Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia on teidän lasten eskaripäivät?

Vierailija
21.08.2006 |

Onko muilla samanlaisia kevyitä lukujärjestyksiä, joissa on vain yhtä tekemistä per päivä, tyyliin " askartelu" tai jumppa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon itte eskariope, ja kun lapsille ko. kuukauden lukujärjstyksen tein koteihin jaettavaksi, pääperiaatteeni oli, että mainitsen vain päätemat.

Koulu on sitten asia erikseen, turhaa opettaa lasta liian tiukkoihin raameihin vielä. Päivän aikana tapahtuu 1000 ja 100 asiaa, joita ei voi ennakoida, enkä haluaisikaan kaikkea paperille!

Itse mamitsen esim. jumpat ja koulupäivät lukujärjestyksessä siksi, että vanhemmat osaavat laittaa mukaan sopivaa jumppavaatetta tai ennättävät kuskata ajoissa koulupäivään tms... Muun ajan itse vastaan toiminnasta ja teen sen pitkälti sään, lapsiryhmän, olosuhteiden pohjalta. Tärkeintä on, että asiat opitaan ja kaikilla on hyvä olla:)

Vierailija
2/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää mammat täällä luulee, että eskaria on vaan ne kynäpaperitehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä tuntia ohjattua eskaria, kuten laki velvoittaa. Vaikkapa tämmöinen " lukujärjestys" jonain päivänä:

satutuokio, juttelua sadusta

piirtämistä, aiheena koira

pihalta kivien kerääminen viilipurkkiin ja jokainen laskee, että montako kiveä mahtui purkkiinsa

roolileikki, pankki tai jos sää on hyvä niin ulkona vaikka joku pihapeli

Onko totta, että päiväkodin yhteydessä olevat eskarit ovat todella noin kevyitä, että on vain yhtä juttua per päivä? Mitä teille sillä lto opinnoissa on opetettu? Miten lapsen kehitystä sitten tuetaan? Vai onko painopiste siirtymissä ja itsenäisessä ruokailussa? Eikö niitä ole kuitenkin tullut monilla harjoiteltua jo monen monta vuotta päiväkodissa?

Itsekin ammattikasvattaja ja olen hämmästynyt kun lapsi on saanut piirtää jo 4 talvea " piirrä mitä huvittaa" töitä ja tuloksena on aina ympyräsotku, joka on kuulema autorata. Ohjauksella lapsi kyllä osaa piirtää taatusti paremmin.

Vierailija
4/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olrn pähkäillyt itsekseni vuosien mittaan, että LAPSILLE konkreettisinta eskaria ovat ne kynä-paperitehtävät. Toki siinä motoriikkaa opitaan, mutta ainakin yhtä tärkeää on myös oppia toimimaan ohjeiden mukaan, kuuntelemaan, keskittymään, pelaamaan, leikkimään, syömään, odottamaan vuoroa, käyttäytymään...

Vierailija
5/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää kohti 4-5 eri aihealuetta.

Vierailija
6/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetään nyt sitten vaikka rautalangasta:

Mä ainakin punon toiminnan KESKUSAIHEEN ympärille. Esim tämän viikon teemana on leppäkerttu ja sen " siivellä" satuilemme, keskustelemme, tutkimme, retkeilemme, opimme, luomme...Onko tärkeämpää pistää asiat paperille, vai se, että lapset oppivat kokonaisvaltaisesti?

Oman eskariryhmäni vanhemmat ovat joka päivä ihmetelleet, kuinka väsynitä lapset voivatkaan olla neljän tunnin ahertamisen jälkeen...

EN PIDÄ ESIKOULUA AIKUISILLE VAAN LAPSILLE! Ja takaan, että teen sen pätevästi (ei tarvitse edes perustella tätä!).

Vierailija
7/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vain ihmettelen että miten eriarvoisessa asemassa lapset ovat sen mukaan, että käyvätkö lapset päiväkodin yhteydessä olevaa eskaria vai koulun yhteydessä. Mitä olen kuullut, niin koulujen yhteydessä olevat ovat paljon järjestäytynempää. Se ei tarkoita sitä, että ihannoisin koulujen yhteydessä olevaa, mutta uskoisin, että joku komromissi näiden kahden väliltä olisi hyvä. Olisi kiva, jos neljä vuotta päiväkodissa olleet pääsisivät harjoittelemaan jotain vähän ohjatumpaa toimintaa viimeisenä vuotenaan ennen kouluun menoaan. Eikä kyse ole mistään paperitehtävistä nyt vaan monipuolisesta eri taitojen kartuttamisesta, kuten yllä mainitsin. Noita sosiaalisia taitoja ja siirtymiä ja ruokailuja kun on koko päivän päiväkotihoidossa tullut harjoiteltua jo aika paljon ja niitä tulee edelleenkin sen neljän eskaritunnin (jotka tuntuu kyllä kavennetun päiväkodissa vähintään puoleen ellei neljäsosaan) ohella ties kuinka paljon, kun lapsi on täyspäiväisessä hoidossa.

