sinulla on ihana mies joka haluaa perustaa kanssasi perheen. Annatko kaatua sen nimen vuoksi???

No ei se kovin ihana mies voi olla jos ei suostu mihinkään muuhun ratkaisuun kuin omaansa. Ei hemmetissä apn tarvitse joustaa.

Vierailija
55/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte naimisiin mennessä omat nimenne. Jos saatte lapsia, sovitte ETUKÄTEEN, että jos lapsi on tyttö, hän saa sinun sukunimesi ja jos poika niin miehen sukunimen. Tai päinvastoin. Teette kirjallisen sopimuksen.

Jos näin päätätte, älä anna periksi! Voin nimittäin kuvitella, että mies alkaa vastustella, jos lapsen nimeksi onkin tulossa sinun nimesi.

Vierailija
56/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toi sukunimijuttu on asia, jossa miehen ei tarvitse joustaa. Lapset laitetaan isän nimelle. Niin on Suomessakin toimittu satoja vuosia. Eli, se on todella vanha perinne ja tapa.

Nykyään on hyvä, että nainen sen sijaan voi valita minkä sukunimen itselleen ottaa. Silloin kun itse avioiduin vain yhdistelmänimi oli mahdollinen tai miehen sukunimi.

Ap voisi tehdä kompromissin ja pitää oman tyttönimensä mutta laittaa lapset miehen nimelle. Jos nyt ylipäätään haluaa tämän miehen kanssa naimisiin.

Ai että ihanko oikeasti olisit ihan vaan miehen egon ja typerien satojen vuosien perinteiden mukaan laittanut lapsellesi sukunimeksi vaikkapa Sikiö, Lerssi, Veripää tai Sikanen? 

Voi jessus.

Vierailija
57/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai asiat keskustellaan etukäteen! Ennen lapsem hankintaa täytyy keskustella nimiasiat, kumpi hoitaa kotona ja kuinka vanhaksi, jnejnejne. Ei niitä voi jättää keskustelematta, hankkia lapsi ja sitten ihmetellä että mites ei päästäkään sopuun.

Vierailija
58/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kannattanut valita mies sukunimen perusteella, niin ei olis tätä ongelmaa.

Vierailija
59/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätte naimisiin mennessä omat nimenne. Jos saatte lapsia, sovitte ETUKÄTEEN, että jos lapsi on tyttö, hän saa sinun sukunimesi ja jos poika niin miehen sukunimen. Tai päinvastoin. Teette kirjallisen sopimuksen.

Jos näin päätätte, älä anna periksi! Voin nimittäin kuvitella, että mies alkaa vastustella, jos lapsen nimeksi onkin tulossa sinun nimesi.

Ei sisaruksilla voi olla eri sukunimiä. Jos siis tulee sekä tyttö että poika.

Vierailija
60/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä mietin omalle kohdalle. Vaihtoehtona a nykytilanteeni, eli yksinäisenä sohvalla turhautuen nykyiseen vallitsevaan deittikulttuuriin ja vaihtoehto b ap:n tilanne joka vaatisi sen että minusta tulisi sukunimeltään plötjönen.

Ottaisin b vaihtoehdon heittämällä.

Ps. Tiedäthän ap myös sen että miehelle ei tuota vaikeuksia löytää naista joka on avatakatseisempi nimen suhteen. Naisethan ne eron jälkeen tuuppaa jäädä yksin ja päätyvät näihin epämääräisiin fwb kuvioihin joista ei synny mitään vakavaa. Sitten kun facesta stalkkaat vuosien päästä exä-plötjöstä jolla on vaimo ja muutama pikku-plötjönen voit miettiä oliko nimiasia niin tärkeä.

Ja ymmärrän miksi miehelle nimiasia on tärkeä. Onhan se hyvin vanha perinne että lapset kantavat isänsä nimeä. Mies on muutenkin heikommassa asemassa vanhemmuudessaan ja nimi vahvistaa sen että kyllä, nämä on minun lapsiani. Typerää ja primitiivistä juu, mutta minkäs me näille vanhakantasille arvoille voidaan jotka mielessä vaikuttavat.