Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raamatun tapahtumista todisteita?

Vierailija
13.06.2021 |

Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?

Kommentit (2183)

Vierailija
1381/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei pakota meitä uskomaan itseensä koska rakastaa meitä niin paljon että on antanut meille lahjaksi vapaan tahdon uskoa mihin me ikinä haluamme uskoa.

Vapaus on rakkautta, vapaa ihminen on onnellinen koska hän saa olla oma itsensä ja hän on aina rakastettu Jumalan toimesta.

Jos minulla on joku sairaus, johon haen lääkäriltä apua, lääkärillä on tiedossa hoitovaihtoehdot A ja B, mutta hän kertoo, että sairauteen on hoito A eikä sanallakaan mainitse hoitoa B, olenko silloin vapaa valitsemaan noiden kahden hoitovaihtoehdon välillä?

Jumala toimii meidän jokaisen kautta, tarvittaessa hän kontrolloi meitä ja kaikki menee aina kuitenkin kuten Jumala haluaa.

Edellee

Ei tarvitse kiinnostaa.

Suosittelen myös pitämään suusi kiinni ettet vain turhaan loukkaisi muita, et esimerkiksi koskaan tiedä mitä herjoja jakelet sille jolle kommentoit. 

Toivon että Jumala muistuttaa sinua sisäisesti tästä suuresta epäkohdastasi joka on hyvin yleinen ongelma nykyisin.

Älä tule sokeaksi vapaudellesi, se kostautuu helposti.

Kiitos, ei tarvitse jatkaa tämän enempää tätä keskustelua.

Vierailija
1382/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei pakota meitä uskomaan itseensä koska rakastaa meitä niin paljon että on antanut meille lahjaksi vapaan tahdon uskoa mihin me ikinä haluamme uskoa.

Vapaus on rakkautta, vapaa ihminen on onnellinen koska hän saa olla oma itsensä ja hän on aina rakastettu Jumalan toimesta.

Jos minulla on joku sairaus, johon haen lääkäriltä apua, lääkärillä on tiedossa hoitovaihtoehdot A ja B, mutta hän kertoo, että sairauteen on hoito A eikä sanallakaan mainitse hoitoa B, olenko silloin vapaa valitsemaan noiden kahden hoitovaihtoehdon välillä?

Jumala toimii meidän jokaisen kautta, tarvittaessa hän kontrolloi meitä ja kaikki menee aina kuitenkin kuten Jumala halua

Jumalako se haluaa vai oisko se ihminen ihan itse?

Taaperot haluavat, että heidät myydään ihmiskauppialle ja r**skataan? Olette te sairaita. Miksi kukaan järkevä ihminen haluaisi olla tuollaisessa uskossa mukana? Olette alinta pohjasakkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tacituksen teksti paljasti, että jo v. 64 Roomassa asui niin paljon kristittyjä, että Nero sai sälytettyä syyn Rooman palosta heidän päälleen. Jo tuohon aikaan Roomassa oli syntynyt ennakkoluuloja kristittyjä kohtaan. Vähän myöhemmin Tacitus sanookin, että kristittyjä ei niinkään tuomittu tuhopoltosta, vaan vihasta ihmiskuntaa kohtaan. (Tähän liittyy myös Mika Waltarin romaani Ihmiskunnan viholliset.)

Vierailija
1384/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kelpaisi todistukseksi siitä että Raamatun todistukset ovat totta?

Sen sijaan, että vastaisin tähän kysymykseen suoraan, otan vertailukohdaksi vähän toisenlaisen väitteen.

Yksi mahdollinen hypoteesi (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) sille, mistä maailmankaikkeus on tullut on multiversumi. Ajatus siis on, että maailmankaikkeutemme on vain yksi monista, mahdollisesti kirjaimellisesti äärettömästä määrästä maailmankaikkeuksia.

En hyväksy kyseistä näkemystä todeksi. En tiedä, millainen todistusaineisto voisi vakuuttaa minut väitteen totuudesta. En pysty edes vähää alusta lähteä arvailemaan, miltä tuollainen todistusaineisto edes voisi mahdollisesti näyttää. Ainoa, mitä voin tehdä, on arvioida tarjottuja todisteita tapaus kerrallaan.

