Onko raamatun tapahtumista todisteita?
Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?
Kommentit (2183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jalka kasvaa https://www.youtube.com/shorts/fTaTO1FMyek
Tuo näyttää juuri sellaiselta taikatempulta, josta puhuin. Kuva on turhan sumea ja ukkelin pää pyörii juuri siinä kohtaa, joka olisi kaikkein oleellisinta nähdä, mutta mielestäni myös tytön ilme ja reaktiot asiaan viittaa siihen, että hänet on valmennettu olemaan tempussa mukana.
Tietenkään ei voi tietää ilman dokumentointia, mutta tuo on vilpitön ensireaktioni.
Jatkan vielä vähän.
Kannattaa muistaa, että vaikka olisi niin, että ihmeparantumisia rukouksen kautta tapahtuu, niin tuossa "genressä" joka tapauksessa ihan todistetusti toimii myös huijareita, joille tuo on elinkeino. Se ei tarkoita, että kaikki ovat huijareita, mutta ihan tiedetysti ja todistetusti osa heistä on.
Siksikin kehotan hyvin painokkaasti ihan jokaista skeptismiin näiden juttujen kanssa. Vaikka video tytön jalan venymistä olisi k*setusta ja tuolla videolla itseään markkinoiva kirkko olisi kyynisen psy ko paatin rahankeruuoperaatio, se ei millään tavalla todistaisi tai edes vihjaisi, että Jeesus ei noussut kuolleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä kiellät asiat ja tuputat itse kuitenkin ihan mitä haluat?
Olen itsekin skeptinen mutta hieman terveemmällä tavalla.
Pyytäisin että lukisit ja kuuntelisit ajatuksella, nyt sinä vain keskityt teilaamaan tieltäsi kaiken jotta pääset harjoittamaan skeptisyyttäsi.
Sinä et kuuntele joten kanssasi on mahdotonta olla vuorovaikutuksessa ja se kieltämättä harmittaa koska aihe kiinnostaa.
Kivoja ajatuksia sinulla siltikin!
Yritän olla ajattelussani systemaattinen ja käyttää sellaisia epistemologisia työkaluja, joita voin soveltaa kaikissa vertailukelpoisissa tilanteissa. Jos ilman analyysia uskon suoraan sen, mitä sinä minulle kerrot (tai pikemminkin oman tulkintasi siitä, mitä oikeastaan tapahtui), joudun systemaattisuuteen pyrkimisen nojalla uskomaan, että meedio sai yhteyden jonkun kuolleeseen sukulaiseen, astr
Hei kiva juttu. Olet varmasti liian älykäs keskustelemaan kanssani. Hyvää iltaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
käsi suoristuu https://www.youtube.com/shorts/zPgQFA7av0Y
Tuon tapaisia löytyy nettihaulla "julien magic".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
youtubevideon sijaan voisit näyttää hoitavien lääkäreiden kirjatut lausunnot diagnoosista eteenpäin.
No mitäpä luulet haluaako lääkäri menettää työnsä jos kaikki kääntyykin sairauksissaan Jumalan puoleen?
Ottaen huomioon, että jokaista syövästä rukouksella parantunutta, tai siis niin kokemuksensa tulkinnutta, kohtaan on varmaan kymmeniä sellaisia, jotka luottivat rukoukseen, jättivät lääketieteelliset hoidot väliin ja kuolivat syöpään niin en pidä kovin todennäköisenä, että lääkärien työ olisi ihan heti loppumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käsi suoristuu https://www.youtube.com/shorts/zPgQFA7av0Y
Tuon tapaisia löytyy nettihaulla "julien magic".
Ei löydy, tässä parempi video
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämä sekopää jaksaa jankata... Käy välillä ulkona. Näkisit ihmisiä. Paitsi jos asut siellä korven keskellä äiteen kanssa...
Tarkoitatko sekopäällä häntä joka kyseenalaistaa todistamattomat uskomuksesi? Ne, jotka sinulle syötettiin kun olit arvostelukyvytön lapsi ja joista pidät kynsin hampain kiinni? Joita et itse uskalla kyseenalaistaa kun ne aiheuttaisivat sinulle henkistä pahoinvointia?
Jankuti jankuti. Sössön sössön. Ei voi olla, eikä mene noin. Ei ihan varmasti mene. *Polkee jalkaa*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämä sekopää jaksaa jankata... Käy välillä ulkona. Näkisit ihmisiä. Paitsi jos asut siellä korven keskellä äiteen kanssa...
Tarkoitatko sekopäällä häntä joka kyseenalaistaa todistamattomat uskomuksesi? Ne, jotka sinulle syötettiin kun olit arvostelukyvytön lapsi ja joista pidät kynsin hampain kiinni? Joita et itse uskalla kyseenalaistaa kun ne aiheuttaisivat sinulle henkistä pahoinvointia?
Häntä joka ei usko mitään eikä vastaanota mitään mikä voisi muuttaa hänen maailmankuvaansa. Kuten olen aiemminkin todennut. Minun jumalani ei ole kristinuskon Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eil te uskotte vain niitä ihmisiä jotka väittää että raamattu ei ole totta
Ei. Me uskomme todisteita.
Raamattu on todiste
Ei vaan väite. Et ymmärrä mikä on todiste.
Todisteet ovat periaatteessa väitteitä. Ne edellyttävät aina tulkintaa ja tulkinta on väite.
Juu, se tuli jo selväksi että et ymmärrä mikä on todiste, ei sinun tarvitse sitä toistaa.
Kuten et sinäkään.
No se on
Mikään ei todista sitä.
