Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maidon pumppaamisesta

10.11.2006 |

mulla on nyt 2kk vauva joka lopetti rinnan imemisen 5vko vanhana kun sairasti jo korvatukehduksen....olen siitä saakka koittanut pumpata omaa maitoa ja aina tarjota rintaa vauvalle, mutta nyt tulee huuto jo kun paitaa nostaa.....Kysymys koskee siis sitä, saan aina pumpulla vain n.30ml jonka kyllä annan kaiken minkä irti saan

A. voinko jollain konstilla lisätä rintamaidon määrää?

B. saako/voiko tuon 30ml kaataa suoraan tutteliin ja lämmittää samassa pullossa samalla kertaa. Tähän saakka olen antanut eri pulloista, mutta helpompaahan olisi kun jääkaapissa oleva rintamaito niin siihen lisäisin suoraan tuttelia ja lämmittäisin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile täältä, saat varmasti tarvitsemaasi apua

http://www.imetystukilista.net/ryhmat/

Vierailija
2/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ainakin kätilö sanoi että voi sekoittaa tuttelin/oman rintamaidon samassa ja laittaa mikroon. pitää vaan muistaa ettei lämmitettyä maitoa saa uudelleen lämmittää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsä tiheästi niin se lisää maidontuotantoa ja sama tietenki koskee imetystä jos lapsi vaan suostuu imemään (kannattaa sinnikkäästi yrittää) vaikka niin varmati olet tehnytkin. Ja pumpullahan ei tahdo millään tulla yhtä paljo ku ei oo sitä henkistä puolta jne. (ainaski useimmilla ja mulla näin). Mut tsemppiä!

Vierailija
4/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että käynnistyykö heruminen kunnolla? Mulla saattoi kestää 20-30 minuuttia, vaikka pumppuna oli tehokas, sairaalamallinen sähköpumppu. Lueskelin siinä sitten jotain tai katsoin telkkaa... Lämmin suihku ennen pumppamista voi auttaa tai lämpimät pyyhkeet rinnoilla ja kevyt hieronta. Kannattaa myös kokeilla sitä, että molemmat rinnat pumpattuaan pumppaa vielä uudelleen.

Vierailija
6/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Itse olen onnistuneesti lypsänyt. Neljä kuukautta sai lapset pelkkää rintamaitoa. Tämän jälkeen osittain korviketta...

Itse olen kokenut toosi tärkeäksi hyvän pumpun. Kovassa käytössä mikä tahansa pumppu ei kestä! Itse suosin Aventin sähköpumppua.

Lypsäminen käy työstä, mutta halutessa onnistuu varmasti. Aluksi lypsin joka syötön jälkeen, siis tosi usein. Maitoa alkoi tulla hienosti, joten harvensin lypsyvälejä, mutta ehdottomasti kannatan yölypsyjä!! Itse pidin aika-ajoin päivän/kahden tiheän-lypsyn-päiviä =)), yritin tietenkin tällä turvata maidon riittävyyden.

Kuten jo joku muukin " neuvoi" , kannattaa lypsää tissit kahteen kertaan...

Eipä muuta tule mieleen...

Vierailija
7/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että ootko koittanu imetää rintakumin kanssa. Pystysköhän sillä " huijaamaan" vauvaa tarttumaan rintaan, se on kuitenkin vähän tuttimainen??

Lämmin suihku ja nänninen " hiplailu" ainakin auttaa mulla maidon herumiseen.

Vierailija
8/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös käy usein niin, että ensin irtoaa tuo etumaito, jota on suurinpiirtein se 30ml. Sitten tulee tauko, eli pumppaan vaan, mutta mitään ei tule. Sitä kun vaan jatkaa niin kohta alkaa lähtemään takamaitokin kunnolla, ja loppusaalis on 60-120ml riippuen rintojen täysinäisyydestä.

Suosittelen, että pumppaat päivällä 2h välein ja yöllä 3h välein.

Vierailija
9/10 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppasin imetyksen lisäksi joka päivä useamman kerran silloin,kun vauva oli alle kuukauden.Näin yritin lisätä maidon määrää ja onnistuinkin siinä.Tänä aikana en kertaakaan tuntenut maidon herumista rinnoista...sitä kivistävää tunnetta kohta vauvan aloitettua imemisen.Siispä sain saaliiksi vaihtelevasti 40-100ml.Pumppasin rintoja vuorotellen:usein ainakin kahteen kertaan kummankin.Tosiaan kuten yllä kirjoitettiin,niin jatkoin pumppaamista vaikka maidon tulo tuntui ehtyvän.Ja kohta sitä alkoi tulla taas vaahtoamalla-hetken verran.

No vauvan kasvaessa hänen imunsa parani,joten jätin pumppaamisen.Ja kohta aloin tuntea herumisen tunteenkin (noin 1,5kk synnytyksestä).Nyt vauva on 4kk,ja joku aika sitten tyhjensin rintoja pumppaamalla.Rinnat tuntuivat täydeltä,mutta maito valui nihkeästi.Olin käynyt lämpimässä suihkussa ja hieronut rintoja ja nännejä....herumisen tunnetta ei tullut!Sitten päätin kokeilla...laitoin silmät kiinni ja ajattelin,kuinka ihana vauva minulla on,muistelin miltä hän tuntuu sylissä ja miltä tuoksuu...Ei mennyt kuin hetki,ja kumpaakin rintaa kivisti oikein kunnolla,ja maitoa vaahtosi pumppuun ja saaliina oli hetkessä 120ml!

Eli ylläolevaan vielä lisäisin keskittymisen vauvaan ja hänen ihanuuteensa...se edistää maidon herumista...ihan tieteellisestikin todistetusti ja käytännössä ;-).Onnea matkaan siis!Kannattaa ainakin kokeilla!!

Vierailija
10/10 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista juoda tarpeeksi 2-3 litraa ns.ylim ja syödä hyvin norm perusruokaa 5x pväs...