ELOKUISTEN 2006 VIIKKO 34
Kommentit (52)
imetyksestä taas....
oliko 5-6 viikkoisena joku maidon lisäysjakso? Neiti on ihan mahdoton kanniskeltava! Syö tiheästi ja välit on oksut kurkussa eikä puhettakaan makuuasennosta tai edes turvakaukalosta, jossa olisi vähän enempi pystyssä. Myös vatsavaivoja on...vatsa on löysällä ja ilmaa tulee. Vielä 2 kk siihen 3 kk:n rajapyykkiin, jolloin vatsavaivat yleensä kait helpottaa.
Koti on aivan hävityksen jäljiltä, mutta ei auta kuin ummistaa silmät ;) siis sotkulta, tämä tyttö ei päästä äitiä nukahtamaan kovin pitkäksi aikaa.
Smynnille vielä....jos vauva tuntuu uneliaalta rinnalla. Meillä esikoinen piti myös alussa herätellä syömään ja meinasi usein nukahtaa rinnalle. Ainut keino mikä auttoi oli riisua ukko alasti, että tuli vähän viileä olo...siihen heräsi kunnolla ja jaksoi sitten syödä.
tuhinantäyteistä viikonloppua!
petraelena ja kirppu melkein 6 vkoa.
PUMPULILLE: on sinulla jaksamista kun on isoveljet noin pienellä ikäerolla ja nyt vielä kolmas jatkaa veljessarjaa. Jo pelkkä perushoidon määrä on noin pienillä tosi iso. Meillä sentään isot likat hoitelevat melkein itse itsensä, mitä nyt 4-vuotiasta tarttee joskus vessassa auttaa ja ruoka täytyy tietenkin tarjoilla. Muutoin ovat jo todella omatoimisia.
Mies ei sitten jäänytkään isyyslomalle vaikka niin piti. Eikä voi jäädä vielä ensi viikollakaan... ai että mua vi---ttaa. Ei se mitään jos tulisikin kotiin illalla, mutta ensi viikolla on ilmeisesti koko viikon maanantaista perjantaihin asti pois. Kiukuttaa.
IMETYKSESTÄ: Siinä on kyllä siinäkin omat niksinsä. Kuten pumpulilla niin mullakin oli tosi monia harhaluuloja imetyksestä. Nyt kolmannella kerralla osaan toivottavasti välttää suurimmat karikot.
Jos jollain on pakkautumisongelmia alkuun niin lämmitettävät kaura- tai vehnätyynyt ovat ihan mielettömän hyvä apu. Ja ensiarvoisen tärkeää on muuten pitää nännit kuivina, eli kannattaa pitää huolta, ettei imettäessä toinen rinta vuoda ja kastele liiviä ja sitten nänni märkänä hautuu pitkänkin aikaa. Mä itse imetän kerrallaan vain yhdestä rinnasta, tosin maidonlisäyskausina voi välillä ottaa molemmat rinnat samalla kertaa käyttöön. Ja tosiaan se rinnan pehmeys ei merkitse etteikö maitoa olisi ja tulisi. Mutta sitten tosiaan jos sitä maitoa ei oikeasti tule (vauva on nälkäinen ja itkuinen, paino ei nouse jne...) niin sitten tietenkin kannattaa ottaa pullo käyttöön. Turha kiduttaa itseään saati sitten vauvaa.
ULKOILUSTA: mua jännittää ihan älyttömästi viedä tota vauvaa ulos. Pakko kai se on vaan uskaltaa. Jos vaikka huomenna? Mitä jos sille tuleekin nälkä? APUA! Tai jos sitä palelee?!
Ja sama juttu KYLVETTÄMISEN kanssa. Pitää hakea amme ja pestä se. Ehkäpä senkin uskallan huomenna. Kylvetättekö te vauvoja joka päivä??
YÖSYÖTÖISTÄ: Aika tarkkaan nyt tämä eka viikko menty seuraavanlaisesti: illalla 7--> aletaan tankkaamaan, maksimiväli syötöillä tunti. Vauva on myös hereillä suurimman osan aikaa 12 saakka. Sitten nukahtaa " yöunille" . Seuraava syöttö joskus kolmelta, sitten viideltä ja seitsemän tai kahdeksan aikaan. Sitten onkin jo aamu :) Tuo otus kakkaa lähes koko ajan, joten aina syötön jälkeen pitää vaihtaa vaippaa. Sitten hän tietenkin herää. Eli siis vielä uusi imetys, jotta vauva vaipuu nirvanaan ja nukahtaa uudelleen. Yleensä yhteen yösyöttökertaan kuluu hereillä oloa (minulle siis) puolesta tunnista 45 minuuttiin. Toivottavasti tuo kakkaaminen vähän vähenee ajan myötä, jotta ei tarvitsisi jatkuvasti yövaippaa vaihdella.