Vierailija
8/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitää lukujärjestyksiä ei ole kotiin tuotu..

Vierailija
9/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinun ohjelmassasi myös sellainen, että yksi päivä viikossa on pelkkä lelupäivä? Epäilisin että ei ole.

Tätä juuri tarkoitan, että lapset ovat eriarvoisessa asemassa. Kuvaavaa on, että lapseni ryhmässä ei ole edes tällä hetkellä lastentarhanopettajaa. Olisin varmasti erittäin tyytyväinen, jos ryhmässä olisi joku teema.

alkuperäinen

Vierailija
10/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsi lähti eskariin. Kyselin tänään opelta mitä olivat tehneet, niin sanoi että ulkoilivat , askartelivat ja leikkivät.

Vierailija
11/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan opettajan taidoista, koulutuksesta ja innostuksesta minkälaista toimintaa hän esikoululaisille järjestää. Vaikka nämä nk. lukujärjestykset ripustetaan seinälle, ne eivät useinkaan kerro mitään todellisesta toiminnasta.

Kyllä minä kehoitan vanhempia olemaan aktiivisia ja kiinnostuneita siitä, minkälaista esikoulua heidän lapsilleen pidetään. Todella paljon on nimenomaan esikouluvuodesta kiinni, minkälaisin eväin lapsi jatkaa kouluun! Kukaan ei valvo opettajien toimintaa, jos eivät edes vanhemmat sitä tee.

Mieletäni ei ole ollenkaan hullumpi kysyä on opettajalla esi-ja alkuopetusen opinnot tehtynä, ja onko hän koulutukseltaan opettaja laisinkaan! Jos toiminnan tasoa epäilee.

t. vasta valmistunut lto, joka on todella tympääntynyt näkemänsä " esiopetuksen" tasoon.

Vierailija
12/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jokaiselle päivälle on se askartelu, jumppa, eskaritehtävä yms. Ja sitten on aikaa lasten vapaalle toiminnalle, leikille, piirtämiselle yms Ja tietysti ulkoilulle sekä ruokailulle ja levolle. Eipä siihen päivään muuta mahdu. Ja se lasten vapaa toiminta on kaikista tärkeintä, silloin lapsi juuri kehittyy kun saa käyttää leikissä vapaasti mielikuvistustaan.

Vierailija
13/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, joka vastaat tähän mielestäni asiallisesti. Ymmärrän, että joku esiopetusta antava lto voi vetää herneen nenään kirjoittamastani, mutta kun itse olen pätevä opettaja, niin jos minulle joku vanhempi puhuisi tämmöisiä kuin mitä nyt minä nostan esille, niin minä kertoisin, että olen tosi pahoillani, kun teille on osunut huono kohdalle, mutta että kaikkialla ei ole samanmoista. Kyllä minäkin sen tiedän, että ihan saman verran palkkaa saa se kollega, joka pitää tunnit tyyliin " millä sivulla me oltiinkaan" kuin se, joka on suunnitellut jotain juuri sille opetusryhmälle sopivaa ja eriyttää vielä osan oppilaista. Jotenkin vaan kai halusin uskoa, että lastentarhanopettajilla olisi halu päästä näyttämään, että kun heille on esiopetus suotu, niin että he ovat siinä ihan yhtä hyviä kuin vaikka alakoulun opettajat. Jonkinlaista ammattiylpeyttä ja ahkeruutta kaipaisin siis. Muutenhan on ihan sama, että onko lastenhoitaja vai lastentarhanopettaja, joka niiden lapsien kanssa on, vai kuinka? Ja jos laki määrää että eskaria on oltava 4 tuntia, niin jos lapsi eikä vanhempi ei huomaa, että lapsi on siirtynyt 5-vuotiaiden ryhmästä eskareihin, niin eikö silloin ole jotain pielessä?

Vierailija
14/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun " päiväohjelmassa" jotain kovin epärealistista? Olisiko se liian raskas lapsille? Entä lastentarhanopettajalle järjestää?

