Onko raamatun tapahtumista todisteita?
Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?
Kommentit (2183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta sieltä löytyy piin arvo neljän desimaalin tarkkuudella vanhassa testamentissa ja uudessa testamentissa löytyy luonnollinen logoritmi neljän desimaalin tarkkuudella.
Tämä taitaa olla jotain "Bible code" -juttua, eikö niin?
Jos sieltä löytyisi piin likiarvo neljän desimaalin tarkkuudella, niin sieltä löytyisi kirjoitettuna auki kyseinen numerosarja ja konteksti, joka kertoisi kyseessä olevan ympyrän halkaisijan ja säteen suhde. Se, että jollain "annetaan kirjaimille lukuarvo ja sitten lasketaan kirjaimille lukuarvo ja sitten lasketaan kirjaimet tästä, tästä ja tästä" tarkoittaa ihan jotain muuta kuin sitä, että siellä kerrotaan piin lukuarvon olevan 3,1416.
*halkaisijan ja ympärysmitan, ei halkaisijan ja säteen.
Ai täällä vaan väitellään. Harmi. Aihe on mielenkiintoinen.
T. Uskova Epäilevä Tuomas
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä mulle 500 silminnäkijää on suurempi todiste kuin joku Pirkko Tampereelta 2000 vuotta myöhemmin joka sanoo ettei Jeesus oo oikeest ollu hei..."
Voidaaan helposti löytää 500 ihmistä jotka uskovat aidosti nähneensä UFOja.
Voidaan helposti löytää 500 ihmistä jotka uskovat mitä tahansa hömppää ja huuhaata astrologiasta, parantavista kristalleista aina ennustaja eukkoihin saakka!
Silminnäkijät ilman mitään konkreettisia todisteita on tosi huono indikaattori siitä onko jokin asia totta. Ihmiset on usein helposti johdettavissa harhaan.
Ja miljardit ihmiset ovat tästä todisteena. Uskovat vanhoihin kirjattuihin kuulopuheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raamatusta löytyy kyllä vastaus kaikkeen. Ihmeellinen kirja."
Löytyy toki, kuten esimerkiksi että pii on kolme ja lepakko on lintu. Ihmeellinen kirja totta tosiaan. En kyllä yhtään tiedä mitä minä väärillä vastauksilla teen, mutta on se varmaan ihmeellistä sekin jollekin.
Mutta toisaalta sieltä löytyy piin arvo neljän desimaalin tarkkuudella vanhassa testamentissa ja uudessa testamentissa löytyy luonnollinen logoritmi neljän desimaalin tarkkuudella.
Tämä taitaa olla jotain "Bible code" -juttua, eikö niin?
Jos sieltä löytyisi piin likiarvo neljän desimaalin tarkkuudella, niin sieltä löytyisi kirjoitettuna auki kyseinen numerosarja ja konteksti, joka kertoisi kyseessä olevan ympyrän halkaisijan ja säteen suhde. Se, että jollain "annetaan kirjaimille lukuarvo ja sitten lasketaan kirj
Jaa, tuota höpöpaskaa. No niin kyllä vähän epäilinkin. Ihan mistä vaan löytää ihan mitä vaan jos saa itse määritellä mitä etsii ja millä tavoin.
"Pieni esimerkki ihmeparantumisesta:
Olin kävelyllä lapseni kanssa, hän istui rattaissa joita työnsin. Kesken matkan toiseen jalkaani alkoi sattua järkyttävän paljon ja kävely oli tuskaa. Itkua pidätellen pyysin enkeliltäni apua ihan ääneen, auta minua pääsemään turvallisesti kotiin lapseni kanssa. Hetken kuluttua kipu helpotti ja pääsin jatkamaan matkaani kotiin turvallisesti."
Hohhoijaa. Vaikka oletettaisiin että noin olisi todella joskus tapahtunut, niin mitään ihmeellistä tai edes parantumista ei ole siinä että äkillisesti alkanut kipu myös loppuu äkillisesti.
Mutta jos ne kriteerit on tuota luokkaa, niin en kyllä ihmettele enää yhtään että jotkut jostain ihmeparantumisista paasaa. "Minulta tuli nenästä verta ja hetken rukoiltuani se loppui! Jumala on suuri!"