Tulipahan taas pitkä höpötys. Pitää joku päivä kirjoittaa lyhyt synnytyskertomus. Tänään tuli onneksi neuvolan terkkarin kanssa myös käytyä synnytystä lävitse. Niin, se piti vielä kertoa, että vauva oli nyt saavuttanut syntymäpainonsa (3720g) ollen 3820g.
Jamssa + tyttö 1vk
Hyvä, että rintatulehdus on voitettu! Se on tosi kamala.
Jamssa
Kirjoittelut on jäänyt tosi vähälle. Tuntuu, että kädet on koko ajan täys hommia. Eikä vuorokausi tunnu riittävän kaiken hoitamiseen. Univelkaakin on, joten ajatus kulkee juuri ja juuri...
Mutta EN VALITA! Tätä vauvan täyttämää arkea olen odottanut jo niiiin pitkään, että nyt aion nauttia tästä joka solullani! Ainoa stressin asia on jatkuva kaaos kotona, siis siivoamiseen ei jää tarpeeksi aikaa. Siispä tultiin miehen kanssa yhteistuumin siihen tulokseen, että nyt jos koskaan on aika palkata kotiin siivooja avuksi. Meillä kävi kakkosen syntymän jälkeen vuoden verran eräs tuttava auttamassa siivoamisessa ja oli aivan ihanaa, kun jäi aikaa keskittyä vauvaan ja esikoiseen! Ensi perjantaina olis siivousfirman henkilö tulossa käymään kotona ja sitten kun saadaan hinta ym. asiat selvitettyä, teemme lopullisen päätöksen palkataanko meille apua. Au pairiakin olen vakavasti harkinnut, mutta jotenkin ajatus tuntuu silti vieraalta...
Meillä siis neitosella ikää maanantaina 3 viikkoa! Kylläpä aika menee nopeasti, vastahan tuskailin mahani kanssa ;o) Eilen kävin " kurssittamassa" itseäni. Ystäväni lainaa minulle Didymos -liinaansa ja vanhana Vitmin käyttäjänä ajatus kuusimetrisestä liinasta sai minut kauhusta jäykäksi. Mutta käyttö osoittautuikin helpoksi ja neiti nukahti liinaan saman tien! Nyt vaan täytyy muistaa liinaa ahkerasti käyttää, että vauveli siihen tottuu.
En kerennyt lukemaan koko tämän viikon pinoa läpi, joten olen vähän pihalla mistä aiheista on käyty keskustelua. Täytyy yrittää koluta aiheet läpi vielä tänään, niin pääsen kunnolla takaisin kärryille!
Meillä siis vauvan tulo arkeen ei ole juurikaan normaalia menoa muuttanut. Toki hommaa on enemmän, ja välillä tuntuu ettei kerkeä edes istumaan kunnolla koko päivän aikana. Mutta yö-heräämisetkään eivät häiritse niinkuin aikanaan esikon kanssa. Sitä on tottunut näiden kuuden ja puolen vuoden aikana nukkumaan sellaista koiran unta, että en edes muista millon olisin viimeksi nukkunut koko yön heräämättä kertaakaan! Ehkä sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ;o) Eli jatkan haukottelua vielä monen monta vuotta!
Kirppu06 ja prinsessa kohta 3 viikkoa
Meikähän alkaa kohta taas terrorisoimaan pinoja ihan urakalla :P, no joo, ehken sittenkään kun tyttö tulee taas kotiin :).
JAMSSA: eiku kärryttelemään vaan vauvan kaa, miusta se on sen helpompaa mitä nuorempana sen alottaa. Meillä on ihan outo tää vauva, jos viedään kopassa parvekkeelle nukkumaan niin huutaa vaan, mutta het kun on koppa kotioven toisel puolel ni se jo vetää sikeitä!!!! Siis mistä se voi jo nyt tietää että minne on joutumassa!??!... Meillä kylvetään vaan kerran viikossa,ihan jo siitä syystä että tällä vauvalla on yliaikasen vauvan iho eli kuivahko, ei viel pahasti, mut silti. Ja muutenkaan en ole koskaan ollu kovinkaan aktiivinen ton kylpemisen suhteen. Meillä esikoinenkin käy maksimissaan kahdesti viikkoon kylvyssä.
Mie olen viimeyöstä lähtein hikoillu kun pieni possu. Niin painostava ilma täällä, satas vaan sitä vettä. Ärsyttää kun en voi nyt uloskaan mennä ilman kamalaa kasaa vaatetta päällä, kun en halua enää toista tulehdusta tisseihin. Vähän porukka kattoo kun yks naama punasena lykkii vaunuja tuolla, itellä paljon enemmän vaatetta päällä mitä vauvalla, heh :).