Paitsi tietysti ne viestit jossa sen asian aukottomasti osoitan. Mutta ei mikään muu tietenkään, kuten ei pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Parhain todiste raamatusta on juutalaisten palaaminen Israeliin ja Israelin valtion syntyminen. Ihminen joka on lukenut raamattua sen verran, että tietää tuosta asiasta, voi kaiken tapahtuneen perusteella todeta, että Jumalan sana on toteutunut maan päällä.
Itseään toteuttava ennuste se on. Ei muuta.
Se on tapahtuma, jota Lähi-idässä asuvat Allahiin uskovat ihmiset ovat vastustaneet kaikin mahdollisin voimin, sitä vastusti myös Turkki ja jopa Englanti. Silti pieni juutalainen kansa asutti tuon pienen maa-alueen, ase toisessa kädessä ja kuokka toisessa kädessä. Se on itsessään myös melkoinen ihme.
Eikös tuo allah ole sama kuin raamatun jumala?
Kyllä se näin katsotaan olevan, ja muslimit itse ovat ehdottomasti sitä mieltä. Kaikkien kolmen Aabrahamilaisen uskonnon jumala on sama.
Jos ihmeparantumisia rukoilemalla tapahtuisi niin eikö se näkyisi tilastoissa? Kristityissa maissa kuollaan syöpään ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Uskovaiset ei parane sairauksista yhtään sen paremmin. Joten voidaan helposti todeta rukoilemisen olevan tehotonta.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva juttu. Olet varmasti liian älykäs keskustelemaan kanssani. Hyvää iltaa sinulle.
Toivottavasti kuitenkin ymmärsit, miksi en voi tältä istumalta uskoa, että enkeli paransi kipusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häntä joka ei usko mitään eikä vastaanota mitään mikä voisi muuttaa hänen maailmankuvaansa. Kuten olen aiemminkin todennut. Minun jumalani ei ole kristinuskon Jumala.
No yhtään sellaista tässä keskustelussa ei ole, uskovaiset poislukien. He eivät tosiaan ota vastaan mitään, mikä sotii heidän indoktrinoitua maailmankuvaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kelpaisi todistukseksi siitä että Raamatun todistukset ovat totta?
Sen sijaan, että vastaisin tähän kysymykseen suoraan, otan vertailukohdaksi vähän toisenlaisen väitteen.
Yksi mahdollinen hypoteesi (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) sille, mistä maailmankaikkeus on tullut on multiversumi. Ajatus siis on, että maailmankaikkeutemme on vain yksi monista, mahdollisesti kirjaimellisesti äärettömästä määrästä maailmankaikkeuksia.
En hyväksy kyseistä näkemystä todeksi. En tiedä, millainen todistusaineisto voisi vakuuttaa minut väitteen totuudesta. En pysty edes vähää alusta lähteä arvailemaan, miltä tuollainen todistusaineisto edes voisi mahdollisesti näyttää. Ainoa, mitä voin tehdä, on arvioida tarjottuja todisteita tapaus kerrallaan.
Koska väite ei ole täyttänyt todistustaakkaansa, ei m
"Miten skeptikkona selität ihmeparantumiset? "
Tulkitsisin ne ihmeeksi, jos tulisi vastaan. Ei ole vielä tullut. Nyt kun taas kovasti soditaan niin amputoituja raajoja valitettavasti riittänee. Sellaisen tilalle kun joku rukoilemalla kasvattaa uuden niin itselle ainakin kelpaa todisteeksi
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy, tässä parempi video
Ensimmäinen kommentti kommenttikentästä:
Look for this video where she is doing the same in 3 other churches: VIDEO: SAME WOMAN USED FOR THE SAME FAKE MIRACLE IN DIFFERENT PASTORS CHURCHES IN NIGERIAN
Minun silmiini tuo näyttääkin siltä, että hän aiheuttaa käden suoristamisen ihan omilla lihasvoimillaan ja että se käy h*lvetin kipeää. Saa varmaan valepastorilta hyvän provikan kolehdista kuitenkin vaivan palkaksi.
Jumala vastaa kaikesta kehossamme tapahtuvasta toiminnasta.
Voimme sairastua fyysisesti, psyykkisesti ja henkisestikin.
Voimme myös saada alulle uutta elämää, huolehtia siitä kunnes se on valmiina itsenäiseen toimintaan jolloin synnytämme sen elämän ilahduttamaan meitä.
Jokainen kuolee juuri silloin kun kuuluu kuolla ja kuolema on kaunis asia vaikka ymmärrettävästi myös surullinen ja joskus jopa järkyttävän traaginen.
Kaikella on tarkoitus.
Kivullakin on tarkoitus.
Kipu ei ole aina meistä mukavaa tai sairastuminenkaan mutta meidän tulee selviytyä ja suhtautua elämään.
Meistä huolehditaan aina.
Näkijä
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmeparantumisia rukoilemalla tapahtuisi niin eikö se näkyisi tilastoissa? Kristityissa maissa kuollaan syöpään ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Uskovaiset ei parane sairauksista yhtään sen paremmin. Joten voidaan helposti todeta rukoilemisen olevan tehotonta.
Missä tilastoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin ymmärsit, miksi en voi tältä istumalta uskoa, että enkeli paransi kipusi?
Todellakin ymmärrän sillä et näköjään ymmärrä mistään mitään muutenkaan. Opettele ensiksi lukemaan ennen kuin alat leuhkimaan itselläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niistä Raamatun tapahtumista todisteita?
On jos jaksaisit itse etsiä. Sinulle kun eivät muiden todisteet kelpaa.
Muut eivät ole todisteita esittäneet.
Kuten kerroin. Etsi itse todisteesi jos muiden esittämät todisteet eivät kelpaa.
Onko ymmärryksessäsi jotain vialla? Kukaan ei ole esittänyt kiistattomia todisteita.
Tämä kommentti oli täysin irrallinen, heitin tuohon väliin ajatukseni kommentin muodossa.