Koska väite ei ole täyttänyt todistustaakkaansa, ei minulla skeptikkona, joka haluaa uskoa mahdollisimman

Miten skeptikkona selität ihmeparantumiset? 

Vierailija
1385/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalalle on kaikki mahdollista.

Niin, mehän niitä ominaisuuksia jumalalle annamme.

Tai kerromme niistä. Jokaisella on oikeus valita mihin haluaa uskoa.

Jumala on halunnut että häneen uskottaisiin siksi että hän on ihmisen ylin ystävä, ihmisen perimmäinen turva. 

Jos kaikkivaltias on sellaista halunnut niin miksi tulokset ovat niin huonot? Miten kaikkivaltias ylipäätään voi epäonnistua missään?

Ei se kerro epäonnistumisesta jos sinä et halua uskoa häneen, ei sinun uskollasi ol

Älä vääntele asioita, en harrasta valehtelua.

Vierailija
1386/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala toimii meidän jokaisen kautta, tarvittaessa hän kontrolloi meitä ja kaikki menee aina kuitenkin kuten Jumala halua

Ei tarvitse kiinnostaa.

Suosittelen myös pitämään suusi kiinni ettet vain turhaan loukkaisi muita, et esimerkiksi koskaan tiedä mitä herjoja jakelet sille jolle kommentoit. 

Toivon että Jumala muistuttaa sinua sisäisesti tästä suuresta epäkohdastasi joka on hyvin yleinen ongelma nykyisin.

Älä tule sokeaksi vapaudellesi, se kostautuu helposti.

Kiitos, ei tarvitse jatkaa tämän enempää tätä keskustelua.

Et sinä voi määrätä mistä keskustellaan. Voit tietysti aina pyytää ylläpitoa poistamaan ketjun. 

Kuten sanottua, te ette kestä keskustella uskonne epäkohdista ja jo se yksistään on syy olla uskomatta noin sairaaseen jumalaan.  

Vierailija
1387/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taaperot haluavat, että heidät myydään ihmiskauppialle ja r**skataan? Olette te sairaita. Miksi kukaan järkevä ihminen haluaisi olla tuollaisessa uskossa mukana? Olette alinta pohjasakkaa. "

Mitä ihmettä sössötät?

Vierailija
1388/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala toimii meidän jokaisen kautta, tarvittaessa hän kontrolloi meit

Olet sinä harvinaisen ruma ihminen. Kyllä minulla on oikeus eli vapaus päättää keskustelu ihmisen kanssa joka itse harjoittaa väkivaltaa vaikka syyttää siitä lähinnä kaikkia muita.

Vierailija
1389/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan, että vastaisin tähän kysymykseen suoraan, otan vertailukohdaksi vähän toisenlaisen väitteen.

Yksi mahdollinen hypoteesi (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) sille, mistä maailmankaikkeus on tullut on multiversumi. Ajatus siis on, että maailmankaikkeutemme on vain yksi monista, mahdollisesti kirjaimellisesti äärettömästä määrästä maailmankaikkeuksia.

En hyväksy kyseistä näkemystä todeksi. En tiedä, millainen todistusaineisto voisi vakuuttaa minut väitteen totuudesta. En pysty edes vähää alusta lähteä arvailemaan, miltä tuollainen todistusaineisto edes voisi mahdollisesti näyttää. Ainoa, mitä voin tehdä, on arvioida tarjottuja todisteita tapaus kerrallaan.

Koska väite ei ole täyttänyt todistustaakkaansa, ei m

Pitäisi ensin varmaan jotenkin löytää jokin esimerkki tällaisesta ihmeparantumisesta. Esimerkiksi että amputoitu jalka kasvaisi takaisin, vai mitä tarkoitat?

Vierailija
1390/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi noilla tiedoilla tietää. Miksi kyseenalaistat lääkärin näin voimakkaasti?

Jumala toimii meidän jokaisen kautta, tarvittaessa hän kontrolloi meitä ja kaikki menee aina kuitenkin kuten Jumala haluaa.

Vai onko ainoa ongelmasi se että elämässäsi tässä yhteiskunnassa sinun tulisi aina saada päättää itse kaikki vapaasti?