Ruokailu tietysti tuossa pitäisi olla mukana.

Vierailija
15/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

. Todella paljon on nimenomaan esikouluvuodesta kiinni, minkälaisin eväin lapsi jatkaa kouluun! Kukaan ei valvo opettajien toimintaa, jos eivät edes vanhemmat sitä tee.

.

Vierailija
16/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna 6-vuotiaita on koko ryhmällisen verran, mutta ei se toiminta paljon viime vuodesta muutu. Eskarikirjaa tehdään pari kertaa viikossa, muuten on paljon lyhyitä oppimishetkiä, puhutaan vuodenajoista, viikonpäivistä, lorutellaan, luetaan satuja, leikitään jne.

Vierailija:

? Ja jos laki määrää että eskaria on oltava 4 tuntia, niin jos lapsi eikä vanhempi ei huomaa, että lapsi on siirtynyt 5-vuotiaiden ryhmästä eskareihin, niin eikö silloin ole jotain pielessä?

Vierailija
17/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti voi sanoa, että on eroa tuleeko lapsi kotoa vai esikoulun kautta ensimmäiselle luokalle. Sosiaaliset taidot ja ryhmässä työskentely ovat suurimmat erot. Lukemisen ym. taso riippuu aivan kotioloista, lapsen innostuksesta ja muusta harrastuneisuudesta.

Esikouluvuosi oikein toteutettuna antaa lapselle innostuksen ja kiinnostuksen koulussa opetettavia aineita kohtaan. Miksi tätä innostusta ei voisi saada myös kotona? Harva äiti/isä ehkä jaksaa systemaattisesti touhuta lapsen kanssa näiden asioiden parissa?

Vierailija
18/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sinun päiväohjelmassasi ei ole mitään sellaista mitä ei eskarissa voisi tehdä, mutta koko päivässä ei ole mitään teemaa, punaista lankaa yms. Toimin viime vuoden eskariopena ja meidän päivät oli tällaisia: yhdeksältä aamupiiri, kalenteri, päivän ohjelma, teemaan sopiva satu, leikki tai laulu, keskustelua lasten kanssa. Tämän jälkeen ohjattu toiminta pienryhmissä, askartelu, jumppa, eskaritehtävät tms. n.10.15-11 aikaa lasten omille leikeille ja toiminalle, klo 11 tavaroiden siivous, yhteinen kokoontuminen, jossa taas leikkejä, loruja yms., apulaiset kattoivat pöydän, ruokailu, n. 12 ulkoilu ja klo 13 loppui eskariaika. Eli ei siinä päivässä ehdi ottaa niin montaa eri aiheitta, tai lapset ovat ihan poikki. Ei kai eskarin tarvitse vielä olla koulu, että on tunti matikkaa, tunti äidinkieltä jne. Ja kaikkia pikkuisia opetustilanteita (esim. tuo kivien kerääminen) on eskarissa joka päivä, niitä ei vaan lukkariin kirjata koska ne saattavat usein tulla ihan yllättäen suunnittelematta kun joku lapsi saa idean.

Vierailija
19/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihan vaan tyytyväinen että on rauhallinen tahti, leikin ja pelien

avulla oppimista, ulkoilua, askartelua, vapaata leikkiä ja mitä kaikkea...

Ehtii sitä vielä opiskella monet vuodet, ja sitä paitsi , heillä on vasta

sitten ensi vuoden puolella vähän koulumaisempaa ja pidetään kiinni

oppitunneista ja tauoista paremmin, osaavat sitten syksyllä olla koulussa

Vierailija
20/21 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin he siitä väsyisivätkään. Suunnitelma vai ei ollut yhtenäinen, samaan päivään ei kannata ottaa noin montaa eriaiheista kokonaisuutta. Päivän teema voisi lähteä satutuokiosta, se yksinään on jo niin monimuotoinen ja monella tavalla toteutettavissa oleva juttu, että en " sotkisi" siihen koiran piirtämistä (jos ei liity satuun tai tule lapsilta ideana), ja toisaalta laskemista kivillä.

Esikoulujen lukujärjestkset ovat sinänsä toimiva systeemi, päivä kannattaa tuon ikäisillä lapsilla rakentaa yhden aihealueen varaan. Samaa aihetta voi jatkaa seuraavana päivänä, vaikka sitten matematiikassa sadun pohjalta (kiviä keräten ja laskien, ehkä leikkien kauppaa kivet rahoina tms.)