Mitä tehdä, kun on aivan totaalisessa henkisessä ahdingossa?
Minusta ei pidä useampikaan henkilö. En osaa olla sellainen, että minusta pidettäisiin ja jännitän sekä stressaan sosiaalisia tianteita. Pelkään epäonnistuvani, sekoavani sanoissa tai sanovani jotain typerää. Itsetuntoni on hyvin heikko, vaikka se ei välttämättä näy ulospäin.
En jotenkin jaksa tutustua niihin kivoihinkaan ihmisiin. Jotenkin stressaa liikaa sellainen ja mietin lähinnä, että miksi kaltaiseni nobody änkeäisi kenenkään seuraan, kun ne pari muutakaan eivät minusta pidä. Varmaan joku ehdottaa toki its aria ratkaisuksu kaltaiselleni, mutta tulisiko mitään muuta mieleen? Mikä avuksi?
Kommentit (26)
Minäkin luulin ennen, että ihmiset eivät pohjimmiltaan pidä minusta, ja ihmettelin mistä se johtuu. Myöhemmin tajusin, että jotkut melkeinpä pelkäsivät minua tai olivat seurassani epävarmoja, jotkut eivät pidä itsestään eivätkä siksi oikein kenestäkään, joitakin tulkitsin väärin, esim. koska ne ihmiset ovat itse epävarmoja itsestään. Joillekin olin itse torjuva tietämättäni ja tahtomattani.
Nyt tulen hyvin juttuun useimpien kanssa, mutta osa näistä kohtaamisista kuluttaa liikaa omia voimiani, jos joudun jotenkin kannattelemaan tai tukemaan toista osapuolta. Siksi yritän keskittyä niihin, joiden seurassa voin olla vapaasti oma itseni, eli jotka kantavat itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulin ennen, että ihmiset eivät pohjimmiltaan pidä minusta, ja ihmettelin mistä se johtuu. Myöhemmin tajusin, että jotkut melkeinpä pelkäsivät minua tai olivat seurassani epävarmoja, jotkut eivät pidä itsestään eivätkä siksi oikein kenestäkään, joitakin tulkitsin väärin, esim. koska ne ihmiset ovat itse epävarmoja itsestään. Joillekin olin itse torjuva tietämättäni ja tahtomattani.
Nyt tulen hyvin juttuun useimpien kanssa, mutta osa näistä kohtaamisista kuluttaa liikaa omia voimiani, jos joudun jotenkin kannattelemaan tai tukemaan toista osapuolta. Siksi yritän keskittyä niihin, joiden seurassa voin olla vapaasti oma itseni, eli jotka kantavat itse itsensä.
"Siksi yritän keskittyä niihin, joiden seurassa voin olla vapaasti oma itseni, eli jotka kantavat itse itsensä."
Ymmärrän mitä tarkoitat. Tuon kanssa vaan kannattaa olla myös itsekriittinen. Ne, jotka mielestäsi vaikuttavat epävarmoilta tai "kannateltavilta" eivät aina olekaan sitä.
Olen itse törmännyt sellaiseenkin, että tavallinen ystävällisyyteni on toisen taholta käsitetty epävarmuudeksi tai rasittavaksi kannateltavuudeksi.
Esimerkkinä ystävällinen ohimennen heittämäni asia johon vastauksena sain väsyneen "älä sä nyt stressaa siitä" ja lisää sen suuntaista puhetta. Vastaaja taisi itse stressata sellaisista ja olla epävarmana ylihuolehtivainen josta omassa käytöksessään pyrki eroon ja käsitti siis myös toisen ihmisen olevan epävarma, vaikka kyse oli heitosta jolla ei ollut sen syvempiä merkityksiä. Samalta taholta oletus oli muutamissa muissa asioissa, että tekisin niitä miellyttääkseni muita, vaikka teen omasta tahdostani asioita joista pidän.
Joku voi kokea olevansa vastuussa toisen "epävarman" ihmisen "kannattelemisesta", vaikka toteuttaakin vain omaa epävarmuuttaan unohtaessaan sen, että olemme kaikki erilaisia ja pidämme eri asioista eivätkä kaikki tee samoja asioita muiden huolehdittavina tai yksinäisinä surkutellen vain velvollisuudentunnosta kuin toiset.
Tuollaista on vaikea olettajalle korjata tekemättä asiasta suurempaa kuin se itsellekään lopulta onkaan, joten itsevarmempana asian voi jättää siihen ja antaa ajan kuluessa toisen huomata miten mitään ongelmaa ei ole ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meditoi. Tuo mielenrauhan.
Miks hemmmetissä jotkut antaa alapeukkuja meditoinnille? Vaikka kuinka paljon tutkimuksia on tehty siitä, että meditoinnista on hyötyä ahdistuksen, stressin ja masennuksen hoidossa.
https://www.health.harvard.edu/blog/mindfulness-meditation-may-ease-anx…
https://www.healthline.com/nutrition/12-benefits-of-meditation
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180423135048.htm
Terapia auttoi itselläni. Ja aika. Opin armollisuutta itseäni kohtaan. Opin ajattelemaan että olen samanarvoinen kuin muut, en enempää enkä vähempää ja että kaikilla ihmisillä tällä maapallolla on oikeus olla juuri sellainen kuin on. Jos joku arvostelee tai tuomitsee se on hänen häpeänsä ja karma kyllä hoitaa kakkamaiset ihmiset pitemmän päälle. Opi olemaan itsesi paras ystävä.
Lopeta miettimästä koko asiaa. Jokainen sekoaa joskus sanoissa, se on inhimillistä. Tutustu ihmisiin. Esim Facebookissa on hyviä ryhmiä etsiä ystäviä.
Leukaproteesi auttaa kaikkiin ap:n ongelmiin.