KIRPPUkos se muisteli niitä kokonaisia öitä. Miule ne on kans ollu ihan vieras käsite sieltä 2004 odotuksesta lähtein... ja luulen että en enää kertaakaan pääse niistä nauttimaan, lapset kun lähtee kotoa ni tilalle tulee vaihdevuodet ja ne yölliset kuumat aallot :) :).
Mitäs oli vielä kommentoitavaa...... Missään HUUMASSA en ole tämän vauvan osalta kyllä vielä ollu... Jonkinlainen herkistyminen tuli heti kotiuduttuamme, itkin vaan että miten miule on voitu antaa tämmönen pikkunen käärö, enhän mie ole ees hyvä äiti jne... nyt on mieli jo vähän tasaantunu.. saa nähdä mitä täs vielä tapahtuu, synnytyksestä kuitenki vielä niin vähän aikaa.
IMETYSDEMENTIA on jo alkanut täälläkin. kuuntelen ihmisiä puolella korvalla ja vastaan ihan höpöjä. Jotenki olen pihalla kaikesta :). Ja tästähän se vaan pahenee jos vauva alkaa öisin valvottamaan.
Ilmoitin itseni SYNNYTTÄNEIDEN ÄITIEN JUMPPAAN :)... niin pitkä aika siitä kun viimeksi olen mitään aktiivisesti harrastanu ni ajattelin että alotellaan tommosesta turvallisesta vaihtoehdosta.
juuh, natikka on jo vedelly 4,5h päikkyjä ja meikän rinnat vaan turpoo ja turpoo, pakko käydä tyhjentää niitä vähän. Miula kun on ah niin ihanat SUIHKUTISSIT että tyttö meinaa tukehtua kun ottaa ekat imut ja maitoo alkaa lentää....
hanneli ja natikka
(onko muuten tullu mitään ajankohta päätöstä siitä tapaamisesta???? Meinaan vaan että lokakuu on muuten ihan jees, mutta kuinka monella on sillon vielä kastejuhlia jne?? meillä ainakin ois tarkotus kastaa tyttö vasta 7.10)
meillä esikoinen kakkas jokaikiseen vaippaan aina tonne 4kk ikään asti... vähänkö minnuu ärsytti kun se sit aina heräs niin kivasti yöllä ja oli sit ihan pirteetä kaveria...
TAPAAMISESTA: Hanneli ottikin esiin tärkeän jutun. Meillä olis myös tarkoitus viettää kastejuhlaa vasta lokakuussa, mahdollisesti jopa vasta kuun puolivälissä. Tapaaminen kiinnostaisi muakin kovasti kun ekalla kerralla en päässyt mukaan. Mutta toki aina on joku, jolle päivä ei sovi. Sille ei tietenkään voi mitään. Oliko tarkoitus viikonloppuna vai viikolla? Mennyt multa vähän ohi. Kuten niin moni muukin juttu ;)
Oltiin sitten ulkona eilen ja tänään uudelleen. Tänään kylvetäänkin. Vanna on jo pesty...
Jamssa yksikätisenä + tyttö 8pv
kiva kuulla (siis helpottavaa), että niinhän se arki vauvaperheessä on muillakin aika hulabaloota. Vaikka minulla on tämä vaavi jo kolmas, niin siltihän tuo pääsee tuo työnmäärä aina yllättämään.
SIIVOUS. Olen siivousfriikki, joten en kestä sotkua. Helpottaa tietysti että isommat sisarukset ovat 5 ja 6 vee, joten voin myös siivoilla kun vauva nukkuu. Olen oikeasti kateellinen kaikille, jotka osaavat ottaa rennommin tuon siivousasian kanssa! Meillä käy muuten siivooja kerran 2:ssa vkossa, se on kyllä loistosijoitus! Jääpähän ainakin se aika perheelle ja itselle.
KEHON TILA. Minäkin hikoilen kuin pieni possu, tuntuu, että kun on päässyt suihkusta, niin heti jo hiki virtaa. Saunassakin hikoilen vaikka kuinka. Tällaista hikoiluahan se aiemminkin oli, en vain muistanut. Toisaalta on kyllä ihanaa, kun vatsa ei ole enää iso ja minulla on tissitkin (normaalisti olen tosi pienirintainen). Jotain plussaa siis! Jälkivuotoakin riittää.
D-TIPAT. Minäkin ajattelin nuo D-tipat siivästyttää vielä kun aurinkokin paistaa. Vauva ei kyllä itke, mutta kyllähän nuo illat ovat pientä normaalia ähinää, en jaksa enenmpää tähän hetkeen. Aloitan sitten syyskuun puolella, tosin sehän on ihan kohta!
Nyt haen vauvan siään, koska taas ukkoskuuro tulossa.