Se on mahdotonta sillä elämme kaikki yhdessä tässä yhteiskunnassa jonka on pakko laatia meille sääntöjä, määräyksiä sekä toimintatapoja jotta yhteiselämämme olisi mahdollisimman helppoa ja turvallista.

Eli siis kukaan meistä ei saa tässä yhteiskunnassa päättää ihan kaikesta aina itse ja vapaasti. 

Väännetään sitten rautalangasta.

On olemassa vaihtoehdot A ja B.

Vaihtoehdon A mahdollisuudesta olen tietoinen, ja minulla on luotettavat keinot tutkia vaihtoehtoa A ja vaihtoehdon A seurauksia.

Vaihtoehdon B mahdollisuudesta en ole tietoinen, eikä minulla ole luotettavia keinoja tutkia vaihtoehtoa B tai vaihtoehdon B seurauksia.

Olenko vapaa valitsemaan vaihtoehtojen A ja B välillä?

Vierailija
1391/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tacituksen teksti paljasti, että jo v. 64 Roomassa asui niin paljon kristittyjä, että Nero sai sälytettyä syyn Rooman palosta heidän päälleen. Jo tuohon aikaan Roomassa oli syntynyt ennakkoluuloja kristittyjä kohtaan. Vähän myöhemmin Tacitus sanookin, että kristittyjä ei niinkään tuomittu tuhopoltosta, vaan vihasta ihmiskuntaa kohtaan. (Tähän liittyy myös Mika Waltarin romaani Ihmiskunnan viholliset.)

Nero oli muuten se toinen, jotka köyhät odottivat uudelleen maan päälle. Kristus oli tietysti se toinen. Nämä kaksi kulttia kilpaili ja se selittää Raamatun ilmestyskirjan. Nero ei ollut köyhien vihaama, eliitin vihaama kyllä.

Vierailija
1392/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeparantumiset on biologian alaan kuuluvia ilmiöitä. Paitsi ne jotka on lavastettuja. Ne on viihdekulttuuria ja uskontoa.

Vierailija
1393/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän ei pakota meitä uskomaan itseensä koska rakastaa meitä niin paljon että on antanut meille lahjaksi vapaan tahdon uskoa mihin me ikinä haluamme uskoa."

Taisi se paratiisin käärme antaa sen ymmärryksen. Jumala yritti estää.

Vierailija
1394/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hän ei pakota meitä uskomaan itseensä koska rakastaa meitä niin paljon että on antanut meille lahjaksi vapaan tahdon uskoa mihin me ikinä haluamme uskoa."

Taisi se paratiisin käärme antaa sen ymmärryksen. Jumala yritti estää.

Niin on isä minua rakastanut että ei pieksemisen jälkeen ole minua tappanut. Näin uskovainen Jumalasta.

Vierailija
1395/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus elää.

Vierailija
1396/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi noilla tiedoilla tietää. Miksi kyseenalaistat lääkärin näin voimakkaasti?

Vai onko ainoa ongelmasi se että elämässäsi tässä yhteiskunnassa sinun tulisi aina saada päättää itse kaikki vapaasti?

Se on mahdotonta sillä elämme kaikki yhdessä tässä yhteiskunnassa jonka on pakko laatia meille sääntöjä, määräyksiä sekä toimintatapoja jotta yhteiselämämme olisi mahdollisimman helppoa ja turvallista.

Okei, et pysty edes omia virheitäsi pitämään itselläsi joten siitäkin syytä päätän lopettaa opettamisesi. Jatkuva solvaamisesi alkaa käydä jo hermoilleni ihan toden teolla.

Joku muu voi vastata hänelle tähän visaiseen kysymykseen jos rahkeet riittävät.

Kiitos.

Vierailija
1397/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tietoinen yhdestäkään niin hyvin dokumentoidusta tapauksesta, että voitaisiin sanoa ihmeparantumisen tapahtuneen.