Vierailija kirjoitti:
Pieni esimerkki ihmeparantumisesta:
Youtubessa kerran eräs henkilö selitti, miten hän kärsi satunnaisista lamauttavista vatsakivuista. Kohtauksen alkaessa hän aloitti kiivaan rukoilun. Kipu voimistui ja voimistui, ja hän rukoili hartaammin ja hartaammin. Lopulta kipu helpotti, ja lakkasi kokonaan. Tämä toistui monia, monia kertoja. Vaikuttava osoitus Jumalan voimasta!
Paitsi että, kyseinen henkilö oli mormoni.
Hänen uskonsa ollessaan vakavassa romuttumisvaiheessa hän korvasi rukouksensa kohteen ensin jollakin tavallisella esineellä, en muista millä, ja lopputulos oli edelleen sama. Sitten hän lopetti rukoilemisen kokonaan, ja lopputulos oli edelleen sama. Hänen tutkittuaan asiaa selvisi, että kyseiseen sairauteen liittyvät kipukohtaukset etenevät aina saman kaavan mukaan. Mutta koska hän oli mormonismiin uskovana henkilönä ensimmäisen kohtauksensa aikana rukoillut jumalaltaan apua, jonka jälkeen kohtaus oli loppunut, hän oli päätellyt, kuten sinäkin, että rukouksella ja kivun loppumisella oli yhteys. Sen jälkeen hän toisti kaavaa yhä uudestaan, ja sai joka kerta mielessään "todisteen" siitä, että mormonismi on totta.
Siksi se selittämättömyyden osoittava dokumentointi on ensiarvoisen tärkeää. En hetkeäkään epäile, että koit sen, mitä sanot kokeneesi, mutta en näe kerrassaan mitään syytä ajatella asiassa olleen yhtään minkäänlaista yliluonnollista elementtiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeparantumiset on biologian alaan kuuluvia ilmiöitä. Paitsi ne jotka on lavastettuja. Ne on viihdekulttuuria ja uskontoa.
Todista
Tässä yksi miljoonista parantumisista
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi miljoonista parantumisista
En todellakaan aio katsoa tuota, mutta voin silti ihan sataprosenttisella varmuudella todeta sen olevan pelkkää hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Olin kävelyllä lapseni kanssa, hän istui rattaissa joita työnsin. Kesken matkan toiseen jalkaani alkoi sattua järkyttävän paljon ja kävely oli tuskaa. Itkua pidätellen pyysin enkeliltäni apua ihan ääneen, auta minua pääsemään turvallisesti kotiin lapseni kanssa. Hetken kuluttua kipu helpotti ja pääsin jatkamaan matkaani kotiin turvallisesti."
Hohhoijaa. Vaikka oletettaisiin että noin olisi todella joskus tapahtunut, niin mitään ihmeellistä tai edes parantumista ei ole siinä että äkillisesti alkanut kipu myös loppuu äkillisesti.
Mutta jos ne kriteerit on tuota luokkaa, niin en kyllä ihmettele enää yhtään että jotkut jostain ihmeparantumisista paasaa. "Minulta tuli nenästä verta ja hetken rukoiltuani se loppui! Jumala on suuri!"
Nonni, jotakin tälläistä arvostamattomuutta odotinkin. Tosin, kykenen myös ymmärtämään esimerkkini heppoisuuden.
Tuo nyt tuli mieleeni omakohtaisista kokemuksistani vain ensimmäisenä.
Minulla on ollut elämässäni kiputiloja hyvin paljon, osa lyhytkestoisia ja osa pidempikestoisia mutta aina olen selvinnyt elämässä eteenpäin näidenkin kanssa. Tämä aspekti voisi olla hyvä lisä ajatuksiin, aina selviämme jotenkin kaikesta.
Kaikki riippuu myös siitä minkä kokee ihmeparantumisena ja mitä vaaditaan kun halutaan esimerkkejä.
Lähdin nyt vain tästä, muiltakin saattaisi löytyä kokemuksia. Kannattaa rohkeasti kertoa omista kokemuksista vaikka kaikki eivät osaa aina niitä arvostaa.
Positiivisemmassa ilmapiirissä jokaisen saattaisi olla helpompi avautua. Pelko estää helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni, jotakin tälläistä arvostamattomuutta odotinkin. Tosin, kykenen myös ym
Niin, ihmeparantumisen pitäisi olla jotain sellaista jolle ei löydy fysiologista tai lääketieteellistä selitystä. Se että ensin sattuu ja sitten ei satu ei kyllä vaadi mitään jumalallista väliintuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa kerran eräs henkilö selitti, miten hän kärsi satunnaisista lamauttavista vatsakivuista. Kohtauksen alkaessa hän aloitti kiivaan rukoilun. Kipu voimistui ja voimistui, ja hän rukoili hartaammin ja hartaammin. Lopulta kipu helpotti, ja lakkasi kokonaan. Tämä toistui monia, monia kertoja. Vaikuttava osoitus Jumalan voimasta!
Paitsi että, kyseinen henkilö oli mormoni.
Hänen uskonsa ollessaan vakavassa romuttumisvaiheessa hän korvasi rukouksensa kohteen ensin jollakin tavallisella esineellä, en muista millä, ja lopputulos oli edelleen sama. Sitten hän lopetti rukoilemisen kokonaan, ja lopputulos oli edelleen sama. Hänen tutkittuaan asiaa selvisi, että kyseiseen sairauteen liittyvät kipukohtaukset etenevät aina saman kaavan mukaan. Mutta koska hän oli mormonismiin uskovana henkilönä ensimmäisen kohtauksensa aikana rukoillut
Ymmärrän mutta ymmärrän myös tähänkin henkilön kokemuksen asiasta.
Tässä kohdassa muistutan siitä että kipukin on pakollista parantuaksemme. Oli hyvä kun mainitsit tuon kohtausten samanlaisuuden, hän teki varmasti huomioita myös selviytyäkseen kohtauksista.
Minullakin on ollut koko aikuisikäni voimakkaita kipukohtauksia vatsassa myös joten siksikin ymmärrän.
Kertomuksesi kuulosti mielenkiintoiselta ja olen sitä mieltä että hyvä kun katsoit sillä tuossahan on paljon tietoa jos haluaa sen ymmärtää.
Voisin kertoa sosiaalisessa mediassani näistäkin enemmän jos vain kiinnostusta löytyy. Ottaisin mieluusti vastaan esimerkiksi tämänlaisia asioita joihin voisin kommentoida jotakin. Tunnisteeksi näkijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eil te uskotte vain niitä ihmisiä jotka väittää että raamattu ei ole totta
Ei. Me uskomme todisteita.
Raamattu on todiste
Ei vaan väite. Et ymmärrä mikä on todiste.
Todisteet ovat periaatteessa väitteitä. Ne edellyttävät aina tulkintaa ja tulkinta on väite.
Juu, se tuli jo selväksi että et ymmärrä mikä on todiste, ei sinun tarvitse sitä toistaa.
Kuten et sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni, jotakin tälläistä a
Niin, ihmeparantumisen pitäisi olla jotain sellaista jolle ei löydy fysiologista tai lääketieteellistä selitystä. Se että ensin sattuu ja sitten ei satu ei kyllä vaadi mitään jumalallista väliintuloa.
No entäs kun kasvaimet häviää, siis heti rukouksen jälkeen, tai jalka kasvaa 2,5cm? Tai turvonneet aivot laskee vaikka lääkäri sanoi että tulkaa hyvästelemään tää kuolee pian? Ja siis kaikki parantuneet nimenomaan rukouksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni, jotakin tälläistä a
Ei minunkaan vatsakivuilleni kaikista tutkimuksista huolimatta ole löytynyt mitään elimellistä syytä tai muutakaan syytä, paitsi se kuuluisa stressi kehossa joka aiheuttaa kehoon oireita, herkistymistä, kipuilua jne.
Tosin nämä kiputilat ovat yleensä toisintoa edellisestä joten ihmeparantumisia nämä eivät ole vaan pakollisia prosesseja jotka ovat kerta toisensa jälkeen vain samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nonni, jotakin tälläistä arvostamattomuutta odotinkin. Tosin, kykenen myös ymmärtämään esimerkkini heppoisuuden.
Älä sekoita skeptismiä arvostamattomuuteen.
Edelleen, ilman kunnon dokumentointia kaikki tarinat ovat hyödyttömiä, myös nuo linkatut videot. On aina todennäköisempää, että henkilö on tulkinnut tilanteen jollakin tapaa väärin tai suorastaan valehtelee kuin että ihme on tapahtunut (koska vähintään lähes poikkeuksetta ihmeitä ei tapahdu, vaan vaivat pysyvät jos niitä ei lääketieteellisesti hoideta). Pelkkä henkilön kertoma ei siksi voi milloinkaan olla riittävä peruste uskoa ihmeen tapahtuneen, vaan on oltava tarkka dokumentaatio "ensin oli näin, sitten ei enää ollut näin, eikä ole minkäänlaista selitystä sille, miksi nyt ei enää ole".
Joku tarkemmin tutkimaton ja selittämätön kipukokemus nyt ylipäänsä on niin subjektiivinen ja yleisesti tuleva ja menevä vaiva, että se ei missään olosuhteissa vaadi sen tarkempaa selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sekoita skeptismiä arvostamattomuuteen.
Edelleen, ilman kunnon dokumentointia kaikki tarinat ovat hyödyttömiä, myös nuo linkatut videot. On aina todennäköisempää, että henkilö on tulkinnut tilanteen jollakin tapaa väärin tai suorastaan valehtelee kuin että ihme on tapahtunut (koska vähintään lähes poikkeuksetta ihmeitä ei tapahdu, vaan vaivat pysyvät jos niitä ei lääketieteellisesti hoideta). Pelkkä henkilön kertoma ei siksi voi milloinkaan olla riittävä peruste uskoa ihmeen tapahtuneen, vaan on oltava tarkka dokumentaatio "ensin oli näin, sitten ei enää ollut näin, eikä ole minkäänlaista selitystä sille, miksi nyt ei enää ole".
Joku tarkemmin tutkimaton ja selittämätön kipukokemus nyt ylipäänsä on niin subjektiivinen ja
Miksi sinä kiellät asiat ja tuputat itse kuitenkin ihan mitä haluat?
Olen itsekin skeptinen mutta hieman terveemmällä tavalla.
Pyytäisin että lukisit ja kuuntelisit ajatuksella, nyt sinä vain keskityt teilaamaan tieltäsi kaiken jotta pääset harjoittamaan skeptisyyttäsi.
Sinä et kuuntele joten kanssasi on mahdotonta olla vuorovaikutuksessa ja se kieltämättä harmittaa koska aihe kiinnostaa.
Kivoja ajatuksia sinulla siltikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eil te uskotte vain niitä ihmisiä jotka väittää että raamattu ei ole totta
Ei. Me uskomme todisteita.
Raamattu on todiste
Ei vaan väite. Et ymmärrä mikä on todiste.
Todisteet ovat periaatteessa väitteitä. Ne edellyttävät aina tulkintaa ja tulkinta on väite.
Juu, se tuli jo selväksi että et ymmärrä mikä on todiste, ei sinun tarvitse sitä toistaa.
Kuten et sinäkään.
No se on taas osoitettu lukuisia kertoja tässäkin ketjussa että minä tiedän täsmällisesti mitä se tarkoittaa, joten vituixmän tuokin.
Olin kävelyllä lapseni kanssa, hän istui rattaissa joita työnsin. Kesken matkan toiseen jalkaani alkoi sattua järkyttävän paljon ja kävely oli tuskaa. Itkua pidätellen pyysin enkeliltäni apua ihan ääneen, auta minua pääsemään turvallisesti kotiin lapseni kanssa. Hetken kuluttua kipu helpotti ja pääsin jatkamaan matkaani kotiin turvallisesti. Minulla oli ollut kyllä voimattomuutta ja aika pahaa väsymystä jo pitkään ennen tätä. Säikähdin sillä lapsikin oli mukana.
Jälkikäteen olen oppinut myös sen että kipu saadaan pois jos on tarve. Nämä ihmeparantumiset ovat osoitus siitä että kipu saattaakin lakata yhtäkkiä kummallisesti Jumalan toimesta. Tässäkin asiassa on todistusaineistoa siitä miten meitä kontrolloidaan.
Jumala saattaa näyttää meille mahtiansa mutta ei aina kun haluamme.