Pikkuodessa ja tyttö 2vkoa
Ai kiva kuulla, että en ole ainoa joka vaan hikoilee jotenkin normaalia enemmän :) Koskakohan tämä ilmiö loppuu? Toivottavasti ei koko imetysaikaa sentään kestäisi.
Siirryin jo isompiin vaippakokoihin 3-6 kiloa mutta tuntuu että kaikki tulee yli...no ehkä pitää ostaa vielä yksi pienempi vaippapakkaus tai sitten miettiä mitä mä teen väärin niiden isojen kanssa ;)
Meillä oli eilen juhlat sekä vieraita eli vauvan kanssa ollaan sitten vähän nähty ihmisiä. Mutta nyt pikkainen taitaakin heräillä vaunuistaan eli pitänee mennä hakemaan...
Pia ja tyttö 3 vko
Tänään kävi ekat vieraat katsomassa vauvaa (sairaalasta tulon jälkeen siis). Mä olen ollut tähän asti aika tyly ja sanonut, että en jaksa tavata ketään. Musta on niin ihana vain olla ja nauttia vauvasta ja näistä hetkistä. Taitaa olla meidän perheen viimeinen vauva-aika, joten kaikesta pitää pystyä nauttimaan nyt oikein kunnolla.
HIKOILUA täälläkin. Mä en yleensä hikoile ollenkaan, en edes saunassa (keho vaan kuumenee ja iho muuttuu punaiseksi). Nyt saa ravata suihkussa jatkuvasti. Mun mielestä tää kuitenkin pitäisi helpottaa jossain vaiheessa... Tänään kun siivottiin niin oikein hiki lensi, vaikka vaan pyyhin pölyjä ja pesin kaappien ovia jne...
NÄLKÄ on ihan suunnaton jatkuvasti. Koko ajan sais olla syömässä. Ja jano, vettä menee varmaan litrakaupalla.
Jahas, olkkarissa avattiin sipsipussi...
Jamssa + tyttö 9pv
TAPAAMISESTA: must oi kivointa jos katottas että kaikki elokuiset on saanu nyyttinsä,koska täällä taitaa olla vielä sellasia (kuten minä) joilla venyy syyskuuhun synnytys.. ei oo kivaa sitten suoraan laitokselta lähtee tapaamiseen???!!!! ja tosiaan mitä myöhempää syntyy niin sitä myöhempää on ristiäisetkin..
k.h.p ja itepäinen pullero 40+1
tämmöstäkö se aika oli sen ekan vauvan kaa.... ihanan lepposaa.. meillä siis esikko mummollaan vl hoidossa ja mies helsingissä serkkunsa häissä ja itse olen kaksin vauvan kaa, miten miusta sillon aikanaan tuntui kauheen työläältä tuo vauvan hoito?? :) kai se on sit sitä kokemusta.
TISSILLÄ OLOSTA... meillä tuo vauva on koko hereilläoloajan tissillä, ehkä 20 min jaksaa olla ilman, mut sit on taaaaaas saatava tissi suuhun. Ei edes suostu sisällä nukahtamaan ilman tissiä. Esikko olikin tänä aamuna ihan ihmeissään kun vauva ei ollutkaan tissillä kun hän heräsi vaan omassa kopassa nukkumassa :). Tää on oikeesti miusta tosi outoo, kun esikoinenhan vetäs aina 10 min masun täyteen ja oli tunnin tyytyväinen ja sit taas nopsaan masu täyteen ja thats it.... Tämä taas vetelee oikeen antaumuksella ja sitten yökkii ylimääräset maidot pihalle että vois taas imutella.. IMETYSASENNOISTA on ollut kans puhetta, tuo imetystyyny onkin tosi hyvä juttu, on helppo imettää kainaloasennossa jne jne, ois ollu kätsy jo ekan lapsen kohdalla mutten sillon tajunnut...
MITEN TEILLÄ VAUVAT NUKKUU YÖT??? monella taitavat vaan syödä ja sit jatkavat unia.... meillä nukutaan ihan kivaa pätkää 3-6h kerrallaan, mutta kun herätään syömään ni se onkin sitten taas semmonen 2h sessio, mutta toistaiseksi olen jaksanut hyvin kun ei vielä ole suurempia masuvääntöjä tytöllä ollut, toivottavasti ei tulekaan.
Niin ja RINTATULEHDUS on voitettu. Eilen oli kokopäivän sahaavaa kuumetta (laski aina panadolilla) ja yöllä sitten loppui. Ihan kamala " tauti" toivottavasti ette muut saa... katotaan et montako mulla ehtii noita vielä olla tänä syksynä.
Ja muistakaas mammat treenata niitä lantionpohjan lihaksia...
meillä taidetaankin heräillä...
hanneli ja natikka 1vko 2pvä