Yleisellä tasolla, erilaisia vaivoja ihmisillä tulee ja menee. Jotkut vaivat voivat parantua tai ainakin helpottua pelkällä plasebovaikutuksella. Syövät menevät joskus spontaanisti remissioon ihan ilman rukoilua. Osassa väitettyjä ihmeparantumisia työn todennäköisesti tekee ihan oikea lääketiede, ihmiset vain antavat krediitit rukoukselle ja lääkärit tukevat tätä käyttämällä uskonnollissävytteistä kieltä tilanteissa, joissa olisi oikein sanoa "tämä oli erittäin epätodennäköinen skenaario" eikä "tämä oli ihme".

Oma lukunsa on sitten se, että huijari"parantajia" on ollut maailman sivu, ja moderneja variaatioita on debunkattu ja osoitettu huijareiksi sen verran monia, että lähtökohdan kaikelle tällaiselle toiminnalle on erityisen tärkeää olla äärimmäinen skeptismi.

Mutta kuten ensimmäisenä sanoin, kunnolliseen arvioon pitäisi saada tapaus, joka on niin tarkkaan dokumentoitu, että sitä ei voi perustellusti epäillä ja luonteeltaan täysin selittämätön, eikä mikään syövän äkillinen remissio.

Vierailija
1398/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Raamatusta löytyy kyllä vastaus kaikkeen. Ihmeellinen kirja."

Löytyy toki, kuten esimerkiksi että pii on kolme ja lepakko on lintu. Ihmeellinen kirja totta tosiaan. En kyllä yhtään tiedä mitä minä väärillä vastauksilla teen, mutta on se varmaan ihmeellistä sekin jollekin.

Tuo on aika huono päätelmä että Raamatussa muka väitettäisiin piin olevan kolme.

Mutta toisaalta sieltä löytyy piin arvo neljän desimaalin tarkkuudella vanhassa testamentissa ja uudessa testamentissa löytyy luonnollinen logoritmi neljän desimaalin tarkkuudella.

Ja ei, en yritä todistaa tässä mitään, oikaisen vaan tuota melko usein syötettyä valhetta. Raamattu on tarkka kirja ja sitä kannattaa lukea tarkasti. Jos on älliä (minulla ei ole) niin Raamatusta löytää paljon hauskoja juttuja matematiikan avulla. Joku on aiheesta kirjottanut kirjankin (hyvän ja varmaan jotkut on tehny liudan huonoja kylkeen).

Se, mikä itsestäni tuntuu mukavalle tätä ketjua lukiessa, os se oivallus miten mukavaa ja helppoa on olla kun ei kaipaa mitään todisteita. Mulla on kaikki mitä tarvitsen.

Vierailija
1399/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy toki, kuten esimerkiksi että pii on kolme ja lepakko on lintu. Ihmeellinen kirja totta tosiaan. En kyllä yhtään tiedä mitä minä väärillä vastauksilla teen, mutta on se varmaan ihmeellistä sekin jollekin.

Tuo on aika huono päätelmä että Raamatussa muka väitettäisiin piin olevan kolme.

Mutta toisaalta sieltä löytyy piin arvo neljän desimaalin tarkkuudella vanhassa testamentissa ja uudessa testamentissa löytyy luonnollinen logoritmi neljän desimaalin tarkkuudella.

Ja ei, en yritä todistaa tässä mitään, oikaisen vaan tuota melko usein syötettyä valhetta. Raamattu on tarkka kirja ja sitä kannattaa lukea tarkasti. Jos on älliä (minulla ei ole) niin Raamatusta löytää paljon hauskoja juttuja matematiikan avulla. Joku on aiheesta kirjottanut kirjankin (hyvän ja varmaan jotkut on

Laitatko vielä sen kohdan mistä ne löytyvät?

Vierailija
1400/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla jotain "Bible code" -juttua, eikö niin?

Jos sieltä löytyisi piin likiarvo neljän desimaalin tarkkuudella, niin sieltä löytyisi kirjoitettuna auki kyseinen numerosarja ja konteksti, joka kertoisi kyseessä olevan ympyrän halkaisijan ja säteen suhde. Se, että jollain "annetaan kirjaimille lukuarvo ja sitten lasketaan kirjaimet tästä, tästä ja tästä" tarkoittaa ihan jotain muuta kuin sitä, että siellä kerrotaan piin lukuarvon olevan 3,1416.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä